کودکان نابینا و اسباب بازی

کودکان نابینا یا کم‌بینا به سبب وضعیت ویژه ی خود، دیرتر و دشوارتر از کودکان سالم با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کنند. بنابراین، بردباری و حوصله‌ والدین و مربیان، در آشنا کردن کودکان نابینا با وسایل بازی عامل تاثیر گذاری به شمار می آید.

در نخستین گام، باید تلاش کرد کودک نابینا با بازی و اسباب‌بازی آشنا شود و بازی کردن با اسباب‌بازی‌های گوناگون را بپذیرد.

در گام بعد، باید کم‌کم او را با بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مختلف آشنا کرد تا اطلاعات بیشتری از دنیای پیرامون خود به دست آورد.

در مرحله ی پایانی باید به واکنش‌های او هنگام بازی توجه کرد تا بتوان به علایق،نیازها و توانایی‌های او پی برد. این اطلاعات به والدین و مربیان کمک می کنند تا کودک نابینا را به راه درست آموزش و پرورش ذهنی هدایت کنند.

آموزش همراه با شادی و بازی

اسباب بازی های ویژه‌ی کودکان نابینا، تنها ابزار بازی و سرگرمی نیستند، بلکه باید همچون ابزار آموزشی- پرورشی، مطالب تازه‌ای به کودکان بیاموزند.

برای دست یافتن به این هدف، در انتخاب اسباب‌بازی‌های ویژه ی کودکان نابینا باید به نکات زیر توجه داشت:

داشتن صدا مثل ماشین: صدا و حرکت داشتن اسباب‌بازی،سبب برقراری ارتباط بیشتر و بهتر کودک نابینا با آن می‌شود. کودک نابینا از روی صدا، حرکت و ویژگی های مشابه آن ها، می‌تواند شکل اسباب‌بازی را در ذهنش مجسم کند.

پس از آن، با تطبیق ویژگی های اسباب‌بازی با همان شی‌ء در دنیای واقعی، با ویژگی های اشیای واقعی آشنا می‌شود، مثل بازی با ماشین اسباب‌بازی و مقایسه‌ ی آن با ماشین واقعی.

روشن و شاد بودن مثل رنگین‌کمان: شاد بودن و پر رنگ بودن اسباب‌بازی‌ها بیشتر در اسباب‌بازی‌های کودکان کم‌بینا اهمیت دارد.

به این ترتیب، کودک کم‌بینا اسباب بازی را می‌بیند و با رنگ‌ها نیز آشنا می‌شود. توپ‌های رنگی، سازه‌های رنگی (لگو)، عروسک‌ها یی با لباس های رنگی و به طور کلی هر اسباب‌بازی رنگارنگ و شادی بخش، برای کودکان کم‌بینا مناسب است.

اسباب‌بازی با شکل خاص یا سطح برجسته: اسباب‌بازی‌هایی که مانند توپ بسکتبال سطح ناصاف دارند یا مثل صفحه ی شماره‌گیر تلفن، دارای برجستگی و فرورفتگی اند، یا مانند خمیر بازی انعطاف‌پذیرند،نیز برای کودکان نابینا مناسب‌اند. اسباب بازی کودکان نابینا باید به گونه ای باشد که کودک با دست کشیدن روی آن، با مفهوم‌هایی مانند حجم، شکل، اندازه، جنس و… آشنا شود. این اسباب‌بازی‌ها خلاقیت کودک را هم تقویت می‌کنند.

مثل توپ متحرک باشند: برخلاف آنچه تصورمی شود که اسباب‌بازی کودکان نابینا نباید آن ها را به تحرک وادارد، اسباب‌بازی‌های این کودکان باید آن ها را به راه رفتن، ورزش و استفاده از اندام های مختلف بدن برانگیزند. گوشه‌گیری، یکی از مشکلات رفتاری کودکان نابینا ست و می توان با انتخاب اسباب‌بازی‌های پرتحرک آن را از میان برد.

بازی‌های گروهی را فراموش نکنیم: این بازی‌ها کودک نابینا را جامعه پذیر بار می آورند و از افسردگی و احساس تنهایی او پیشگیری می کنند.

انواع اسباب‌بازی‌ها به شکل وسایل حمل ونقل،اسباب بازی های ساخته شده از روی وسایل منزل و… به طور کلی هر اسباب‌بازی که شناخت کودک از محیط پیرامون خود را بیشتر کند، نیز برای آن ها مناسب است.

باید کودک نابینا را با همه ی بازی‌های کودکان بینا آشنا کنیم تا احساس کمبود نکند.

انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان، نیازمند وقت، هزینه و دقت است، اما انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان نابینا و کم‌بینا و درگیر با هر گونه معلولیت دیگر، به ویژه به دقت بیشتر نیاز دارد.

اسباب‌بازی ها، اگر به درستی انتخاب شوند، می توانند بخش مهمی از نیازهای آموزشی و پرورشی کودکان معلول را برآورده ‌کنند.

گرد آورنده: واحد خانواده خوشبخت تبیان زنجان

درباره مجتبی خادمی

مجتبی خادمی. متولد 7 بهمن 66. دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان. ارزیاب مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب. گرداننده اسبق محله نابینایان. مدرس علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی. طراح وب. برنامه نویس. مجری برنامه های رادیویی. آشنا به راه اندازی و استفاده از چاپگر های خط بینایی و بریل. دوره پیش دبستانی را در مدرسه کمتوانان ذهنی بصیرت زرین شهر گذراندم. دوره های دبستان و راهنمایی را در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان. پایه اول دبیرستان را در دبیرستان غیر انتفاعی محمد باقر زرین شهر. پایه های دوم و سوم هنرستان را در رشته کامپیوتر در هنرستان ملا صدرا. مقطع کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه های آزاد مبارکه و دولتی شهرکرد. و مقطع کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را در دانشگاه اصفهان گذراندم. همزمان، در انجمن موج نور نابینایان، به عنوان مسئول تولید محتوا، مؤلف کتب صوتی ویژه نابینایان، صدابردار، مسئول کنترل کیفی مواد آموزشی، پاسخگو به پرسش های کامپیوتری نابینایان، طراح سامانه تلفن گویا، مدرس کلاس های آموزش رایانه و مسیر یابی ویژه نابینایان، مدرس دوره های تربیت مربی آموزش رایانه به نابینایان، و تحلیلگر نیاز های آموزشی نابینایان در خانه ریاضیات مشغول به خدمت شدم. در ادامه، به عنوان اپراتور در مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب مشغول بودم و اکنون در مقام ارزیاب در تیم پایش عملکرد در گروه صنعتی انتخاب خدمت می کنم. از دوران کودکی، مخارج زندگی و تحصیل را شخصا به عهده گرفتم و به سختی فراهم کردم. در دوران دبیرستان، اولین رساله ی گویا در ایران از آیتالله مکارم شیرازی را به کمک خواهرم و روحانی محل، تهیه کردم و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع کردم. در همان دوران، اولین مجموعه ی آموزشی بازی های کامپیوتری ویژه نابینایان را تولید و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع نمودم. در دوران نوجوانی، اولین بازی رایانه ای ویژه نابینایان به زبان فارسی با نام دو در جنگل را طراحی کردم و توسعه دادم. به ترجمه و دوبله ی بازی های رایانه ای محبوب نابینایان از جمله تخت گاز و شو‌دان جهت استفاده ی نابینایان این مرز و بوم مبادرت ورزیده ام. اولین کتابچه ی راهنمای آموزش رایانه به کودکان نابینا را طراحی کردم و توسعه دادم. در دوران دانشجویی، اولین، پر بازدید ترین و پر محتواترین سایت ویژه نابینایان ایران با نام گوشکن را تأسیس کردم. همواره در سایت گوش‌کن، سه شعار آموزش، استقلال و تفریح نابینایان را دنبال کرده و در جهت سوق دادن نابینایان به سمت این سه هدف، اقدام به ضبط آموزش های مختلف، تولید و ترجمه ی مقالات مرتبط و تشویق دیگران به انجام نظیر این کار ها نموده ام. تهیه کننده و مجری یکی از پر شنونده ترین برنامه های اولین رادیوی اینترنتی نابینایان ایران (که تعطیل شده) بودم. همیشه از مصاحبه های آگاهی بخش با رسانه ها از جمله برنامه به روز شبکه سوم سیما به عنوان یکی از کارشناسان فاوا و نابینایان استقبال کرده ام. به دلیل تجربه ی تدریس موفق به دانش آموزان، همواره با استقبال والدین کودکان و نوجوانان جهت تدریس روبرو بوده ام. از تألیفاتم می توانم به کتاب آموزش نرم افزار آماری SPSS به اتفاق استاد ندا همتپور اشاره کنم. یکی از مهمترین نرم افزار های مسیریابی نابینایان را با نام نزدیک یاب به همراه دفترچه راهنمای استفاده، جهت کمک به استقلال نابینایان در رفت و آمد، ترجمه کردم و به رایگان در سطح بین المللی برای تمام فارسی زبانان منتشر نمودم. در حال حاضر، رویای امکان سفر به استان های محروم جهت همسان سازی سطح آموزشی و پرورشی کودکان محروم با کودکان کلان شهر ها را در ذهن می پرورانم. اطلاعات تماس: شماره موبایل شخصی: 09139342943 آدرس ایمیل شخصی: gooshkon2020@gmail.com شناسه اسکایپ: mojtaba1007 شناسه تلگرام: @luckymojy آدرس شناسه تلگرام: https://t.me/luckymojy شماره واتساپ: 09139342943 آدرس وبلاگ شخصی: https://gooshkon.wordpress.com
این نوشته در آموزش, بازی, کودکان و نونهالان, مقاله ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 Responses to کودکان نابینا و اسباب بازی

  1. 1
    نخودي says:

    سلام من نمي دونم بايد از آقا مجتبي تشكر كنم يا از واحد خانواده خوشبخت تبيان زنجان كه تو خيل بي توجهي به قشر معلول و بالاخص نابينا رفتند سراغ نيني هاي نابينا كه خدا از سر تقصير پدر و مادر بي فكرشون نگذره يا بگذره ديگه با خودش كه توي اين عصر به اصطلاح ژنتيك يه نخودي نابيناي فردا با هزارتا فكر و آرزوي ساده دور از دسترس! به دنيا آوردند و بعدش هم ….ولش كن اينها كه مي نويسم كه مال اين بحث نيست!
    داشتم مي گفتم باز به اين خانواده خوشبخت كه به فكر نوع اسباب بازي نيني نخودي ها هم هست.
    ما كه وقتي نيني بوديم مامان بابامون فرصت آموزش بهمون رو پيدا نكردند چون تو همون مرحله اول حساب آقا خرسه و خانم عروسكه رو ميرسيديم و بعدش ديگه فقط بايد درس تشريح اعضا رو مي گذرونديم كه اونم فول شده بوديم!

  2. 2

    عجب. كلي خنديدم. منم به جاي بازي با اسباب بازي با مرغ ها و جوجه هاي زنده بازي ميكردم و خدا ازم بگذره چه قدر از اين زبون بسته ها رو ناكار كردم طي آزمايشاتم.

  3. 3
    شیوا شریف says:

    سلام
    داره کم کم از سایتتون خوشم میاد
    کاش هیچ آدم اسباب بازی دست نابینایی نشه.

  4. 4
    masood says:

    sa’h laam aaghhaw moaj ta’h ba.
    Vaa gheh ann aa da’h meh a’h jeebee hasstee.
    Beh ma’h vaa rehdee ta’h vajj joheh mee koanee keh beh zeheh neh ha’hr kassee nemmee rehseh.
    Beh ha’hr haal vaa gheh ann mamm noon.
    Man keh vaa gheh ann lezz zatt borr damm.
    Khey lee baa haal bood.

دیدگاهتان را بنویسید