خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

سهم یک نابینا چیست؟

سلام دوستان عزیز.
امروز مطلبی مینویسم که مشکل اکثر ماست.
این مدت که نبودم کامپیوترم دچار مشکل شده بود و اگر کمکهای رهگذر نبود حالا حالاها درست نمیشد که با اجازه شما همینجا صمیمانه از لطفش تشکر میکنم.
در این مدت خیلی سرم شلوغ بود،از یک طرف کارهای دانشگاه و از طرف دیگه دویدن دنبال یک شغل ساده تمام وقتم رو پر کرده بود.
اما از دویدن و نرسیدنم براتون بگم،جناب نماینده محترم شهرمون از من خواست که اگه مایلم برای تلفن خونه بیمارستانی که تازه در شهرمون راه افتاده مدارکم رو ببرم،من هم از خدا خواسته پذیرفتم و یک نامه 3درصد از بهزیستی گرفتم و به پیوست نامه ای از آقای نماینده برای جناب دکتر شیخ آزادی رئیس علوم پزشکی استان بردم.
اولش که نگهبانها راهم ندادند که به جناب نمایندمون زنگ زدم و وقتی نگهبان با ایشون صحبت کرد اجازه ورودم صادر شد.
رئیس دفتر جناب دکتر نامه رو از من گرفت و گفت فعلا بیمارستان کامل راه نیفتاده وقتی راه افتاد خبرت میکنیم.
این گذشت و من هرچه منتظر موندم کسی باهام تماس نگرفت تا اینکه یک روز اتفاقی آقای نماینده رو دیدم،ایشون ازم پرسید: کارت درست شد؟ گفتم آقای آقایی رئیس دفتر جناب دکتر گفته خبرت میکنیم. ایشون گفتن: برو پیگیری کن همه رفتن سر کار.
خلاصه،فرداش رفتم ولی باز نگهبان جلومو گرفت به اصرار من به دفتر جناب رئیس تلفن زد و راجع به نامم ازشون پرسید:
اول به نگهبان گفتن گم شده،بعد گفتن جناب رئیس هنوز دستورشو نداده ولی دوباره حرفشون عوض شد و گفتن: کی گفته نامه شما گم شده! هستش ولی دکتر باهاش موافقت نکرده چون مجوز استخدام نداریم.
جالبه! مجوز استخدام! اونم برای یک بیمارستان تازه تأسیس که احتیاج به نیرو داره و تلفنچی هم نداره!
نمیدونم ما نابیناها چه هیزم تری به این مسؤولین فروختیم که حاضر نیستن به هیچ قیمتی در ادارات ما رو به کار بگیرن؟
نمیدونم این مسؤولین بی کفایت بهزیستی کی میخوان از خواب غفلت بیدار بشن؟ اینها که مدعی حمایت از حقوق معلولین هستن کی و کجا از حقوق ما دفاع کردن؟ ولی خدایی نماینده محترممون خیلی تلاش کرد که کارم درست بشه،خود رئیس دفتر آقای دکتر گفت که چند بار زنگ زده و با این رئیس لجباز و انسان نما صحبت کرده ولی موفق نشده.
یعنی ممکنه یک روز ما نابیناها هم در این جامعه دیده بشیم و به حساب بیاییم؟

۱۷ دیدگاه دربارهٔ «سهم یک نابینا چیست؟»

سلام بنفشه جون غم نخور که این هم از بازی روزگاره، از خواص پشت میز نشینی همینه دیگه، اگه اون آقا رئیسه درخواست شما رو امضا می کرد جواب خاله و عمه و دایی و پسر خاله عمه کوچیکه و همسایه پدربزرگ پسر خالش رو چی بده!
بعقیده من ما باید دنبال کاری بگردیم که نیازی به درخواست از این و اون نداشته باشه یه کار خانگی یا نمی دونم دوستان بهتر از من اطلاع دارند.

نخودی عزیز،گفتی بریم دنبال مشاغل خانگی ولی وقتی کسی حاضر نیست باهامون کار کنه باید چیکار کرد؟من برای امتحان قالی بافی به اتحادیه شهرمون مراجعه کردم حتی اجازه نداد دستم به تارهای قالی بخوره.
تازه ما خانمیم آقایون امثال آقا مسعود،رهگذر، چشمک و بقیه باید چه کاری انجام بدن؟حق دارن نگران آیندشون باشن.

سلام من که البته نخودیم نه خانمم نه آقا!
بعدش هم من منظورم از مشاغل خانگی مشاغلی بود که خودمون می تونیم با پشتکار و البته سختی و بدونه نیاز به دیدن این و اون و نامه نگاری و التماس و این حرفا بهش برسیم مثل بازاریابی، مشاوره در زمینه روانشناسی و حقوق و امثال اینها، ترجمه و …

سلام من فقط نظرم رو میگم از اونجایی که نابیناها موسیقی رو خیلی خیلی دوست دارن خب اونایی که بلد نیستن برید کمی یاد بگیرید میتونید تبلیغ کنید برای آموزش یا ساخت آهنگ راهشم خیلی سادست یکیش روزنامه همشهری برای تبلیغ به خدا جدّی میگم اولش شاید سخت باشه امّا بعدا دیگه خیلی خوب میشه من خودم برای هر گونه کمکی به هر کسی که دوست داره یاد بگیره آمادم من هر کمکی بتونم انجام میدم من شمارم رو هم میذارم تا همه ی کسانی که دوست دارن بهم زنگ بزنن من هم راهنمایی میکنم هم کمک شما هم برا من دعا کنید منم به آرزوم برسم آرزوم به دست اوردن کسی که یک ساله کنارمه و منی که از همه چیز نا امید شده بودم منو نجات داد دستمو گرفت بلندم کرد و حالا اگه یه لحظه نباشه من…………………… ولش کن یهو درد دلم رو نوشتم منو ببخشید این شماره هام ۰۲۱۸۸۴۷۱۸۹۷ یا ۰۹۳۳۴۲۶۲۷۰۲ بچّه ها ما همو داریم ما همه پشت همیم پس هیچ کس نا امید نشه همتونو دوست دارم برام خیلی دعا کنید نمیخوام عید امسال رو با اشک ناراحتی بگذرونم دعا کنید منم به کسی که میخوام برسم قربون همتون خدا حافظ

سلام به همگی بچه ها من فقط نظرمو میگم از اون جایی که نابیناها موسیقی رو خیلی خیلی دوست دارن اونایی که بلدن که میگم الان اما اونایی که بلد نیستن بچه های عزیز برید یاد بگیرید بعد میتونید از همین کار پول خوبی در بیارید اینو جدی میگم خب اونایی که بلدن کمی جلوترن کافیه دوجا تبلیغ بزنید ببینید چجوری میان برای یاد گیری بهترین جا روزنامه همشهری برای تبلیغ. من خودم برای تموم کسایی که واقعا دوست دارن یاد بگیرن من آمادم که هر جوری بتونم کمک کنم چه یاد بدم چه راهنمایی کنم ما باید پشت هم باشیم اگه کسی میتونه کاری انجام بده یا علی بگه بیاد وسط من برای یاد دادن آمادم اونم از اسکایپ به راحتی شمارم رو هم میذارم که هر کسی هرجا خواست سوال کنه من هستم جواب میدم شما هم برای من دعا کنید دعا کنید منم به آرزوم برسم. الان پیش خودتون میپرسین آرزوش چیه. میگم بهتون دعا کنید من به اون کسی که دوسش دارم برسم دعا کنید عید امسال کنارش باشم دعا کنید با اشک سال رو تحویل نکنم بعدا میخوام براتون زندگیمو بنویسم. وای ببخشید یهو خواستم دردو دل کنم شرمنده بچه ها غمتون نباشه ما همو داریم ما پشت همیم اینم شماره های من هر وقط دوست داشتین زنگ بزنید سوالاتون بو بپرسین تو موسیقی کامپیوتر هر کمکی بتونم انجام میدم همتونو دوس دارم خیلی خیلی دوستون دارم ۰۲۱۸۸۴۷۱۸۹۷ ۰۹۳۳۴۲۶۲۷۰۲ نگران نباشین کسی جواب شماره هامو نمیده شخصی. قربون همتون دوستون دارم فعلا.

میگم رشته دانشگاهی شما چیست؟ ببین من که دیگه از بس دنبال کار دویدم دارم چل میشوم اما اگر روزی دفتر مشاوره زدم قول می دهم بزارمت سر کار آبدارچی چطور است حقوقت هم را دو ماه یک بار می دهم تازه اگر کم کاری کردی از حقوقت کم می کنم حرف زیاد هم نباشد همینی که میبینی است نمی نمی خواهی از فردا نیا سر کار..

رشته دانشگاهی من علوم اجتماعی گرایش پژوهشگریه
لطفا این بحث را جدی بگیرید، انگار هنوز برای کار اونقدر بهتون فشار نیومده که این مسئله را شوخی قلمداد میکنید.
من ۷ سال تمام ادارات شهرم رو زیر پا گذاشتم ولی دریغ از دیدن یک روی خوش.
در ضمن اگر قرار باشه آبدارچی جایی باشم ترجیح میدم اونجا خونه خودم باشه نه هیچ جای دیگه.

سلام آقا هومن.
ایده خوبیه،چشم حتما با بچه ها صحبت میکنم تا هرکدوم خواستن بیان سمت موسیقی از راهنمایی شما بهره ببرن.
امیدوارم این سال جدید برای تک تک هم محلیها از جمله خودتون سال خوبی باشه حتما واسهتون دعا میکنم چون احساستون رو به خوبی درک میکنم.
محبت همیشه تنها سلاحیست که قدرت مبارزه و غلبه بر نا امیدی رو داره

سلام.
شما نگران نباشید. یک موقعی متوجه میشید یا بهتون خبر میرسه که یک نفری رو که به احتمال خیلی قوی از فامیل های خودشون هم هست توی اون بیمارستان گذاشته اند ی واسه ی مخابرات.
در مورد این بهزیستی هم بگم که وواسه نابیناها کاری که انجام نمیده هیچ خودم یعنی خود خودم بارها دیدم که چطور رفیق بازی میکنند و حق کشی میشه. من معتقدم این بهزیستی اگر منحل بشه یا دستش رو از سر نابیناها برداره زندگی ما خیلی بهتره.حداقل اینکه منت بی جهتی از یه سازمان نا کار آمد و بی ارزش روی سرمون نیست.البته این مشکل نه فقط توی بهزیستی پیدا میشه بلکه داخل خیلی از سازمان ها و ارگان ها هستش.

هومن جان من خودم چند سالی است موسیقی کار کردم کلاس خوانندگی هم نرفتم ولی کمی می توانم باهاش بخوانم ساز اصلیم گیتار است در اصفهان دوستانی هستند که بهتر از من هم پیشرفت کردند ولی چندین مشکل است یکی اینکه آنقدر آموزشگاه در این شهرها با اساتید بینا هست که هیچ کس زیر بار یک نابینا نمی رود حتا اگر توانمند باشه. دوم آهنگسازی به شرطی با درآمد همراه است که بتوانی آلبمی را روانه بازار کنی در غیر این صورت فقط ساخته ای گرفتن مجوز برای آلبم یا گذاشتن کنسرت کاری شده که حتا اساتید ما هم دیگر نمی توانند انجامش دهند. البته چندین دلیل دیگر هم است که فعلا ولش کنم اما شما بگوید منظورتان از رفتن به سمت موسیقی چه بود برای در آمد یا تفریح اگر برای بالا بردن سطح روانی باشد خوب است اما برای در آمد خیر

سلام دوست گرامی
به نظر من امثال ما دو راه دارند:
۱- ادامه تحصیل و دویدن دنبال استخدام دولتی هر شغلی که خالی باشه ضایع کردن همنوع خود و شاید یه روزی فرجی بشه!
۲- اندیشیدن به را های کسب درآمد مختلف مثل همون هایی که دوستان دیگر اشاره کردند (تجربه خودم ترجمه و تبدیل فایل های صوتی به متن و تدریس زبان و موسیقی بوده) و تا جایی که ممکنه دور خدمات مفتی دولت رو خط کشیدن
نکته آخر: اگر راه اول رو انتخاب کردید و با دومی تلفیقش نمودید عالی می شه!
موفق باشید

بی نام گرامی،دیدگاه شما و نخودی کاملا منطقیه ولی بحث اینه که برای همه ما ممکن نیست که از این راه ها چرخ زندگی رو بچرخونیم.
هدف من از نوشتن این مطلب این بود که بتونم حرف اکثر نابیناها رو بیان کنم نه فقط از غم خودم گفته باشم و منتظر هم دردی بقیه.
ما باید در هردو زمینه ای که شما گفتید فعال باشیم چون جامعه متعلق به ما هم هست پس نباید چون مسؤولین ما رو پس میزنن کوتاه بیاییم. ما فقط حقمون رو مطالبه میکنیم که اینم کار غلطی نیست.

سلام بنفشه جان.
توی جامعه ی ما مشکل بیکاری واسه همه هست.چه بینا و چه نابینا…الان این مشکل اون قدر بزرگ شده که بسیاری از جوونای تحسیل کرده هم هنوز بیکارن.
خیلی از زندگی هایی که تازه شروع شدن به این خاطر به هم میریزن و خیلی از مشکلات اخلاقی جوونا هم من فکر میکنم به این دلیله.
اینطور فایده نداره که یه نفر واسه سرکار رفتن ما رو بندازه و یه نفر دیگه روی اونو زمین بندازه چون هنوز فامیلای خودش رو سرکار نبرده!!!!
واسه ی این مشکل باید یه فکر اساسی کرد که اینم کار مسولان محترمه
وگرنه مهم نیست کسی که میخواد تلفنچی بیمارستان بشه بینا باشه یا نه…مشکل اینجاست که بعضی ها مثل همون رییس بیمارستان تاوقتی نیروهای خودش رو سرکار نبرده اصلا واسش مهم نیست که شما کی هستی و واقعا به این شغل احتیاج داری

دیدگاهتان را بنویسید