آموزش بازي اينترنتي farkle براي نابينايان, كارشناسان, مربيان و والدين مرتبط:

مقدمه مترجم.

هموطنان نابينا و كمبيناي عزيزم لطفا توجه كنيد كه اين ترجمه ممكن است غير از كاستي هايي كه دارد, اضافاتي هم داشته باشد. سعي كردم تا حدودي اين راهنما را ايرانيزه و قابل فهم تر از آنچه هست بنويسم و در ترجمه كمي آزاد عمل كرده ام. لطفا در عمل بازي كنيد تا مواردي كه اينجا ذكر ميشود ملكه ذهنتان گردد.

اميد است افراد مستعد ديگري كه بازي هاي شبيه به اين را در تالار هاي بازي هاي نابينايي انجام داده اند, به انتشار آموزش هايي نظير اين مبادرت ورزند.

با تشكر: مجتبي خادمي ورنامخواستي.

به بازي farkle خوش آمديد.

بازي اي كه براي نابينايان كاملا مناسب سازي شده و ميتوانيد به صورت برخط بر روي بستر اينترنت حتي به صورت چند نفره نيز بازي كنيد. براي اينكه تمام افراد بتوانند از سرتاسر دنيا باهم بازي كنند, از يك كامپيوتر مركزي و برنامه RSGames بهره ميگيريم.

براي شروع كار بايد برنامه ما را نصب كرده باشيد و اگر هنوز برنامه را نداريد كه نصب كنيد حتما به اين صفحه مراجعه بفرماييد. چگونگي اتصال به كامپيوتر مركزي و ورود به آن را در اين بخش به صورت مفصل توضيح داده ايم. به علاوه ميتوانيد از برنامه اي كه مبتني بر مرور گر طراحي كرده ايم استفاده كنيد كه از صفحه اول سايت RSGames قابل دسترسيست.

در اين آموزش فرض ما بر آن است كه شما قبلا دفترچه راهنماي برنامه را مطالعه كرده ايد و با مفاهيم و دستور العمل هاي كلي آشنايي داريد. خواهشا اگر دفترچه راهنماي نرم افزار ما را نخوانده ايد قبل از شروع اين آموزش, نگاهي به آن بيندازيد.

منوي اصلي برنامه.

به محض اينكه به كامپيوتر مركزي ما وارد شديد, از بين بازي ها farkle را انتخاب بفرماييد. پس از انتخاب بازي, منوي اصلي در مقابل شما قرار ميگيرد. با استفاده از اين منو ميتوانيد يك بازي جديد بسازيد, به يك بازي ملحق شويد يا فهرست بازي هاي موجود را مشاهده كنيد. با كليد هاي جهتي گزينه مورد نظرتان را انتخاب و با كليد enter فعالش كنيد. اگر از برنامه مبتني بر مرور گر استفاده ميكنيد, از بخش option اقدام كنيد.

ايجاد يك بازي.

اگر خواستيد يك بازي جديد بسازيد, گزينه create a new game را از منوي اصلي انتخاب كنيد. بعد از انتخاب اين گزينه, برنامه از شما ميپرسد كه آيا مايل هستيد بازي اي كه ساخته ايد خصوصي باشد يا عمومي. اگر yes را انتخاب كنيد بازي شما خصوصي ميشود و كامپيوتر از شما يك رمز درخواست ميكند كه به دلخواه يك رمز وارد ميكنيد و فقط كساني كه رمز بازيتان را بدانند ميتوانند به بازي شما ملحق شوند. پس از انتخاب yes يا no كامپيوتر از شما ميپرسد كه آيا مايل هستيد حد اقل ميزان امتياز براي امكان بانك و امتياز برنده شدن در بازي را از مقدار پيش فرض كمتر يا زيادتر كنيد كه در اينجا هم اگر yes را انتخاب كنيد حد اقل minimum و حد اكثر maximum امتياز را از شما ميپرسد. اگر هم گزينه no را انتخاب كنيد با مقدار پيش فرضي كه كامپيوتر در نظر گرفته وارد بازي ميشويد كه اينجا ميتوانيد منتظر بازي كنان ديگر بمانيد.

Bots: خود افزار ها.

خود افزار ها يا بات ها بازي كناني هستند كه كامپيوتر آن ها را ميسازد تا اگر كسي نبود كه با او بازي كنيد يا اگر خواستيد تعداد بازي كنان ميز شما بيشتر باشد در دسترس شما باشند. اگر شما صاحب يا سازنده يك ميز باشيد ميتوانيد حرف b را فشار دهيد تا يك بات اضافه كنيد و حرف r را فشار دهيد تا باتي كه اضافه كرده ايد را حذف كنيد.

شروع بازي.

براي شروع بازي كليد enter را فشار دهيد.

ملحق شدن به يك بازي.

براي اينكه به يك بازي ملحق شويد گزينه join a game را از منوي اصلي انتخاب كنيد. پس از انتخاب اين گزينه, فهرستي از بازي هاي قابل انتخاب به همراه اسامي افرادي كه در بازي ها هستند ظاهر ميشود. بازي مورد نظرتان را انتخاب كنيد و با كليد enter فعالش كنيد. اگر بازي خصوصي باشد, برنامه از شما رمز بازي را درخواست ميكند. پس از اين كه به يك بازي ملحق شديد بايد منتظر صاحب بازي بمانيد تا بازي را شروع كند.

بازي farkle.

Farkle يك بازي ساده و در عين حال سرگرم كننده است. هدف اصلي بازي اين است كه با انداختن تاس ها و كسب موقعيت هاي امتياز دار در نهايت به يك امتياز مشخص برسيد.

شروع بازي.

به محض شروع بازي, هر بازيكن تاس مي اندازد. نوبت با بازيكني است كه عدد بالاتري كسب كند. چنانچه هر دو بازيكن دو عدد مساوي كسب كنند, اينقدر تاس مي اندازند تا عدد يكي بيشتر از ديگري شود. اولين بار نوبت با كسي است كه بالاترين عدد تاس را كسب كرده باشد و نوبت بازيكنان بعدي به ترتيب زماني كه زود تر به بازي ملحق شده اند تعيين ميشود.

وقتي نوبت شماست.

وقتي نوبت شما شد 6 تاس بريزيد. بسته به تركيب اعدادي كه از تاس ها به دست ميآوريد شايد بتوانيد تعدادي از تاس ها را نگه داريد و در اين نوبت به امتيازتان بيفزاييد. تركيب تاس هايي كه شامل امتياز ميشوند را در ادامه ميخوانيد. بايد حد اقل يك تاس امتياز دار نگه داريد در غير اين صورت شما شامل farkle شده ايد و تمام امتياز هايي كه در اين نوبت كسب كرده ايد را از دست ميدهيد.

زماني كه مشخص كرديد كدام تاس ها را نگه ميداريد, ميتوانيد باقي تاس ها را بريزيد يا اگر ميترسيد كه شامل farkle شويد ميتوانيد امتياز هاي خود را بانك كنيد و نوبت خود را به پايان برسانيد. بانك كردن امتياز ها به اين معنيست كه اين امتياز ها تا آخر بازي امن مي مانند چرا كه شامل farkle نميشوند. با اين حال به اين نكته توجه داشته باشيد كه اولين باري كه ميخواهيد امتياز هاي خود را بانك كنيد بايد حد اقل 500 امتياز داشته باشيد. اين مقدار حد اقل ميتواند هنگام ساخت بازي توسط صاحب بازي تغيير كند. از زماني كه براي اولين بار امتياز هايتان را بانك كرديد, ديگر هر زمان مايل بوديد ميتوانيد بانك كنيد.

بازي بر مبناي انتخاب گزينه ها از يك منو يا فهرست طراحي شده است. هر زمان كه نوبت تاس ريختن شما شد, ميتوانيد گزينه roll the dice يا همان تاس ريختن را انتخاب كنيد, end your turn يا نوبت خود را به پايان برسانيد, bank your score يا امتياز هاي خود را بانك كنيد, يا leave the game بازي را ترك كنيد. البته قبل از بانك كردن بايد امتيازي براي بانك داشته باشيد. به محض اين كه تاس ها را ريختيد با اين فرض كه شامل farkle نشده باشيد, فهرستي از گزينه هاي امتياز دهي مقابل شما ظاهر ميشود. اولين باري كه پس از هر بار تاس ريزي اين منو ظاهر ميشود بايد الزاما يك گزينه را انتخاب كنيد. اگر گزينه هاي ديگر در دسترس باشند منو براي انتخاب شما بار ديگر ظاهر ميشود. آنگاه ميتوانيد گزينه ديگري را انتخاب كنيد. همچنين ميتوانيد آخرين گزينه يعني done يا پايان عمليات را انتخاب كنيد. در اين حالت ميتوانيد از تمام تاس هاي امتياز دار صرف نظر كنيد و به همراه تاس هاي فاقد امتياز بريزيد يا امتياز هايتان را بانك كنيد.

Hot dice: تاس هاي داغ.

چنانچه متوجه شديد با نگه داشتن تمام تاس هاي باقيمانده هيچ تاسي براي ريختن باقي نميماند, ميتوانيد دوباره هر شش تاس خود را بريزيد. به اين موقعيت تاس هاي داغ مي گويند. البته مشخص است كه در اين موقعيت بانك كردن امتياز ها هم امكان پذير است.

پايان دادن به نوبت خود.

وقتي نوبت شما به دليل بانك امتيازات يا farkle به پايان ميرسد, تاس ها به نفر بعدي منتقل ميشود تا تاس بريزد.

برنده شدن در بازي.

هر بازيكني كه امتياز هايش را بانك كند و به يك امتياز مشخص يا بيشتر از آن برسد برنده بازي است. اين امتياز معمولا ده هزار است ولي ميتواند توسط سازنده بازي در ابتداي كار تغيير كند. به هر كس يك فرصت ديگر جهت رقابت با امتياز كسب شده داده ميشود. چنانچه كسي موفق نشد امتياز بالاتري كسب كند, بازيكني كه بيشترين امتياز را كسب كرده برنده است. اما چنانچه كسي توانست با بانك كردن امتياز هايش از بيشترين امتياز كسب شده فرا تر برود, بار ديگر تا زماني كه يك بازيكن امتيازي غير قابل رقابت كسب كند, چرخه بازي براي همه ادامه پيدا ميكند.

قواعد امتياز دهي.

در اينجا فهرستي از تركيب هاي ممكن از تاس ها كه شامل امتياز ميشوند ميآوريم. اين بازي قرن ها قدمت دارد و افراد مختلف قوانين مختلفي وضع كرده اند. قوانين زير رايج ترين قوانين به نظر ميرسد:

  • هر عدد يك: صد امتياز.
  • هر عدد پنج: پنجاه امتياز.
  • سه عدد يك: سيصد امتياز.
  • سه عدد دو: دويست امتياز.
  • سه عدد سه: سيصد امتياز.
  • سه عدد چهار: چهارصد امتياز.
  • سه عدد پنج: پانصد امتياز.
  • سه عدد شش: ششصد امتياز.
  • چهار عدد يكسان: هزار امتياز.
  • پنج عدد يكسان: دو هزار امتياز.
  • شش عدد يكسان: سه هزار امتياز.
  • Straight: اعداد متوالي يعني از يك تا شش: هزار و پانصد امتياز.
  • چهار عدد يكسان به همراه يك جفت: هزار و پانصد امتياز.
  • سه جفت: هزار و پانصد امتياز.
  • دو سري سه تايي: دو هزار و پانصد امتياز.

در تمام موارد, بالاترين امتياز ممكن در بالاي منو قرار ميگيرد. در ضمن: ترتيب ريخته شدن تاس ها اهميتي ندارد. يعني مثلا اگر تاس هاي شما به شكل سه شش چهار پنج دو يك ريخته شده باشد باز هم همان متوالي به حساب ميآيد.

كليد هاي مورد استفاده در بازي.

تركيب هاي فراواني از كليد هاي صفحه كليد هست كه ميتوانيد با استفاده از آنها اطلاعات مورد نيازتان را در بازي به دست آوريد: در حين بازي با فشار كليد هاي control+h كاربرد كليد ها براي شما اعلام ميگردد.

  1. T: نوبت كدام بازيكن است.
  2. s: اعلام امتياز بازيكن ها.
  3. c: اعلام امتياز بازيكن فعال در نوبت جاري.
  4. b: اعلام موجودي امتياز شما در بانك.
  5. Q: ترك بازي.
  6. F1: درخواست كمك از مديران كامپيوتر مركزي: شبيه به چت.
  7. F2: فرستادن پيام به بازيكنان. اگر در منوي اصلي باشيد, پيام به همه كساني كه منتظر بازي هستند فرستاده ميشود.
  8. F3: كاهش سطح صداي موزيك پس زمينه.
  9. F4: افزايش سطح صداي موزيك پس زمينه.
  10. F5: كاهش سطح تمام صداهاي برنامه.
  11. F6: افزايش سطح تمام صداهاي برنامه.
  12. W: اعلام اسامي افراد برخط.
  13. Tab: اعلام اطلاعات بازي: اسامي افراد حاضر, اسم صاحب بازي, اسامي بات ها.

با فشار كليد f2 و سپس نوشتن پيامتان و زدن كليد enter ميتوانيد با ديگران چت كنيد.

در انتهاي بازي اگر پاسخ yes را انتخاب كنيد, نسخه رونوشتي از بازي به ايميلي كه حساب كاربريتان را با آن ساخته ايد فرستاده ميشود.

از توسعه دهنده برنامه: جيسون اسميت. مسئول صدا: جيسون اسميت و رايان اسميت و تمام تستور هاي عزيز كه در ايجاد بازي نقش داشتند متشكريم.

اگر مشكل غير قابل حلي براي شما پيش آمد يا پيشنهادي داشتيد با زبان انگليسي به آدرس rsgames@gmail.com نامه بزنيد.

ترجمه و تدوين: مجتبي خادمي ورنامخواستي.

كپي برداري با اجازه مترجم و ذكر منبع بلامانع است.

 

درباره مجتبی خادمی

مجتبی خادمی. متولد 7 بهمن 66. دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان. ارزیاب مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب. گرداننده اسبق محله نابینایان. مدرس علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی. طراح وب. برنامه نویس. مجری برنامه های رادیویی. آشنا به راه اندازی و استفاده از چاپگر های خط بینایی و بریل. دوره پیش دبستانی را در مدرسه کمتوانان ذهنی بصیرت زرین شهر گذراندم. دوره های دبستان و راهنمایی را در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان. پایه اول دبیرستان را در دبیرستان غیر انتفاعی محمد باقر زرین شهر. پایه های دوم و سوم هنرستان را در رشته کامپیوتر در هنرستان ملا صدرا. مقطع کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه های آزاد مبارکه و دولتی شهرکرد. و مقطع کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را در دانشگاه اصفهان گذراندم. همزمان، در انجمن موج نور نابینایان، به عنوان مسئول تولید محتوا، مؤلف کتب صوتی ویژه نابینایان، صدابردار، مسئول کنترل کیفی مواد آموزشی، پاسخگو به پرسش های کامپیوتری نابینایان، طراح سامانه تلفن گویا، مدرس کلاس های آموزش رایانه و مسیر یابی ویژه نابینایان، مدرس دوره های تربیت مربی آموزش رایانه به نابینایان، و تحلیلگر نیاز های آموزشی نابینایان در خانه ریاضیات مشغول به خدمت شدم. در ادامه، به عنوان اپراتور در مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب مشغول بودم و اکنون در مقام ارزیاب در تیم پایش عملکرد در گروه صنعتی انتخاب خدمت می کنم. از دوران کودکی، مخارج زندگی و تحصیل را شخصا به عهده گرفتم و به سختی فراهم کردم. در دوران دبیرستان، اولین رساله ی گویا در ایران از آیتالله مکارم شیرازی را به کمک خواهرم و روحانی محل، تهیه کردم و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع کردم. در همان دوران، اولین مجموعه ی آموزشی بازی های کامپیوتری ویژه نابینایان را تولید و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع نمودم. در دوران نوجوانی، اولین بازی رایانه ای ویژه نابینایان به زبان فارسی با نام دو در جنگل را طراحی کردم و توسعه دادم. به ترجمه و دوبله ی بازی های رایانه ای محبوب نابینایان از جمله تخت گاز و شو‌دان جهت استفاده ی نابینایان این مرز و بوم مبادرت ورزیده ام. اولین کتابچه ی راهنمای آموزش رایانه به کودکان نابینا را طراحی کردم و توسعه دادم. در دوران دانشجویی، اولین، پر بازدید ترین و پر محتواترین سایت ویژه نابینایان ایران با نام گوشکن را تأسیس کردم. همواره در سایت گوش‌کن، سه شعار آموزش، استقلال و تفریح نابینایان را دنبال کرده و در جهت سوق دادن نابینایان به سمت این سه هدف، اقدام به ضبط آموزش های مختلف، تولید و ترجمه ی مقالات مرتبط و تشویق دیگران به انجام نظیر این کار ها نموده ام. تهیه کننده و مجری یکی از پر شنونده ترین برنامه های اولین رادیوی اینترنتی نابینایان ایران (که تعطیل شده) بودم. همیشه از مصاحبه های آگاهی بخش با رسانه ها از جمله برنامه به روز شبکه سوم سیما به عنوان یکی از کارشناسان فاوا و نابینایان استقبال کرده ام. به دلیل تجربه ی تدریس موفق به دانش آموزان، همواره با استقبال والدین کودکان و نوجوانان جهت تدریس روبرو بوده ام. از تألیفاتم می توانم به کتاب آموزش نرم افزار آماری SPSS به اتفاق استاد ندا همتپور اشاره کنم. یکی از مهمترین نرم افزار های مسیریابی نابینایان را با نام نزدیک یاب به همراه دفترچه راهنمای استفاده، جهت کمک به استقلال نابینایان در رفت و آمد، ترجمه کردم و به رایگان در سطح بین المللی برای تمام فارسی زبانان منتشر نمودم. در حال حاضر، رویای امکان سفر به استان های محروم جهت همسان سازی سطح آموزشی و پرورشی کودکان محروم با کودکان کلان شهر ها را در ذهن می پرورانم. اطلاعات تماس: شماره موبایل شخصی: 09139342943 آدرس ایمیل شخصی: gooshkon2020@gmail.com شناسه اسکایپ: mojtaba1007 شناسه تلگرام: @luckymojy آدرس شناسه تلگرام: https://t.me/luckymojy شماره واتساپ: 09139342943 آدرس وبلاگ شخصی: https://gooshkon.wordpress.com
این نوشته در آموزش, اخبار, بازی, کودکان و نونهالان ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 Responses to آموزش بازي اينترنتي farkle براي نابينايان, كارشناسان, مربيان و والدين مرتبط:

  1. 1

    سلام مهدي جان. خواهش ميكنم. قابلي نداشت. وقتي آمار بازديد از آموزش ها و ترجمه هاي نظير اين را چك ميكنم ميبينم اين گونه مطالب از تمام صفحات ديگر بازديد بيشتري به خود اختصاص داده و روز به روز برايم روشنتر ميشود كه نياز به محتواي آموزشي سرگرمي نوع آوري و مهارت هاي زندگي در ايران و براي نابينايان به شدت احساس ميشود. تا جايي كه بتوانم براي محقق كردن اين هدف وقت ميگزارم. فقط اي كاش من ميتوانستم چندتا مجتبي از خودم كپي بگيرم تا كار هاي بيشتري انجام ميشد. حيف كه من هم مثل تمام آدم ها يكي هستم با مشغله ها و روزمرگي ها و نگراني هاي خاص خودم. از بازي لذت ببريد. در صورت امكان به ديگران هم ياد بدهيد. خصوصا كودكان.

  2. 2
    مهدی اشتری says:

    با سلام واقعا از شما مجتبی باید بسیار تشکر کرد امیدوارم ما نابینایان قدر انسانهایی چون شما را بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید