سلام. این پستو به معرفی سرویس جدید بانک ملی که با اون می تونید بدونه نیاز به اینترنت انتقال وجه انجام بدین اختصاص می دم. این سرویس تقریبا جدید هست و شاید یکی دو هفته باشه که علاوه بر خطوط همراه اول روی خطوط ایرانسل هم راه اندازی شده.
چرا نیاز داریم
همونطور که می دونید نرم افزار های همراه بانک بانک ها برای ما قابل استفاده نیستن و اگه دسترسی به اینترنت نداشته باشیم با فرض فعال بودن سرویس همراه بانک باید از افراد بینای مطمئن کمک بگیریم. البته اکثر نرم افزار های همراه بانک از SMS برای تبادل اطلاعات استفاده می کنن که خود این موضوع علاوه بر هزینه بر بودنش ریسک های امنیتی هم داره.
معرفی رعد ملی
اسم این سرویس رعد ملی هستش و همونطور که لو دادم مثل همه خدماتی که در بستر USSD ارائه می شه وابسته به اپراتور هست. برای استفاده از این سرویس باید حتما کارت ملی داشته باشید چون خدمات اون بر پایه ملی کارت شما ارائه می شه. اطلاع از موجودی کارت، پرداخت قبوض، خرید، انتقال وجه و OTP خدماتی هستن که تا حالا توی سامانه 717 (رعد ملی) گنجونده شدن. در مورد موجودی کارت و پرداخت قبض شما قبلا می تونستید از سامانه های 720، 724، 733 و احتمالا موارد دیگه ای هم استفاده کنید اما بقیه سرویس ها برای اولین باره که برای بانک ملی در قالب شماره های USSD ارائه می شن.
آشنایی با USSD
بد نیست برای دوستانی که آشنا نیستن توضیح کوتاهی در مورد USSD و شماره های USSD بدم تا همه بتونن استفاده کنن. USSD یه پروتکل امن برای تبادل اطلاعات حساس بین تلفن همراه و server پردازنده هست. استفاده از خدماتی که به این روش ارائه می شن ما رو از نصب هر نوع نرم افزار بی نیاز می کنن. همینطور هیچ وابستگی به سیستم عامل تلفن همراه ندارن. در واقع می شه این خدمات رو روی هر نوع گوشی استفاده کرد. در مواردی که کاربر این سرویس ها شروع کننده عملیات هست شماره های USSD تعریف میشن که در واقع کلید دسترسی به اون سرویس هستن. مثلا شماره 717 رو در نظر بگیرید که یه شماره USSD هست. وقتی ما *717# رو شماره گیری می کنیم و دکمه تماس رو می زنیم، معمولا بعد از چند ثانیه منویی نمایش داده می شه که گزینه های اون همگی با یه عدد معرفی میشن. اگه ما گزینه reply یا پاسخ رو انتخاب کنیم و عدد مربوط به گزینه مورد نظرمون رو وارد کنیم و دوباره کلید call رو بزنیم، دو حالت اتفاق می افته. یکی این که یه منو دیگه ببینیم و دیگه این که پیغامی نمایش داده بشه که اطلاع مورد نظر ما رو شامل بشه یا نشون بده که عملیات مورد نظر ما انجام شده. انتخاب گزینه ها رو می تونیم به همین روش ادامه بدیم تا به منو های بعدی دسترسی پیدا کنیم. معمولا برای دسترسی سریع به امکانات یه شماره می تونیم از قالب *717*a*b*c*d*e# استفاده کنیم. این به این مفهومه که می تونیم گزینه های مورد نظرمون رو با * از هم فاصله بدیم و بعد از آخرین مورد # قرار بدیم.
روش عضویت و انتقال وجه
برای این که بتونیم از ایم سامانه استفاده کنیم باید حتما از طریق عابر بانک ملی رمز دوم برای کارت تعریف کنیم و کد امنیتی دوم کارت به همراه تاریخ انقضای اون رو بدونیم.
اول منو مربوط به این سامانه رو با شماره گیری *717# ظاهر می کنیم و گزینه ثبت تلفن همراه شما (7) رو انتخاب می کنیم (می تونیم از روش سریع با دستور *717*7# استفاده کنیم). انتخاب این گزینه به مفهوم عضویت در این سامانه هست. بعد از این که پیام عضویت ما نمایش داده شد باید کارت های خودمونو ثبت کنیم. برای این کار با شماره گیری *717*4*2# از قسمت تنظیمات گزینه افزودن کارت رو انتخاب می کنیم. در مراحل بعدی باید اطلاعاتی مثل رمز عبور، شماره، رمز دوم، کد امنیتی دوم و تاریخ انقضای کارت رو وارد کنیم. همینطور باید به کارت شماره ردیف که می تونه بین 1 تا 4 باشه هم نسبت بدیم. توجه داشته باشید که رمز عبور که انتخاب اون با شماست برای امنیت بیشتر در نظر گرفته شده و یه سطح امنیتی اضافه هست. تاریخ انقضا هم باید به صورت یه عدد 4 رقمی که دو رقم اول مربوط به ماه و دو رقم دوم مربوط به سال هست وارد بشه. مثلا 0990 به معنی 09/1390 هست.
پس ما تا این مرحله برای کارتمون ردیف تعریف کردیم که این شماره با شماره mobile ما مرتبط شده. حالا وقتی بخوایم به کارت مورد نظرمون واریز کنیم فقط نیاز داریم شماره و ردیف گیرنده رو بدونیم. مثلا به کارت 3 از شماره 989351234567 واریز می کنیم. روشنه که باید گیرنده هم عضو این سامانه باشه. برای انتقال وجه باید از منو سایر خدمات، انتقال وجه رو انتخاب کنیم (*717*3*7#). در مراحل بعدی هم رمز عبور، ردیف کارت مبدا و رمز دوم کارت خودمون، مبلغ و شماره تلفن و ردیف کارت مقصد رو وارد کنیم.
کاربرد های دیگر
می تونید با این سامانه موجودی کارت هاتونو چک کنید، قبض هاتونو پرداخت کنید و جالبتر از همش وقتی می خواین از یه فروشگاه که به کارت خوان ملی مجهز هست خرید کنید شماره 8 رقمی کارت خوان که روی رسیدهای اونم نوشته شده رو از فروشنده بگیرید و بدونه نیاز به کارت فیزیکی مبلغ رو پرداخت کنید. بد نیست اشاره کنم که OTP که یکی دیگه از خدمات این سامانه هست برای ورود به سبا (سیستم بانکداری الکترونیک) بانک ملی استفاده میشه که می دونم توضیح دادنش دیگه عصبیتون می کنه!
خیلی طولانی شد. امیدوارم حوصله خوندنشو داشته باشید و امتحان کنید.
سلام! محمد جان تشکر! خیلی به کار من یکی میاد داداش! بازم تشکر! دمت گررررررررررررررررم مشطی! بازم اولم!
سلام،
دورود، آفرین، بر شما محمد جان
خیلی خیلی خوب بود
مخصوصا برای من که تمام کارهایم را باید با تلفن همراه انجام میدادم، باز هم ممنونم، جوانمرد، شما خیلی به من کمک کردید.
دوم
باز هم تشکر فقت به خاطر این که سوم هم شده باشم که دیگه مسعود نگه سوم بودن هم بد نیست. ها ها ها ها هو هو هو هو هو هو هی هی هی هی هِ هِ هِ هِ هِ
سلام من به محض خوندن این نوشته و همراه با توضیحات شما کارتمو ثبت کردم واسه من یکی که خیلی استفاده داره ممنونم
سلام.
خیلی خیلی متشکر از این پست مفید.
منم یاد گرفتم و به کارم خیلی میاد.
ممنون.
دوستان سلام. این سرویس و سرویس های مشابهش واقعا از بعضی جهات خوبه، من چند تا نمونه میگم، خودتون برید چک کنید و عضو بشید و استفاده ببرید. هر کدام از این سرویس ها بعضا امکانات خاصی را هم دارند که با استفاده از آن ها و به کار یری آن ها کم کم بهش میرسید. عضویت در همه این ها هم تقریبا شبیه هم هست، یعنی همون شماره کارت و رمز عبور و تاریخ انقضا و رمز دوم و این جور چیز ها. مثل *720# *727# *700# *763# *737# *724# *733# ولی مشکلی که همه این ها دارند اینه که هیچ کدام مثل آدم انتقال کارت به کارت رو انجام نمیدن… لذا از دوستان خواهش مندم که اگر کسی سامانه ای رو میشناسه که واقعا انتقال رو به درستی و کامل و بین همه کارتهای عضو شبکه شتاب و بدون محدودیت انجام میده خواهش مندم ما رو در جریان بذاره. مثلا همین رعد ملی که البته من 2 ماهی هست باهاش کار میکنم برای انتقال حتما طرف مقابل هم باید عضو این سامانه باشه و ما شماره تلفن و ردیف کارت و صد تا کوفت دیگه رو هم بدونیم، تازه فقط به کارت های ملی انتقال میده.
سلام. ممنونم از شما برای معرفی شماره های بیشتر. متأسفانه فعلا سرویسی رو نمی شناسم که محدودیت بانک رو از بین ببره البته تقریبا همه بانک هایی که دارن سرویس می دن نوشتن که در حال راه اندازی این سرویس هم هستن! به هر حال یک پارچه نبودن نظام بانکی کشور امکان ارائه این خدمات رو مشکل می کنه.
حیف البته مرسی.
اولش خیلی خوشحال شدم اما بعد فهمیدم باید ملی داشته باشیم. من ملت دارم
سلام راستی من وقتی برایه انتقال وجه اقدام میکنم از من تاریخ انقضا و اطلاعات کارت نقصد را می خواهد خوب ما این اطلاعات را از کجا آورده اگر ممکن است من را راهنمایی کنید در ضمن این
اتفاق هم برایه انتقال اقصات می افتد و هم برایه انتقال وجه به وجه با تشکر
سلام. اگه کارت خودتونو ثبت کرده باشین و گیرنده هم این کارو انجام داده باشه فقط باید شماره تلفن و ردیف کارت گیرنده رو وارد کنید. اطلاعات دیگه ای از گیرنده نیاز نیست.
سلام.20.20.20.ممنون.
بسیار عالی. نیاز نیست که بگم چهقدر این اطلاعات مهم و مورد نیاز همگی ماست. محمدرضا جون دمت گرم.
محمد آقا سلام، حیف شما که وقتتون را صرف این سیستمهای ناقص کنید. آخه این کارکنان متفکر بانک ملی فکر نمیکنند که بابا از همه ی افراد که نمیشه بخواهیم توی این سامانه عضو بشند! بعضی ها تا میگی شماره کارتتو بده تا پول را به حسابت بریزم میگند باشه میبینم برات پیامک میکنم، حالا چه برسه که بخواهند کارتشون را هم در این سیستم ثبت کنند و ردیفش هم یادشون بمونه……. خلاصه کار خودت بیست اما این سیستم هیچی نیست. پیروز باشید، یا علی.
سلام. ممنون که منو قابل می دونیدو کامنت می کنید. آره واقعا آدم این تیپی زیاد هست. البته باید در نظر بگیریم که حتی اگه خیلی از محدودیت ها هم نبود خیلیا از چنین سیستمایی استفاده نمی کردن. قبول دارم که حد اقل ردیف و عضویت توی این سیستم محدودیتای غیر معقولین. اما خوب می شه یه جا هاییم ازشون استفاده کرد.
سلام
شما چگونه از گوشی هایه هوشمند لمسی ، برای پرداخت آنلاین و صفحات پرداخت وب استفاده می کنید؟
این همه داستان و دردسر برنامه خوده بانک بهتر که