خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش بازی ورق یا پاسور ویژه نابینایان

سلام
این بار با یه آموزش خیلی جالب ویژه نابینا ها اومدم که توی هیچ قوطی عطاری یا لینک های این سایت های نابینایی لنگش پیدا نمیشه.

اول یه مقدمه کوچولو بریم تا بعد برسیم سر اصل مطلب.
اولا معاشرت و روابط اجتماعی برای همه نابینا ها یه امر خیلی ضروری هستش که باید همه ما بهش اعتقاد داشته باشیم. منظور من از ارتباط، ارتباط ها و معاشرت های مجازی نیست بلکه به معاشرت و ارتباط حقیقی اشاره دارم.
دوما اینکه بازی راه حل خوبی واسه این موضوع و پر کردن اوقات فراقت و تفریح شما چه با نابینایان دیگه و چه با افراد بینا محسوب میشه.
بازی که آموزشش رو توی این قسمت واستون میگذارم بازی ورق یا پاسور هستش، که البته نابینا ها می تونند با همدیگه و یا با افراد بینا از این بازی استفاده کنند. این بازی علاوه بر اینکه خیلی مفرح هست، اجتماعی شدن و اجتماعی بودن ارتباط داشتن با نابینا های دیگه و به خصوص با افراد بینا رو تقویت میکنه. علاوه بر این ها بازی خیلی شاد، راحت و ارزونی به حساب میاد. البته همه یا اکثر افراد بینا و نابینا این بازی رو بلدند.
برای این بازی باید یک دست ورق بازی یا پاسور ویژه نابینایی تهیه کنید. مسئله مهم در تهیه این ورق ها اینکه که این نوع ورق ها توی ایران یا اصلا پیدا نمیشه و یا اگر هم پیدا شدنی باشه با قیمت خیلی بالایی به فروش میرسه. راه حل این موضوع هم این هستش که یک دست ورق معمولی که با قیمت های مختلف از ارزون تا گرون پیدا میشه رو با توجه به وضعیت جیبتون تهیه کنید و بعد با صبر و حوصله وقت بگذارید و با تافل و قلم یا ماشین پرکینز طبق فورمول هایی که بهتون میدم روش بنویسید.

حالا اصل مطلب:
بازی ورق یا پاسور از 4 شکل یا خال تشکیل شده، که با علامت های اختصاریشون به این ترتیبند.
دل= Heart= H
خشت= Diamond= D
اسپیک= Spaed= S
خاج یا گیشنیز= Club= C
در کنار هر کدام از این خال ها عدد یا علامت دیگه ای هم وجود داره که ارزش اون خال رو مشخص می کنه.
اون اعداد، علامت ها و علامت اختصاریشون به بریل به ترتیب ارزش اونها از این قرار است:
2 لو تا 9 لو مانند اعداد از 2 تا 9 دقیقا همون علامت بریل خودشون رو دارند.
10 لو= O
سرباز= Jack= J
بی بی= Queen= Q
شاه= King= K
و با ارزش ترین کارت ها
تک یا آس یا 1 لو= Ace= A

حالا چند تا نکته و مثال برای جا افتادن مطلب:
ارزش ورق ها به این معنی هستش که مثلا شما در بازی حکم میتونید با کدوم یکی از ورق ها ورق های دیگه رو بردارید.
اعداد و علامت ها بدونه علامت حساب یا نقطه 6 یا 5 6 سمت چپ خال حک میشند.
ارزش و خال در بالا و سمت چپ پاسور نوشته میشه.
بعد ورق سر و ته شده و باز بالا و سمت چپ دوباره تکرار میشه.
مثلا 3 لوی دل= 3h
یا سرباز خشت= jd
یه نکته مهم:
شما میتونید بریل رو روی ورق بنویسید ولی از اونجایی که اگه با افراد بینا بازی کنید سریع دستتون رو میخونند و به اصطلاح دستتون لو میره بهتره که پشت ورق بنویسید. به این ترتیب اگه دستتون رو برای بازی های مختلف جلوتون روی زمین یا میز بچینید کسی نمیتونه سوء استفاده کنه و دستتون رو بخونه.

خوب خوب خوب دیگه خیلی زیاد شد. تا این جا رو داشته باشید. اگر هم ورق ندارید تهیه کنید تا در پست های بعدی بازی ها رو هم واستون بگذارم.
اگه سوالی دارید یا نکته ای واستون پیش اومد، یا اگر هم که قسمتی واستون نفهمیده مونده در قسمت نظرات بنویسید تا در اول فرصت و با تمامی سرعت بهتون جواب بدم.
منتظر دیدگاهاتونم

۵ دیدگاه دربارهٔ «آموزش بازی ورق یا پاسور ویژه نابینایان»

سلام
آقای رضایی عزیز خیلی مطلب جالبی گذاشتید. من قبلا این عیده به ذهنم رسیده بود که روی پاسور بریل بنویسم. یه بار یه دست تهیه کردم ولی زیاد بازی بلد نبودم. گم و گور شدن.
راستی اگه ممکنه پوکر, خضوضا پوکر هولدم تگزاسی رو بهمون یاد بدید. من تا حدی باهاش آشنا شدم, توی بازی آنلاین QCSalon PlayRoom بازیش کردم ولی توش مشکل دارم.
حکم هم انگار توی ایران یکی از محبوبترین بازیهاست, اون رو هم آموزش بدید خیلی عالیه.
براتون آرزوی بهترینها رو دارم. بدرود.

دیدگاهتان را بنویسید