خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

راهنمای خرید هارد

سلام دوستان
این هم راهنمای خرید هارد که مطلبش در تاریخ آبان ماه سال گذشته است و شاید تا حالا حجم هاردها بیشتر هم شده باشد.
این مطلب برگرفته از برنامه بروز شبکه سوم سیما است .
هارد دیسک، حافظه ایه که به خاطر جنس سخت و قابل حمل نبودنش، به این نام معروف شده، و در مقابل فلاپی یا دیسک نرم قرار داره؛ هرچند، امروزه هارد دیسک های قابل حمل اومده و فلاپی هم تقریبا از رده خارج شده.

اهمیت و وجود هارد در هر سیستم بر کسی پوشیده نیست؛ از خود سیستم عامل گرفته تا همه برنامه ها و نرم افزارها و همه فایل هایی که روی درایوهای هارد نصب یا کپی می کنیم، همه و همه روی این دیسک سخت قرار دارد. هارد دیسک یک حافظه مغناطیسیه که میشه اون رو نوعی حافظه ROM دانست، با این تفاوت که توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات به طور همزمان رو داره و در واقع معروف ترین حافظه پایدار و ثابت رایانه است که با قطع جریان برق، اطلاعات آن حذف نمیشه. هر سیستم، حداقل 1 هارد دیسک نیاز داره، اما می تونه از چند هارد دیسک در کنار هم برای بالا بردن حجم ذخیره اطلاعات استفاده کرد.

1. اولین ملاک انتخاب هارد دیسک مناسب، ظرفیت و حجم اونه.

منظور مقدار داده هاییه که هارد می تونه ذخیره و ثبت کنه. امروزه این حجم مدام، رو به افزایشه و از حد گیگابایت به ترابایت رسیده. معمولا ظرفیت های 250، 320، 500 گیگابایت و 1، 2 و 4 ترابایت در بازار موجوده

2. دومین ملاک، زمان دسترسی یا تقاضا یا همون (Access / Seek time) ـه.

یعنی زمانی که برای مشخص کردن مکان فایل ها و دسترسی به اطلاعات آونهاست. این زمان برحسب میلی ثانیه (ms) بوده و هرچه کمتر باشد، هارددیسک زمان دسترسی سریعتری داره.

3. سایز و اندازه هارددیسک هم از جمله ملاک های انتخاب اونه.

این اندازه در رایانه های رومیزی و سیستم های معمولی 3.5 اینچی بوده اما در لپ تاپ ها معمولا 2.5 و 1.5 اینچیه. سرعت، ظرفیت، قیمت و سهولت استفاده، دلایل اصلی استفاده از هارددیسک های 3.5 اینچی نسبت به 2.5 اینچیه. سریع ترین سرعت خواندن هارد 3.5 اینچی حدود 131 مگابایت در ثانیه است. اما این سرعت در هارد 2.5 اینچی حدود 101 مگابایت در ثانیه است و قیمت این هارد هم بالاتر از مدل 3.5 اینچی است.

4. نوع اتصال هارددیسک به مادربرد هم نکته ایه که نمیشه ازش صرفنظر کرد.

برای هارددیسک های داخلی (Internal) این نوع اتصال به صورت IDE، و اتصال SATA برای هاردهای جدیدتره و برای هاردیسک های خارجی (External) این اتصال می تونه SATA، eSATA یا2.0 USB (یو اس پی دو) یا USB 3.0 باشه. امروزه انتخاب رابط ساتا باعث سرعت بالای انتقال اطلاعات می شه.

5. یه ملاک سنجش حرفه ای برای انتخاب هارددیسک، سرعت انتقال داده یا همون DTRـه.

این ملاک را پهنای باند واسط یا Interface Bandwidth نیز میگن که در هارد سریال یا ATA، حدود 100 و 133 مگابایت و در هارد SATA حدود 150 مگابایت در ثانیه است. این عدد معمولا روی هارددیسک هم مشخص شده.

6. هارد دیسک، دارای سرعت دوران یا RPM هم هست که ملاک خوبی برای انتخابِ بهتره.

منظور سرعت چرخش صفحات هارددیسک در دقیقه بوده که هر چه این عدد بالاتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن هارد بیشتر و طبیعتا قیمت اون، گرونتر بشه. این سرعت، امروزه معمولا 5400 و 7200 دور در دقیقه هست.

7. حافظه موقت بافر یا Cache برای هارد دیسک هم ملاک دیگری برای انتخاب هارد دیسکه.

Cacheچیپ های حافظه ای اند که روی هارد دیسک قرار داشته و به دلیل این که به مراتب سریع تر از هارددیسکند، برای ذخیره موقتی آخرین اطلاعات استفاده شده، به کار میرن. در صورتی که مجددا به آن اطلاعات نیاز داشته باشیم، لازم نیست از روی هارد دیسک بخونه، بلکه به طور مستقیم از چیپ حافظه استفاده میشه که کمک به بارگذاری و Load کردنِ اطلاعات می کنه. معمولا این حافظه در حدود 2-4-8-16-32 MBـه که هرچه بالاتر باشه، هارددیسک سریع تر عمل می کنه.

8. نوع هارد ملاک بعدیه و انواع این هاردها عبارتند از:

الف- هارد IDE / ATA / PATA:

IDE یک استاندارد سریع و ارزونِه و یکی از مهم ترین اینترفیس های حافظه سخته. نام IDE یا EIDE معمولا توسط فروشندگان سخت افزاری استفاده میشه و ATA نام کابل رابط میان این درایوها و کانکتور روی مادربرده. به دلیل این که این درایوها، از تکنولوژی موازی استفاده می کنن، به اونا PATA هم گفته میشه.

ب- تکنولوژی های متفرقه ای مثل Fast ATA / Ultra ATA / UDMA / UIDE / AT-6 این موارد، هر کدام یک تکنولوژیند که برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار نگرفتند.

ج- هارد اسکازی هم یه مدل هارده که از همین رابط استفاده کرده و بیشتر در سِرورها بکار میره. اما مزیت این هاردها چیه؟

اول اینکه کارایی بیشتری نسبت به ATA و SATA به خصوص در عملکرد چند وظیفه ای دارن. دوم اینکه اتصال چند درایو به صورت زنجیره ای روی یک رابط امکان پذیره. اما امروزه به دلیل قیمتِ گرانِ اسکازی، رابط SATA به تدریج جای اون رو گرفته.

د- هارددیسک SATA را دیگه همتون باید بشناسین. تکنولوژی جدیدیه که از Serial ATA اومده و اطلاعات را از طریق کابل نازک تری نسبت به IDE انتقال میده.

ازمزایای SATA نسبت به PATA میشه به:کابل های زیباتر و نازک تر، نصب آسان تر این درایوها، سرعت بالاتر انتقال اطلاعات به خاطر پهنای باند بیشتر، عدم نیاز به تغییر پین ها در هارددیسک و قابلیت اطمینان بیشتر نام برد. SATA و ATA Serial در سطح الکتریکی و فیزیکی باهم سازگاری ندارن و برای ارتباط اونا باهم، مبدل هایی وجود داره

امروزه نوع ساتا هم، ملاک مهمی برای انتخاب یه هارده خوبه. معمولا SATA II (ساتا دو) و SATA III (ساتا 3) با سرعت انتقال 6 گیگابیت در ثانیه روی مادربرد قرار داره که هارد می تونه به اونا وصل بشه. البته مینی و میکرو ساتا هم در برخی موارد وجود داره.

ساتای خارجی که به اختصار بهش eSATA میگن، پورتی برای اتصال درایوهای هارد دیسک خارجیه و به عنوان جایگزین برای USB 2.0 و پورت فایروایر استفاده می شه.

ه- اما یکی از مهمترین و پرکاربردترین هاردهای امروزی، هاردِ خارجیه.

معمولا خود این حافظه به دو شکله: رومیزی (Desktop) و پاسپورتی یا قابل حمل (Passport & Portable). نوع خارجی یا رومیزی معمولا سنگین بوده و دارای پورت USB یا eSATA برای اتصال به رایانه است و امروزه در حجم های بالا عرضه می شه.

اما نوع پرتابل که معروف به پاسپورتیه، به راحتی قابل حَمله و به راحتی با یک پورت USB 2.0 یا USB 3.0 امروزه به عنوان پرحجم ترین وسیله ذخیره سازی قابل حمل شناخته می شه که معمولا 500 گیگابایت، 1 – 2 و 4 ترابایتی اون در بازار موجوده.

و- هاردهای SAS هم نوع جدیدی از هارد دیسکه که سایز کوچکتر اما سرعتِ مشابه SCSI داره، یعنی حدود 15000 دور در دقیقه.

ز- یه نوع پرسرعت دیگه از هاردها، هارد دیسک SSD معروف به هارد دیسک حالت جامده. در ساختار اونا، هد و دیسک گردان نبوده و تکنولوژی ساختشون شبیه فلش دیسک هاست اما از همان رابط IDE و SATA برای ارتباط بهره می برن.

ظرفیت SSDها تقریبا از 16 گیگابایت گرفته تا 512 گیگابایت می رسه و در ساخت اونا معمولا از تکنولوژی NAND استفاده میشه. به دلیل قیمت بالا، حجم اونا هنوز زیاد بالا نرفته.

اما از مزایای SSDها میشه به این موارد اشاره کرد: نداشتن دیسک گردان باعث شده این حافظه ها با ضربه خراب نشود و میزان زیادی در مصرف برق صرفه جویی بشه و حرارت کمتری تولید بشه./// سرعت SSD در بعضی موارد تا 2 برابر هاردها گزارش شده. سریع ترین SSD می تونه داده ها را با سرعت بالاتر از 230 مگابایت در ثانیه بخونه و چون قسمت های قابل حرکت مثل هارددیسک معمولی نداره، کاملا بی صداست./// هاردها در دامنه دمای خاصی کار می کنن اما SSDها چنین حساسیتی ندارن.

طول عمر بالای SSDها هم در نوع خودش بی نظیره و می تونه تا حدود 200 سال کار کنه.

به خاطر این مزایاست که SSD بهترین گزینه برای انتخاب برای لپ تاپ ها و دستگاه های قابل حمله: تحمل ضربه، مصرف برق کمتر، حرارت کمتر، سرعت بالاتر، بی صدا کار کردن، حساس نبودن به دمای محیط، طول عمر بالا و … تنها عیب این نوع حافظه ها، قیمت بسیار گران اوناست!

9. همان طور که در برنامه 67 ام در راهنمای خرید فلش مموری هم گفتیم: ملاک هایی مثل ظاهر که سلیقه ایه، وزن، گارانتی، و البته قیمت مناسب هم جزء ملاک های دیگه ی انتخاب هارد مناسبه. اگر هم نمی خواین زیاد هزینه کنین می تونین همان طور که در برنامه 69 به روز اشاره کردیم از فضاهای ابری به صورت آنلاین استفاده کنین. باز هم تاکیید می کنیم در این حالت اطلاعات شما روی هارد های سرور دیگه موجوده پس در استفاده از این فضا ها حسابی دقت کنید

یک پاسخ به «راهنمای خرید هارد»

خیلی مطلب خوب و به جایی بود.
اینکه فقط نرم افزار بدونیم خوب نیست.
دونستن کمی سخت افزار هم خیلی میتونه راهگشا باشه.
من که به جد از این مقاله ها کیف میکنم.
ای کاش یکی پیدا میشد ی هارد یکی دو ترابایتی بهم هدیه میداد که سخت محتاجشم!

دیدگاهتان را بنویسید