خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

قطب نمای کوانتومی جدیدترین پدیده ی مسیر یابی، برای نابینایان هم مفید است!

بچه ها، چیزی که من از بچگی توی خیالم میپروردمش و سخت منتظرش بودم رسید! قطب نمای کوانتومی! یعنی مثلا یک دستگاه کوچکولو رو دستت بگیری و بدون نیاز به ماهواره، غیر از اینکه مسیر رو بهت میگه، بهت میگه که کج شدی و راهنماییت میکنه که مستقیم بری! تازه، میشه واسه ساختمانها نقشه رو به این دستگاه بدی، بعدش حتی توی زیرزمین هم که سقف داره و ماهواره و دکل های مخابراتی کار نمیکنند، راهنماییت میکنه! این خبر رو بخونید متوجه همه چی میشید:

آیا می‌دانید که مسیریاب ماهواره ای (GPS) در زیر آب کار نمی‌کند؟ ظاهرا این مشکل آنقدر بزرگ است که وزارت دفاع کشور انگلستان را به دنبال راه حلی برای آن فرستاده است. بدین ترتیب، ناوگان دریایی سلطنتی، از زیردریایی ها گرفته تا کشتی ها، به سیستم های مسیریاب دقیق تری با نام “قطب نمای کوانتومی” مجهز می‌شوند.

در این قطب‌نما با استفاده از ذرات اتمی، که در ارتباط با میدان مغناطیسی زمین هستند، می‌توان تا اندازه بسیار زیادی قدرت مسیریابی در زیر آب را افزایش داد. شایان ذکر است، با استفاده از مسیریاب های ماهواره ای معمولی، می‌توان با نهایت ضریب خطای 800 متر مکان دقیق یک قایق را شناسایی کرد، اما با استفاده از قطب نمای کوانتومی این ظریب خطا تنها 1 متر می‌باشد.

قطب نمای کوانتومی نه تنها دقیق است، بلکه به دلیل مکانیک کوانتوم امکان ایجاد هیچگونه اختلالی در آن وجود ندارد. وجود چنین ابزاری در دنیای غیرنظامی کارایی بسیاری داشته و به سادگی می‌تواند در خودرو و تلفن های همراه نیز، به کار رود.

منبع: وان کار

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «قطب نمای کوانتومی جدیدترین پدیده ی مسیر یابی، برای نابینایان هم مفید است!»

توی این دوره زمونه دیگه هیچی غیرممکن نیست و بنظرم این خیلی خوبه که هیچ درخواست آدمی بیجواب نمیمونه ولی چون قصه ی ایران جداست باید کمی صبوری به خرج داد و کفش آهنی پا نمود و بسیار دوید تا ببینیم آخرش چی میشه!

درود
اینطور که معلومه فعلا فقط در سطح نظامی استفاده می‌شه. حالا کی یه شرکت این فنآوری رو بخره و باهاش دستگاه مصیر یاب برای استفاده غیر نظامی بسازه و بعد کی به فکر استفاده از این فنآوری برای نابینایان بیفته. و کی این محصول به ایران برسه. و و و
من کلی محصولات عالی مناسب برای نابینایان توی اینترنت می‌بینم که اثری ازشون توی ایران نیست.
شاد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید