خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
رابطه ی خود را با مشکلات،تغییر دهید

سلام به همه ی هم محله ای های خوب و گرامی.

چند وقتیست جای مطالب روانشناسی در اینجا خالی شده.

امروز تصمیم گرفتم یکی از تجربیات خودم را در برابر رویارویی با مشکلات برایتان بنویسم.

موانع و مشکلات, بخشی از زندگی هستند.

خوشبختی واقعی این نیست که ما از دست مشکلات خود رهایی پیدا کنیم، بلکه خوشبختی زمانی به دست می آید که ما رابطه ی خود را با آنها تغییر دهیم و مشکلات خود را منشأ بالقوه بیداری, فرصتهایی برای تمرین شکیبایی و آموختن بدانیم.

شاید اساسیترین اصل و پایه زندگی معنوی این باشد که مشکلات ما بهترین موقعیت برای تمرین بازگذاشتن دریچه ی قلب ما به روی جهان است.

مسلماً باید برای برخی از مشکلات در پی راه حلی بر آمد. اما بسیاری دیگر, مشکلاتی هستند که ما خود برای خود به وجود می آوریم و آن نیز هنگامی است که سخت تلاش می کنیم که زندگی خود را تغییر دهیم , به گونه ای متفاوت از آنچه واقعاً هست.

آرامش درونی با درک . قبول تضادهای ناگزیر زندگی به دست می آید:

-رنج و لذت, پیروزی و شکست, شادی و اندوه, تولد و مرگ.

مشکلات میتوانند به ما بیاموزند که شکرگزار و قدردان، فروتن و شکیبا باشیم.

در آیین بودا, مشکلاتبرای زندگی توأم با رشد و آرامش به قدری حائز اهمیت است که نیایش تبتی عملاً آنها را طلب می کند.

این نیایش میگوید: مرا در این سفر, مشکلات و رنجهای درخور عطا کن تا قلب من به راستی بیدار شود و تجربه ی رهایی و شفقت همگانی ام به راستی تحقق یابد).

به نظر میرسد وقتی زندگی آسان و سهل پیش برود فرصتهای اندکی برای رشد اصیل و حقیقی وجود دارد.

من تا آن حد افراط نمیکنم که به  شما توصیه کنم که به دنبال دردسر و مشکلات بگردید, به هیچ وجه!

اما عقیده دارم که اگر شما وقت کمی برای رهایی از مشکلات صرف کنید و بکوشید که خود را از دست آنها رها کنید و وقت بیشتری را صرف پذیرفتن مشکلات کنید و بدانید که آنها امری ناگزیر, طبیعی, حتی بخش مهمی از زندگی هستند به زودی کشف خواهید کرد که زندگی میتواند بیشتر رقص و پایکوبی باشد و کمتر به جنگ و مبارزه بگذرد. این فلسفه ی پذیرفتن مشکلات, اساس همراه جریان آب رفتن است.

یعنی اگر به مشکلات،به این دید نگاه کنیم که آن را سد راه پیشرفت،و خودشکوفایی نبینیم،خیلی راحت میوود دید خود را به مشکلات،تغییر داد و در پی راه حلی شگرف برای رهایی از دست آن برآمد.

بعضی از ما عادت داریم به محضی که با مشکلی مواجه میشویم،همه ی راه ها را نا هموار میپنداریم،و نا امید،به خود و زندگیمان سخت میگیریم.

دوستان،سعی کنید رابطه ی خود را با مشکلات تغییر دهید.

آن زمان است که به جای افسردگی و نا امیدی،در پی راه حل بر میآییم و سعی میکنیم از حد اقل امکانات،حد اکثر استفاده را ببریم.

۸ دیدگاه دربارهٔ «رابطه ی خود را با مشکلات،تغییر دهید»

اگر کمی به این دیدگاه مطالبی را اضافه کنیم می شود درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش که یکی از جدیدترین درمانها در روان شناسی هست
پذیرش مشکلات به جای جنگیدن با آن
تعهد به خود برای زندگی کردن به جای دلیل آوری
خیلی عالی بود سارا

سلام.
خیلی خوب بود.
فقط خدا کنه ما بتونیم فقط مشکلات واقعیمون رو بپذیریم. بعضی وقتها از اون طرف بوم میفتیم و مسائلی رو مشکل تصور میکنیم که اصلً مشکل نیستن و بیدلیل ذهن خودمون رو مشغول میکنیم. پذیرش مشکلات خوبه ولی مهمتر و بهتر نپذیرفتن چیزهاییه که خودمون سختشون کردیم. زندگی خیلی ساده تر از این حرفاست. ولی غافلگیر هم نباید شد.

دیدگاهتان را بنویسید