خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

یک پیشنهاد در مورد کتابخانه

درود به همه‌ی دوستان عزیز

امیدوارم اوقاتی خوبی رو سپری کرده باشید. مدت مدیدیه که اینجا ننوشتم و یه کم دلم برای نوشتن تنگ شده. من یه روزی وبلاگ نویس بودم ولی الآن هیچی نمی‌نویسم.
این اواخر دنبال یه بهانه و یه موضوع برای نوشتن می‌گشتم. امروز یه چیزی به ذهنم رسید.

چند روز پیش مجتبی پستی در مورد کتابخانه‌ی صوتی فرستاده بود. هرچند به نظرم ایده‌ی فوق العاده‌ای بود ولی من یه فکر دیگه دارم. که خیلی ارزونتر تموم می‌شه و نقاط مثبت زیادی هم داره.

من از اول تابستون تا حالا مرتب به یه سایت به نام fanfiction.net مراجعه می‌کنم و فنفیکشن‌های هری پاتری که طرفدار‌های این سری رمان نوشتن رو می‌خونم. این داستان‌ها متنی و به صورت آنلاین قابل دسترسی هست. یعنی pdf یا چیزی شبیه این نیست. شما داستان رو توی مرورگرتون می‌خونید. به نظرم ما هم می‌تونیم کتابخانه‌ای شبیه این داشته باشیم. فکر می‌کنم تایپ کتاب‌ها ارزونتر از صوتی کردن اونها تموم بشه. ما موتور‌های صوتی نسبتا خوبی داریم و می‌تونیم این متون رو بخونیم. این روش مزایای بیشتری نسبت به کتاب‌های صوتی داره.
اول اینکه برای ایجاد چنین کتابخانه‌ای ما فقط به یه هاست با مثلا 512 مگابایت نیاز داریم نه 3 ترابایت. دوم اینکه کتاب‌های تولید شده به این روش قابل چاپ به وسیله‌ی چاپگر‌های بریل و مطالعه توسط برجسته نگار هستند. سوم اینکه کاربر برای استفاده از کتاب از حجم ناچیزی از اینترنتش استفاده می‌کنه. در صورتی که کتاب‌های صوتی معمولا حجم بالایی دارن.
چهارم اینکه ما می‌تونیم در هنگام استفاده از کتاب‌های متنی از بوکمارک استفاده کنیم، قسمتی از متن رو کپی و مثلا در جزوه‌ای که داریم آماده می‌کنیم پیست کنیم و غیره.

البته بعضی از چیز‌هایی که بالا گفتم رو نمی‌شه درست توی مرورگر انجام داد و به MS Word یا برنامه‌های دیگه نیاز پیدا می‌کنیم. برای حل این مشکل می‌شه نسخه‌ی دانلودی کتاب رو هم به فرمت docx قرار داد. اگه از افراد بینا کمک بگیریم و سایت رو از نظر ریخت و قیافه تر و تمیز کنیم تا بینا‌ها هم بتونن ازش استفاده کنن شاید بعضی از اون‌ها داوطلب بشن و کتاب‌های مختلفی رو تایپ کنن. من از اینجور کار‌های گروهی زیاد دیدم. مثلا تیم‌هایی تشکیل می‌دادن مثل تیم تایپ، تیم ویرایش و غیره.
با یه سیستم جستجوی قدرتمند یه کتابخانه‌ی عالی در اختیارمون قرار می‌گیره. مثلا با مشخص کردن ژانر یا نویسنده یا سال چاپ یا مخلوطی از این پارامتر‌ها بتونیم کتاب‌ها رو پیدا کنیم.

این یه پیشنهاد بود برای کسایی که می‌خوان کاری انجام بدن. من که دیگه مثل قدیم دنبال انجام دادن کار‌های بزرگ نیستم و پی کار خودم هستم. ولی اگه چنین سیستمی راه بیافته خیلی خوب می‌شه.

آه خسته شدم. اینقدر ننوشتم که الآن با نوشتن دو سه تا پاراگراف انگشتام دارن تظاهرات می‌کنن! از اونجایی که من دولت دمکراتی هستم به حرف انگشتام گوش می‌کنم و از شما بای بای می‌کنم. امیدوارم موضوعات دیگه‌ای پیدا کنم تا بتونم دوباره اینجا بنویسم.

Have a wonderful day guys.

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «یک پیشنهاد در مورد کتابخانه»

سلام میثم جان
خیلی خوشحالم که باز هم هستی جدی جدی برات نگران شده بودم که چرا نه پست و نه کامنتی از تو نیست
ولی در مورد پیشنهادت من هم تقریبا موافقم ولی نه به این معنی که با پیشنهاد مجتبی مخالف باشم این دو تا موضوع میتونن باهم در کنار هم به بچه ها کمک کنن
در ضمن من در حدود ۳ هزار عنوان از این نوع کتابها در قالب h t m l تو آرشیو کتاب خونه با موضوعات اکثرا مذهبی دارم
و آمادگی خودم رو برای انتقال به همه بچه ها اعلام میکنم
همچنین در حدود ۵ هزار عنوان کتاب صوتی در موضوعات مختلف تو آرشیو کتاب خونه هستش که اگه کتاب خونه ای که مجتبی گفت راه بیفته همشو میتونم ارائه بدم
موفق باشید

درود علی جان
مرسی از لطفت. این چند وقته مشغول نبودم ولی خیلی حوصله‌ی نوشتن رو نداشتم.
در مورد نظر مجتبی من به هیچ وجه باهاش مخالف نیستم. همونطوری که خودش نوشته بود خودم هم در موردش با مجتبی عزیز بحث می‌کردم. چیزی که هست اینه که صادقانه من فکر نمی‌کنم نابینا‌ها بتونن در مدت تولانی‌ای با هم همکاری داشته باشن. چند وقت که می‌گذره جر و بحث و مخالفت شروع می‌شه و کتابخانه باز نشده بسته می‌شه.
نمی‌دونم چرا ما نابینا‌ها اینقدر با کار گروهی مشکل داریم. موفق باشید.

سلام بر شما.
من با پیشنهاد آقای امینی موافق تر هستم؛ چی نوشتم؟ موافق تر.
اما جدی میگم؛ علاوه بر مزایایی که آقای امینی گفتند این رو هم میشه بهشون اضافه کرد که با بریل شدن کتاب ها قدرت خواندن بچه های نابینا که عموماً پایینه بالا تر میره و از طرفی املاشون که وضعیت خوبی نداره خیلی بهتر میشه.

درود
بله این هم یه مزیت خوبه. هرچند اکثر بچه‌ها از برجسته نگار بی‌بهره هستن. ولی در کل مفید هست.
از طرف دیگه کسی که می‌خواد یه کتاب رو صوتی کنه باید حتما روان و سریع بخونه و صدای خوبی هم داشته باشه. ولی برای تایپ فقط به محارت تایپ احتیاج هست. حتی به محارت زیادی در زمینه‌ی املا و نقطه گذاری و…. احتیاج نیست چون می‌شه متن رو بعد از آماده شدن به ویرایشگر بسپریم.
به علاوه خود ما نابینا‌ها هم می‌تونیم با کمک یه شخص بینا کتاب تایپ کنیم. مثلا بهش بگیم تا برامون کتاب رو قرائت کنه. با یه ریکوردر ضبط کنیم. (این صدای ضبط شده معمولا اونقدر خوب نیست که روی اینترنت برای دیگران بگذاریم) بنابر این خودمون گوشش می‌دیم و تایپ می‌کنیم.
مرسی از نظرت دوست عزیز.

سلام من هم با پیشنهاد شما و نظر آقای آگاهی موافقم. املای ما وضعیت خوبی نداره. چند روز پیش داشتم مطالب کتابی رو خلاصه میکردم که دیدم املای بعضی کلمات ساده رو بلد نیستم یا بلدم و زیاد شک میکنم. اگه وضع همین طور باقی بمونه ما برای انجام دادن تحقیق و پژوهش به مشکل بر میخوریم.
فایل vord بعضی از دیوانهای شعر رو هم میشه پیدا کرد.
اگه این کتابخانه راه اندازی بشه من هم آمادگی خودم رو برای همکاری اعلام میکنم.

سلام به نظر من ما بچه ها باید خودمون ب داد خودمون برسیم وگرنه هیچ سازمان یا ارگانی کمکی بهمون نمیکنه. منم فکر میکنم نظر آقای امینی راحتتر باشه و زودتر به نتیجه برسه. صبا خانم راست میگه دیکته هامون واقعا ضعیفه . منم اگه کاری از دستم بر بیاد کوتاهی نمیکنم. با تشکر از زحمات همه دوستان.

درود
میثم جان برای من جالبه مخاطب های خاص خودت را داری اما … .
این احساس مسئولیت شما و سایر دوستان ما قابل ستودن و ارج نهادن است و لزوم داشتن یک کتابخانه قوی برای ما نیاز ضروری است .
مشکلات خاصکتاب های صوتی وکیفیت پائین و این حرف ها را هم ندارد و اینطور که میثم گفتند قابلیت کپی و غیره را دارد .البته هر پیشنهادی مزایا ومعایب خودش را دارد .اما به دلیل نمی دانم های شما دوستان در خصوص جامعه خودتان این پیشنهاد بهتر و زودتر به بار خواهد نشست اما یک مشکل دارد که طراح اصلی آن میثم حوصله پیگیری و افکار بزرگ را ندارد متاسفانه و از نظر مدیریتی هم به همین دلیل این پیشنهاد باز هم متاسفانه در مراحل اولیه و طرح به بایگانی خواهد رفت و لازمه عدم تحقق بایگانی پیگیری های شخص میثم است اگر هزاران طرح در سر ما باشد و تنها اکتفا به نوشتن در محله یا سایتی نمائیم و رهایش کنیم دیگر تنها نامی به عنوان پیشنهاد خواهد ماند .
امیدوار هستم که با طرح جزئیات طرح اقدام به امری شود که دارای هزینه اندک و ماندگاری وهمکاری بیشتر شود .

سلام طرح بسیار بسیار عالی و به ذهن عملی تری می یاد، فقط حتماً فایل دانلود کتاب هم باشه که افرادی که نمی تونند آن لاین مطالعه داشته باشند هم دچار محدودیت نشند، حتماً دنبال این طرح رو بگیرید حتماً منم چیزی چندان نمی دونم ولی کمکی خواستید هستم تا آخرش …. شاد موفق و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید