خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بررسی برنامه های شرکت پکتوس برای نابینایان من پکجاز گرفتم و چه پر مشکل است این شرکت پکتوس

برنامه پکجاز یا سپی پنج پکتوس, یک موتور صوتی فارسیست که با اضافه شدن به صفحه خوان هایی مانند جاز, متون فارسی را میخواند.

فکر کردم نرم افزاری با این قیمت و عظمت و هیبت چه قدر بهتر و کاربردی تر از پارسآوا است که نبود.

در حین نصب پکجاز, یک خطای داخلی 2721 و 2723 گرفت که معلوم نشد از کجاست و زنگ زدم شرکت پکتوس که مجبور شدند دوباره از پشت اینترنت برایم نصبش کنند.

حالا جالب اینکه این پکجاز و سپی پنج و برنامه های دیگری که با این بسته توسط شرکت پکتوس ارائه شده بدترین اختلالات را در سیستم جاز به وجود میآورد.

به من گفتند برای اینکه با سپی پنج پکتوس کار کنی باید پارسآوایت را حذف کنی. گفتم این چه وضعش است؟ گفتند همین که هست هست. گفتند پارسآوا اختلال ایجاد میکند. گفتند مشکل از پارسآوا است و نه از پکجاز و برنامه های پکتوس مشکلی ندارد. گفتند در این چند سال کسی نتوانسته پارسآوا و پکجاز را باهم داشته باشد. گوشی را قطع کردم و رفتم سراغ تنظیمات جاز و دیدم مشکل از جاز نیست. حتی مشکل از پارسآوا هم نیست. مشکل از خود پکتوس و پکتوسی هاست که از نرم افزار ساخت خودشان هم اطلاعی چندان دقیق ندارند. حالا اصل ریشه مشکل را به شما می گویم شما در برنامه صفحه خوان جاز, با تنظیم زبان پروفایل سپی پنج بر روی انگلیسی میتوانید پروفایل دیگری به اسم پکتوس تعریف کنید و این دو نرم افزار موتور صوتی فارسی یعنی پارسآوا و پکجاز را باهم داشته باشید.

حتی زنگ زدم شرکت و عملا تصویری نشانشان دادم که چطور تا به حال از مشکل آگاه نبوده اند و گفتم که به بقیه کاربران این را نگویند که پارس آوا مشکل دارد و گفتم که کاربران جدید را گمراهشان نکنند.

اگر قیمت پارس آوا چهل هزار تومان است, این برنامه سپی شرکت پکتوس در مقایسه با پارس آوا یک قران نمی ارزد. همچنین پکتوسی ها یک بسته نوید پنج با برنامه پکجاز ارائه کرده اند که:

یک دیکشنری دارد که بابیلانی که من دارم, سرعتش و حجم لغاتش هزار برابر این دیکشنریست.

یک کتابخانه دارد که به هیچ وجه انعطاف پذیر نیست و کتاب ها همه اکثرا قدیمیست.

یک برنامه تنظیم سرعت دارد که کاش نداشت, سنگین تر بود.

یک ویرایشگر دارد که مرتب هنگ میکند.

یک کتابچه آدرس دارد با امکاناتی در حد صفر.

یک اندپک دارد که نفهمیدم چیست و باز که میشود دهن دره ای میرود و خطایی میدهد و باز بسته میشود.

یک شطرنج بسیار ضعیف دارد که بیخیالش بشویم بهتر است.

یک قرآن دارد که قادر به حرکت حرف به حرف یا واژه به واژه در متن آن نیستیم.

یک صفحه کلید بریل دارد برای تنبل کردن هرچه بیشتر ملت نابینا.

یک موتور صوتی هم دارد که روی جاز سوار شده, گلوی جاز را گرفته, دارد برنامه جاز را خفه میکند.

یک موتور صوتی که ها را های میخواند و رو را روی.

یک موتور صوتی که سرعت کار با جاز و کار با کامپیوتر را یک پنجم کرده.

یک موتور صوتی که مکث های بی موردش بیچاره کننده است, حوصله آدم سر میرود.

به خدا این ای اسپیک که رایگان است و اینقدر به صدایش بد و بیراه گفتیم از برنامه چند صد هزار تومانی پکتوس بهتر است.

جمعبندی:

یک بسته نرم افزاری گران,

که نمی ارزد یک قران,

افتاده به جسم و جان,

بودجه ها را میسوزد این چنان.

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «بررسی برنامه های شرکت پکتوس برای نابینایان من پکجاز گرفتم و چه پر مشکل است این شرکت پکتوس»

سلام.
به نظر من تنها چیزی که باعث میشه این شرکت همچنان با توجه به کیفیت بسیار پایین نرم افزارها و قیمت فوق العاده بالای اونها سر پا بمونه، همون لابیهایی هست که خودت در مطلب قبلی نوشتی. این شرکت فقط با اتکا به پولهایی که از فروش بسته های نرم افزاریش به نهادهای مربوط به نابیناها به دست میاره، همچنان سر پاست و متاسفانه هیچ نشانه ای از بهبود کیفی نرم افزارهاش هم دیده نمیشه.
ولی، در مورد ای اسپیک، به نظرم این نرم افزار کمی مورد کم لطفی شما قرار گرفته. من خودم حتی الآن که پارسآوا کرک شده همچنان یکی از کاربران ای اسپیک هستم و از خیلی جهات اون رو به پارسآوا ترجیح میدم.
و اما برخی از این دلایل:
اول اینکه ای اسپیک رایگانه و برای نصبش هیچ نیازی به اعمال کرک نداریم. دوم اینکه، صدای پارسآوا از استانداردهای ساپی۵ برخوردار نیست، برای مثال نمیشه از این صدا در محیطهای خارج از جاز استفاده کرد. حتی در NVDA هم کارآیی نداره. اما ای اسپیک کاملا استاندارد طراحی شده و علاوه بر NVDA در همه نرم افزارهایی که از موتور های ساپی۵ استفاده میکنن هم جواب میده، حتی ما میتوانیم با برنامه TTSApp.exe که در پوشه خود نرم افزار ای اسپیک قرار گرفته موتون تایپ شده فارسی را با صدای ای اسپیک به فایلهای صوتی با کیفیت تبدیل کنیم که نه صدای پارسآوا و نه ساپی۵ پکتوس، هیچ کدوم توانایی این کار را ندارن و هنگام تبدیل هنگ میکنن.، و یا با استفاده ازنرم افزار KMPlayer هنگام تماشای فیلمهای دارای زیرنویس، زیرنویسها را به صورت صوتی با استفاده از ای اسپیک به صورت همزمان بشنویم. یه مثال دیگه هم اینکه، صدای پارسآوا توانایی تمایز قایل شدن بین جملات خبری، سوالی، و تعجبی رو نداره و همه این جملات رو با یک لحن یکسان میخونه، که این نه تنها در مورد صدای فارسی بلکه در مورد موتور انگلیسیخوان پارسآوا که همون Eloquence جاز باشه هم صدق میکنه، در حالی که ای اسپیک به شکل کاملا واضحی این تفاوتها رو نشون میده.
سوم اینکه ای اسپیک فقط برای سیستم عامل ویندوز طراحی نشده و کسانی که علاقه مند هستند که سیستم عامل متن باز لینوکس رو یاد بگیرن و از اون استفاده کنن هم میتونن به راحتی متون فارسی رو با ای اسپیک در سیستم لینوکس مطالعه کنن.
چهارم اینکه، ای اسپیک به صورت قابل حمل در نرم افزار NVDA قرار گرفته و زبان فارسی هم در جدیدترین نسخهNVDA به لیست زبانهای برنامه اضافه شده و این یعنی که ما یک نرم افزار صفحه خوان قابل حمل با قابلیت خواندن متون فارسی رو در اختیار داریم.
راستش من بعید میدونم که شرکت پکتوس با این همه حمایت مالی که ازش میشه بتونه چیزی شبیه به ای اسپیک رو حد اقل در آینده نزدیک به جامعه نابینایان ارایه کنه.
بنا بر این، من به همه دوستان توصیه میکنم که نسخه جدید ای اسپیک رو دانلود و از اون هم استفاده کنن.

عادل جان نوشته من در مورد ای اسپیک دقیقا این بود:
“به خدا این ای اسپیک که رایگان است و اینقدر به صدایش بد و بیراه گفتیم از برنامه چند صد هزار تومانی پکتوس بهتر است.”
پس من به ای اسپیک کم لطفی نکردم و بالا تر از پکتوس دانستمش.
در مورد لابیهای پکتوس که باهم هم عقیده ایم ولی در مورد پارس آوا و ای اسپیک باید بگم کیفیت پایین صدای ای اسپیک و کم بودن دایره لغاتش تنها مشکلاتش هستند که اگر این دو مشکل برطرف بشند ای اسپیک از پارس آوا هم بالا میزنه.
به نظرم فعلا باید پارس آوا را برای خواندن متون طولانی بهترین دانست و بعدش ای اسپیک و باقی هم که خوب مزخرفند از جمله پکجاز از پکتوس که در رتبه ای در سطحی بعضی وقت ها پایینتر از برنامه نور محمد قرار میگیرد.
زنده باد پارس آوا, ای اسپیک و تا حدودی آریانا که متاسفانه عصر گویش پرداز خوب پیش میرفت ولی دیگه آپدیت نکردندش.
مسئولین پشتیبانی پکتوس از اینکه برنامهشون با پارس آوا و سپی پنج های دیگه هم کار میکنه خبر نداشتند و جالبه میگفت پارس آوا جاز را به هم میریزه که ز ریشه غلط هستش.
پکتوس و پارس آوا از نظر هماهنگی با زیرساخت موتور های صوتی کمی غیر استاندارد هستند که ای کاش این مشکلشون هم حل میشد.
خوش باشی.

درود
من که تا حالا از پک جاز استفاده نکردم. ولی در مورد ای اسپیک. می‌دونید من هم خیلی با صداش مشکل دارم. ولی اخیرا که چندتا کتاب رو باهاش صوتی کردم و روی موبایل گوش کردم به صداش عادت کردم. خصوصا اگه متنتون کاملا فارسی باشه و انگلیسی توش نباشه می‌تونید Mbrola رو روش نصب کنید و از صدایی با کیفیت نسبتا بهتر برخوردار باشید.
اخیرا تلفظ حرف ق توی ای اسپیک بهتر شده ولی من فکر می‌کنم باید برای حرف خ هم یه همچین کاری بکنن. این حرف رو خیلی خوب تلفقظ نمی‌کنه. از اینها گذشته کاش می‌شد نقش کلمات رو مشخص کرد و قوانین قرائت کسره اضافه رو براش برنامه ریزی کرد.
موفق باشید.

درود.
بله مجتبی حق با شماست. اما من هم از گفتن کلمه کملطفی منظورم این بود که ای اسپیک کمتر مورد توجه بچه های نابینا قرار گرفته. در مورد کیفیت پایین صداش با شما موافقم، اما این مربوط به اصل این سینتیسایزر میشه و کاری از دست سازنده های ای اسپیک فارسی در این زمینه برنمیاد. با این حال، همونطوری که میثم گفت اگر کمی بیشتر با ای اسپیک کار کنیم کمکم به صداش عادت خواهیم کرد. من دوستی دارم که در چند ماه گذشته برای مطالعه دروس دانشگاهیش فقط از ای اسپیک استفاده کرده و حتی الآن با وجود پارسآوا ای اسپیک رو ترجیح میده. در مورد دامنه لغات باید عرض کنم که زبان فارسی به صورت رسمی در جدیدترین نسخه ای اسپیک اضافه شده. در این نسخه تلفظ بسیاری از لغات اصلاح شده و هنگ های گاه و بیگاه ای اسپیک هم کاملا از بین رفته. همچنین این نسخه از صدای فارسی امبرولا هم پشتیبانی میکنه که البته هنوز در مراحل ابتدایی طراحی قرار داره و همونطوری که میثم هم گفت اگر در متن هیچ کلمه انگلیسی وجود نداشته باشه میشه از اون استفاده کرد. یک اتفاق بسیار خوب دیگه هم که لازم میدونم اینجا بنویسم به نقل از خود آقای خدایاری، اینه که ای اسپیک برای سیستمهای عامل اندروید هم طراحی شده و تیم طراحی ای اسپیک در تلاشند که نسخه ای اسپیک فارسی رو هم به صورت رایگان به اندروید اضافه کنن تا کاربران گوشیهای اندرویدی به راحتی بتونن متون فارسی رو بخونن. در ضمن کسانی که علاقه مند هستند در روند طراحی و اصلاح ای اسپیک همکاری داشته باشن میتونن از طریق سایت ای اسپیک فارسی اعلام آمادگی کنن تا تیم سازنده ای اسپیک بتونه در پیدا کردن واژه هایی که هنوز ای اسپیک آنها را اشتباه تلفظ میکنه از اونها کمک بگیره.
شاد و پیروز باشید!

بابا e speak چیزی است برای خودش .
من الان ۳ ماهی است قفل پارس آوا ام خراب شده .
از e speak استفاده می کنم .
فقط اول اش یکم به صدایش عادت نداشتم . وگرنه واژه های زیاد تری رو از پارس آوا دارهخیلی توی متن های محاوه ای و غیره محاوره ای بهتر کار میده

سلام از نظر علمی عملی که کاملاً بررسی شد اما از نظر ادبی دو بیتی آخرش توپ بود!
من با شطرنجش کار کردم اصلاً نمی دونم چطوری سیاه باشم یا اگه بخوام یه حرکت رو جر بزنم برگردم نمیشه!
راستی اگه میشه در مورد ESPEAK یه کم بیشتر توضیح بدید، اگه بشه متون رو باهاش گویا کرد خیلی چیز توپی می تونه باشه.
مرسی هزارتا.
شاد باشید تا همیشه.

سلام.
تجربه ی من بر آنم داشته که نمایشگر بریل ایرانی انتخاب نکنم و سراغ مارکهای خارجی بروم چرا که از نظر من مارکهای خارجی هم سریعترند، هم دقیقترند، هم مطلوبترند و هم پشتیبانی بهتری ارائه میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید