بریده های روزنامه 14 شهریور 91

ورزشي:

محمد عباسي و ديگر مسئولين وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك و پار المپيك در آئين افتتاحيه حضور داشتند. 4200 ورزشكار از 166 كشور جهان چهاردهمين پار المپيك را در حالي آغاز كردند كه بيشترين آمار را از هر لحاظ به خود اختصاص داده است. عبد الرضا جوكار، جانباز پرتابگر، پرچمدار ايران در افتتاحيه بود. در آئين رژه، قرار بود بعد از عراق و ايرلند، كشورمان وارد شود و پس از آن رژيم صهيونيستي كه با رايزني مقامات ايراني، ابتدا ايران و سپس عراق، ايرلن و اسرائيل وارد شدند تا كاروان دلوار در مجاورت اشغالگران قرار نگيرد. – جودوكاران كشورمان بدون دريافت مدال به كار خود پايان دادند: در 66 كيلو سعيد رحمتي كه در پكن اولين مدالآور ايران بود، در دور اول با باخت فني در مقابل حريف ونزوئلايي و راه نيافتن او به فينال اولين شوك منفي را به كاروان ايران زد و حذف شد. در 73 كيلو محمدعلي شناني به اوكراين باخت، اما به دليل فيناليست شدن حريف به جدول بازنده ها راه يافت و حريف انگليسي را شكست داد. وي در دور بعدي با باخت مقابل جودوكار ژاپني اوت شد. در 83 كيلو امير حسننتاج ابتدا حريف ترك را برد، ولي از آرژانتين شكست خورد و در گروه بازنده ها از اوكراين هم باخت و حذف شد. در 90 كيلو هاني عساكره بعد از استراحت اوليه به روسيه باخت. او حريف مكزيكي و مغولستان را در گروه بازنده ها برد، ولي با شكست مقابل حريف آرژانتيني به مقام پنجم رسيد. در 100 كيلو اميد ديگر ايران براي مدال يعني حامد عليزاده پس از استراحت در دور اول، ابتدا آلماني را برد، ولي با باخت برابر كره جنوبي و برزيل از دور رقابتها كنار رفت. در +100 سرگروه ايران حمزه ندري بعد از استراحت به جودوكار برزيل باخت و در گروه بازنده ها قرار گرفت. او در اين مرحله كره جنوبي را با شكست مواجه كرد، اما از كوبا باخت و به مقام پنجم بسنده كرد. – در مجموع شش دوره گذشته پار المپيكها، يعني از سال 1988 در سئول معلولين ايران جمعاً 88 مدال كسب كرده اند كه رنگ آنها به ترتيب 37 و 21 و 30 از طلا، نقره و برنز بود. اميدواريم امسال افزايش چشمگيري در كسب مدالها داشته باشيم.

سيب زندگي:

باور داشتن به كودكان كمتوان ذهني، پرورش حس عزت نفس در آنها و حضور آنها براي بازي با ساير كودكان به پرورش و تقويت ذهني آنها كمك ميكند و مكملها در اين زمينه نقشي ندارند. نسرين اميري، فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان در اين زمينه ميگويد: يكي از مطالب بسيار مهم اين است كه بچه‌هاي كمتوان ذهني هميشه كمتوان ذهني باقي نميمانند. اين مسأله به درجه توان ذهني آنها بستگي دارد. اگر ما بچه‌اي داريم كه كمتوان ذهني است ممكن است در آينده به حد بچه‌هاي ديگر برسد و ما با مسائل ذهني آن مشكلي نداشته باشيم. اميري ميگويد: خانواده‌ها خيلي از اين قضيه ناراحت ميشوند و دائم سؤال ميكنند چه كار كنيم تا بچه‌هاي ما از اين وضعيت در بيايند و زودتر رشد كنند. در پاسخ به اين سؤال ما هميشه كاردرماني را مفيدترين راه‌حل ميدانيم. او ادامه ميدهد: اگرچنين كودكي چيزهايي را كليشه‌اي حفظ كند، رشد نخواهد كرد، اما كار درماني از روشهايي است كه به كودك كمك ميكند تا خودش را با جامعه و دوستان و همسالان تطبيق بدهد. اين فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان مي افزايد: خانواده‌هايي كه كودك كمتوان ذهني دارند، ابتدا بايد با خودشان كنار بيايند و بدانند كه خوشبختي فقط به توان ذهني بستگي ندارد. او با اشاره به اين كه ما دو هوش داريم؛ هوش معمولي و هوش هيجاني، ادامه ميدهد: هوش هيجاني كه ما در مورد اين قبيل كودكان به كار ميبريم، در خوشبختي و موفقيت آنها مؤثرتر است. او تأكيد ميكند كه اگر فرزند كمتوان ذهني ما بتواند ارتباط خوبي با اجتماع برقرار كند، راحتتر خواهد توانست با بچه‌هاي مدرسه بازي كند يا در مهد كودك با بچه‌ها خو بگيرد و به تدريج كمتواني ذهني خود را از بين خواهد برد و به موفقيتهايي دست خواهد يافت. اين استاد دانشگاه توانبخشي و علوم بهزيستي به خانواده‌هايي كه فرزندان كمتوان ذهني دارند، توصيه ميكند: سعي كنيد بچه‌هاي خود را با هر توان ذهني پذيرا باشيد. به آنها احترام بگذاريد و عزت نفس را در آنان شكل دهيد. چون خود اين موضوع باعث موفقيت در اين بچه‌ها ميشود. از سوي ديگر اجازه دهيد در اجتماع فعاليت كنند. چون آنها براي زندگي نياز به حضور در اجتماع دارند و به تنهايي نميتوانند رشد كنند. او ميگويد: اگر نياز است به مدرسه خاص برود، مقاومت نكنيد. هرچند ما تلاش ميكنيم مدارس بچه‌هاي كمتوان ذهني را از بچه‌هاي عادي جدا نكنيم. چون اين كودكان در كنار بچه‌هاي عادي از رشد ذهني خوبي برخوردار خواهند شد.

ورزشي:

پس از اهتزاز پرچم كاروان جمهوري اسلامي در دهكده بازيها، شهردار دهكده از نظم و آرايش معلولين و نابينايان كشورمان قدرداني كرد. سرپرست كاروان اعزامي هم، سوغات سنتي اصفهان را به وي اهدا نمود.- در حاليكه 25 رشته در كلاسهاي مختلف معلوليتي در پارالمپيك لندن برگزار ميشود، كاروان 79 نفره كشورمان در 13 رشته شركت كننده دارد و نابينايان و كمبينايان ايران در 4 رشته گلبال، جودو، فوتبال 5 نفره و پرتابها به رقابت پرداختند: جودو در بخش شمالي سالن ِاكِسل، گلبال در سالن كوپر باكس، فوتبال در ريوِربانك آرِنا در مجموعه اصلي و ميدانيكاران در ورزشگاه مال.- در كلاسبندي پيش از آغاز رقابتها، دو تن از جودوكارانمان به علت بينايي “نو كلاس” تشخيص داده و به كميته تخصصي ارجاع شدند. پس از تماسهاي مختلف و پيگيري و ارائه مدارك، آنها مجوز حضور در رقابتها را پيدا كردند.- در روز اول بازيها سعيد رحمتي جودوكار وزن 60 كه به 66 آمده بود و يكي از اميدهاي كسب مدال بود در مقابل ماركوس فالكون ونزوئلايي باخت فني داد و حذف شد. بعد از او ورزشكاران معلول هم در شنا؛ تيراندازي و تنيس روي ميز راه به جايي نيافتند تا تيم گلبال در رقابتي دور از انتظار، قهرمان دوره قبل پارالمپيك پكن را شكست داد و شوري در كاروان براه انداخت. شيرواني بعد از پايان بازي، اين برد مهم را نتيجه همدلي تيم دانست. -نخستين طلاي رقابتهاي پارالمپيك را چينيها بدست آوردند. ورزشكار زن چيني در تير اندازي ده متر اول شد و نمايندگان آلمان و استراليا اولين نقره و برنز را كسب كردند.

گزارش هنري:

همان طور كه در نخستين مطلب ويژه دومين جشنواره سراسري موسيقي نابينايان و كمبينايان با عنوان «صداي سپيده» كه در شهر مرزي بانه برگزار شد، اشاره كرديم، عده اي از صاحبنظران و شركت كنندگان در اين جشنواره نسبت به نحوه برگزاري و همچنين بخش رقابتي ديدگاههايي مطرح كردند. در دومين مطلب از سلسله مطالب و گزارشهاي صداي سپيده، صحبتهاي شهاب الماسي، شركت كننده در بخش موسيقي نواحي، رشته تكنوازي تنبور را از نظر مخاطبان ميگذرانيم. شهاب الماسي در يك ارزيابي كلي، نقاط ضعف و قوت صداي سپيده را چنين بر ميشمرد: طبعاً اين جشنواره هم نقاط ضعف داشت هم نقاط قوت. از جمله نقاط قوت جشنواره دوم، امكانات پذيرايي شايسته با توجه به موقعيت شهرستان بانه بود؛ به نحوي كه تمام شركت كنندگان در دو روز جشنواره، احساس آرامش و آسايش ميكردند و اين مهم، با در نظر گرفتن شرايط شهر كوچك و مرزي بانه، به خوبي اجرا شد. نكته مهمي كه بحث برانگيز شد، داوري ناعادلانه هيأت داوران بود؛ البته در اين جا بايد آقاي محمدرضا لكا را از اين موضوع مستثني كنم، چرا كه آقاي لكا تلاشهاي بسياري براي احقاق حق شركت كنندگان كرد و هيچ كدام از ما زحمات ايشان را فراموش نميكنيم. متأسفانه ديگر اعضاء هيأت چهار نفره داوران در حق افراد شركت كننده اجحاف كردند. يكي از نكات قابل تأمل درباره اين داوران، ناشناخته بودن آنها براي افراد شركت كننده بود. همه ما فقط يك چيز ميدانستيم: (اين اعضا در دانشگاه غير انتفاعي و غير دولتي شيراز به عنوان استاد مشغول فعاليت هستند.) يعني هيچ اطلاعي از تخصص اين افراد به شركت كننده ها از سوي دبيرخانه جشنواره داده نشده بود. با وجودي كه در طول ماههاي پيش از برگزاري جشنواره آقاي لكا و من بارها به آقاي فرجيان، دبير اجرايي توصيه هاي لازم در مورد انتخاب افراد باتجربه را كرده بوديم و خود آقاي فرجيان در همين باره بارها با ما مشورت كرده بود، متأسفانه نميدانم به چه علتي اين گونه عمل كرد و از افراد شناخته شده دعوت نكرد. به نظر من اين بزرگترين و اصليترين ضعف جشنواره بود. در ادامه الماسي درباره نحوه داوري به طور شفاف چنين توضيح داد: بعد از برگزاري بخش رقابتي، هيأت داوران تازه به اين فكر افتاد كه چه بخشي را حذف يا كدام بخش را اضافه كند. به طور واضح مشخص نشد كه بر چه اساس يا چه معيار در بعضي بخشها نفر اول يا نفر دوم انتخاب نشد، ولي نفر سوم انتخاب شد. به بيان ساده تر، هيچ شفافسازي اي درباره معيارهاي داوري، از سوي هيأت داوران صورت نگرفت. مثلاً درباره خود من، روز اختتاميه اعلام كردند كه موسيقي نواحي و تكنوازي سازهاي مقامي در جشنواره موسيقي جايگاهي ندارد. در حقيقت تمام زحمات ما را ناديده گرفتند، حال آنكه تاريخ برگزاري همين جشنواره چند بار تمديد شده بود. جالب اينجاست كه رشته آواز در بخش موسيقي نواحي شامل بخش رقابتي شد، ولي از نظر آقايان رشته تكنوازي در اين بخش جاي نگرفت. پس از اعلام آرا، من به اين نحوه داوري اعتراض كردم و حتي اعتراضم را براي آقاي منصوري، فرماندار شهر بانه نيز مطرح كردم و ايشان دستور داد تا قبل از خروج شركت كننده ها از شهر، اين موضوع پيگيري شود كه متأسفانه نتيجه اي حاصل نشد. اين نوازنده تنبور در ارزيابي سطح اجراها چنين توضيح داد: سطح اجراها را بايد از چند منظر بررسي كرد. به نظرم من، با توجه به محدوديتهايي كه از نظر امكانات و موقعيتهاي اجرا براي افراد داراي آسيبهاي بينايي به وجود آمده، اجراهاي اين جشنواره در خور توجه است. افرادي را ميشناسم كه در گذشته حتي ساز را خوب نميشناختند، اما در اين جشنواره گل كردند. الماسي در خاتمه به راهكارهاي لازم براي بهبود سطح كيفي جشنواره اشاره كرد و افزود: من معتقدم براي بالا بردن سطح كيفي اين جشنواره، بايد از افراد مجرب به عنوان تيم اجرايي و هيأت داوران استفاده شود. از طرفي، دبيرخانه و تيم اجرايي بايد داراي استقلال رأي در برنامه ريزيها باشد؛ به اين معني كه اگر از ارگانها كمكهاي نقدي يا غير نقدي دريافت ميشود، اين كمكهاي ارگانها باعث دخالت مديران يا معاونان در اجرا و برنامه ريزي جشنواره شود، چه، اين مسأله منجر به بروز ضعفهاي اجرايي ميشود.

تصحیح: در خبر برگزیدگان جشنواره موسیقی بانه اشتباها فاروق خسروی، فاروق حسینی و مهدی فردیان، مهدی فرجیان نوشته شده است که بدین وسیله از این عزیزان و خوانندگان گرامی پوزش میخواهیم.

درباره مجتبی خادمی

مجتبی خادمی. متولد 7 بهمن 66. دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان. ارزیاب مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب. گرداننده اسبق محله نابینایان. مدرس علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی. طراح وب. برنامه نویس. مجری برنامه های رادیویی. آشنا به راه اندازی و استفاده از چاپگر های خط بینایی و بریل. دوره پیش دبستانی را در مدرسه کمتوانان ذهنی بصیرت زرین شهر گذراندم. دوره های دبستان و راهنمایی را در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان. پایه اول دبیرستان را در دبیرستان غیر انتفاعی محمد باقر زرین شهر. پایه های دوم و سوم هنرستان را در رشته کامپیوتر در هنرستان ملا صدرا. مقطع کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه های آزاد مبارکه و دولتی شهرکرد. و مقطع کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را در دانشگاه اصفهان گذراندم. همزمان، در انجمن موج نور نابینایان، به عنوان مسئول تولید محتوا، مؤلف کتب صوتی ویژه نابینایان، صدابردار، مسئول کنترل کیفی مواد آموزشی، پاسخگو به پرسش های کامپیوتری نابینایان، طراح سامانه تلفن گویا، مدرس کلاس های آموزش رایانه و مسیر یابی ویژه نابینایان، مدرس دوره های تربیت مربی آموزش رایانه به نابینایان، و تحلیلگر نیاز های آموزشی نابینایان در خانه ریاضیات مشغول به خدمت شدم. در ادامه، به عنوان اپراتور در مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب مشغول بودم و اکنون در مقام ارزیاب در تیم پایش عملکرد در گروه صنعتی انتخاب خدمت می کنم. از دوران کودکی، مخارج زندگی و تحصیل را شخصا به عهده گرفتم و به سختی فراهم کردم. در دوران دبیرستان، اولین رساله ی گویا در ایران از آیتالله مکارم شیرازی را به کمک خواهرم و روحانی محل، تهیه کردم و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع کردم. در همان دوران، اولین مجموعه ی آموزشی بازی های کامپیوتری ویژه نابینایان را تولید و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع نمودم. در دوران نوجوانی، اولین بازی رایانه ای ویژه نابینایان به زبان فارسی با نام دو در جنگل را طراحی کردم و توسعه دادم. به ترجمه و دوبله ی بازی های رایانه ای محبوب نابینایان از جمله تخت گاز و شو‌دان جهت استفاده ی نابینایان این مرز و بوم مبادرت ورزیده ام. اولین کتابچه ی راهنمای آموزش رایانه به کودکان نابینا را طراحی کردم و توسعه دادم. در دوران دانشجویی، اولین، پر بازدید ترین و پر محتواترین سایت ویژه نابینایان ایران با نام گوشکن را تأسیس کردم. همواره در سایت گوش‌کن، سه شعار آموزش، استقلال و تفریح نابینایان را دنبال کرده و در جهت سوق دادن نابینایان به سمت این سه هدف، اقدام به ضبط آموزش های مختلف، تولید و ترجمه ی مقالات مرتبط و تشویق دیگران به انجام نظیر این کار ها نموده ام. تهیه کننده و مجری یکی از پر شنونده ترین برنامه های اولین رادیوی اینترنتی نابینایان ایران (که تعطیل شده) بودم. همیشه از مصاحبه های آگاهی بخش با رسانه ها از جمله برنامه به روز شبکه سوم سیما به عنوان یکی از کارشناسان فاوا و نابینایان استقبال کرده ام. به دلیل تجربه ی تدریس موفق به دانش آموزان، همواره با استقبال والدین کودکان و نوجوانان جهت تدریس روبرو بوده ام. از تألیفاتم می توانم به کتاب آموزش نرم افزار آماری SPSS به اتفاق استاد ندا همتپور اشاره کنم. یکی از مهمترین نرم افزار های مسیریابی نابینایان را با نام نزدیک یاب به همراه دفترچه راهنمای استفاده، جهت کمک به استقلال نابینایان در رفت و آمد، ترجمه کردم و به رایگان در سطح بین المللی برای تمام فارسی زبانان منتشر نمودم. در حال حاضر، رویای امکان سفر به استان های محروم جهت همسان سازی سطح آموزشی و پرورشی کودکان محروم با کودکان کلان شهر ها را در ذهن می پرورانم. اطلاعات تماس: شماره موبایل شخصی: 09139342943 آدرس ایمیل شخصی: gooshkon2020@gmail.com شناسه اسکایپ: mojtaba1007 شناسه تلگرام: @luckymojy آدرس شناسه تلگرام: https://t.me/luckymojy شماره واتساپ: 09139342943 آدرس وبلاگ شخصی: https://gooshkon.wordpress.com
این نوشته در اخبار ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید