خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

معرفی کتاب کافه پیانو

سلام

این مطلب را مخصوص عزیزان اهل مطالعه و دوستان بی مطالعه می نویسم. آنهایی که اهل مطالعه اند کتاب را بخوانند و کسانی که کتاب خوان نیستند با این رمان شروع کنند. بعد هم با هم بنشینیم به نقد و تبادل نظر در مورد آنچه که خوانده ایم و آنچه که فهمیده ایم.

معرفی کتاب کافه پیانو

نام کتاب: کافه پیانو
نام نویسنده: فرهاد جعفری
سال چاپ اول: 1386
چاپ سی و پنجم: 1391
ژانر: رمان ایرانی/درام

اولین چیزی که ما را تحت تاثیر قرار میدهد لحن داستان است که برخلاف داستان های کلاسیک بسیار سریع روان و بدون گیر های ادبی نوشته شده است..
دومین موضوعی که جذاب است. فضای داستان، محیط و شخصیت های این داستان می باشد. همگی واقعی و زنده به نظر می رسند. اتفاقات فانتزی تخیلی و دور از دسترس نیست. دوستداشتن در این رمان همان دوست داشتن و عشق همان عشقی است که ما می شناسیم و درکش کرده ایم. اتفاقات واقعی که در اطراف ما رخ می دهند و شخصیت هایی که ما بارها از نزدیک لمسشان کرده ایم.
واقعا چه انتظاری از خواندن این رمان دارید؟ اگر بدنبال این هستید که فضایی شبیه به داستان های ادبیات کلاسیک –که اولین مشخصه ی آنها وزین بودن و ماجرای یک داستان عاشقانه سوزناک است – را تجربه کنید , اشتباه کرده اید.کافه پیانو کتاب عجیب و غریبی است که به سبک داستان های سنتی ایرانی نیست , بلکه درباره ی واقعیت های روزمره ی زندگی مردی است که عاشق ادبیات کلاسیک است.اصلا همه ی چیزهای کلاسیک , آنتیک وقدیمی را دوست دارد:از آدم ها گرفته تا , فیلم , رمان ,موسیقی,قهوه, سیگارپیچ نقره ای روسی و…
کافه پیانو در میان نسل جدید رمانها و داستان های ایرانی (داستان های مدرن) متولد شده است ,که به جرات میتوان گفت در میان آنها یک شاهکار است. انتشار بی امان این نسل از داستان ها نشان میدهد که دیگر قرار نیست کسی به سبک کلاسیک و سنتی بنویسد. یا برای مثال دیگر قرار نیست چوپان عاشقی نی محزونش را بردارد و زیر پنجره ی اتاق یک شازده خانم قجری بنوازد.
چون انسان ها تغییر کرده اند!
حتی کیفیت عشقی که راوی داستان به همسرش- پری سیما – دارد شبیه آنچه که در نوع کلاسیکش دیده اید یا خوانده اید نیست.درک چنین عشقی برای برخی از مخاطبان بسیار سخت است.اما یک واقعیت بدیهی از روابط همسران در زمانه ی ماست.
یک تفاوت بسیار بارز کافه پیانو- با همتایان کلاسیک و مدرن اش- رفتار راوی داستان نسبت به حضور صفورا(زن دوم داستان) است.مردی که در شرف جدایی از همسرش است با این حال زن زیبا و لوندی را که وارد زندگی اش شده –یا بهتر است بگویم وارد کافه اش شده- را قابل رقابت با همسرش نمیداند و به هیچ قیمتی حاضر نیست به همسرش خیانت کند.نه از سنت عقب مانده و نه از مدرنیته. عاشق تنها دخترش است و همه ی زندگی اش را برای او می خواهد؛گل گیسو –دختر راوی- کسی است که کل رمان بخاطر سوال کنجکاوانه او از پدرش شکل گرفته است و از ابتدا تا انتهای داستان حضور دارد. تربیت و رشد او برای راوی از همه چیز مهمتر است,دخترش را به روشی تربیت می کند که به جرات می توان گفت در زمانه ما کمتر پدری پیدا می شود که برای پرورش دخترش تا این حد حساس ,پیگیر و آگاه باشد.
خلاصه تمام ارزش ها و مضامینی که در ادبیات سنتی مان سراغ دارید را در کافه پیانو به شکل امروزی آن خواهید دید. کافه پیانو یک تجربه تازه است که اطمینان دارم از خواندن آن لذت خواهید برد.

برگزیده هایی از متن کتاب
اگر می بینید کسی کار بزرگی نمی کند، برای این است که یا لباسی ندارد که بهش تکلیف کند؛ یا اساسا آدم کوچکی است.
جدل ها تا به این اندازه دوام نمی آوردند.اگر که تنها یک طرف مقصر بود.

رمان کافه پیانو از جمله رمان هایی است که به جرئت میتونم بگم که یه نفس خوندمش. موضوع جالبتر از همه اینکه اگه زندگی نویسندش رو با توجه به داستان مطالعه کنید خیلی باعث تعجب شما خواهد شد. .اولش فکر میکنی این داستان شاید زندگی خوده نویسنده است ولی بعد که داستان به پایان می رسد می فهمی که رودست خوردی. این کتاب هم خیلی پر خاننده بوده است و هم نظرات ضد و نقیضی برایش نوشته اند. بعضی ها مثل من خیلی از رمان تعریف کرده اند و لی بعضی ها خیلی از او ن بد گفته اند.

خلاصه داستان: داستان درباره نویسنده و روزنامه نگاری است که به دلایلی مجبور به ترک این شغل شده است. او یک کافه تاسیس کرده و آن جا را اداره می کند. طرز فکر متفاوت و مشکلات زندگی خصوصی او موضوع اصلی کتاب است. این کتاب از فصل های متعدد و نسبتا کوتاهی تشکیل شده که هر کدام بخشی از اتفاقات کافه یا زندگی نویسنده را شرح می دهد و در خلال داستان مسائل روزمره زندگی امروز را بیان می کند. قلم زیبا، ساده و روان آقای جعفری نقش به سزایی در جذابیت این رمان دارد….
جوایز:
تقدیر شده در جایزه ادبی اصفهان و برگزیده نظر سنجی روزنامه اعتماد از منتقدان به عنوان بهترین رمان سال 1386.

این رمان را سرکار خانم میترا عسکری در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد بخش نابینایان گویا نموده اند. امیدوارم حتما مطالعه کنید، لذت ببرید و به دیگران هم توصیه نمایید.
بی صبرانه منتظره نظرات شما هستم.

رسول رضایی
Ble1386@gmail.com

۸ دیدگاه دربارهٔ «معرفی کتاب کافه پیانو»

سلام کتابی که دوست خوبمان آقای رضایی معرفی کرده اند را خوانده ام بینظیر است و کاملان متناسب با روحیات جوانان نابینا و کمبیناست به راحطی میتوانند تمام ماجرا را در ذهنشان تصویر سازی کنند چون تمام جزعیات بازگو میشود .
من هم مطالعا آن را به تمام دوستان توصیه میکنم.

سلام. مژده اونم این که به زودی مشخصات کتاب خونه جناب رسول خان رضایی رو این جا درج می کنیم تا بچه ها هم این کتاب و هم کتاب های دیگه رو بتونند تهیه کنند. آخه فقط به شما پیشنهاد شده بخونیدش ولی گفته نشده از کجا تهیهش کنید. در کل الان دستم زیر سنگه و به موارد و امکانات مورد نظر در منزل دسترسی ندارم. بیرونم. حتی فهرست کلیه کتاب های کتاب خانه ولی عصر هم آماده شده. به زودی زود بر می گردم!

سلام آقای رضایی من متإسفانه این رمان رو نخوندم ولی تعریفا=های شما منو وادار به جستوجوی این کتاب کرد راستی این کتاب توی آرشیو خودتون موجوده که از خودتون بگیریم؟ اگه امکانش باشه که لینک دانلودشو اینجا بذارید عالی میشه ممنون

از نظرات این دو تا دوستمون خیلی ممنونم. دارم یه مطلب جدید برای معرفی کتاب دیگه ای رو آماده می کنم امیدوارم خوشتون بیاد. این کتاب رو از طریق کتابخونه ولی عصر هم میتونید تهیه کنید که توی پست بعدی آقا مجتبی مشخصات کاملش رو واستون گذاشتند.

دیدگاهتان را بنویسید