خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اطلاعیه مناسب سازی پایگاه Google برای نابینایان

با درود فراوان خدمت خوانندگان محترم.

انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع میرساند: سه شنبه مورخ سوم دیماه 92 خورشیدی، جناب آقای مهدیان دارای مدرک دکترا یکی از کارمندان بخش فارسی شرکت گوگل، از خانه ی ریاضیات و همچنین از فعالیتهای انجمن موج نور بازدید به عمل آورد. طبق توافقی که با آقای مهدیان صورت پذیرفت، قرار بر این شد ایشان مشکلات کنونی نابینایان با سایت گوگل را از طرف انجمن دریافت کنند و به گوگل منتقل نمایند و سعی بر مرتفع شدن مشکلات گردد.

این نامه از طرف انجمن موج نور میباشد که در جهت مناسب سازی پایگاههای اینترنتی مربوط به خدمات گوگل برای صفحه خوان ها میباشد. لطفا متن زیر را با دقت تا انتها مطالعه فرمایید و چنانچه تجربه ای مفید و پیشنهادی سازنده برای مناسب سازی گوگل برای نابینایان دارید، به همین ترتیبی که ما ارائه مینماییم، حتی المقدور با جزئیاتی بیشتر، ارائه فرمایید.
تحقیقات و تجربیات ما تا به این لحظه ما را به نتایج زیر رسانده است:

  1. یکی از خدمت های گوگل، خدمت ترجمه است. پایگاه مربوط به خدمت ترجمه به آدرس http://translate.google.com این خدمت را ارائه میدهد. متاسفانه به علت استفاده از عناصر غیر استاندارد در این پایگاه، انتخاب زبان مبدا و زبان مقصد و دسترسی به موارد دیگر در این پایگاه، در Google Translate برای نابینایان یا ممکن نیست یا به دشواری امکان پذیر است.
  2. یکی از خدمات دیگری که گوگل ارائه میدهد، امکان ساخت و مدیریت گروه های اینترنتی بر مبنای آدرس پست الکترونیکی میباشد. پایگاه مربوط به گروههای اینترنتی گوگل به آدرس http://groups.google.com این خدمت را ارائه میدهد. از زمانی که واسط کاربری گروههای گوگل برای تزریق امکانات بیشتر و ارتقای بخش دیداریِ این خدمت، به روز شده است، صفحه خوان های ویژه ی نابینایان یا قادر به شناخت و تشخیص عناصر موجود در صفحات گروههای گوگل نیستند یا به دشواری امکان دسترسی کاربر نابینا را به برخی امکانات گروه گوگل فراهم میسازند.
  3. یکی از خدمتهای پرکاربرد گوگل، پست الکترونیکی میباشد. پایگاه مربوط به پست الکترونیکی گوگل به آدرس http://mail.google.com این خدمت را ارائه میدهد. پایگاه پست الکترونیکی گوگل، از دو نمای ساده و استاندارد بهره میگیرد. گوگل به نابینایان توصیه کرده از نمای ساده استفاده کنند تا تجربه ی بهتری با صفحه خوان ها در استفاده از پست الکترونیکی داشته باشند. متاسفانه بسیاری از امکاناتی که در نمای استاندارد وجود دارد، در نمای ساده تعبیه نشده است. چنانچه نابینایان بخواهند از نمای استاندارد استفاده نمایند، صفحه خوان ها این نما را به صورت کارآمد پشتیبانی نمیکنند و عملا نابینایان وادار به استفاده از نمای ساده میشوند که از بسیاری از امکانات پست الکترونیکی گوگل محروم میشوند.
  4. یکی از خدمات گوگل، ارائه پیشنهاد هنگام جستجو است. سایت اصلی گوگل به آدرس http://google.com خدمت جستجو را ارائه میدهد. هنگامی که شروع به تایپ حروف اول عبارت مورد نظر میکنیم، پیشنهاداتی از طرف گوگل در بخش جستجو ظاهر میگردد. نابینایان با استفاده از صفحه خوان و کلیدهای جهتنمای بالا و پایین، همیشه قادر به دسترسی به پیشنهادهای ارائه شده در بخش جستجو نیستند. این مسئله در بخش فرستادن نامه های الکترونیکی در Gmail نیز مشهود است به طوری که وقتی حروف اول نام گیرنده ی نامه را در کادر مربوطه تایپ مینماییم، قادر به دسترسی به پیشنهادهای ارائه شده نیستیم.

چنانچه در چهار مورد بالا جزئیات بیشتری به ذهن شما میرسد، لطفا حتما برای ما بفرستید. چنانچه خدمتهای دیگری از گوگل وجود دارد که شما در استفاده از آن دچار دشواری هستید، مشکلات موجود را حتما برای ما به تفصیل شرح دهید. چنانچه پیشنهاد یا نظری در مورد خدمات گوگل خارج از چهارچوب موارد مطرح شده دارید، ما را از آن آگاه کنید. انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان قصد دارد با همکاری شما سعی کند گامی در جهت مناسب سازی خدمتهای ارزنده ی فضای مجازی برای نابینایان بردارد.

اطلاعات تماس:

تلفن: (همه روزه به جز روزهای تعطیل ده تا یازده و شانزده تا هجده) 0 311 668 70 33

آدرس پست الکترونیک: mojenoor84@gmail.com

با تقدیم احترام: انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان.

۵ دیدگاه دربارهٔ «اطلاعیه مناسب سازی پایگاه Google برای نابینایان»

سلام، یک دنیا ممنون از اطلاع رسانی شما، لطفا در نامه ی مربوطه از ایشان بخواهید که استفاده از سرویس های google map و google earth نیز برای نابینایان مناسب سازی شود.
ممکن است که این سرویسها در نگاه اول برای نابینا بلا استفاده به نظر برسد، ولی نابینا باید بتواند تصاویر دلخواه خود از اماکن مختلف را دریافت کند این مهم در ارائه ی اسلاید ها و سخنرانی ها کاربرد زیادی دارد، به عنوان مثالی ساده یک نابینا میخواهد دیدنی های اصفهان را در یک فایل power point همراه تصویر در کنفرانسی مطرح کند، باید بتواند عکسهای دلخواهش را ذخیره کند تا در فایل مربوطه بگذارد.
راه حل هم این است که در کنار تصاویر از متن های جایگزین (alternate text) یا برچسبهای متنی استفاده شود.

آقای هاتمی شما که خودت بازرس این انجمن هستی و می تونی شخصاً ازشون تشکر کنی.
البته در این که این انجمن خدمات فراوانی به هم نوعان خود داشته جای تردید نیست اما سؤالی که شاید تا حالا کسی حد اقل در محیط هایی مثل چت روم ها و … عمومی نپرسیده باشه اینِ که چرا اتحادیه نابینایان امریکا زود تر این اقدام رو نکرد
!!
آیا بهتر نیست به جای گیر دادن به سایت های اون طرف آبی که به قول خودتون خط قرمز هاش مشخصه وضع اینترنت بانک های خودمون رو درست کنیم؟؟

مسعود جان، حالا که یکی پیدا شده که نظر ما را میخواهد چرا نظر ندهیم؟ برای سایتهای داخلی من در حد بضاعتم با تمامی افرادی که تا کنون خواسته اند در این راه گام بردارند، همکاری کرده ام، مشکل اینطرف آب این است که خانه از پای بست ویران است.

دیدگاهتان را بنویسید