خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دسترس پذیر کردن کتابهای صوتی

سلام. امروز مجبور شدم در یک کتاب حقوقی دنبال مطلبی بگردم. طبق معمول فال ها نیمساعته بود. البته شماره صفحه را هم اول هر تِرَک و هم در شروع صفحه جدید اعلام می کرد. با این همه اشکم در آمد و چندان چیزی هم دستگیرم نشد. به اشکم سفارش اکید نمودم که خودش را نگه دارد و نیاید پایین تا یادم بماند و این مطلب را هرچه زودتر قلمی کنم.
می دانم که هیچ جای این قصه تازه نیست. اما از نوشتنش منظوری داشتم: ما همیشه شعار داده ایم که جز خودمان کسی نمی تواند کاری برایمان بکند. حالا یکی از همین کار ها هست که خودمان واقعا و بیشعار می توانیم از عهده اش برآییم. بچه ها انصافا خودتان قضاوت کنید: آن روز ها که عهد نوار کاست بود، هی باید این نوار و آن نوار را توی ضبط می گذاشتیم و آنقدر عقب-جلو می زدیم تا الله بختکی مطلب پیدا می شد؛ الان هم باید هی روی هر تِرَک با جهت نما ها کشتی بگیریم تا یک جمله به درد بخور دستمان را بگیرد. واقعا اساس کار، صرف نظر از ظواهرش، فرقی کرده است؟ می گویم بیاییم و یک خدمتی به خودمان و نسل های بعد بکنیم. خوب است بیاییم و تِرَک های نیمساعته قدیمی را منسوخ کنیم. یعنی کتاب هایی را که به این شیوه ضبط شده است با نرمافزاری مثل sound forge مطابق عناوین کتاب فایل بندی نماییم (مثلا برای هر قسمت که در فهرست کتاب به شکل مجزایی ذکر شده, یک فایل درست کنیم و چه بهتر که عنوان فایل هم برگرفته از نام همان قسمت باشد؛ این کار را تا حدودی در دفتر نابینایان دانشگاه اصفهان انجام داده ایم و نتیجه مطلوب هم داشته است). می دانم که خیلی وقتگیر است. اما تصور کنید با این کار چقدر راحت می شود کتابی مثل تاریخ تمدن ویل دورانت را بخوانیم, که از آرزو های دیرینه خودم بوده، ولی دشواری یافتن مطالب دلخواه در میان این همه نوار, تا کنون رغبتی برای تحقق آن بر نینگیخته است. این پیشنهاد البته جای بحث دارد و من نیز به همین شکل خام مطرح کردم تا مورد بحث قرار گیرد و دقیقتر بشود.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «دسترس پذیر کردن کتابهای صوتی»

سلام فکر خوبی هست ان شا الله مسؤولین مربوطه یعنی کسانی که به نوعی در ضبط کتب گویا دخیل هستند بیشتر از ما به این مطلب توجه کنند، در هر حال من میشه گفت از یکی دو سال پیش این بلا رو سر بعضی از کتاب هام آوردم البته یه کم دیگه هم دست کاریشون کردم که همچین دست رس پذیر شدند …. راستی فکر کنم برای پیدا کردن یه مطلب بهتر هست بجای گوشیدن از طریق نرم افزار وینمپ و مثل اون از ساند فرج و مشابهش استفاده کنیم که بشه وقتی مطلب رو گیر اورد بعنوان یه فایل مستقل سیوش کینم و کلاً به نظر من این طوری هم راحت تره هم بهتره ….

کنایه قشنگی بود نخودی جان. چسبید. من که اگر دوستان حمایت کنند بنا است بشوم یکی از همین “مسئولان مربوطه” در حد توان سعی خواهم کرد. ولی شما ها نیز، حتی اگر نه اندازه آن مسئولان دخیل در ضبط کتب گویا، دستکم در حد کاربران این کتاب ها زوری بزنید.

درود
مدت‌هاست که فرمت daisy معرفی شده. فرمتی که مخصوص کتب نابینایان هست. ولی متاسفانه نمی‌دونم چرا توی ایران هنوز هیچ نهادی رغبتی به تولید کتب با این فرمت نکرده. من خودم تا به حال کتاب با فرمت daisy ندیدم. ولی تا جایی که می‌دونم توی این فرمت می‌شه کتاب رو فصل بندی و صفحه بندی کرد. مثلا وقتی می‌خوایم صفحه‌ی ۲۳۱ کتابی رو گوش کنیم شماره‌ی صفحه رو وارد می‌کنیم و فقط اون صفحه برای ما پخش می‌شه. امکان افزودن متن هم که هست. هم نرم افزار daisy reader هست و هم دستگاه‌هاش. به علاوه تا جایی که فهمیدم این کتب امکان کد گذاری هم دارن. که به حفظ حقوق مولف کمک می‌کنه.
امید که یه روزی دست اندر کاران این کار شروع به استفاده از این فرمت کنن.
موفق باشید.

عرض کنم خدمت مسعود و میثم و سایر لایِکین عزیز که من از از این daisy زیاد چیزی نمی دانم. ولی با اوصافی که میثم گفته است فکر نکنم در شرایط کنونی استفاده از آن مقرون به صرفه باشد؛ خصوصا که بیشتر کتاب ها ضبط آزاد هستند. یعنی گوینده با واکمن یا نهایتش با کامپیوتر شخصی ضبط می کند و تحویل می دهد. از یک گوینده معمولی که تخصصی در فرمت های مختلف صوتی ندارد بیش از این چه کاری ساخته است؟ با این حال خوب است دوستان راجع به فرمت مورد بحث و میزان امکان پذیری تولید کتاب با آن تحقیق دقیق انجام بدهند و نتیجه را اعلام کنند.

سلام.
من با۱سری از کتاب هایی که دوست داشتم بخونم و احتمال می دادم بار دومی هم داشته باشه همین معامله رو کردم. ولی میثم عزیز درست میگه. اگر اینطور بشه دیگه این دردسر ها نیست و میشه مثل کتاب های تایپی صفحه رو نوشت و مطلب رو خوند. کتاب های تایپی. چقدر دلم می خواد۱روز تعدادشون بیشتر بشه.
فعلا که نه نرم افزاری هست نه تایپی، همین روش قابل دسترس رو بچسبیم تا صبح دولتمان دمد.
ایام به کام.

پریسا خانم اگر لطف کنید و آن کتاب ها را در اختیار کتابخانه فاطمه زهرا (بخش گویا) بگذارید، حاصل زحمتتان نصیب دیگران هم خواهد شد. اگر ممکن است برای هماهنگی های بیشتر با من تماس بگیرید: ۰۹۱۳۸۷۲۷۹۵۹
ممنون.

درود
مسعود جان فکر می‌کنم تو درست می‌گی. من یه کتاب خوندم که اسم یه دختر توش دیزی )Daisy( بود. فکر کنم به همین خاطر حرام هست. چون فساد ایجاد می‌کنه.
پریسا خانم توی فرمت Daisy می‌شه از متن استفاده کرد ولی این کاری رو که گفتم با فایل صوتی هم انجام می‌دن.
خوش باشید.

چه جالب! منظورم صحبت های آقای امینی هست … میشه کمی بیشتر توضیح بدید ….؟؟؟؟؟ اصلاً اگه بتونید نرم افزارش و یه کتاب هم ضمیمش کنید و بپستیدش تو یه پست حالا یا اینجا یا در آن سوی شب هزار بار ممنون تون میشیم … اصلاً شاید بی اطلاعی یعنی همون عدم آگاهی باشه که سبب شده از این مدل کتاب ها نداشته باشیم

بچه ها سلام. کار اساسی همان برنامه دیزی است که باید ریشه یابی شود چرا در ایرا جا نیفتاده است. یکی از مشکلات همان عدم رضایت و نگرانی ناشران است که باید به نوعی آن را حل ننکرد. جالب است بدونید که امروز هم د پیک بامدادی گزارشی در مورد تهیه کتاب گویا پخش شد که در آن مسؤول سایت ایران صدا از ناشران میخواست که خست به خرج ندهند و کتابهایشان را برای تبدیل به گویا در اختیار بگذارند.
به هر حال تا این برنامه عملی بشه و کار اساسی حل بشه بهتر است که خود راهی پیدا کنیم و این راه هم همان پیشنهاد سعید است کهکتابها را بر اساس موضوعات فایل بندی کنیم. میشود گروهی را مسؤول این کار کرد و هر کس کتابی را بر اساس موضوع فایل بندی کند. من هم به نوبه خود آماده ام تا در این زمینه همکاری کنم.
به آگاهی عزیزان میرسانم که کتبی هست بنام قاموس قرآن از آقای علی اکبر قرشی. این کتاب در رودکی تهیه شده و فایلها نیم ساعته است . در این کتاب همه کلمات موجود در قرآن جمعآوری شده و مؤلف درمورد آنها توضیح داده است در واقع یک دایره المعارف است. من تصمیم گرفتم که این کتاب ها را گوش کرده هر کمه را به صورت یک فایل در آورم. فکر میکنم جلد اول و دوم را انجام داده ام و ت اواسط حرف ع پیش رفته ام اما مدتهاست که متوقف شده ام چون مطمئن نبودم که چقدر مورد استقبال قرار گیرد. روزی فایلهای آماده شده را به دانشگاه اصفهان بردم و از آقای هادیان خواستم که فایلها را در اختیار دیگران بگذارند تا نظر بدهند ولی متأسفانه هیچ گونه بازخوردی نداشت. اینبود که فعلا کار نمیکنم ولی چنان چه مطمئن شوم که میتواند این کار مفید واقع شود و مورد استفاده قرار گیرد, خب با علاقه و اشتیاق بیشتری کار را ادامه خواهم داد.

درود مجدد
نخدی خانم من سعی کردم یه فایل daisy پیدا کنم. توی شبکه‌ی تورنت گشتم و چندتا بود. ولی حجم به اندازه‌ی فیل آفریقایی! هفت صد و خورده‌ای مگا بایت. این سایت هم که اونقدر منبع نداره. تازه کتاب انگلیسی بود.
من یه نگاه دیگه به مقاله‌ای که خیلی وقت پیش توی wikipedia انگلیسی خوندم انداختم. فکر کنم اون قسمت در مورد صفحه بندی رو اشتباه کردم. البته نمی‌دونم. شاید امکان این کار وجود داره ولی توی اون مقاله ذکر نشده بود.
عمو حسین عزیز همینطور که گفتم فایل‌های daisy امکان کد شدن دارن. کتابخانه‌هایی توی امریکا و کشور‌های دیگه از این روش استفاده می‌کنن.
من که کلا توی رمان و اینطور چیز‌ها هستم. اینجور کتاب‌ها هم که خیلی مهم نیست که موضوع بندی بشن یا نه. ولی شاید من هم تونستم کمک کنم. شما مشخص کنید کار رو. مثلا وقتی کتاب آماده شد چیکارش کنیم؟ جایی آپلودش کنیم یا بدیم به کسی یا جایگزین کتاب‌های توی کتابخانه‌ی برلین و هارد اکسترنال بچه‌ها با ترک بندی قدیمی بشه؟
موفق باشید.

در پاسخ به میثم و عمو حسین. بهتر است کتاب ها در اختیار کتابخانه های گویا قرار داده شود تا بین اعضا توزیع کنند. در ضمن برای پرهیز از اشتباه خوب است نگوییم “موضوع بندی” شاید دقیقتر باشد اگر گفتته شود “فایل بندی کتاب طبق فهرست آن”. باور کنید الکی مته به خشخاش نمی گذارم. هدفم این است که اگر کسی زحمت این کار وقتگیر را بر خود هموار نمود، سلیقه ای موضوع بندی نکند. طبق فهرست انجام بدهد.

سلام
آقای امینی من برای آموزش ورد از کسی کمک خواستم و ایشون سایت جاز رو معرفی کردن که کتابهاییی با همین فرمت توش بود و من چندتاشونو دانلود کردم اما نتونستم استفاده کنم. حجمشون هم ده تا بیست مگ هست. اگر کسی خواست میتونم در اختیارش بذارم اما راهشو خودتون بگید که کجا و چطور آپلودش کنم.

دیدگاهتان را بنویسید