خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

روایت 83: کلاس های دف موسسه عصای سفید

به نام خدا
روایت 83
کلاس های دف موسسه عصای سفید

دف، یکی از کهن ترین سازهای دنیاست که در تمام گوشه و کنار جهان به شکل های مختلف وجود داشته و هنوز هم پرطرفدار است. این ساز اصیل علیرغم ظاهری ساده که تنها متشکل از یک دایره ی چوبی و یک پوست بر روی آن می باشد، انواع صداها و موسیقی های شاد، غمناک، عرفانی و حماسی را تولید می کند و در موسیقی ایرانی، جایگاه خاصی دارد. هر جا آهنگساز بخواهد شورآفرینی کند دست به دامان دف می برد. مثلاً آهنگ سریال امام علی را که ترکیبی از حماسه و عرفان است تنها با دف ساخته اند.

در حال حاضر، مشهورترین دف نوازان دنیا در ایران هستند. از جمله ایشان می توان به بیژن کامکار، مهرداد کریم خاوری، عماد توحیدی و مسعود حبیبی اشاره نمود. مسعود حبیبی، سازنده ی آهنگ سریال امام علی (ع) است.

موسسه مردم نهاد عصای سفید از سال 84 تا کنون به طور پیوسته کلاس های دف برگزار می کرده که حاصل آن تشکیل گروه اهورا به عنوان اولین و تنها گروه دف نابینایان در دنیا در فاصله سال های 85 تا 88  به مربیگری احمد خرم، از شاگردان کامکار و حبیبی بود. پس از احمد خرم، مربیگری این کلاس را به ترتیب مریم جندقی، جواد حسینی، سروش صادقی و مرجان نمکی بر عهده داشتند. مرجان نمکی، که از شاگردان خرم بود، هنوز هم روزهای یکشنبه صبح تدریس می کند. در روزهای شنبه صبح، این موسسه مفتخر به حضور استادی برجسته به نام حمید سلطانی است که از شاگردان قدیمی مسعود حبیبی به شمار می رود و  روحی تازه به کلاس های دف بخشیده است. علاقمندان به یادگیری این ساز می توانند با حضور خود در کلاس، دقایقی را به لذت بردن و تماشا اختصاص دهند یا در صورت تمایل اقدام به ثبت نام نمایند. شماره تماس و نشانی موسسه در زیر می آید. همچنین چند نمونه آهنگ زیبای دف به همراه چند دقیقه صدای کلاس دف از اینجا قابل دانلود است:

دف شماره یک

دف شماره دو

دف شماره سه

دف شماره چهار

دف شماره پنج

دف شماره شش

این نگارنده نیز شنبه ها در کلاس شرکت می کند.

ساعات برگزاری:
شنبه ها از 10 صبح تا یک و نیم بعد از ظهر

تلفن ها:
88701514, 88700495, 88727999
(ساعات تماس و مراجعه همه روزه به جز روزهای تعطیل، از 9 صبح تا یک و نیم بعد از ظهر)
نشانی:تهران،
خیابان سید جمال الدین اسدآبادی (یوسف آباد)، میدان فرهنگ، خیابان 36 غربی، پلاک های 28 و 30

وبسایت:
www.asayesefid.org

Javad Hoseini
انجمن پژوهشی آسیب های بینایی (راوی)
Research Association for Visual Impairments
www.IranRAVI.com

 

دیدگاهتان را بنویسید