در مراسم افتتاحیه كه در محل آموزشگاه مذكور برگزار شد، رحمت الله معمار
اردستاني، مدير و معلم باسابقه استثنايي طي سخناني كوتاه، ضمن خوش آمد
گويي به مهمانان، گشايش اين آموزشگاه را گامي نو در مسير ارتقاء سطح كيفي
آموزش افراد استثنايي دانست. اجراي موسيقي و دكلمه شعر توسط دانشآموزان،
از ديگر بخشهاي اين برنامه صميمي بود. رحمت الله معمار اردستاني در گفتگو
با ايران سپيد از انگيزه خود در تأسيس اين آموزشگاه گفت: من سالهاي
طولاني حرفه ايم را در كنار دانشآموزان استثنايي گذرانده ام. يكي از
دغدغه هاي مهم من اين بود كه چگونه ميتوان بستري براي بالا بردن سطح
علمي-آموزشي دانشآموزان ضعيف ايجاد كرد؟ اين دغدغه طبعاً در مورد
دانشآموزان باهوش و قوي نميتوانست وجود داشته باشد، اما در مورد
دانشآموزاني كه در برخي دروس ضعيف هستند كاملاً احساس ميشود. من به اين
نكته مي انديشيدم كه دانشآموزان عادي براي استفاده از كلاسهاي تقويتي
گزينه هاي بسياري مثل آموزشگاههاي علوي، بعثت و… را دارند، اما چنين
آموزشگاهي براي دانشآموزان استثنايي وجود ندارد؛ اين مسأله نخستين انگيزه
من براي تأسيس آموزشگاه آزاد علمي شد. از سويي، در دوران خدمتم در آموزش
و پرورش، شاهد يك معضل مهم بودم؛ برخي از همكارانم با وجود وقت آزادي كه
داشتند، به علت برخي معذوريتها كه براي خودشان ايجاد كرده بودند، از
برگزاري كلاسهاي تقويتي براي تك تك دانشآموزان خودداري ميكردند. در واقع
چون مركزي سازمان يافته براي اين گونه كلاسها نبود، آن معلمان احساس را
داشتند كه اگر بطور فردي كلاس تقويتي برگزار كنند، دانشآموز توقع نمره از
آنها را خواهد داشت. اين موضوع انگيزه مرا دوچندان كرد. اردستاني در
ادامه به مراحل اداري تأسيس آموزشگاه اشاره كرد و گفت: از آنجا كه ما
نخستين افرادي بوديم كه اين هدف را دنبال ميكرديم، از چند و چون اداري و
مراحل پيچيده جهت اخذ مجوز بي اطلاع بوديم و شايد خنده دار باشد كه در
قدم اول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه كرديم پس از طي مراحل خاص
اداري و تكميل فرم، موفق به اخذ مجوز شديم. اين مدير باسابقه درباره نحوه
خدماتي كه توسط اين آموزشگاه ارائه ميشود اظهار كرد: آموزشگاههاي نظير
آموزشگاه ما داراي قوانين و مقررات خاص خود هستند و شيوه خدماتشان براي
افراد عادي كاملاً مشخص و مدون است؛ اما اين موضوع درباره دانشآموزان
استثنايي كمي متفاوت است. ما قادر به تشكيل كلاسهاي بيست نفره در فلان
مقطع نيستيم، چرا كه اينجا مدرسه نيست؛ بنابر اين، بر اساس نيازها و
تقاضاهاي دانشآموزان بطور موردي كلاسهاي تقويتي را برگزار ميكنيم؛ مثلاً
اگر يك دانشآموز دبيرستاني از ما تقاضاي برگزاري كلاس رياضي كند، طبعاً
با استفاده از كادر آموزشي اين كلاس را براي او برگزار ميكنيم. اردستاني
در ادامه به معيارهاي خاص تدريس اشاره كرد و افزود: ما بر اساس نوع نياز
دانشآموزي كه مراجعه ميكند، شيوه آموزش را انتخاب ميكنيم؛ به اين شكل كه
هر دانشآموز به محض مراجعه به اين آموزشگاه پالايش ميشود، يعني مواردي
مثل نحوه يادگيري او در مدرسه، ميزان هوش و ميزان درك مطلب، نسبت توجه و
درك مطلب او در مقايسه با همكلاسيهایش و… بررسي ميشود و بر اساس موقعيت
آن دانشآموز، معلم يا استاد انتخاب ميگردد. در پايان، اردستاني به كادر
آموزشي آموزشگاه علمي آزاد «اردستاني» پرداخت و اظهار داشت: من هرچه
تحقيق و تلاش كردم، بهتر از همكاران خودم براي آموزش به افراد استثنايي
را نيافتم. دانشآموزي كه سالها پيش در كلاس من درس ميخواند، الآن صاحب
تخصص شده و همكار من محسوب ميشود؛ بنابر اين من از كساني استفاده ميكنم
كه در امر آموزش افراد استثنايي صاحب سبك هستند.
http://www.iransepid.blogfa.
با تشکر از کمیل نوبختی
لطفا در پستهای بعدی آدرس و شماره تلفن آموزشگاه را به اطلاع دوستان برسانید شاید موقعیت شغلی برای برخی دوستان به وجود بیاید.
آدرس تهرانٰ فلکه دوم صادقیهٰ بلوار فردوسٰ ابتدای خیابان ابراهیمی شمالیٰ جنب بانک مسکنٰ طبقه ۳ واحد ۱۰