خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نابینایان مادر زاد از بهترین حافظه برخوردار هستند

آزمایشات دانشمندان دانشگاه باس و دانشگاه ملکه مری لندن، نشان می‌دهد افراد نابینای مادرزاد در مقایسه با افراد بینا، دارای بهترین مهارت‌های حافظه هستند. در این آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان به مجموعه‌ای از واژگان گوش دادند و سپس از آن‌ها خواسته شد که هر آن چه را که شنیده‌اند، به یاد آورند. نتایج نشان داد افرادی که به طور مادرزادی نابینا بودند، واژگان بیشتری را به یاد داشتند و همچنین احتمال خلق خاطرات نادرست از آن چه شنود کرده بودند، کمتر بود.
این تحقیق نشان داده است که ما واژگان مرتبط با آن چه را که واقعاً می‌شنویم به یاد می‌آوریم؛ به طور مثال، شنود کلماتی مانند شومینه، سیگار و آتش می‌تواند خاطره‌ای نادرست را در خصوص کلمه «دود» برانگیزد. در این مطالعه بسیاری از سوژه‌های نابینای مادرزاد، از بیان واژگان غیرمرتبط اجتناب کردند، بنابراین توانستند آیتم‌های بیشتر با صحت بیشتری را ذخیره کنند. این تحقیق نشان داد که تجربه بصری دارای تاثیر منفی مهمی بر روی هر دوی تعداد آیتم‌های به یادآورده شده و دقت حافظه معنایی دارد. آزمایشات همچنین نشان‌دهنده اهمیت ارتجاع‌پذیری عصبی سازگار در مغز افراد نابینای مادرزاد برای مکانیزم‌های بازیابی حافظه افزایش‌یافته است. جزئیات این پژوهش در Behavioural Brain Research انتشار یافته اس

۶ دیدگاه دربارهٔ «نابینایان مادر زاد از بهترین حافظه برخوردار هستند»

سلام من نمی دونم بگم موافقم یا مخالف ولی یه حرفایی دارم که میگم. این قوت حافظه نه به لحاظ “نفس قوی بودن حافظه” بلکه بدلیل قدرت تصور درستی که افراد نابینا ندارند پیش میاد مثلاً یه فرد بینا وقتی کلمه سیگار و کبریت رو میشنوه تو ذهنش تصویر سیگار کشیدن با کلیه جزئیاتش ظاهر میشه و بهمین دلیل هست که دود رو هم مقارن با اون دو کلمه میدونه ولی فرد نابینا چون تصوری نداره فقط به ترکیب کلمات داده شده توجه داره و بنظر من این یه امتیاز اگر هم باشه یه ضعف هم هست!
من معتقدم اگه آدم قرار باشه نابینا باشه یعنی نابینایی تو سرنوشتش باشه و ناگزیر بهتره بعداً نابینا بشه تا از همون اول نابینا باشه، خیلی تو این مورد بحث نمی کنم چون مطلب بی ارتباطه ولی بهتره ضعفهامون رو لباس قدرت بهشون نپوشونیم ولی ازشون استفاده کنیم؛ خودم فهمیدم چی گفتم ها نگید خودش هم نفهمید چی گفت چون پست قنبرِ بخودم اجازه میدم افکارم رو همین طور در هم بر هم بنویسم مرتبشون نکنم اینم توجیح

درود
ثنا ، مسعود و ساجده ممنون که کامنت گذاشتید .
صبح که نه ظهر آمدم داشتم کامنت می گذاشتم متاسفانه نت پرید و این هم به همه نت ها در کشور به جز مخابرات بر می گشت تمام شرکتهای وابسته از مخابرات نداشتند علائم حیاتی !می گفتم که من هم کم بینا هستم و نوشته بودم ولی منتشر نشد این مطلب را هم ننوشتم که برتری نابینا را بر نیمه بینا یا کسی که بعدا نابینا شده برسانم این یک تحقیق علمی است .
نخودی ممنون از شما این حق شماست که نظرات وافکار ارزشمندتان را در این پست بنویسید هیچ هم در بر و در هم نیست عالی هم هست من پیش بینی داشتم افراد نیمه بینا و کسانی که بعدا نابینا شده اند نظراتی را بنویسند که حائز اهمیت هم هست .در متن تحقیق آمده است که به دلیل نداشتن به قول شما تصور از حاشیه ها قدرت حافظه اشان بیشتر و بهتر است .این ضعف نیست بلکه قوت است اونیکه ما ضعف می دانیم چون از اول همراه ما هست احساس نمی کنیم شاید به خاطر همان نداشتن تصور ذهنی از موضوع .راحت بنویسم این مسئله مثل نسخه موبایلی می ماند که حاشیه ها را در بر نمی گیرد و خیلی زود به نتیجه دلخواه واصل مطلب می رسیم .
نخودی یک بار دیگه به من افترا ببندی که درهم می نویسم مطمئن باش که قضائی پیگیری می کنم بعدش هم با نخ قرقره خودکشی می کنم ببینم که چه کار می کنی .ای بابا یادم نبود که وکیل هستی قسمت اول را بی خیال با همان نخ قرقره خودکشی می کنم بس

سلام. نخودی جون به نظر منم این ضعف نیست. این خیلی هم خوبه. اگه ما یاد بگیریم به همه چیز نگاهی نو داشته باشیم، فارغ از تصورات و پیشینه ها، خیلی چیزها عوض میشه. حتی زاویه نگاه ما به زندگی. این یه جور فکر خلاق و ابتکار هست. من میگفتم چراا اینقدر با هوش هستم هاآ آ آ.

دیدگاهتان را بنویسید