خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش استفاده نابینایان از مفاهیم جدید بازه ها و لند مارک ها با صفحه خوان جاز Using span elements and landmarks with jaws

آیا تا کنون از کلید های پر کاربرد گویاساز جاز در اینترنت چیزی به نام بازه, عنصر بازه ای یا حرکت بر روی محدوده های موجود در صفحات اینترنتی شنیده اید؟

آیا در کتابهای آموزشی مخصوص نابینایان و در کلاسهای آموزشی که در تهران و البرز و اصفهان و شیراز یا بطور رایگان یا با هزینه برای بعضی از دوستان برگزار میشود, کسی اشاره ای به بازه های موجود در صفحات اینترنتی و کاربرد این بازه ها میکند؟

به نظر من که اکثر دوستان از این موضوع بی اطلاعند و حتی در راهنمای صفحه خوان جاز نیز به این موضوع به این مهمی فقط اشاره ای مختصر شده و تاکیدی بر استفاده از این میانبر نشده است.

ما نابینایان برای اینکه بتوانیم در صفحات با سرعتی برابر سرعت یک بینا مانور بدهیم, نیاز داریم از کلیدهای پر کاربرد مطلع باشیم. موضوع را بی جهت طولانی نمیکنم و میروم سر اصل مطلب ولی چنانچه با خود می اندیشید که این مطلب به این کوتاهی که یک کلید هم بیشتر نیست چرا باید این همه متن به خودش اختصاص بدهد. اگر تا به اینجای نوشته قانع نشده اید, مطلع باشید که همین ندانستن کلیدهای پر کاربرد جاز و بی اطلاعی از چگونگی دسترسی به یک بخش از صفحه, میتواند مشکلاتی از قبیل کندی یا عدم امکان دسترسی به موارد مورد نظر و گاهی اوقات میتواند اخراج فرد نابینای ناکارآمد را از محل کار نیز به دنبال داشته باشد.

غیر از بازه ها, لند مارک ها نیز برای ما نابینایان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

حالا ببینیم بازه چیست و لند مارک کدام است:

از نظر من به یک سری از گزینه ها که با حروف یا اعدادی خاص و ترتیب مند نام گزاری شده باشند, بازه یا محدوده می گوییم. اسپن المنت span element معادل انگلیسی این مفهوم است. مثلا صفحات یک تا ده از یک سایت, کلمات ج تا دال از یک گروه کلمه و به همین ترتیب. برای حرکت بر روی بازه ها مثلا در صفحه اصلی همین محله میتوانید از حرف وای y استفاده بفرمایید.

لند مارک ها landmarks هم بخشهایی خاص از صفحه هستند که از نظر طراح صفحه اهمیت ویژه ای دارند و حرکت بر روی این بخشها خیلی از گزینه های پر کاربرد و ضروری را در دسترس کاربر قرار میدهد. برای حرکت بر روی لند مارک ها از علامت سمیکالن semicolon استفاده بفرمایید.

اکنون آنچه آموختید را تمرین کنید:

  1. صفحه اصلی گوشکن را باز کنید.
  2. با فشار حرف y روی بازه مربوط به صفحات قرار بگیرید.
  3. با کلید جهتی پایین صفحه مورد نظرتان را پیدا کنید.
  4. حرف h را فشار دهید تا به آرشیو ماهیانه برسید.
  5. با کلید جهتی پایین یکی از ماههای مورد نظرتان را به دل خاه پیدا کنید.
  6. با فشار کلید enter صفحه مربوط به ماه مورد نظرتان را باز کنید.
  7. حالا در صفحه جدید حرف y را فشار دهید تا روی بازه صفحات مربوط به ماه انتخابی خودتان قرار بگیرید.
  8. با کلید جهتی پایین یکی از صفحات آرشیو ماه انتخابی خودتان را پیدا کنید.
  9. سایت یاهو را باز کنید.
  10. علامت سمیکالن semicolon را تایپ کنید و روی لند مارک های یاهو حرکت کنید.
  11. با کلید جهتی پایین اطلاعاتی که زیر هر لند مارک درج شده را بخوانید.

موفق باشید.

نویسنده: مجتبی خادمی ورنامخواستی.

۳۳ دیدگاه دربارهٔ «آموزش استفاده نابینایان از مفاهیم جدید بازه ها و لند مارک ها با صفحه خوان جاز Using span elements and landmarks with jaws»

سلام مجتبی جان
پسر شاهکار بود. معلوم هست که جاز رو با همه ی محتویاتش قورت دادی. واقعاً بعضی موقع یه چیزهایی میزاری که آدم هر وقت یاد تو میفته باید تحسینت کنه. راه دیه ای نیست.
عزیزم من میخام یه پیشنهاد بهت بدم. البته ربطی به این پست خاص نداره. میخام تو آموزشهای صوتی خودت چه به صورت رایگان و چه به صورت اشتراکی, ننحوه ی خرید host and domain و نحوه ی سوار کردن آنها روی هم و چگونگی یک سایت رو مرحله به مرحله آموزش بدی. اگه این پیشنهاد رو دادم دلیلش این بود که اولاً شما آدم توانایی هستی و دوماً شاید دوستان بخوان یه سایت شخصی مثل من برای خودشون درست کنند و راجع به موضوع خاصی کار کنند ولی چون نمیدونند چیکار کنند دست از این کار می کشن. ممنون میشم اگه به این پیشنهاد جامه ی عمل بپوشانید.
قبلاً از همکاری و تمامی زحمات شما قدر دانی می کنم.

سلام داوود جان.
از آدمهای با ظرفیتی مث خودت خوشم مییاد که نظر مخالفت را راحت میگی, نظر موافقت را هم راحت میگی. همه چیز را به خاطر ی چیز زیر سوال نمیبری وپس باید گفت: ایول!
راستی نون ارزون نشده که بهت قرض بدم, نوشابه هم گرون شده پس واست باز نمیکنم, واقعیت را میگم.
داوود توی فکرشم. اتفاقا یکی از آموزشهای من به زودی همین خواهد بود چرا که من از وابستگی خیلی بدم مییاد و پس دوس هم ندارم دوستام به کسی حتی به خود من وابسته باشند.
علم و دانش برعکس پوله, هرچی خرجش کنی بازم داریش در عین حال, بقیه هم دارندش ولی پول را وقتی خرجش کردی دیگه خودت نداریش.
خوش باشی و منتظر هم زمان!

آقا داوود ممکنه پست طراحی سایت منتشر شده توسط من رو نخوندید. البته ربطی به آموزش و این جور کارا نداره و من این کار ها رو انجام میدم. اگه این پست رو نخوندید از لینک زیر وارد پست طراحی سایت بشید:
https://gooshkon.ir/1392/04/06/site_design

سلام سجاد جان
من فکر کنم تو منظورم رو متوجه نشدی. من گفتم یک آموزش صوتی میخام که اونایی رو که گفتم رو یاد بده نه اینکه پول بدم تو سایت طراحی کنی. برای این کار آدمهای زیادی هست. راستی آدرسی هم که دادی یه لینک نبود آقای طراح با اون قیمتهای فضایی. من باید اون آدرس رو تو internet explorer تو قسمت adress bar paist می کردم. اون هم من رو برد به اون پست که من اسمش رو میزارم خرید host and domain با قیمت فضایی.

اولا چون با گوشی بودم لینک نشد.
دوما اگه قیمت‌های من بالاس تو هیچ کدوم از کارای منو درخواست نکن و فقط بدون که قیمت‌های من خیلی از شرکت‌های طراحی پایین‌تره.
این‌که هی به پست من میگی فضایی از نظر من توحینه و اگه دوست داری بهت توحین نشه، توحین نکن.
هر کسی می‌تونه استقلالانه واسه خدماتی که ارایه می‌کنه ی قیمتی در نظر بگیره.
بازم میگم دوستان، اگه قیمت‌های من بالاس هیچ خدمتی از من نخواین.
بعدشم آقا داوود من فقط گفتم ممکنه این پست رو ندیده باشی و به همین خاطر آدرسشو گذاشتم.
در آخر از همه ی هم محله‌ای‌ها خداحافظی می‌کنم.
این آخرین کامنت من تو این سایته و واسه همتون آرزوی موفقیت دارم.
خدا بعضی‌ها رو هم به راه راست هدایت کنه.

salam .
baz ham mesleh hamisheh mofid va mokhtasar .man too hamin safheh emtehan kardam y ro zadam esmesho yadam raft vali y ro dasht vali land mark ro nadasht chon vaghti l ro zadam goft k gozineyi beh in nam nist .
mojtaba jan in soal ro az agha morteza porsidam az shoma ham miporsam man vaghti win avaz mikonam zabaneh farsi pc kharab misheh va digeh nemitunam farsi benevisam ghablan yeh farsi saz dashtam k nasb mikardam va moshkel hal shod k alan ndigeh nadaram halla bayad che kar konam :(( plz behem komaaak kon tnx .

سلام و سپاس آقای خادمی
الان من باید متنو چندین مرتبه بخونم تا فقط معنی کلماتو بفهمم .. یعنی تا این حد باهوشم ! 🙂
من که دردنیای کامپیوتری شما کاملا بیسوادم .
یه سوال : شما از چه برنامه ای برای خواندن صفحه استفاده میکنید؟

سلام خانم الماسی عزیز.
ما یک صفحه خوانی داریم که گویاساز هم بهش میگند و اسمش جازه.
البته دیگر صفحه خوان ها هم هستند ولی جاز ایجوری مینویسنش: JAWS سایتش هم هست:
http://www.freedomscientific.com
البته ما یک موتور صوتی فارسی ای که در ایران ساخته شده به اسم پارسآوا را روی جاز سوار میکنیم که فارسی هم بتونه بلغور کنه.
این آموزش و این مقاله مختص نابیناها بود شما خودتو واسه درکش اذیت نکن.
تازه منم توی دنیای آشپزی شما بیسوادم کاملا!
من از هر پنج بار که سیبزمینی واسه خودم سرخ میکنم یکی دو بارش یا خام میشند یا سوخته!

مجتبی جان سلام
بابا ما زمین خوردتیم. باور کن از بچگی بابام بهم یاد داده که همیشه واقعیت رو بگم هرچند به ضرر خودم یا دیگران باشه. بهرحال ما دوست داریم شما رو بخدا. هیچ چی نباشه یه چیزایی هرچند اندک هم که باشه از شما یاد گرفتیم.

سلام
بچه هایی که تو این پوست نظر گذاشتید بابا شما بگید. وقتی من به سجاد خان میگم قیمتها فضایی هست. از نظر شما این چه توهینی هست. مثل اینکه بعضی ها معنی لغات زبان مادری خودشون رو هم بلد نیستند. آقا مرتضی که داره آموزش زبان انگلیسی رو میده. تورو خدا یکی پیدا بشه که زبان فارسی رو هم به این عزیز یاد بده که با یادگیری زبان انگلیسی, زبان فارسی رو یادش نره. سجاد جان در زبان فارسی فضایی در مورد خاصی که من به کار بردم, مجاز از گرانی زیاد هست. بعدش هم ما هم دست به اینترنت مون هم خوب هست. کی میگه یا تیید می کنه که قیمتهات از بقیه ی جاها ارزون تره؟ مدرک بیار. کی غیر از خودت میگه. بغال که نمیگه ماست من ترش هست. انشا الاه همه ی ما مورد هدایت پروردگار قرار گیریم. این آرزوی قلبی من هست. گفتی نظر آخرت هست. خوش اومدید. آقا مجتبی که نامه ی فدایت شوم که برات ننوشته بود که حالا اینجوری ابراز وجود میکنی. تازه بی تردید از نظر من مجتبی عزیز نامه ی فدایت شوم هم برات نمینویسه که برگردی.

خوب فرض کنید شما ایران و عراقید منم سازمان ملل:
لطفا هر دو طرف مخاطره البته اگه اون یکی طرف دیگه هیچ وقت ایجا اومد خویشتنداری خودتونا حفظ کنید.
اگه هم حفظش سخته, خویشتنداری تون را روی کاغذی چیزی بنویسیدش!
ای کاش سجاد آریان فر کاری را که من قراره خیلی ارزان تر انجامش بدم پیش دستی میکرد زودتر انجام میداد یعنی آموزش این کار را میساخت و میفروخت.
به نظرم اینطوری استقبال خیلی خوبی میشد.

سلام آقا مجتبی، واقعاً ممنون. بنده ی حقیر که مثلاً مدت زیادی هست با web programming آشنا هستم این را نمیدانستم. میشنیدم که این jaws بی چاره توی بعضی از صفحات هی میگه این صفحه این تعداد landmark داره ولی فقط چند بار این عبارت landmark را با همکارانم مطرح کردم و چون آنها هم اظهار بی اطلاعی میکردند، به خودم زحمت تحقیق بیشتر را ندادم. با تقدیم دنیایی از تشکر و ارادت و آرزوی موفقیت، یا علی.

دیدگاهتان را بنویسید