آموزشگاه علمي آزاد «اردستاني»، نخستين آموزشگاه غير انتفاعي ويژه دانش آموزان استثنايي، در تاریخ جمعه ۱۹ اسفند افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه كه در محل آموزشگاه مذكور برگزار شد، رحمت الله معمار
اردستاني، مدير و معلم باسابقه استثنايي طي سخناني كوتاه، ضمن خوش آمد
گويي به مهمانان، گشايش اين آموزشگاه را گامي نو در مسير ارتقاء سطح كيفي
آموزش افراد استثنايي دانست. اجراي موسيقي و دكلمه شعر توسط دانشآموزان،
از ديگر بخشهاي اين برنامه صميمي بود. رحمت الله معمار اردستاني در گفتگو
با ايران سپيد از انگيزه خود در تأسيس اين آموزشگاه گفت: من سالهاي
طولاني حرفه ايم را در كنار دانشآموزان استثنايي گذرانده ام. يكي از
دغدغه هاي مهم من اين بود كه چگونه ميتوان بستري براي بالا بردن سطح
علمي-آموزشي دانشآموزان ضعيف ايجاد كرد؟ اين دغدغه طبعاً در مورد
دانشآموزان باهوش و قوي نميتوانست وجود داشته باشد، اما در مورد
دانشآموزاني كه در برخي دروس ضعيف هستند كاملاً احساس ميشود. من به اين
نكته مي انديشيدم كه دانشآموزان عادي براي استفاده از كلاسهاي تقويتي
گزينه هاي بسياري مثل آموزشگاههاي علوي، بعثت و… را دارند، اما چنين
آموزشگاهي براي دانشآموزان استثنايي وجود ندارد؛ اين مسأله نخستين انگيزه
من براي تأسيس آموزشگاه آزاد علمي شد. از سويي، در دوران خدمتم در آموزش
و پرورش، شاهد يك معضل مهم بودم؛ برخي از همكارانم با وجود وقت آزادي كه
داشتند، به علت برخي معذوريتها كه براي خودشان ايجاد كرده بودند، از
برگزاري كلاسهاي تقويتي براي تك تك دانشآموزان خودداري ميكردند. در واقع
چون مركزي سازمان يافته براي اين گونه كلاسها نبود، آن معلمان احساس را
داشتند كه اگر بطور فردي كلاس تقويتي برگزار كنند، دانشآموز توقع نمره از
آنها را خواهد داشت. اين موضوع انگيزه مرا دوچندان كرد. اردستاني در
ادامه به مراحل اداري تأسيس آموزشگاه اشاره كرد و گفت: از آنجا كه ما
نخستين افرادي بوديم كه اين هدف را دنبال ميكرديم، از چند و چون اداري و
مراحل پيچيده جهت اخذ مجوز بي اطلاع بوديم و شايد خنده دار باشد كه در
قدم اول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه كرديم پس از طي مراحل خاص
اداري و تكميل فرم، موفق به اخذ مجوز شديم. اين مدير باسابقه درباره نحوه
خدماتي كه توسط اين آموزشگاه ارائه ميشود اظهار كرد: آموزشگاههاي نظير
آموزشگاه ما داراي قوانين و مقررات خاص خود هستند و شيوه خدماتشان براي
افراد عادي كاملاً مشخص و مدون است؛ اما اين موضوع درباره دانشآموزان
استثنايي كمي متفاوت است. ما قادر به تشكيل كلاسهاي بيست نفره در فلان
مقطع نيستيم، چرا كه اينجا مدرسه نيست؛ بنابر اين، بر اساس نيازها و
تقاضاهاي دانشآموزان بطور موردي كلاسهاي تقويتي را برگزار ميكنيم؛ مثلاً
اگر يك دانشآموز دبيرستاني از ما تقاضاي برگزاري كلاس رياضي كند، طبعاً
با استفاده از كادر آموزشي اين كلاس را براي او برگزار ميكنيم. اردستاني
در ادامه به معيارهاي خاص تدريس اشاره كرد و افزود: ما بر اساس نوع نياز
دانشآموزي كه مراجعه ميكند، شيوه آموزش را انتخاب ميكنيم؛ به اين شكل كه
هر دانشآموز به محض مراجعه به اين آموزشگاه پالايش ميشود، يعني مواردي
مثل نحوه يادگيري او در مدرسه، ميزان هوش و ميزان درك مطلب، نسبت توجه و
درك مطلب او در مقايسه با همكلاسيهایش و… بررسي ميشود و بر اساس موقعيت
آن دانشآموز، معلم يا استاد انتخاب ميگردد. در پايان، اردستاني به كادر
آموزشي آموزشگاه علمي آزاد «اردستاني» پرداخت و اظهار داشت: من هرچه
تحقيق و تلاش كردم، بهتر از همكاران خودم براي آموزش به افراد استثنايي
را نيافتم. دانشآموزي كه سالها پيش در كلاس من درس ميخواند، الآن صاحب
تخصص شده و همكار من محسوب ميشود؛ بنابر اين من از كساني استفاده ميكنم
كه در امر آموزش افراد استثنايي صاحب سبك هستند.
http://www.iransepid.blogfa.com

با تشکر از کمیل نوبختی

درباره مجتبی خادمی

مجتبی خادمی. متولد 7 بهمن 66. دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان. ارزیاب مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب. گرداننده محله نابینایان. مدرس علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی. طراح وب. برنامه نویس. مجری برنامه های رادیویی. آشنا به راه اندازی و استفاده از چاپگر های خط بینایی و بریل. دوره پیش دبستانی را در مدرسه کمتوانان ذهنی بصیرت زرین شهر گذراندم. دوره های دبستان و راهنمایی را در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان. پایه اول دبیرستان را در دبیرستان غیر انتفاعی محمد باقر زرین شهر. پایه های دوم و سوم هنرستان را در رشته کامپیوتر در هنرستان ملا صدرا. مقطع کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه های آزاد مبارکه و دولتی شهرکرد. و مقطع کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را در دانشگاه اصفهان گذراندم. همزمان، در انجمن موج نور نابینایان، به عنوان مسئول تولید محتوا، مؤلف کتب صوتی ویژه نابینایان، صدابردار، مسئول کنترل کیفی مواد آموزشی، پاسخگو به پرسش های کامپیوتری نابینایان، طراح سامانه تلفن گویا، مدرس کلاس های آموزش رایانه و مسیر یابی ویژه نابینایان، مدرس دوره های تربیت مربی آموزش رایانه به نابینایان، و تحلیلگر نیاز های آموزشی نابینایان در خانه ریاضیات مشغول به خدمت شدم. در ادامه، به عنوان اپراتور در مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب مشغول بودم و اکنون در مقام ارزیاب در تیم پایش عملکرد در گروه صنعتی انتخاب خدمت می کنم. از دوران کودکی، مخارج زندگی و تحصیل را شخصا به عهده گرفتم و به سختی فراهم کردم. در دوران دبیرستان، اولین رساله ی گویا در ایران از آیتالله مکارم شیرازی را به کمک خواهرم و روحانی محل، تهیه کردم و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع کردم. در همان دوران، اولین مجموعه ی آموزشی بازی های کامپیوتری ویژه نابینایان را تولید و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع نمودم. در دوران نوجوانی، اولین بازی رایانه ای ویژه نابینایان به زبان فارسی با نام دو در جنگل را طراحی کردم و توسعه دادم. به ترجمه و دوبله ی بازی های رایانه ای محبوب نابینایان از جمله تخت گاز و شو‌دان جهت استفاده ی نابینایان این مرز و بوم مبادرت ورزیده ام. اولین کتابچه ی راهنمای آموزش رایانه به کودکان نابینا را طراحی کردم و توسعه دادم. در دوران دانشجویی، اولین، پر بازدید ترین و پر محتواترین سایت ویژه نابینایان ایران با نام گوشکن را تأسیس کردم. همواره در سایتم سه شعار آموزش، استقلال و تفریح نابینایان را دنبال کرده و در جهت سوق دادن نابینایان به سمت این سه هدف، اقدام به ضبط آموزش های مختلف، تولید و ترجمه ی مقالات مرتبط و تشویق دیگران به انجام نظیر این کار ها نموده ام. تهیه کننده و مجری یکی از پر شنونده ترین برنامه های اولین رادیوی اینترنتی نابینایان ایران (که تعطیل شده) بودم. همیشه از مصاحبه های آگاهی بخش با رسانه ها از جمله برنامه به روز شبکه سوم سیما به عنوان یکی از کارشناسان فاوا و نابینایان استقبال کرده ام. به دلیل تجربه ی تدریس موفق به دانش آموزان، همواره با استقبال والدین کودکان و نوجوانان جهت تدریس روبرو بوده ام. از تألیفاتم می توانم به کتاب آموزش نرم افزار آماری SPSS به اتفاق استاد ندا همتپور اشاره کنم. یکی از مهمترین نرم افزار های مسیریابی نابینایان را با نام نزدیک یاب به همراه دفترچه راهنمای استفاده، جهت کمک به استقلال نابینایان در رفت و آمد، ترجمه کردم و به رایگان در سطح بین المللی برای تمام فارسی زبانان منتشر نمودم. در حال حاضر، رویای امکان سفر به استان های محروم جهت همسان سازی سطح آموزشی و پرورشی کودکان محروم با کودکان کلان شهر ها را در ذهن می پرورانم.
این نوشته در آموزش, اخبار, کودکان و نونهالان ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 پاسخ به آموزشگاه علمي آزاد «اردستاني»، نخستين آموزشگاه غير انتفاعي ويژه دانش آموزان استثنايي، در تاریخ جمعه ۱۹ اسفند افتتاح شد.

  1. 1
    حنانه says:

    لطفا در پستهای بعدی آدرس و شماره تلفن آموزشگاه را به اطلاع دوستان برسانید شاید موقعیت شغلی برای برخی دوستان به وجود بیاید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب معادله رو بنویس تا بدونم ربات نیستی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.