خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
سالاد لوبیا قرمز

سلام دوستان چند وقتی بود که دلم میخواست سالاد لوبیا قرمز درست کنم.
یک کاسه برداشتم رفتم سراغ زیپکیپها. لوبیا قرمز را از روی برچسب بریل آن پیدا کردم و یک کاسه ماست خوری حدودا معادل دو مشت یا صد گرم لوبیا برداشتم. به آن آب اضافه کردم تا به مدت بیست و چهار ساعت خیس بخورد. البته در شهرهای شرجی مواد زودتر از سایر مکانها رطوبت را جذب میکنند و مدت کمتری برای خیس خوردن نیاز است.
در طول این مدت دو سه باری آب را عوض کردم. میدانید که لوبیا قرمز از لوبیا چیتی کوچکتر و پهنتر است. یعنی لوبیا چیتی قدری تپل است.
حتی اگر آشپز رسمی خانواده هم نیستید پیشنهاد میکنم اسامی نوشیدنیها و مواد غذایی را بر روی کاغذ نوشته و دور آن را ببرید. چسب نواری را یک دور به گرد دو انگشتتان بگردانید و یک حلقه چسبی بسازید. آن را پشت کاغذ و سپس کاغذ را به بطری یا ظرف حاوی مورد نظر بچسبانید.
بگذریم.
روز بعد سه سیبزمینی و سه قارچ متوسط را خرد کرده در ظرف بخار پز گذاشتم تا بپزد. البته میشود آنها را آبپز هم کرد. کاهو را با دقت ورق ورق شستم و در سبد گذاشتم تا کمی خشک شود. روغن زیتون اعلی، سرکه، آبلیمو، نمک و آویشن را در ظرف جداگانه ای مخلوط کردم. روغن زیتون را به وسیله آرام ریز حدود چهار یا پنج بار پمپ کردم.
آرامریز وسیله کوچکیست که بر روی بطریهای پلاستیکی نصب میشود تا ریزش مایعات به راحتی به خصوص برای افراد نابینا کنترل شود. هر بار پمپ کردن به وسیله آرامریز معادل یک قاشق است یک پمپ قوی یک قاشق غذاخوری. یک پمپ ضعیف یک قاشق مربا یا چایخوری. من برای هر واحدی که از آرامریز خارج میشود، نام قلپ را انتخاب کرده ام. چهار قلپ روغن زیتون.
القصه، لوبیا قرمز سیبزمینی قارچ و کاهوی خرد شده را باهم مخلوط کردم. سس را آرام آرام به آن اضافه میکردم. در عین حال مواد را به طوری که له نشوند هم میزدم تا مقدار سس به اندازه شود.
یک تخممرغ آبپز را هم بر روی آن رنده کردم و مجددا مواد را مخلوط کردم.
طعم رویایی آن وصف ناپذیر است. اگر نه آن را هم برایتان مینوشتم.
نوش جانتان.

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «سالاد لوبیا قرمز»

سلام سلاااام فاطمه جان
ایول خب من مو به مو حرف میزنم و بررسی میکنم خخخ
اولش که زیپکیپها یعنی چه به جعبه ای که لوبیا داخلشه این رو میگن من تا حالا نشنیدم
بعدش ایول چه با حال که بریل نوشتی منم یه بار روی سبزیجات خشک شده و ادویه جات این کارو کردم
بعدش هم چه جالب که زودتر خیس میخوره حبوبات
آرام ریز, چه جالب نمیدونستم اول فکر کردم همون قیف رو میگی,
وای چقدر عالی که آرام ریز هست من واسه روغن این مشکل رو دارم ولی این دفعه ریختم تو استکان و اندازه زدم
حتما باید تهیه کنم یعنی میتونم سریع تو بازار پیدا کنم
سست چی بود همون ترکیب روغن زیتون و سرکه که گفتی؟
عالی بود خیلی خوب توضیح دادی
جدی میگم من که یاد گرفتم

زیپکیپ نوعی پلاستیک است که از پلاستیک فریزر قدری ضخیمتر میباشد. در قسمت بالای آن حالت زیپ مانندی وجود دارد که پس از ریختن و یا خارج کردن مواد با دو انگشت آن را میبندیم تا هوا وارد زیپکیپ نشود. از این زیپکیپها در نگهداری مواد فریزری استفاده میشود. من مواد خشک را هم اگر ظرف خاصی نداشته باشم در آنها می ریزم.
بله منظورم از سس همان ترکیب روغن زیتون است.
آرام ریز در فروشگاههای پلاس کو با نامهای آرام ریز آسان ریز و یا روان ریز به فروش میرسد.
موفق باشی بانوی شاد.

خانم جوادیان دستتون درد نکنه. من چون عاشق خیار شور هستم این چنین سالادی رو با خیار شور درست کردم. ضمنا به قول زهره جون این آرامریز رو از کجا میتونیم تهیه کنیم. و آیا روی هر گونه بطری قالب تعبیه هست یا نه. منم مثل زهره جون ترجیح میدم روی بسته های سبزی خشک برچسب بزنم چون حبوبات رو میشه از هم تشخیص داد.حتی اگه مثلا لوبیا قرمز یا سفید یا چیتی داشته باشیم.. به هر حال مرسی. اگه آرامریز رو نتونستم پیدا کنم باید یه سری بیام خطه زیبای شمال که هم فال باشه واسم و هم تماشا.

سلام. من اولین بار آرام ریز را در متروی تهران خریدم. اما در پلاس کو فروشی هم میشود آن را پیدا کرد. البته من به این سالاد حلقه های زیتون و پنیر رنده شده هم اضافه کردم که فراموش کردم آن را بنویسم.

سلام بر فاطمه عزیز وااااای معلم یادم هست تنها واژه ای که تو دبستان بیش از هر چیز دیگه ای واسش جملات زیبا داشتم همین معلم بود .اول بگم که احترام ویژه ای قائلم و بعد چه خوب چه آسون فک کنم غیر از خیس خوردن بقیه کارا شاید نیم ساعت طول بکشه باورتون شاید نشه یه دو هفته ای هست که به خاطر شروع شدن فرجه های دانشگاه دست به سیاه و سفید نزدم خب لطف بیش از حد خانواده شامل حالم شده و تا پایان امتحانا قرار شد من کار خونه رو به دیگران بسپارم ولی با دیدن این پست واقعا دلم خواست معلومه که واقعا یکی از اون معلمای درجه یک هستی آخه خیلی خوب وجامعه توضیح دادید امروز یا فردا افتخاری از مرخصی بیرون میام و این سالاد رو درست میکنم خیلی حرف زدم شکلک شرمندگی

خانم جوادیان، سلاـاـاـم
خیلی عالی بود. استفاده کردم. ولی حیف که هنوز سراغ آشپزی نرفتم. میترسم و راه غلبه بر این ترس رو هم بلد نیستم.
دلم براتون خیلی تنگ شده. از تابستون ۸۵ دیگه قسمت نشده که بتونم شما رو ببینم. هر وقت که فرصتی دست میده که بیام رشت، این قدر وقت کمه که نمیشه با دوستان ملاقات کرد.
فکر نمیکنم با این توضیحات من رو شناخته باشید. خوب یه توضیح دیگه اینکه از سال ۸۵ اومدم قم و سال آخری که اونجا بودم دانش آموز خانم رفیعی بودم. حالا دیگه معما حل شد.
پاینده باشید

عزیزم! خوشحالم که شما رو اینجا میبینم.
اگه دوست داری این سالاد رو تهیه کنی، سعی کن مراحل و مواد لازم و کاری که باید بر روی آنها انجام شود را خوب به خاطر بسپاری. فقط مسئولیت خیس کردن لوبیا را بپذیر و دو سه بار آب آن را عوض کن. برای گام اول همین کافیست.
دخترم! ترس همیشه در برابر ناشناخته هاست که اتفاق میافتد. چاقوها، ظرفها و مواد مورد نیاز را لمس کن. اگر دوست داشتی با اسکاچ سیبزمینی ها رو زیر آب به آرامی بشوی. بقیه را هم به مادرت بسپار. فقط از ایشان بخواه تا در زمان انجام کار مراحل را برایت توضیح دهند.
موفق باشی.

بله عزیزم. من شما رو شناختم. قبلا خودت رو به من معرفی کردی.
اگر بتوانی نانها را با قیچی آشپزخانه به قطعاتی به اندازه یک پیشدستی ببری، پنیر را به صورت قالبی از ظرف خارج کنی و در بشقاب به تکه هایی اندازه یک قوطی کبریت با چاقو تقسیم کنی، خیارها را پوست بگیری و آنها را حلقه حلقه کنی و همچنین گوجه فرنگی را حلقه حلقه کنی و سپس هر یک از این دایره ها رو به دو نیم دایره تقسیم کنی، تو آشپزی کرده ای. یک آشپزی سرد که در این شبها بسیار دلپذیر است.
یادت باشد مواد را در بشقابهای جداگانه بگذاری و نان را هم در بشقاب یا سبد مخصوص بچینی.
امیدوارم به راحتی امتحانها را پشت سر بگذاری.

ترانه جان خیلی منتظر شما بودم. دیروز رفتم انبه خریدم تا یکی از آن نوشیدنیهای رویایی را تهیه کنم.
نه. سسمخصوص ، لوبیا قرمز و کاهو و همچنین اگر پنیر هم به آن اضافه شود، طعم آن را از الویه متفاوت میکند.
امیدوارم تهیه کنید و خوشتان بیاید.

ترانه خانم
خوشحالم که اینجا هستید
فقط همین رو می‌تونم بگم … فقط همین ….

راستی ممنون فاطمه جون من که اهل آشپذخونه نیستم ولی انگار خوشمزه هست این سالادتون تازه انگار آسون هم هست که البته باید امتحان کنم بعدش درجه آسونیش رو بگم …. مرسی و نمی‌دونم چرا این پست رو انگار قبلاً ندیده بودم یا دیده بودم توجه نکرده بودم … در هر حال کاش یکی سالاد آماده کردش رو درست می‌کرد می‌داد من امتحان کنم

دیدگاهتان را بنویسید