تجربه بی نظیر حالت بی وزنی در منحصر به فردترین ترن هوایی جهان

در چند سال اخیر مهندسان توانسته‌اند با استفاده از انواع و اقسام تکنولوژی های روز دنیا هیجان و ترس شگفت انگیزی را به دنیای رولرکوسترها وارد کنند. هیجانی که شاید تجربه آن، فراموش نشدنی ترین لحظه زندگی هر انسانی را رقم بزند. استدیوی طراحی BRC Imagination Arts، واقع در کالیفورنیای جنوبی، طرحی از ترن هوایی معرفی کرده است که شبیه هیچ یک از ترن های دیگر نیست. قرار است استفاده کنندگان از این ترن برای مدت هشت ثانیه بی وزنی واقعی را تجربه کنند، حالتی که فضانوردان می‌توانند آن را بارها در فضا یا محیط های شبیه سازی شده آزمایشگاه‌ها تجربه کنند.

در حال حاضر، ترن هوایی ریل فلزی کینگ داکا (Kingda Ka) واقع در پارک تفریحی Six Flags در نیوجرسی، بلندترین ترن هوایی جهان محسوب می‌شود. این ترن هوایی که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد، به این ترتیب عمل می‌کند: ابتدا ترن توسط سیستم راه اندازی هیدرولیک از حالت سکون در مدت ۳.۵ ثانیه به سرعت ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و به بالای برج اصلی این مسیر که ۱۳۹.۵ متر ارتفاع داشته و با زاویه ۹۰ درجه عمود بر سطح زمین قرار دارد، رانده می‌شود.

سریع ترین ترن هوایی جهان به نام Ferrari World’s Formula Rossa نیز قادر است به سرعتی بالغ بر 240 کیلومتر بر ساعت برسد، سرعتی که به معنای واقعی کلمه نفس را در سینه استفاده کنندگانش حبس می کند.

حال استدیوی طراحی BRC Imagination Arts، واقع در کالیفورنیای جنوبی، طرحی از ترن هوایی معرفی کرده است که شبیه هیچ یک از ترن های دیگر نیست. قرار است استفاده کنندگان از این ترن برای مدت هشت ثانیه بی وزنی واقعی را تجربه کنند، تجربه‌ای که فضانوردان می‌توانند آن را بارها در فضا یا محیط های شبیه سازی شده آزمایشگاه‌ها تجربه کنند. بی شک هیجان حاصل از بی وزنی بسیار متفاوت تر از هیجان سرعت بالا یا پریدن از ارتفاع زیاد است و قرار است با این ترن هوایی، اوج هیجان و ترس به شکل دیگری زنده شود.

BRC این ایده را از هواپیمایی به اسم Vomit Comet که ناسا برای آموزش فضانوردانش استفاده می کند الهام گرفته است. هواپیمای ناسا با طی یک مسیر سهموی (parabolic) نزدیک به 25 ثانیه بی وزنی را ایجاد می کند. البته در طرح BRC وسیله‌ای که قرار است با سرعت زیاد خود٬ بی وزنی و حالت شناور بودن را برای استفاده کنندگان از آن رقم بزند کاملا بسته و سرپوشیده می‌باشد.

برای ایجاد این حالت از شناوری، موتور القایی خطی این وسیله باید سرعت ترن را با دقت مشخصی بالا ببرد. زمانی که ترن به سرعت تقریبی 160 کیلومتر در ساعت نزدیک شد به صورت ناگهانی از سرعتش کم می کند، البته به اندازه ای که مسافرانش از صندلی های خود به سمت بالا پرتاب شوند، دقیقا مثل پرتاب سنگ از منجنیق. سپس به شکلی سرعت خود را تنظیم می کند که مسافران کنده شده از صندلی ها حالت پرواز و شناوری را احساس کنند. ( محاسبات همه این سرعت ها بر اساس هر گروه مسافری که سوار می شود جداگانه انجام می‌شود). زمانی که ترن به قله مسیرش می رسد و تصمیم دارد فرود را شروع کند، سیستم های کامپیوتری، سرعت لازم را بر اساس مسافران درون اتاقک (بر اساس اطلاعات حسگرهایی مثل حسگر وزن) برای تمام لحظات بعدی حتی لحظاتی که باید ترن سرعتش را برای اتمام سفر کم کند محاسبه می کنند.

معمولا یک ترن هوایی بیش از 30 میلیون دلار هزینه بر نمی دارد ولی بنا بر گفته آقای Bob Rogers موسس و مسئول بخش نوآوری BRC، تجربه بی وزنی در یک ترن هوایی بیش از 50 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که یکی از دلایل اصلی آن سیستم محرکه بسیار پیچیده و دقیق آن است. به هر حال اگر کسی بخواهد در این پروژه سرمایه گذاری کند، این ترن می تواند در سال 2013 برای افتتاح آماده شود. مالکان و سرمایه گذاران می توانند به راحتی چندین برابر از این سرمایه گذاری را با اجاره این ترن به دانشمندان مشتاق یا مردمی که در پارک های تفریحی به دنبال حس تجربه ای متفاوت و منحصر به فرد در دنیای کنونی هستند به دست آورند.

 

درباره مجتبی خادمی

مجتبی خادمی. متولد 7 بهمن 66. دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان. ارزیاب مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب. گرداننده اسبق محله نابینایان. مدرس علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی. طراح وب. برنامه نویس. مجری برنامه های رادیویی. آشنا به راه اندازی و استفاده از چاپگر های خط بینایی و بریل. دوره پیش دبستانی را در مدرسه کمتوانان ذهنی بصیرت زرین شهر گذراندم. دوره های دبستان و راهنمایی را در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان. پایه اول دبیرستان را در دبیرستان غیر انتفاعی محمد باقر زرین شهر. پایه های دوم و سوم هنرستان را در رشته کامپیوتر در هنرستان ملا صدرا. مقطع کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه های آزاد مبارکه و دولتی شهرکرد. و مقطع کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را در دانشگاه اصفهان گذراندم. همزمان، در انجمن موج نور نابینایان، به عنوان مسئول تولید محتوا، مؤلف کتب صوتی ویژه نابینایان، صدابردار، مسئول کنترل کیفی مواد آموزشی، پاسخگو به پرسش های کامپیوتری نابینایان، طراح سامانه تلفن گویا، مدرس کلاس های آموزش رایانه و مسیر یابی ویژه نابینایان، مدرس دوره های تربیت مربی آموزش رایانه به نابینایان، و تحلیلگر نیاز های آموزشی نابینایان در خانه ریاضیات مشغول به خدمت شدم. در ادامه، به عنوان اپراتور در مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب مشغول بودم و اکنون در مقام ارزیاب در تیم پایش عملکرد در گروه صنعتی انتخاب خدمت می کنم. از دوران کودکی، مخارج زندگی و تحصیل را شخصا به عهده گرفتم و به سختی فراهم کردم. در دوران دبیرستان، اولین رساله ی گویا در ایران از آیتالله مکارم شیرازی را به کمک خواهرم و روحانی محل، تهیه کردم و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع کردم. در همان دوران، اولین مجموعه ی آموزشی بازی های کامپیوتری ویژه نابینایان را تولید و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع نمودم. در دوران نوجوانی، اولین بازی رایانه ای ویژه نابینایان به زبان فارسی با نام دو در جنگل را طراحی کردم و توسعه دادم. به ترجمه و دوبله ی بازی های رایانه ای محبوب نابینایان از جمله تخت گاز و شو‌دان جهت استفاده ی نابینایان این مرز و بوم مبادرت ورزیده ام. اولین کتابچه ی راهنمای آموزش رایانه به کودکان نابینا را طراحی کردم و توسعه دادم. در دوران دانشجویی، اولین، پر بازدید ترین و پر محتواترین سایت ویژه نابینایان ایران با نام گوشکن را تأسیس کردم. همواره در سایت گوش‌کن، سه شعار آموزش، استقلال و تفریح نابینایان را دنبال کرده و در جهت سوق دادن نابینایان به سمت این سه هدف، اقدام به ضبط آموزش های مختلف، تولید و ترجمه ی مقالات مرتبط و تشویق دیگران به انجام نظیر این کار ها نموده ام. تهیه کننده و مجری یکی از پر شنونده ترین برنامه های اولین رادیوی اینترنتی نابینایان ایران (که تعطیل شده) بودم. همیشه از مصاحبه های آگاهی بخش با رسانه ها از جمله برنامه به روز شبکه سوم سیما به عنوان یکی از کارشناسان فاوا و نابینایان استقبال کرده ام. به دلیل تجربه ی تدریس موفق به دانش آموزان، همواره با استقبال والدین کودکان و نوجوانان جهت تدریس روبرو بوده ام. از تألیفاتم می توانم به کتاب آموزش نرم افزار آماری SPSS به اتفاق استاد ندا همتپور اشاره کنم. یکی از مهمترین نرم افزار های مسیریابی نابینایان را با نام نزدیک یاب به همراه دفترچه راهنمای استفاده، جهت کمک به استقلال نابینایان در رفت و آمد، ترجمه کردم و به رایگان در سطح بین المللی برای تمام فارسی زبانان منتشر نمودم. در حال حاضر، رویای امکان سفر به استان های محروم جهت همسان سازی سطح آموزشی و پرورشی کودکان محروم با کودکان کلان شهر ها را در ذهن می پرورانم. اطلاعات تماس: شماره موبایل شخصی: 09139342943 آدرس ایمیل شخصی: gooshkon2020@gmail.com شناسه اسکایپ: mojtaba1007 شناسه تلگرام: @luckymojy آدرس شناسه تلگرام: https://t.me/luckymojy شماره واتساپ: 09139342943 آدرس وبلاگ شخصی: https://gooshkon.wordpress.com
این نوشته در اخبار, بازی ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید