خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

رمز‌نگاری با بریل

سلام دوستان.

احتمالا دیدید بعضی از بچه های نابینا برای حفظ شماره تلفن یا به طور کلی اعداد از کلماتی استفاده میکنن که یه جورایی تو بریل مشخص کننده‌ی همون اعداده.

مثلا به جای 7137 میگن قاشق.

این ترفند جالبیه و طبعا حفظ کردن یه کلمه به جای یه عدد کار آسون‌تریه.

ولی با اجازه ی مهندسین بزرگوار، من یه مهندسی معکوس تو این قضیه به عمل آوردم و گرچه ممکنه کسای دیگه ای هم این کار رو کرده باشن و تا حالا به کسی یاد نداده باشن، قصد دارم اینجا مطرح کنم تا اگه دوست داشتید استفاده کنید.

چه معلوم! شاید حتّی اونایی هم که بریل بلد نیستن، به خاطر این قضیه حاضر بشن یاد بگیرن و این خط از مهجوریتش کمی کاسته بشه.

خب. ماجرا از این قراره که خیلی از ما وقتی میخوایم رمزی برای حساب کاربریمون تو یک سایت، یا ایمیل و اسکایپمون ایجاد کنیم، اولین چیزهایی که یادمون میاد، شماره شناسنامه، کد ملی، شماره موبایل و این جور چیزهاست که نهایتا با کمی جا به جا کردن اعداد این شماره ها به عنوان رمز انتخابشون میکنیم و حواسمون نیست که هک کردن چنین رمزهایی اصلا کار سختی نیست.

رمز انتخابی زمانی از استحکام خوبی برخورداره که برای دیگران تا حد ممکن غیر قابل حدس باشه و در عین حال خودمون به راحتی بتونیم اون رو به خاطر بیاریم.

حالا مهندسی معکوسی که گفتم اینجا به درد میخوره و ما به جای تبدیل رشته های عددی به یک کلمه ی معنی‌دار، کافیه برعکس عمل کنیم و برای تعیین رمز در ابتدا یک کلمه رو در نظر بگیریم. مثلا کلمه‌ی بلافاصله.

حالا به جای حروفی از این کلمه که در بریل میتونن تبدیل به اعداد بشن، همون اعداد رو مینویسیم و کلمه ی بلافاصله تبدیل میشه به: 2ل161صل8

تا همین جاش هم تعیین چنین رمزی بسیار عالی به نظر میرسه و مطمئن باشید به عقل جن هم نمیرسه که شما چی کار کردید!

ولی چون تعیین حروف فارسی به عنوان کاراکترهای رمز خیلی مرسوم نیست، گرچه به نظرم رمزتون در این حالت خیلی محکمتر میشه، اگه بخواید میتونید حروف باقیمانده رو به صورت انگلیسی در رمز قرار بدید و رمز بالا به این صورت در میاد.2L161SL8

حالا اگه بخواید میتونید محکمترش هم بکنید.

مثلا دو تا از حروف رو بزرگ و یکی رو کوچیک تعیین کنید، یا یه شکل دیگه که مورد نظر خودتونه.

خب. من مطمئنم با استفاده از این ایده و کمی فکر، خودتون میتونید کارهای خیلی جالبتری هم انجام بدید و از مصاحبت با خط بریل حسابی لذت ببرید.

راستی حتما دقت کردید که ده حرف اول حروف الفبای انگلیسی دقیقا با اعداد 1 تا 0 برابره!

شاید اینم بدونید که از حرف یازدهم تا بیستم هم دقیقا همون اتفاق تکرار شده، با این تفاوت که در همه ی این ده حرف فقط نقطه ی سه هست که اعداد رو تبدیل به حروف k تا t کرده!

نهایتا این که حروف u v x y z هم اعداد 1 تا 5 هستن که نقاط سه و شش بهشون اضافه شده!

خوش باشید.

۲۷ دیدگاه دربارهٔ «رمز‌نگاری با بریل»

درود! حالا من رمز های ملارو لو میدم! ‏۹۸۹۴‏ ‏۴۸۶۳۹۱۴،حالا هر کی گفت فارسی این دو عدد چی میشه،‏ خخخخهاهاهاهاهاهاها مدتی پیش بنده با همین اعداد نویسی شهروز را بازی دادم و خوشبختانه متوجه نشد،‏ حالا این عدد چیه؟! ‏۱۵۲۱۳۲۱۰‏ ‏۱۰۱۲۲۳۱۶۳۲۱۲۹‏،حالا هرکی تونست این دو عدد را کشف کنه شاید هم رمزهایی باشه که چشمک دنبالش میگرده! البته من اعداد را پشت سر هم نوشتم که گیج کننده باشه!پاسخ دهید کارت شارژ هدیه بگیرید!‏

سلام، عالی بود، من با این که میدونستم ولی با حروف ترکیبش نکرده بودم و و حالا جلوه ی جالبتری برایم پیدا کرد. راستی یکی از همکاران که استاد دانشگاه هم هست سالها است که اعداد بریل را از من آموخته و نمره های دانشجو هاش را به این صورت ثبت میکنه. و هیچ کس بجز خودش توی دانشگاه نمیتونه بگه به کی چند داده تا این که خودش نمرات را توی لیست نهایی وارد کنه که دیگه قابل تغییر نیست. موفق باشید، یا علی.

سلام سعید جان اتفاقا من هم از این شیوه برای ساخت پسوردهام استفاده میکنم چندین ساله! خیلی راحت یادم میمونه! اولین بار زمانی به فکرم رسید که تو یه سایت که چندین ماه عضو بودم پسوردمو عوض کردم ولی ۲ روز بعد یادم نیومد چی گذاشته بودم! این باعث شد که دیگه پروفایلم در اون سایت تعطیل بشه هر چی رشته بودم پنبه شد! با خودم گفتم باید یه راهی پیدا کنم که بشه راحت به یاد بیارم در عین حال امنیت هم داشته باشه! من از ترکیب فارسی و اعداد استفاده میکنم البته نه به شیوه شما! مثلا اسم یه خیابون از شهرمونو یا یه مکانی چیزی انتخاب میکنم اول اسمشو به صورت انگلیسی مینویسم بعد همونو به شکل عدد در ادامش مینویسم! مثلا خیابان انقلاب رو انتخاب میکنم میشه: enghlab147212

جناب درفشیان مرسی از آموزش خوبتون. کمابیش باهاش آشنایی داشتم اما نه به این پیچیدگی. آخه میدونید اگه این قدر پیچیده باشه باید یه منشی بگیرم که اینا رو یادش بمونه. همه چیز رو میتونم حفظ کنم الا پسوردها رو.یه دوست بسیار خوب دارم که تمام پسوردهامو حفظه. خدا حفظش کنه. اکثر اوقات زنگ میزنم و بهش میگم رمز دراپباکسم یا اسکایپم چیه؟

سلام آقای درفشیان
من شدیداً باور دارم شما یکی از مخ ترین ها و توانمند ترین های بین ما هستید با یه سری ویژگی های مثبت خاص خودتون که باعث یه سری برتری های خاص هم براتون می‌شه
و من از صمیم صمیم قلب براتون آرزوی یافتن فرصت بهره مندی از استعداد ها و توانمندی هاتون در قالب یه شغل مورد علاقه و آبرو مند و درست حسابی و شایسته رو براتون دارم ….
ان شا الله همیشه همیشه موفق باشید و سربلند

سلام آقای درفشیان. امیدوارم خسته نباشید. ایده ای که شما دادید خیلی خوبه و میتونه باعث امنیت هر چه بیشتر نابیناها در گذاشتن password برای skype و… بشه. چون یکی از همین بچه های نابینا که به دیگری اعتماد کرده بود و یوزر نیم و پسوردشو بهش داده بود, رفت و مخاطبینشو remove کرد. با روش شما بچه ها هم میتونن پسورد ضایعشونو عوض کنند هم با خیال راحت از skype استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید