خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

سعادت را در کجا میتوان یافت؟

سلام دوستان عزیزم.
سعادت، سعادتمند، مرغ سعادت، با سعادت، خوشا به سعادتت، سعادت آباد.
اینها همه مشان از ارزش کلمه سعادت و مفهوم کلی آن دارد و اهمیتی که برای هر شخص به عنوان یک آرزو و یک آرمان برای خود و دیگران.
من از دوستان خوبم تقاضا میکنم که پس از خوندن این پست، نقطه نظر شون رو در باره این که یک انسان سعادتمند چه خصوصیاتی میتونه داشته باشه و یا بهتر بگم سعادت رو در چه چیزهایی میدونند رو توی کامنتها شون بذارن.

سمیناری برگزار شد و پنجاه نفر در آن حضور یافتند. سخنران به سخن گفتن مشغول بود و ناگاه سکوت کرد و به هر یک از حاضرین بادکنکی داد و تقاضا کرد با ماژیک روی آن اسم خود را بنویسند. بعد، آنها را جمع کرد و در اطاقی دیگر نهاد.

حال، از حاضرین خواست که به اطاق دیگر بروند و هر یک بادکنکی را که نامش روی آن بود بیابد. همه باید ظرف پنج دقیقه بادکنک خود را بیابند. همه دیوانه‌وار به جستجو پرداختند؛ یکدیگر را هُل می‌دادند؛ به یکدیگر برخورد میکردند و هرج و مرجی راه انداخته بودند که حدّی نداشت.

مهلت به پایان رسید و هیچکس نتوانست بادکنک خود را بیابد. بعد، از همه خواسته شد که هر یک بادکنکی را اتفاقی بردارد و آن را به کسی بدهد که نامش روی آن نوشته شده است. در کمتر از پنج دقیقه همه به بادکنک خود دست یافتند.

سخنران ادامه داده گفت، “همین اتّفاق در زندگی ما می‌افتد. همه دیوانه‌وار و آسیمه‌سر در جستجوی سعادت خویش به این سوی و آن سوی چنگ می‌اندازیم و نمی‌دانیم سعادت ما در کجا واقع شده است. سعادت ما در سعادت و مسرّت دیگران است. به یک دست سعادت آنها را به آنها بدهید و سعادت خود را از دست دیگر بگیرید. این است هدف زندگی انسان.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «سعادت را در کجا میتوان یافت؟»

ضمن درود فراوان و عرض ادب! بنده به آرزو هایی که باید برسم رسیده ام و به آرزو های غیر ممکن فکر نمی کنم،‏ من انسانی سعادتمند و خوشبخت هستم،‏ من برای سرگرمی و تفریح در این محله حضور دارم،‏ سعادت من در این محله با دوستان بودن است،هرچند که بعضی از دوستان کم لطفی میکنند و با نظر منفی به کامنتهایم مینگرند-اما من ناراحت نمیشوم و خوش بینانه به مطالبشون مینگرم،

سلام “سعادت” یه چیز کلی هست و نسبی نمیشه تعریفش کرد و دقیق گفت چی هست و من اگه چطور بشم و به کجا برسم سعادت مند میشم و … اما فقط اومدم بگم که حکایتی که گفتید خیلی زیبا و تأمل بر انگیز بود خیللی .. دل چسب بود…. مرسی …

سلام بر بانوی پرتقالی محله.
دقیقا همین تفاسیر گوناگون از سعادت و سعادتمندی باعث میشه که افراد مختلف با شرایط متفاوت خود شونو فردی سعادتمند بدونن.
حتی در فقیر ترین انسانها از نظر مالی هم میتوان انسانهای سعادتمند پیدا کرد، چون ما نیستیم که درجه بالا بودن یا نبودن سعادت دیگران رو تعیین میکنیم، بلکه خود آدمها درصد ثعادت شون رو میسنجن.

سلام آمدم کمی دیر مساله_ای پیش آمد دستم بند شد. خب از نظر من کسی سعادتمنده که خدا و خلق خدا خصوصا خانواده شخص از او راضی باشند. همچنین خود شخص هم از خودش راضی باشه خلاصه که حقّ_الناس و حق الله و حق‌نّفس بر گردنش نباشه.
کسی سعادتمندِ که وقتی نبود چند نفر به نیکی یادش کنند؛ وقتی بود از بودنش احساس شعف کنند. و کسی سعادتمندِ که آثار کارهایش همزمان لبخند دیگران رو در پی داشته باشه. کسی که سلامت روح و جسم داره، و به خودش متکی هستش پس اوست سعادتمند.

سلام
«خوشبختی را نمی توان وام گرفت
خوشبختی را نمی توان برای لحظه ای نیز به عاریت خواست
خوشبختی را نمی توان دزدید
نمی توان خرید
نمی توان تکدی کرد…
پرنده ی سعادت دیگران را نمی توان به دام انداخت، به خانه ی خویش آورد، ودر قفسی محبوس کرد به امید باطلی،به خیال خامی.
خوشبختی گمان می کنم،تنها چیزیست در جهان که فقط با دست های طاهر کسی که به راستی خواهان آن است ساخته می شود، و از پی اندیشیدنی طاهرانه.»
«مرحوم نادر ابراهیمی»
به نظر من سعادت واقعی دیدن لبخند آدماست چون همه آدما از هر قشری که باشند غصه و مشکلی برا خودشون دارند امیدوارم لبتون خندون و دلتون شاد باشه.

سلام فاطمه جان.
خیلی زیبا نوشتی، از این که من رو یاد مطالب زیبای مرحوم نادر ابراهیمی انداختی ممنون.
البته متاسفانه بعضیها در تفسیر خوشبختی و سعادت دچار دوگانگی میشن و نمیتونن تفسیر درستی از این دو مقوله ارائه بدن، با این حال باید به صحبتهای شما استراتژی زردشت یعنی: پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک رو هم اضافه کنم که اصول اساسی برای سعادت و خوشبختی انسانهاست.

دیدگاهتان را بنویسید