خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

راهنمای جامع خرید کارت حافظه و آشنایی با مشخصات آن (

راهنمای جامع خرید کارت حافظه و آشنایی با مشخصات آن (بخش اول)
راهنمای جامع خرید کارت حافظه و آشنایی با مشخصات آن (بخش
zoomit.ir , 20 خرداد 1393 ساعت 23:34
در خرید کارت حافظه شاید نتوان متوجه کیفیت واقعی حافظه‌های NAND به کار رفته در محصول شد اما به هر صورت می‌توان با توجه به مشخصات، کارت حافظه‌ی مناسب برای استفاده در وسایل مختلف را انتخاب کرد. سرعت، اهمیت و روش بیان آن موضوع بخش اول مقاله است و در بخش بعدی به باس ارتباطی، ابعاد فیزیکی، انواع شکاف‌های کارت حافظه و ظرفیت آن می‌پردازیم.

عرش نیوز:
اهمیت ظرفیت و سرعت
کارت‌های حافظه کاربردهای زیادی در ابزارهای دیجیتال امروزی پیدا  کرده‌اند و روز به روز بهتر و باکیفیت‌تر می‌شوند. کارت‌های SD در ادامه‌ی  پیشرفت کارت‌های MMC یا مالتی‌مدیا کارت معرفی شدند؛ باریک‌تر، سریع‌تر و  با ظرفیت بیشتر. البته SD یک تفاوت دیگر هم دارد و آن نحوه‌ی قرارگیری در  شکاف کارت حافظه است. MMC در هر دو جهت وارد شکاف می‌شود ولیکن تنها در  صورتی که جهت درست باشد کار می‌کند. اما SD تنها به یک شکل وارد شکاف  می‌شود و احتمال اشتباه صفر است.
این روزها کارت حافظه‌ی 128 گیگابایتی پدیده‌ی عجیبی نیست
با معرفی SDXC، دیگر کارت حافظه‌ای با ظرفیت بیش از 100 گیگابایت یک  آرزوی دست نیافتنی نیست. امروز کارت‌های حافظه کاربرد زیادی دارند.  دوربین‌های دیجیتال، موزیک‌پلیرها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها  همگی از کارت حافظه استفاده می‌کنند گرچه برخی به دلایل مختلف فاقد شکاف  کارت حافظه هستند. ظرفیت پشتیبانی شده هم رو به رشد است و حتی برخی  گوشی‌های جدید ظرفیت 128 گیگابایتی را هم به لیست موارد پشتیبانی‌شده‌ی خود  اضافه کرده‌اند تا مشتری از بابت حجم بالای ویدیوهای رزولوشن بالا هیچ  نگرانی نداشته باشد.
افزایش حجم کافی نیست، سرعت انتقال هم باید بالا باشد
سرعت مناسب هم بسیار مهم است، به خصوص در مورد فیلم‌برداری با گوشی‌هایی  که دوربین قدرتمند دارند و همچنین دوربین‌های حرفه‌ای که معمولاً از  فیلم‌برداری با رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند. شاید در گذشته اهمیت سرعت  کمتر بود اما حالا با افزایش رزولوشن عکس‌ها و فیلم‌ها، به سرعت‌های بالاتر  نیاز داریم. مثلاً اگر یک عکاس حرفه‌ای باشید و از دوربین‌های DSLR  استفاده کنید، فرمت حجیم و فشرده‌نشده‌ی RAW برای عکاسی، اولین انتخاب  شماست. قطعاً برای ذخیره کردن چنین عکس‌های حجیمی  به کارت‌های سریع‌تر  نیاز پیدا می‌کنید و دوست دارید تصاویر هر چه سریع‌تر ذخیره شوند.  فیلم‌برداری با رزولوشن بالا هم طبعاً به کارت سریع نیاز دارد.
موضوع دیگر این است که گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی، صفحه نمایشی با  رزولوشن بالا دارند که برای تماشای ویدیوهای رزولوشن بالا مناسب است. از  طرفی با استفاده از پروتکل‌هایی مثل Miracast می‌توان ویدیوهای رزولوشن  بالا موجود در حافظه‌ی گوشی و تبلت را در تلویزیون‌های فول‌اچ‌دی تماشا  کرد. در این صورت اگر کارت حافظه سرعت پایینی داشته باشید، هر بار برای  انتقال یک ویدیو باید مدت زیادی صبر کنید.
در ادامه به بررسی سرعت و ظرفیت و همچنین انواع کارت حافظه می‌پردازیم.
سرعت کارت‌های حافظه
سرعت کارت‌های حافظه SD طبق استاندارد با ذکر کلاس محصول مشخص می‌شود.  SDA یا انجمن استانداردسازی کارت‌های SD مشخصات کلاس‌ها و باس‌های مختلف را  تصویب می‌کند و همه‌ی سازندگان کارت حافظه باید از آن پیروی کنند.
منظور از کلاس یک کارت خاص، حداقل سرعت نوشتن آن در هنگام ضبط ویدیو است.
مثلاً کلاس 2 یعنی کارتی که سرعت نوشتن ویدیوی در حال ضبط بیش از 2 مگابایت بر ثانیه است.
دقت کنید که عبارت BitRate که شاید در تنظیمات کیفیت فیلم‌برداری دوربین  شما وجود داشته باشد، بر حسب بیت است و به عبارت ساده‌تر باید آن را بر  عدد 8 تقسیم کنید. با یک مثال موضوع روشن می‌شود. اگر کیفیت فیلم‌برداری در  دوربین فیلم‌برداری را 20 هزار کیلوبیت در ثانیه انتخاب کنید، باید سرعت  نوشته شدن اطلاعات روی کارت حافظه حداقل 2500 کیلوبایت در ثانیه یا 2.5  مگابایت در ثانیه باشد و در این صورت باید کارت حافظه‌ی کلاس 4 به بالا را  انتخاب نمایید.
چهار کلاس سرعت وجود دارد، 2، 4، 6 و 10. کلاس 4 و 6 برای فیلم‌برداری  ویدیوهای اچ‌دی مناسب هستند و کلاس 10 برای رزولوشن فول‌اچ‌دی و همچنین  عکاسی پشت سرهم و سریع با رزولوشن بالا، کاربرد دارد.
UHS-I و UHS II سرعت نوشتن بسیار بالای 10 و 30 مگابایت در ثانیه‌ای دارند
دو کلاس دیگر با عبارت UHS یا Ultra High Speed bus به معنی باس سرعت  بسیار بالا، تمیز داده می‌شود ولیکن هزینه‌ی این کارت‌ها بیشتر است و  حرفه‌ای‌ها از آن استفاده می‌کنند. کلاس UHS 3 حداقل سرعت نوشتن 30 مگابایت  در ثانیه‌ دارد که برای فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و2K مناسب است و کلاس  UHS 1 هم حداقل سرعت 10 مگابایت بر ثانیه هنگام نوشتن اطلاعات را تضمین  می‌کند.
در استاندارد حداقل سرعت مشخص شده، نه بیشترین سرعت احتمالی کارت حافظه
البته سرعت کارت‌های حافظه با توجه به کلاسشان به طور دقیق مشخص نیست  ولیکن حداقل سرعتی که استاندارد مشخص کرده را دارند. مثلاً دو کارت  حافظه‌‌ای که در تصویر می‌بینید، ممکن است به سرعت 45 یا 95 مگابایت بر  ثانیه در هنگام خواندن اطلاعات دست یابند اما در حالت نوشتن اطلاعات سرعت  کمتر از ارقام ذکر شده است. سرعت به نوع داده و نحوه‌ی نوشته شدن آن وابسته  است. فایل‌های فشرده و کم‌حجم، کندتر از فایل‌های معمولی و حجیم منتقل  می‌شوند.
sd-cards-read-speed
به لوگوی سرعت که روی کارت‌های حافظه درج می‌شود دقت کنید، ترتیب از  سرعت کم به زیاد است. حرف C و عدد داخل کلاس سرعت را مشخص می‌کند. دو عبارت  سمت راستی حرف U با عدد داخل آن کلاس UHS 1 و UHS 3 را نشان می‌دهد:
speeds-linup
و این هم تصویری از دو کارت حافظه با درج مشخصه‌ی سرعت:
card-marks-en
برای بیشتر کاربردهای عمومی کلاس 4 یا 6 کافی است. اما اگر می‌خواهید  خیالتان راحت باشد و در عکاسی و فیلم‌برداری مشکلی نداشته باشید، از کلاس  10 استفاده کنید. کارت حافظه‌ی کلاس 2 بسیار کند است.
بد نیست به جدول زیر نگاهی بیاندازید تا حداقل سرعت انواع کارت‌های حافظه برایتان روشن شود.
minimus-speed
روش دیگر بیان سرعت
دوران CD به پایان رسیده ولیکن گاهی روی بسته‌بندی کارت‌ های حافظه سرعت  در تناسب با سرعت خواندن CD-ROM بیان می‌شود. منظور اعدادی مثل 200x است  که روی برخی کارت‌های حافظه دیده می‌شد. البته این موضوع بیشتر در محصولات  قدیمی دیده می‌شد چرا که بیان سرعت بر حسب کلاس کارت، روش جدید و فراگیر  است.lexar-32x-sd-card
عبارت 200x به معنی 200 برابر بودن سرعت کارت حافظه نسبت به واحد سرعت CD-ROM است
واحد سرعت CD-ROM تنها 150 کیلوبایت در ثانیه است. بنابراین کارت کلاس  4، با سرعت نوشتن 4 مگابایت بر ثانیه‌ای خود، 26.6 برابر سریع‌تر است. لذا  روی کارت عبارت 47X درج می‌شد. جدول زیر سایر سرعت‌ها را بدین شکل بیان  می‌کند:
speed-vs-cdrom
در بخش بعدی همراه زومیت باشید تا به بررسی باس ارتباطی، ابعاد فیزیکی، انواع شکاف‌های کارت حافظه و ظرفیت آن بپردازیم.

کد مطلب: 271123
آدرس مطلب: http://arshnews.ir/vdcdxf0xsyt05f6.2a2y.html
عرش نیوز
http://arshnews.ir

۴ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع خرید کارت حافظه و آشنایی با مشخصات آن (»

دیدگاهتان را بنویسید