خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

کتاب صوتی چگونه زندگیم را شکوفا کنم ویژه والدین نابینایان مربیان نابینایان کارشناسان نابینایان

ما گرد آورندگان این مجموعه، به دلیل آشنایی با مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی که افراد کم بینا و نابینا با آنها مواجه هستند، در سدد برآمدیم تا با همکاری یکدیگر، گامی در جهت حل مشکلات نابینایان برداریم. همیشه این سؤال در ذهن ما مطرح بوده که چگونه میتوانیم برای شکوفایی و معنا بخشیدن به زندگی نابینایان و کم بینایان، مثمر ثمر باشیم. پس از سپری شدن زمان بسیار و انجام پاره ای از کارها که جملگی نتایج مقطعی داشت و رضایت ما را تأمین نمیکرد، تصمیم به چاپ مجموعه ی چگونه زندگیم را شکوفا کنم گرفتیم. ابتدا بر آن شدیم کتابهایی را که برای ارتقا زندگی مستقلانه ی افراد نابینا و بالاخص کم بینا به چاپ رسیده است، مورد بررسی قرار دهیم تا مطالبی را گرد آوری نماییم که برای دوستان عزیز مفید باشد. متوجه شدیم منابع داخلی بسیار کمند و هدف ما را تأمین نمیکنند. در نتیجه، در سدد جستجوی منابع خارجی مناسب برآمدیم و با منابع بسیار جامعی برخورد کردیم که نتیجه ی تحقیقات چندین گروه حرفه ای تحقیقاتی آمریکایی بر روی افراد نابینا و کم بینا میباشد. این مجموعه، اطلاعاتی راجع به نیازمندی های نابینایان و کم بینایان، همچنین استراتژی ها و راهکارهایی را جهت مساعدت این افراد در اختیارتان قرار خواهد داد به گونه ای که شما میتوانید به نابینایان و کم بینایان یاری رسانید تا مستقل زندگی کنند، مستقل حرکت کنند و اوقات فراقت خود را به شیوه ی مناسب، پر نمایند. مهمترین هدف ما برای گرد آوری این مجموعه، آموزش به والدین، مربیان و تمامی کسانیست که به نوعی در فرایند تعلیم کم بینایان و نابینایان نقش بسزایی دارند. والدین، مشاورین، معلمین و تمامی افرادی که با قشر نابینا و کم بینا سر و کار دارند، باید آموزشهای لازم را ببینند تا بتوانند به بهترین شکل، در زندگی کودکان و نوجوانان کم بینا و نابینا نقش حمایتی و هدایتی ایفا کنند. خوانندگان عزیز ممکن است مادامی که مروری اجمالی بر فهرست و مطالب کتاب دارند، بعضی از مطالب را بسیار سطحی و پیش پا افتاده بدانند اما ما گرد آورندگان این مجموعه که از نزدیک با مسائل کم بینایان و نابینایان برخورد داشته ایم، متوجه شدیم، عدم آگاهی از همین موارد به ظاهر پیش پا افتاده و سطحی، منجر به گوشه نشینی و انزوای بسیاری از افراد کم بینا و نابینا و عدم مشارکت آنان در اجتماع و فعالیتهای اجتماعی شده است. همچنین خوانندگان عزیز باید بدانند که فرایند آموزش مناسب به کودکان و نوجوانان کم بینا و نابینا از پرداخت بهای گزاف برای تجربیات ناخوشایند در دوران جوانیشان جلوگیری میکند.

اسفندماه 1387.

شکوفه آرسته، سایه ی سمنانیان، هومن کمیلی اصفهانی.

فهرست مطالب کتاب چگونه زندگیم را شکوفا کنم:

سخنی با خوانندگان.

پیشگفتار، اهداف.

زندگینامه ی هلن کلر.

بخش اول: مهارتهای زندگی روزمره.

معرفی.

برخی کمبودها.

چگونگی شناسایی و یادگیری مهارتها.

زمان یادگیری یک مهارت.

غذا خوردن.

مراحل اصلی غذا خوردن.

دستشویی رفتن، مراحل دستشویی رفتن.

پوشیدن و درآوردن لباس.

بستن بند کفش.

بستن دکمه و زیپ.

مراحل یادگیری مهارت پوشیدن و درآوردن لباس.

پیشرفت حرکتی موتوری.

تعادل، حالت و طرز ایستادن.

طرز راه رفتن و قدم برداشتن.

ادغام یا انسجام حرکات بدن.

آموزش برای مستقل شدن.

پیدا کردن پدر و مادر.

نحوه ی بازی کردن، برداشتن و گذاشتن اسباب بازی ها.

جمع کردن لباسها.

کارهای خانه.

نظافت شخصی و تمیز کردن.

انتخاب و مراقبت از لباسها.

رفتار صحیح اجتماعی.

رفتار کلیشه ای.

رفتار عمومی و خصوصی.

رفتار برخی گروههای کوچک.

تکان دادن دستها.

اعتماد به نفس.

ریسک گفتاری.

ارتباط با هم سن و سالان.

انتخاب رنگ.

استفاده از علائم و نشانه ها.

درخواست مساعدت.

ریسک پذیری.

حل مسائل.

آداب معاشرت.

عطسه، سرفه و خمیازه.

آداب میز و سفره.

موقعیتهای ویژه.

مدیریت خانه.

ارتباطات.

ارتباطات کلامی.

ارتباطات غیر کلامی.

گوش فرا دادن و درک مطلب.

آمادگیهای لازم برای خواندن.

آموزش از طریق بازی.

بازی کردن با آب.

لوازم ویژه ی کمک بینایی.

بخش دوم: تعیین موقعیت و حرکت.

مساعدت برای به حرکت واداشتن کودکان.

آگاهی از بدن.

مفاهیم سه بعدی.

زمان و مسافت.

شمال، جنوب، شرق و غرب.

آگاهی از محیط پیرامون.

ارتباط و پیوند فرد با اشیا در محیط.

علائم و نشانه ها.

آموزش حسی، بینایی، شنوایی.

تکنیک های تردد به صورت غیر مستقلانه.

تکنیکهای راهنمایی بینایی بدون تماس.

روشهای حرکت مستقلانه.

تعقیب مسیر.

راههای تردد.

روشهای الکترونیکی.

نقشه ها.

اماکن عمومی.

سیستمهای حمل و نقل.

بخش سوم: سرگرمی و فعالیتهای آموزشی.

معرفی فعالیتها و سرگرمیها.

آشنایی با فعالیتهای سرگرم کننده.

توسعه ی مهارت های سرگرم کننده.

فعالیتهای متناسب با سن.

تطابق روشهای تغییر فعالیتها.

فهرست علایق.

تایپ مقدمه و فهرست مطالب کتاب از: مجتبی خادمی.

این کتاب گویا در آموزشگاه نابینایان شهید احمد سامانی (اصفهان) به همت آقای حسین جباری تهیه گردیده است.

دانلود چگونه زندگیم را شکوفا کنم ویژه ی والدین، مربیان و دیگر افراد مرتبط با کم بینایان و نابینایان با حجمی حدود 50 مگا بایت اختصاصی از محله ی مجتبی!

خوش باشید تا همیشه!