خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

من در این شش ماهه در موج نور برای نابینایان چه کار کردم؟!

سلام دوستان. بله. قریب به 540 ساعت در انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان چه کار کرده ام. دقیقا برای نابینایان چه کار مفیدی انجام داده ام. از اول تیرماه 92 تا اول دیماه 92 دقیقا چه اتفاق جدیدی با حضور من افتاده است یا اصلا بهتر است بگوییم آیا در این شش ماهی که گذشت، در انجمن موج نور، هیچ اتفاق خاصی که برای امروز یا فردای بچه های نابینا مفید باشد افتاده است یا خیر. اصولا پول، کالای خوبیست و انگیزه ای برای اینکه بشر کار کند و آنچه میخواهد را به دست بیاورد ولی کار کردن در انجمن نابینایان، یک انگیزه ی قویتر از پول و مادیات میخواهد. وقتی آقای رضایی که چند سالیست بازنشسته شده را میدیدم که با تمام مشکلاتش صبح زود میآید و دیروقت میرود، فهمیدم که یک انگیزه ی غیر مادی نیز این وسط نقش ایفا میکند. خود من اگر بخواهم برای پول در چنین انجمنی کار کنم، زود میبازم. زود روتین و روزمره میشوم. زود جا میزنم و زود از کارم میدزدم تا پول بیشتر نسیبم بشود. وقتی از طرف انجمن موج نور، از من دعوت به همکاری شد، با خودم عهد بستم اگر در یکی دو ماه اول احساس کردم تغییر خاصی به وجود نیاورده ام، چنانچه فهمیدم حضورم فایده ی خاصی ندارد، مرد و مردانه، پیش از اینکه افسرده بشوم یا پولی بشوم یا روزمره بشوم، کنار بکشم. جایم را بدهم به کسانی که شاید بهتر و بیشتر از من تاثیر گزار باشند. در این چند ماهی که در موج نور اصفهان بوده ام، هنوز به این نتیجه نرسیده ام که مفید نیستم.

اواخر خردادی که گذشت، آقایان نصرالله رضایی، مهندس شفیعی، جواد ایزدی، اسماعیل رفاهی و محمدرضا قنبری، تیم فنی انجمن موج نور را تشکیل میدادند. در تیرماه، اسم من به تیم فنی انجمن موج نور، اضافه شد. “مجتبی خادمی”. اولین کاری که در اولویت گذاشتم، ساماندهی به پروژه ای ارزنده بود که توسط موج نور تحت نظارت محمدرضای عزیز، به پیش میرفت. پروژه ای که خالی از شعار و پر از عمل بود. پروژه ی مناسب سازی برنامه ی ویژه ی اپراتور های دفاتر آژانس های تاکسی و پیک موتوری برای نابینایان. بهره برداری از این پروژه به این معنی میبود که نابینایان نیز میتوانستند مانند افراد بینا، در دفاتر پیک موتوری و تاکسی تلفنی و وانت تلفنی، به عنوان اپراتور مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند. بچه ها، این یعنی نابینایان پول در بیاورند: پووووول. این یعنی نابینایانی که به هر دلیل نتوانسته اند تا به حال، شغلی دست و پا کنند، بروند سر کار و خانوادهشان، اطرافیانشان و خودشان به خودشان افتخار کنند. یعنی استقلال. بله، بله، درست است. نابینایان از قدیم بطور سنتی اپراتور بوده اند و باید به فکر شغلهای دیگر نیز باشیم ولی با کامپیوتری شدن زیرساختها، باید ما هم به فکر باشیم که همین شغل قدیمی و سنتی که بچه های نابینا داشتند از دست نرود. در نهایت در نتیجه ی قراردادی که انجمن موج نور با آقای کاظمی منعقد کرد، برنامه تا حدودی مناسب سازی شد و من دو جلسه کلاس آموزشی برگزار کردم و عیبهایی را که از زیر دست من در رفته بودند، با کمک شرکت کنندگان، مشخص کردیم. خبر خوش اینکه: مفتخرم به اطلاع شما عزیزان گوش کنی و گوش نکنی برسانم: نهایتا دیروز، با پیگیری هایی که توسط آقای نصرالله رضایی، دکتر رجالی و دیگران در انجمن موج نور انجام شد، با مساعدت خانه ی ریاضیات اصفهان، با مشارکت و همکاری آقای کاظمی برنامه نویس پروژه، با تلاشهای محمدرضا قنبری در سال قبل و با تلاش هایی از طرف این جانب، وضعیت کاربری برنامه ی اپراتوری پیک موتوری، تاکسی تلفنی و وانت تلفنی که هم اکنون در بیش از دویست دفتر در اصفهان به کار گرفته شده است، برای نابینایان به نقطه ای رسیده که بچه های نابینا میتوانند با استفاده از آن در دفاتر مذکور، مشغول به کار بشوند. هر کدام از شما که راهتان به خانه ی ریاضیات نزدیک است، دوشنبه، نهم دیماه 92 خورشیدی، ساعت 14 بعد از ظهر، یعنی همان دو ربع کم، در خانه ی ریاضیات اصفهان، واقع در خیابان سعادتآباد روبروی مقبره ی بانو امین، منتظر شما هستم تا باهم کارکرد برنامه را از نزدیک امتحان کنیم و بازخوردهای احتمالی شما را بشنویم. من این برنامه پیک موتوری ویژه نابینایان را روی رایانه های متعدد نصب کرده ام تا خودتان عملا بتوانید با آن سر و کله بزنید.

خوب. 540 ساعت کار کرده باشم و فقط همین دست آورد را داشته باشم که کم است. از نظر خودم کم است. باید کارهای دیگری هم کرده باشم، فایده های دیگری هم داشته باشم تا بتوانم حضور خودم را در انجمن به عنوان یک عضو از تیم فنی توجیه پذیر کنم. مسئله ی بعدی که به آن پرداختم، تسریع در پیشبرد اهداف انجمن موج نور، مبنی بر تولید کتب آموزشی بود. محتوای کتابهایی که در انجمن موج نور تولید میشوند، از چند فیلتر عبور میکنند، من باید نظر بدهم، آقای رضایی و ایزدی و دکتر صدیقی باید نظر بدهند، بچه های گروه های نابینایی بعضا نظر بدهند، تا در نهایت، محتوای کتاب به فرم یک کتاب، تهیه، تولید و توزیع شود. این فرایند خیلی طول میکشید و من سعی کردم با اتکا به مستندات مرجعی که برای تولید کتابها بود، این فرایند را شتاب ببخشم. همچنین، کتب انجمن، ریتم تقریبا کندی داشت که سعی کردم تا جایی که محیط کاری اجازه میداد، مطالب اضافی و تکراری در کتب جدید تکرار نشوند و سرعت آموزش، بالاتر برود. در ادامه: پیشنهاد دادم واسط کاربری کتابهای انجمن موج نور، کلا تغییر کند که همگی خصوصا آقای شفیعی استقبال کردند و واسط کاربری بهتر شد. کاراتر، سریعتر و آسانتر از همیشه! خوشحالم به اطلاع شما برسانم: کتاب خودآموز Word 2010/2013 جلد اول و جلد دوم ویژه ی نابینایان، آماده ی توزیع است. کتاب خودآموز صفحه خوان NVDA جلد اول ویژه ی نابینایان، آماده ی توزیع است. کتابچه ی آموزش راه اندازی گویاساز اندروید و آموزش کاربری سامانه ی 733 ویژه ی نابینایان، آماده ی توزیع است. کتاب خودآموز صفحه خوان JAWS جلد اول ویژه ی نابینایان، تقریبا آماده ی توزیع است. کتاب خودآموز Skype ویژه ی نابینایان، تقریبا آماده ی توزیع است. کتاب ریاضی برای دبیرستانیها (با همکاری سرکار خانم منتقم) در مراحل پایانی تولید به سر میبرد. کتاب آشنایی با برنامه ی تحلیل داده های آماری SPSS (با همکاری سرکار خانم همتی) در حال تولید است. تهیه ی کتاب خودآموز جهت یابی ویژه ی نابینایان بخش تئوری (با همکاری آقای آقایی) به پایان رسیده و بخش عملی (با همکاری آقای دلیل) در دست تولید است. دوستداران کتب موج نور، میتوانید اطلاعات خرید کتابها و اطلاعات تماس انجمن را اینجا پیدا کنید.

ولی، 540 ساعت کار کنی و فقط یک برنامه مناسب سازی بشود و چند کتاب تولید بشود؟ همین؟ اینکه مرا راضی نمیکند. باید کاری کرده باشم که به غیر از تاثیرات دراز مدت، تاثیرات میان مدت و کوتاه مدت نیز داشته باشد. پس این تصمیم در انجمن به تصویب رسید که برای دانش آموزان مستعد، دوره ی آموزش کار در اینترنت برگزار کنیم. کار را با حدود شش دانش آموز، از اول مهرماه امسال تا یک هفته به پایان آذر شروع کردم و در کمتر از سه ماه، دوره را با موفقیت به پایان رساندم. البته رساندیم واژه ی بهتریست. آقای آبادی که زحمت رفت و برگشت بچه ها را میکشیدند، خانه ی ریاضیات که مساعدت کرد و آقای رضایی که سخت پیگیر قضیه بود و هر هفته از من گزارش پیشرفت کار میگرفت. حالا حد اقل خیالم راحت است که چند دانش آموز به جمع بچه هایی که به دنیای آزاد اطلاعات، دسترسی دارند، اضافه شدند. حالا دیگر میدانم بچه های نابینا بهتر از بچه های بینا میتوانند با اینترنت کار کنند. بیناها همیشه برای تحقیقات اینترنتی به کافینت ها میروند ولی بچه های کلاس من میتوانند هرچه میخواهند را خودشان در اینترنت، جستجو کنند. البته سوالات امتحانی بچه ها را یکی دو هفته قبل اینجا گذاشتم که برخی از شما مطالعه کردید و نظر دادید.

ولی آیا در 540 ساعت کاری، اتفاقهای دیگری هم هستند که رخ بدهند؟ بله. از نظر من، یکی از مشکلاتی که انجمن موج نور داشت، این بود که با نابینایان تعامل کمی داشت. در تیم فنی انجمن موج نور، سعی کردیم یک ایمیل مخصوص انجمن به آدرس mojenoor84@gmail.com در گوگل بسازیم و انجمن موج نور را در گروههای مربوط به نابینایان، عضو کنیم. در این وضعیت، انجمن میتواند با نابینایان ارتباط داشته باشد و بچه های نابینا هم میتوانند نظرات خود را به انجمن منتقل کنند. خوشبختانه این کار، تاثیرات امیدوار کننده ای نیز داشته است. البته که من شخصا منتظر استقبال بیشتری از طرف نابینایان بودم ولی متاسفانه به علتهایی که هنوز نمیدانمشان، نابینایانِ کمی از نظرسنجی ها و اطلاعیه های انجمن موج نور استقبال میکنند. به هر حال، توانستیم از این طریق، نظرات عده ای از دوستان را داشته باشیم و در جهت اعمال نظرات تلاش کنیم.

540 ساعت کار و اتفاقهای خوب. مثلا تلاش برای تهیه ی نرم افزار تبدیل نت های موسیقی به بریل. بله. درست خواندید. اگر بشود چه خوب میشود. بچه هایی که میخواهند در رشته ی موسیقی ادامه ی تحصیل بدهند، با مشکل کتابهای نت که ندارند روبرو هستند. رایزنی هایی در انجمن برای فراهم شدن زمینه ی چاپ کتابهای موسیقی که مورد نیاز نابینایان است صورت گرفته و احتمال زیاد به نتایج خوبی برسد.

540 ساعت کار و اتفاق هایی باز هم خوب. همین دیروز، با برنامه نویس ارشد یکی از شرکت های ملی بزرگ که فعلا از آوردن اسمش معذورم جلسه ای داشتم. قرار بر این شد که یک برنامه ی مناسب بچه های نابینا برای مرکز پشتیبانی شرکت، با حضور من و برنامه نویس ها و مدیر کنترل پروژه ی شرکت نوشته شود تا نابینایان بتوانند در مرکز پشتیبانی شرکت مذکور، مشغول به کار شوند. برنامه ی کنونی آن شرکت را که دیروز تست میکردم بد نبود ولی مناسب نیز نبود. میتوانستیم کار کنیم ولی سرعتمان کمی کند میشد و پیشنهاد برای یک برنامه ی ویژه ی نابینایان مطرح شد تا زمینه ی برابری بینا و نابینا فراهم گردد. قرار شد برنامه طوری طراحی شود که هر دو قشر یعنی هم بیناها و هم نابیناها از آن استفاده کنند. یعنی همان سیاست همیشگی که ما بر آن تاکید داریم. برای نابینا ابزار ویژه طراحی نکنید بلکه ابزار عادی را برای نابینا مناسب سازی کنید. حالا اگر این برنامه طراحی و تولید شود، با یک تیر، چند نشان زده ایم. اول، عده ای از نابینایان، شاغل میشوند، اعتماد به نفس پیدا میکنند، درآمد خواهند داشت و وجههشان تغییر میکند. دوم، وجهه ی شرکت ارتقا پیدا میکند چرا که امروزه کمتر مدیری پیدا میشود که اینگونه انسانیت به خرج دهد و این کار را انجام دهد. سوم، از آنجا که افراد نابینا تمرکز و دقت بیشتری بر انجام کار دارند، بازده رضایتمندی مشتریان شرکت، بالا میرود. خوشحالم که اتفاقهایی از این دست در انجمن موج نور اصفهانیها در حال رخ دادنند و خوشحالم که میتوانم به آرزویم برسم و عضوی باشم برای اینکه موقعیت همنوعانم را ارتقا دهم.

در پایان، دقت داشته باشید که وقتی می گویم من فلان کار را کردم، دلیل نمیشود که به تنهایی قادر بوده باشم یا کاری انجام داده باشم. ما در موج نور یک تیم هستیم. مثلا چنانچه جواد ایزدی در مقام یک تدوینگر حرفه ای نباشد، چنانچه مساعدت خانه ریاضیات نباشد، چنانچه آقای شفیعی طراحی نرم افزارهای تولیدی انجمن موج نور را انجام ندهد، چنانچه آقای رضایی و رجالی در صحنه نباشند، چنانچه نیکوکاران نباشند و چنانچه همکاری همه نباشد، مسلما کاری از پیش نمیرود. این نوشته را نوشتم تا کمی از اتفاقهایی که افتاده است را شما نیز در جریانش باشید. این نوشته را نوشتم تا ببینم چه قدر باید از خودم توقع داشته باشم. آیا باید بیشتر کار میکردم و به هزار علت نکردم؟ آیا همین قدر که انجام دادم برای این 540 ساعتم کافی است؟ آیا این کارها زیاد تر از من و تیم ما بوده است؟ نمیدانم تا کی اینجا بمانم و کی قصد رفتن کنم ولی امیدوارم حد اقل این دو سه ماه باقی مانده را طوری باشم که بعد نگویم چرا فرصت بود و من فلان نکردم!

 

۲۱ دیدگاه دربارهٔ «من در این شش ماهه در موج نور برای نابینایان چه کار کردم؟!»

سلام خدا قوت هم به شما و هم به تیم تون همین طوری قدرتمند جلو برید ان شا الله موفقیت در دست شما و ماست “اگه یه روز وکالت رو کنار گذاشتم فکر کنم برم یه دفتر وانت تلفنی بزنم هم برنامهش آمادهست هم گه گاه میشه پشت وانت نشست هیجانی شد”:(

درود بر آقا مدیر و تیم موج نور! خب تشکر کردن فکر کنم تنها کار و کمترین کاریه که میتونم انجام بدم شایدم تنها کار نباشه ولی فعلا بهترین کاره پس من دست تک تک شما عزیزانی که برای جامعه ی نابینایان زحمت میکشید میفشارم. امیدوارم که روز به روز برای جامعه نابینایان پیشرفت و برای شما انگیزه بیشتر حاصل بشه.

دوست من جناب آقایه مجتبی خادمی دورود بر شما نه تنها شما بلکه تمام عزیزان موج نوری
چون من به عنوان نمونه فراگیری و یادگیری رایانه را مدیون این عزیزانم که با تدوین کتب و استفاده از طرف من تونستم رایانه را فرا به گیرم
و خوشحالم که بیش از اینکه من فکر کنم برایه من و امثال من مفید واقع شده اید
اما من می خواستم با توجه به اینکه شما کسایی را می شناسید و با توجه به اینکه هر روز فنآوری در حال پیشرفت است چندتا مطلب را پیشنهاد به دهم بلکه مورد اقبال شما قرار به گیرد
اول اینکه فرایند تحویل کتب زیاد طول می کشد اگر شما به توانید به محذ اینکه هر کسی پول کتب را پرداخت کرد به صورت آنی به تواند کتاب را اینترنتی تحویل به گیرد تا اینکه به صورت پستی فکر کنم عالی خواهد شد
مطلب بعدی اینکه چون شما قطع به یقین برنامه نویسهایه خوبی را می شناسی و با توجه به اینکه سیستم هایی چون گوشی هایه اندروید و بالاتر به بازار آمده اگر به توانید نرم افزارهایه کاربردی
همچون نرم افزار تشخیص پول را روانیه بازار کنید فکر کنم عالی خواهد شد و همچون نرم افزارهایه کاربردی که قطع به یقین شما بهتر از من در جریان هستید
و در پایان اگر به توانید برایه ما شهرستانی ها هم به طریقی کلاسهایی را برگزار نمایید می توانید و ما هم می توانیم بهتر و پیشرفت خوبتر حد اقل در زندگی روزمره داشته باشیم
به امید روزهایه پر موفقیت برایه شما
و همچنین اینکه ما هم به توانیم با استفاده یه هرچه بیشتر از کتب و زحمات شما قدر دان خوبی برایه شما زحمتکشان عزیز باشیم موفق و معید باشید
فاروق خسروی خدا نگهدار

سلام
آقا مجتبی تلاش های شما و تیم موج نور قابل ستودن است مطمعن باشید که بهترین استفاده و کارایی مفید از ساعت های گذرانده را در انجمن برده اید درست است که همه بچه ها که کتاب های تهیه شده در انجمن به دبت آن ها می رسد با شما در ارتباط نیستند ولی هر کجای باشند قدردان تلاش های شما هستند چرا که شما موجبات زندگی آسان تر و با استقلال بیشتر را برای همه فراهم می کنید و همچنین موجب تجربه های بیشتر و پیشرفت روز افزون خودتان و هم کارانتان می شوید با تشکر فراوان موفق باشید.

آقای خادمی سلام بسیار خوشحال شدم که یکی مثل شما و همکارانتون در موج نور هستید که به فکر بچه های نابینا باشید.
خواستم سوال کنم با توجه به این که بنده در دفتر وانت تلفنی مشغول هستم و واقعا در ثبت مبالغ کرایه و آدرسها مشکلی جدی دارم چه جوری میتونم از این نرم افزار استفاده کنم خیلی با شنیدن خبر آماده شدن این نرم افزار خوشحال شدم چون تا امروز ظهر به این فکر بودم که از این شغل کناره بگیرم چون واقعا مشکلاتم جدی هستند منتظر پاسخ شما هستم یا علی مدد

درود
ضمن تجلیل از زحمات شما و عزیزانمان در انجکن ها و همچنین جناب آقای قنبری عزیز اگر همه بتوانند بر خصوصیات اخلاقی خودشان فائق بیایند و اقدام به گزارش و نشر اخبار مربوط به جامعه هدفشان در رسانه ها و فضاهای اختصاصی نمایند قطعا با دستگیری از بازخورد گزارش هایشان می توانند سرعت و شتاب بیشتری به فعالیت هایشان بدهند و شما مدیر به خوبی بر این فرایند واقف و از پتانسیل های موجود بهترین بهره را برده و می برید .در خصوص اشتغال ضمن تشکر ا زبرادر خوبمان آقای قنبری و تلاش های بی شائبه و منحصر به فرد شما به همراه تیم هموار کننده برنامه و همچنین از افراد نیکوکار که شرایط و استعداد های افراد را با هزینه های صحیح شکوفا می نمایند و همواره مدد کار نابینایان بوده و هستند واگر نبود همت همه این عزیزان قطعا نابینایان در کنج خانه ها خزیده بودند و یا گدائی بیش نبودند ! خبر تولید نرم افزار مربوط به منشی های آژانس ها و … برای اشتغال بسیار خبر مناسب و در خور توجهی بوده است ، تعداد افراد بیشماری هستند که حداقل در آمد را هم ندارند و با کم ترین حقوق هم فقط و فقط به خاطر فرار از بیهودگی حاضرند کار در بیرون را بپذیرند و این برنامه به خیلی ها کمک می کند و ماندگاری بچه ها نابینا در این مشاغل بیشتر از دیگران است .فکر جالب و برنامه مناسب است و لازم است اخبار بیشتر و دقیق تری را در محله قرار دهی .من با خواندن مطلب شما فقط تمام خوشحالی ام همین بود که فردی را می شناسم که هم اکنون در حال خواندن و امتحان سال سوم است کتبی را برایش گرفته ام و شرایطش را برای حضور در جلسه فراهم نموده ام ،بنیه خانوادگی اش هم بسیار ضعیف است ، این را هم بگویم پسر است ، فاقد کامپیوتر و حتی گوشی تاکس بر و دفاتر آژانس ها هم کامپیوتر ندارند مگر آنی آژانس یا بی سیمی و به دلیل اینکه مبالغ اندک پرداخت می شود و ساعت کاری آن زیاد است لاجرم منشی های آن در حال تعویض هستند .که با توضیح در رابطه با این نرم افزار و پیگیری دوستان مطلع که شرکت های خصوصی مطابق با قانون خدمات معلولان نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند تمامی موانع برای حضور معلولان بینائی حل خواهد شد .مجتبی جان همین یک کار شما به دنیا می ارزد و اگر تعامل موج نور با بچه ها نسبت به قبل بیشتر شده است دومین کار شما و سایر همکارانتان است که قابل ستودن است
رهرو آن نیست که ، گه تند و گهی خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
از تلاش های آقای رضائی ،کمال تقدیر و تشکر را داریم

حد اقل نکته‌ی مثبتی که گزارش شما داره اینه که فعالیت‌های یک انجمن به طور شفاف اعلام شده و در معرض قضاوت قرار گرفته.
راستی من فکر میکنم برای ۳۶۰ ساعت کمی زیاده.
جدی میگم.
ببین! تو هر کاری بخوای از کل زندگیت مایه بذاری انرژیت کم کم تحلیل میره.
من اینو میدونم که تو انجمن‌ها اون‌قدر پول نیست که همیشه بتونه انگیزه‌ی آدم رو شارژ کنه.
پس زیاد به خودت سخت نگیر که بعدا به خاطر توقعاتی که خودت ایجاد کردی, تحت فشار باشی.

با سلام ضمن سپاس بی دریغ از شما خواهش میکنم در قسمت نظرات سایت موج نور کد های امنیتی را حذف کنید ضمنا خواهش میکنم با تعامل با تشکل های شهرستان ها کلاس هایی در شهرستان ها برگزار نمایید

با سلام و تشکر از مجتبی عزیز این برنامه تاکسی تلفنی اگه درست بشه خیلی خوب هست آیا مشخص هست میشه کی تهیه اش کرد راستی این پولی هست یا رایگان در ضمن من چندین بار گفتم البته در اینجا چرا انجمن نور تغییری در فروش محصولاتش نمی دهد فروش پستی و واریز پول به شماره حساب و بعد فکس کردن فیش یه مقدار جالب نیست میشه به صورت اینترنتی این کارها رو انجام داد خیلی هم کارر سختی نیست میشه با فکر و اندیشه جلوی کپی رایت هم گرفت

سلام. بابا چه قدر کار کردیدها. تو ۳۶۰ ساعت این همه کار کردید ولی تو ۳۶ سال یه سازمان اسمش رو نبر هیچ کاری نکرده ها. ببخشید ببخشید. دیگه حرف سیاسی نمیزنم. دارم وسوسه میشم بیام اصفهان زندگی کنم. فقط خسته نشید. جان من. الآن اولشه و هنوز انرژی دارید. ولی کار اصلی رو وقتی کردید که ۵ سال دیگه هم توی ۳۶ ساعت حد اقل همین اندازه مفید بوده باشید.
موفق باشید.

مجتبی جان من هم حرفی ندارم جز اینکه بگویم خدا قوت و دست مریزاد. جز اینکه بگویم دوووستت دارم. همین که انجمن را از سکوت درآوردی و موجب ارتباطش با نابینایان شدی یک دنیا ارزشدارد. نمیدانم چرا آقای رضایی هیچ وقت در این سایت یا جای دیگری حضور ندارد عملکرد انجمن را بیان نمیکند نظر نمیدهد. همچنین جناب رفاهی و دیگران. من در خصوص تهیه کتاب ریاضی در همین محله نظری دادم نمیدانم حد اقل خودت خواندیش یا نه با نظرم موافق بودی یا نه, در انجمن به بحث گذاشته شد یا نه. آن نظر این بود که کتاب ریاضی بجای اینکه صرفا روخوانی شود, تدریس گردد تا غیر از دانشآموزان هم بتوانند از آن استفاده کنند. راستی مجتبی ببین میتوانی در محله هر هفته یک مسئله یا معمایی چیزی طرح کنی تا مجبور بشیم رویش فکر کنیم و جواب را بدست آوریم. ما نابینایان باید بیشتر از دیگران قدرت پردازش مغزی و ذهنی داشته باشیم. ما مرتب باید از حافظه خود استفاده کنیم خلاصه در یک کلام کاری کنید که مرتب ورزش ذهنی و مغزی داشته باشیم. مرسی پسر گلم میبوسمت.

۱. سلام نخودی. مرسی. خوشحالم که خوندیش. خودمم خیلی دوس دارم سوار وانت شم. ای خدا یعنی میشه؟!
۲. جوان مرد دانا مرسی. انگیزه با استقبال و شرکت بچه ها در فعالیتها ایجاد میشه. دستمم زیاد فشار نده، میشکنیشا!
۳. میثم جون فقط از خدامه که گرفتار یا اسیر پول نشم. بد شیطونیه، بد! مرسی که هستی.
۴. فاروق عزیز، مرسی از لطفت:
a. اگر کتابهای انجمن محافظت نشده اینترنتی ارائه بشود زمینه ی تکثیر و توزیع غیر قانونی کتابها به شدت فراهم میشود. آیا راه حلی دارید که در عین اینکه ما کتابها را اینترنتی به متقاضیان میدهیم، تکثیر نشود و حق مؤلف نیز حفظ شود؟ ما استقبال میکنیم از هرچه پیشنهاد و راه حل منطقی و عملی که شما و دوستانت ارائه کنید.
b. پیشنهاد جالبی مطرح کردی. البته گوشیهای اندرویدی که توی دست بچه های نابینای ایرانی هست، دوربین های آنقدر دقیقی ندارند که بشود برنامه تشخیص اسکناس برایشان طراحی کرد. هزینه ی برنامه نویسی از صفر و سفارش چنین برنامه هایی که به تحقیق و صرف زمان زیادی نیازمند است، معمولا از پنجاه میلیون بالا میزند. درآمد انجمنی مثل موج نور، خیلی که باشد شاید سالیانه ده میلیون هم نشود که خرج تهیه ی کتابهای آموزشی و برگزاری کلاس ها میشود که حذفش کار معقولی به نظر نمیرسد. با این همه که گفتم، باز هم تاکید میکنم که پیشنهاد جالبی مطرح کردید و در جلسات بعدی انجمن، شخصا پیگیری میکنم و گزارش کار را به اطلاع شما و همه ی دوستان میرسانم.
c. در حال حاضر، کلاسهای مخصوص شهرستانیها فقط به صورت اینترنتی قابل برگزاری است. مشکل اینجاست که ما یک بستر مناسب برای برقراری تماسهای صوتی پایدار، در کشور نداریم. برنامه ی Skype بسیار ناپایدار است و شرکتهای داده پرداز و مخابراتی در ایران هنوز راه حل قابل قبولی برای کنفرانس های صوتی تصویری ارائه نداده اند. نمونه ی بارزش، کنفرانسهایی که خودم برگزار میکنم و قطعی دارد. اگر جایی بستری امن میشناسید، معرفی کنید ما استقبال میکنیم. هدف ما برگزاری کلاس نه تنها برای ایرانیان بلکه آموزش نابینایان فارسی زبان افغانستان و پاکستان را نیز پوشش میدهد ولی رسیدن به این مهم به زیرساختهایی نیاز دارد که متاسفانه هنوز من ندیدم موجود باشند.
۵. ترنم عزیز، ممنون که خواندی و هستی.
۶. علی محمد عزیز، لطفا ساعات ده تا یازده صبح و شانزده تا هجده بعد از ظهر روزهای غیر تعطیل با شماره ی ۰ ۳۱۱ ۶۶۸ ۷۰ ۳۳ تماس بگیر.
۷. قنبر عزیز، ممنون از نظر ارزشمند و کاملت.
۸. بله. سعید عزیز، دغدغه ی من همیشه این بوده که دقیقا در بهزیستی یا آموزش و پرورش و تشکلها چه اتفاقی می افتد و چه کار مفیدی برای نابینایان انجام میشود این بود که گزارش کاری ارائه دادم و در آینده اگر در موج نور یا انجمنی مربوط به نابینایان بودم باز هم گزارش خواهم داد حتی اگر گزارشی که میدهم موجب شود جایی به ضررم تمام بشود. زیادی آرمانگرا نیستم و دوست ندارم ادای قهرمان ها را در بیاورم. خصوصیت شخصیتیم اینگونه است و دست خودم نیست. اما بله. سعی میکنم همیشه با استدلال باشم ولی رک باشم جایی سرم کلاه نرود.
۹. حمید عزیز، ممنون از نظرت. لطفا در مورد کلاسها جوابی که به فاروق دادم را بخوانید و با تشکلهای استان خودتان مذاکره کنید تا با ما وارد تعامل شوند. کدهای امنیتی را بررسی خواهیم کرد. ممنون از اطلاع رسانی شما.
۱۰. ممنون جناب اشتری عزیز، انجمن اقدام به اخذ شماره ی کارت بانک ملت نموده است. لطفا در مورد فروش اینترنتی کتابهای انجمن در حالی که حقوق مؤلف حفظ شود، پیشنهادهای منطقی، عملی و توجیه پذیر خود را به ما ارائه کنید. هم شما هم دوستانتان.
۱۱. ممنون شهروز جان که هستی. سخته که پیش بینی کنم آیا سال دیگه هم همینطور یا اصلا همینجا هستم یا خیر. سازمانهایی که بودجه از دولت دارند بسیار کارهاست که میتوانند انجام بدهند ولی سو مدیریت، تمام بودجه های مختص نابینایان را هر ساله به باد میدهد.
۱۲. ممنون عمو حسین عزیز. در مورد معما که اگر خودتان یک گشتی در اینترنت بزنید یا خودتان معما طرح کنید خیلی خوب میشود. من که سرم خیلی شلوغ شده. در مورد کتاب ریاضی، کتاب را تدریس میکنیم، روخوانی هم میشود. یکی از تمرینها حل میشود و باقی را به عهده ی دانش آموز میگذاریم.
۱۳. ممنون ساجده که هستی.
۱۴. سعید جان، ۳۶۰ اشتباه بود درستش کردم.

دوستان گوشکنی دورود همچنین دورود بیشتر به مجتبی یه عزیز که به نظرات اهمیت داده و آنها را هم مطالعه کرده و هم به شکلی عالی جواب داده اند
اما مطلبی که باید باز متذکر شوم اینکه شما برایه تشخیص پول گفتید نیاز به بودجه هست قبول به بهزیستی که میرویم برایه کاری می گویند بودجه نیست در انجمنها هم میگویند بودجه نیست
پس کی این مشکل حل می شود مطلب بعدی که شاید همان مناسبسازیه امکانات قلنداد شود و کمتر به بودجه نیاز باشد
هماهنگی با سایتهایه معتبری چون یا همان سایتهایه پر کاربردی چون بانک ها روزنامه ها مجلات و سازمانهایی همچون سازمان سنجش که نابینا ها به توانند از آنها استفاده کنند
و به گمانم فقط پیگیریی مستمر نیاز باشد به هر حال خیلی چیزها و خیلی راه ها هست
که باید به شود اما نمیشود قبل از پایان تشکر تشکر و تشکر از یکان یکان شما عزیزان اهان یادم آمد برایه کتب در اینترنت هم قطعا خود شما وارد تر از بنده یه حقیر هستید من گفتم شاید پیشنهاد به دهم و مورد قبول واقع شود
به امید موفقیت بیشتر شما و راحت تر شدن و درست استفاده کردن امکانات از سویه ما همتونا می خواهم و قررررررررربونه همتون پس بای
فاروق خسروی کرمانشاه

سلام مجتبای عزیز
بی تردید زحمات تو و همکارانت در مرکز موج نور اصفهان قابل قدر دانی و ارزشمنده. اگر چند تا از این دست انجمن ها در استان های مختلف داشتیم که حقیقتا به صورت عملی برای بچه ها فعالیت میکردند نه این که به نام نابینایان و به کام خود ببرند الان وضعیت نابینایان به خصوص در استان های محروم خیلی بهتر از این بود
این که گزارش کار ارائه میدی خود نشان میده که این مدت ۶ ماهه همراه با دست آورد های زیادی بوده
خوب میدونم که فعالیت در این زمینه باید انگیزه ای غیر از مسائل مالی داشته باشه چون متناسب با زحماتی که میکشی تامین مالی نمیشوی و امیدوارم اگر در ماه های آینده اگر در پست های بهتری مشغول به کار شدی و حقوق های بالاتری رو گرفتی باز هم یاد جامعه هدف خودت باشی و در این زمینه واسشون فعالیت کنی.
شاید از نظر مالی مرقوم به صرفه نباشه اما قطعا خدا اون دنیا خیلی هواتو داره عزیز

دیدگاهتان را بنویسید