خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
معرفی یک ادیتور متن مخصوص نابینایان با امکانات عالی خصوصا برای برنامه نویسان

سلام به شما
توی این پست قصد دارم یه ادیتور متن فوق العاده که مخصوص نابینایان و کم بینایان طراحی شده و البته افراد عادی هم می تونن ازش استفاده کنن رو به شما معرفی کنم.
EdSharp یه ادیتور متن با امکانات بسیار فراتر از یه ادیتور هست. شما با نصب این برنامه ی کم حجم به جز یه ادیتور خیلی قوی و کارآمد به حدود 35 سرویس آنلاین مناسب برای نابینایان و چندین برنامه ی تبدیلگر و برنامه های کمکی دیگه دست پیدا می کنید.
EdSharp برای عموم مردم مناسبه ولی بیشترین کاربردش برای نابینایان برنامه نویس هست. از حدود 16 زبان برنامه نویسی مثل Perl, PHP, HTML, C Sharp, Python پشتیبانی می کنه. با این برنامه کسایی که برنامه نویسی کار می کنن به امکانات خیلی عالی دسترسی پیدا می کنن. مثلا چیزی که باعث شد خود من این برنامه رو پیدا کنم این بود که مشغول یادگیری زبان برنامه نویسی Python بودم. این زبان یه ویژگی داره که برای بینا ها و نابیناهایی که Braille Display دارن خیلی مفیده ولی برای کسایی که با صدا از کامپیوتر استفاده می کنن یه مشکل بزرگه و اون Indentation یا فاصله ی اول خط اجباری هست. توی زبان هایی مثل خانواده ی C و جاوا بلاکهای کد توی براکت نوشته می شن و توی زبان های بر پایه ی بیسیک با کلیدواژه هایی مثل end if, end sub, next و… به زبان برنامه نویسی می فهمونن که اینجا بلاک کد تموم می شه.
اما در Python, مراحل خاص Indentation یا همون فاصله ی اول خط برای مشخص کردن هر بلاک استفاده می شه.
این برنامه با امکانات خاصش یه کمک واقعی به Pythonistas های نابینا هست. برای بقیه ی زبان های برنامه نویسی پشتیبانی شده همین امکانات رو داره. برای مثلا شما یه برنامه به زبان C Sharp یا Java می نویسید. وقتی اجراش می کنید می بینید که یه ارور راجع به درست نبودن بلاک ها یا چیزی شبیه این رو می ده. امکانی در اختیار شما هست که تعداد { (آکولاد باز) ها و } (آکولاد بسته) ها رو مقایسه کنید و ببینید که آیا تعداد اونها مساوی هستند یا نه؟ و کلی امکانات خوب دیگه.
واقعا دیشب که پیداش کردم خیلی خوشحال شدم. امکانات این ادیتور همین چندتا نیست. حتما Help برنامه رو بخونید تا از همه ی امکاناتش با خبر بشید. به عنوان حرف آخر این برنامه با وجود امکانات خوبش نه فقط رایگان بلکه اگه اشتباه نکرده باشم Open Source هست.
موفق باشید. بدرود.

۵ دیدگاه دربارهٔ «معرفی یک ادیتور متن مخصوص نابینایان با امکانات عالی خصوصا برای برنامه نویسان»

دیدگاهتان را بنویسید