خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

زنگ اول از کارگاه آموزشی بریل نویسی

سلام سلام سلام سلااااٱاااااٱاااااٱااااام.

میگم حالتون چه طوره بچه ها.

میگم خوبید آیا؟

میگم خب خدا رو شکر که خوبید.

میگم خب بریم سر اصل مطلب.

میگم اصل مطلب چیه؟

میگم الآن بهتون میگم.

اومدم بهتون یاد بدم.

چی یاد بدم؟

الآن میگم.

اگر یادتون باشه من توی پست های قبلیم تاریخچه ی خط بریل رو نوشتم و مخترع اون رو معرفی کردم.

توی پست بعدیم ابزار نوشتار و محاسبه ی نابینایی رو بهتون معرفی کردم.

حالا میخوام اگر بشه آموزش خط بریل رو شروع کنم.

قطعً خیلی از شماها خط بریل رو بلد نیستید. مگه نه؟

خب حالا شلوغ نکنید میخوام درسو شروع کنم.

خخخخ هههه خخخخخ هههه خخخخ

 

اون ته کلاسیها. شلوغ نکنید منفی میدمها.

خب.

ببینید بچه های نازنین،،،،، جیگیلی پیگیلیهای من، یه لوح قلم رو در نظر بگیرید.

گرفتید؟

آفرین. این لوح قلم که مثلا از نوع ده خطه اش هم هست از راست به چپ هر خطش بیست و هشت تا خونه داره.

شما با قلمتون توی هر کدوم از این بیست و هشت تا خونه میتونید شش تا نقطه روی کاغذ بزنید.

اول بذارید نحوه ی کاغذ گذاشتن توی لوح رو بهتون بگم.

سمت چپ لوحتون یه لولا وجود داره که قسمت روی لوح رو به قسمت زیریش وصل میکنه. در لوح رو شما میتونید از راست باز کنید. به طوری که در لوح رو بلند میکنید و به سمت چپتون میخوابونید. یعنی قسمت روی لوح پشت رو سمت چپ قسمت زیریش روی مثلا میزتون قرار میگیره.

روی قسمت زیرین لوح در هر چهار گوشش یه نقطه ی تیزی وجود داره که اصطلاحً بهش میگن میخ لوح. شما باید کاغذ رو بردارید و اون رو طوری جلوی خودتون بگیرید که عرضش مقابلتون باشه.

حالا سمت چپ کاغذ رو که ضلع طولیش باشه رو طوری روی لوح قرار بدید که کاملً به انتهای سمت چپ لوح که همون لولای اتصال دو قسمت لوح باشه بچسبه.

حالا کاغذ رو روی لوح تا جایی بالا ببرید که ضلع بالای کاغذ با لبه ی بالای لوح کاملً مساوی بشه.

حالا دقت کنید که ضلع بالا و ضلع سمت چپ کاملً در جای خودشون باشن. حالا به آرومی بدون این که کاغذ جا به جا بشه در لوح رو ببندید. روی در لوح که قسمت رویی لوح هست دقیقً همون چهار گوشش که اون میخها روی قسمت زیرین لوح هست یه سوراخهای خیلی ریزی هست که نشون دهنده ی محل میخهاست. شما باید بعد از بستن لوح فشار کوچکی روی این چهار سوراخ با انگشتاتون وارد کنید که یه صدای تق کوچکولویی میده که نشون میده کاغذ سوراخ شد. این چهارتا میخ کارشون اینه که کاغذ رو براتون ثابت نگه دارن و مانع تکون خوردنش بشن.

شما الآن اصطلاحً در قسمت لوح اول کاغذ هستید. وقتی هر ده خط لوح رو با قلم بنویسید و لوح پر بشه باید به اصطلاح لوح رو عوض کنید. برای این کار در لوح رو باز میکنید و کاغذ رو بلند میکنید که از میخها خارج بشه. حالا کاغرذ رو روی لوح به سمت بالا سُر میدید تا دوتا سوراخی که میخهای پایین لوح روی کاغذ ایجاد کردن به میخهای بالای لوح برسن. میخهای بالای لوح رو داخل سوراخها قرار بدید و در لوح رو ببندید. حالا روی دوتا میخ پایین لوح دوباره فشار بیارید که دوباره کاغذ رو سوراخ کنه و محکم نگه داره. این کار رو برای لوح سوم هم میتونید به همین شکل تکرار کنید.

برای نوشتن روی لوح شما از اولین خونه ی سمت راست اولین خط لوح از بالا شروع میکنید. به این شکل که هر خونه ی لوح دارای محیطی هست که شما در اون فضا میتونید شش نقطه با قلمتون روی کاغذ ایجاد کنید. به این شکل که قسمتهای شش گانه ی خونه های لوح با دندونه های کوچکی که روی دیواره های خونه ها وجود داره از هم تفکیک شدن و شما با نوک قلمتون میتونید این دندونه ها رو لمس کنید.

این شش نقطه به صورت دو ردیف سه تایی توی هر خونه قرار دارن. نقطه ی بالا از ردیف سمت راست میشه نقطه ی یک، نقطه ی وسطی یا زیریش میشه نقطه ی دو و نقطه ی پایینیش هم میشه نقطه ی سه. همین حالت در ردیف سمت چپ خونه هم هست. یعنی نقطه ی بالایی از ردیف سمت چپ میشه نقطه ی چهار، نقطه ی وسطی از ردیف چپ میشه نقطه ی پنج و نقطه ی پایین از ردیف سمت چپمیشه نقطه ی شش.

دقت داشته باشید که شما روی لوح با قلمتون از راست به چپ مینویسید. ولی شما در واقع زمانی که مینویسید از پشت کاغذ دارید روی کاغذ سوراخ ایجاد میکنید و در نتیجه نقاط نوشته شده در حال حاضر زیر کاغذ ایجاد میشن. پس وقتی نوشتنتون تموم میشه باید وقتی کاغذ رو از لوح خارج میکنید کاغذ رو برگردونید یا در واقع پشت و رو کنید تا بتونید چیزهایی که نوشتید رو بخونید. پس نتیجه چی میشه؟

آفرین. بچههای گل و زرنگ. شما برخلاف این که از راست به چپ مینویسید از چپ به راست باید بخونیدش.

پس موقه خوندن ردیفهای هر خونه جا به جا میشن. یعنی نقطه ی بالا سمت چپ میشه یک، پایینیش میشه دو و پایینیش میشه سه. همینطور ردیف سمت راست بالا میشه چهار، وسطیش میشه پنج و پایینیش میشه شش. حواستون باشه که این دو تا رو با هم اشتباه نگیرید.

حالا میرسیم به شکل قلم دست گرفتن. شما باید قسمت بالایی قلم رو که یه قسمت پلاستیکی یا چوبی هست رو طوری در دست راستتون بگیرید که انگار اون رو در مشت خودتون گرفتید و سوزن قلم کاملً باید از دست شما خارج باشه. البته یه سری قلمها هستن که روشون جای انگشت داره که شما باید انگشت اشاره ی خودتون رو روی این قسمت قرار بدید. شما با قلم روی لوح از راست به چپ مینویسید و حرکت میکنید. در حالی که با دست چپتون روی خونه ها حرکت میکنید و مسیر قلمتون رو بهش نشون میدید و در واقع اون رو راهنمایی میکنید.

برای خوندن هم همونطور که گفتم از چپ به راست میخونید. به این شکل که دست چپتون رو ابتدای خط قرار میدید و در واقع خط رو به دست راست نشون میدید. دست چپ ابتدای خط ثابت میمونه و دست راستتون به سمت انتهای خط حرکت میکنه و اون رو میخونه. وقتی خط تموم میشه دست چپ یه خط به سمت پایین میاد و ابتدای خط جدید رو پیدا میکنه. حالا دست راست از انتهای خط قبلی به ابتدای اون میاد و خط جدیدی رو که دست چپ براش پیدا کرده رو میخونه و الا آخر.

خب دیگه. زنگم که خورد. فعلً همینا رو تمرین کنید ببینم چه قدر یاد گرفتید.

جلسه ی بعد امتحان میگیرمها.

از جلسه ی بعدی میخوایم حروف رو شروع کنیم و این که چه حرفی با چه نقطه هایی شروع میشه.

برید تغذیه هاتون رو بخورید تا زنگ بعدی نخورده. تا جلسه ی بعد

بای باااااااااااااییییییییییی،،،،،ییییی،،،یییییی،،،ٱییییی،یییی،،یییی،ییییی،،یییییٱ،،،ییییٱ،،،ییییٱیییٱیییی.

۸۵ دیدگاه دربارهٔ «زنگ اول از کارگاه آموزشی بریل نویسی»

آفرین.
خیلی خوب توضیح دادی.
اگر اجازه بدی، من به نکته ای اشاره کنم.
در زمان خواندن ما از دانش آموزان میخواهیم که با هشت انگشت روی خطها حرکت کنند تا کلمات زمان بیشتری را در زیر انگشتانشان بگذرانند و دست راست پایان خط را نگه دارد و دست چپ به خط پایین رفته به ابتدای خط برود.
این کار به تند خوانی در بریل هم کمک میکند.
تا نظر شما و سایر دوستان به خصوص خانم سارا بشارت چه باشد.
موفق باشی عزیزم.

سلام ملیسا جان.
کارِت خیلی قشنگه و خیلی مفید. من بریل بلدم ولی دیدم کسانی رو که بلد نیستن و تعدادشون کم هم نیست و به دلایل موجه و غیر موجه نمی خوان یا نمی تونن برن و برای آموزش اقدام کنن.
مطمئنم پست های شما خیلی کمک می کنه. به اون ها که بریل بلد نیستن و به من که دلم می خواد بیشتر و بیشتر در مورد چگونگی آموزش بریل بدونم و بهترین راه رو بشناسم.
موفق باشی عزیز.
ایام به کام.

کار خیلی قشنگی

سلااااام پریسا جوووٱوووونی خوبی گلم
دقیقا همینطور هست خیلیها نیاز هست براشون که بریل رو یاد بگیرن اما از یادگیری امتناع میکنن….
ممنونم از اینکه فکر میکنی کار قشنگی هست…..
چاکرتم به شدت
ایام به حلق

سلام خاهش میکنم این کامنت رو بخونید من خیلی سرحال بودم اما اول ملیسا خانوم و بعد هم خانوم جوادیان بد جور حال منو گرفتن
میدونید چرا
چون من این چیزها رو راجع به خط بریل نمیدونستم
میدونید من تا الان خیال میکردم که بچه ها فقط با دو انگشت میخونن نمیدونستم که با همه ی انگشت ها میشه خوند چون اون لعنتی که ما رو توو شهرمون که حیچ امکاناتی نداشت درس داد همش تا کلاس ۵ درس خونده بود یه روز همین لعنتی بیسواد آنقدر منو کتک زد که من تا نزدیک مرگ رفتم و اون معلم نامرد رو از مدرسه اخراج کردن من خیلی تایپم ضعیفه دیگه نمیتونم بنویسم خسته شدم اما ممنون که منو از چیز هایی که حیچ وقت راجع به خط بریل نمیدونستم مطلع کردید خیلی حرف دارم اما حیف نمیتونم بنویسم

سلام بر محمد بهرامی اول اینکه خخخخ
خوب متعصفم از اینکه شما رو به یاد خاطره گذشته تلخ تون انداختم…..
بعد اینکه چوب معلم گله هر کی نخوره خله ههخهخهخههخ هیهیهیهیههااهاهاهااههوهوهوهوهوه
خوب جدا از شوخی میسی از حضورت

سلام ملیسا خانم. مرسی. خیلی جالب, کامل و بامزه توضیح دادی. من رو که بردی به روزهای خاطرهانگیز کلاس اول. یه نکته هم من با اجازه میخام بگم. گاهی اوقات موقع عوض کردن لوح که سوراخهای میخهای پایین لوح اول در جایگاه میخهای بالای لوح دوم قرار میگیرند, نوشته های خط آخر لوح اول با خط اول لوح دوم قاتی میشن و به اصطلاح تو هم میخورن. بنا بر این دوستان باید یا میخهای بالای لوح دوم رو با کمی فاصله از میخهای پایین لوح اول قرار داده و دو تا سوراخ جدید ایجاد کنن, یا اینکه حسابی دقت کنن که نوشته های دو تا خط تو هم نخورن. چون اگه این اتفاق بیفته, خوندن اون نوشته مصیبتی میشه که بیا و تماشا کن. آقای بهرامی من هم بریل رو تو یه فضای غیر استاندارد و ناجور یاد گرفتم. طوری که از اول عادت کردم انگشت دستم رو به صورت افقی روی کاغذ قرار بدم. و این عادت تا الان هم که الانه, واسم موند و هر کاری کردم, نتونستم تغییرش بدم. در حالی که موقع خوندن انگشت دست اصولا باید به صورت عمودی قرار بگیره و حالت افقی دست شدیدا از سرعت خوندن کم میکنه. خانم جوادیان نکته شما هم جالب و آموزنده بود. ممنون. ملیسا خانم باز هم مرسی. موفق باشی.

سلام بر فرهاد کوهکن میگم خوبی آیا
میگم خیلی جالب کامل و بامزه خواهش میکنم…..
میگم ولی خداییش تا حالا هیچوقت برا من این اتفاق خوشبختانه نیوفتاده فقط کافی هست که دقت کنیم هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد…..
خوب البته ناگفته نمونه که گفته شما صحیح و منطقی هست بله من خیلی ها رو میشناسم که از این اتفاقات ناگوار براشون میوفتاد
در کل میسی از نظر قشنگتون و ممنون که به این نکته هم اشاره کردید……

سلام.
اول به خاطر این آموزش خوب تشکر میکنم و امیدوارم از این دست آموزشها بیشتر ببینیم.
منتها یه نکته.
بر خلاف آقای بهرامی، از اول سعی کردن به ما یاد بدن با دو دست بریل بخونیم.
ولی من نمیدونم چرا هیچ وقت زیر بار نرفتم و با یه دست راحتترم.
اصلا دو دستی حواسم پرت میشه و قاطی میکنم.
ولی یه دستی مثل برق میخونم.
آیا کسی هست که توضیح بده چرا منابع آموزشی این روش رو پیشنهاد کردن در حالی که خیلیها یه دستی بریل میخونن؟

سلام بر سعید درفشیان بزرگ میگم چه عجب از اینطرفا نکنه پست گم کردی خخخخ
خوب جدا از شوخی ممنون ایشالاه که توفیق داشته باشیم که ادامه بدیم….
بعد اینکه منم مثل تو با یک دست میخونم اما اگه بخوام با دو تا دست بخونم اصلا نمیتونم……
بعدشم نیست که ما خیلی زرنگ و باهوش هستیم به خاطر همین هست که یک دسته میخونیم….
آخه فقط نابغه ها میتونن اینجوری بخونن خخخخ
بازم میسی که اومدی و نظر دادی ممنونم

سلام.
خیلی ممنون از آموزشت.
فقط فرهاد خان تا حدی در باره ی تغییر لوح درسته. فقط در اکثر مواقعی که تو هم میخوره زمانیه که در حین بستن در لوح سوراخها از میخ خارج شدن و ما متوجه این موضوع نمیشیم. باید مراقب و مطمئن باشیم که سوراخها روی میخها محکم هستن. اینطوری تقریبً غیر ممکنه که تو هم بخوره.
موفق باشید.

سلام.‏ اول که ممنون،‏ به عنوان کسی که به دفعات سابقه ی آموزش خط بریلو به دوستان نابینا و تا حدودی هم بینا داشتم،‏ تعییدت میکنم.
فقط من واسه اینکه محیط لوح تو ذهن بچه ها جا بیفته خیلی تلاش میکردم و خیلی واسش وقت میذاشتم،‏ یه چیز دیگه اینکه بهتر به نظر من با توجه به کوچیک بودن اندازه های لوح و باریک بودن هر خط از خطوت بریل انگستان زیادیو درگیر قضیه نکنیم چرا که استفاده از تمام انگوشتان بیشتر دستو پا گیر خواهد بود،‏ و فکر میکنم از یک انگوشت یا ‏۲‏ انگوشت یک دست برای خوندن و از یک یا ‏۲‏ انگوشت دیگر دست دیگر برای حمایت و پوشش و راهنمایی دست اصلی میشه استفاده کرد.‏ البته این نظر کاملا شخصی و حاصل تجارب خودم،‏ و شاید هم کاملا اشتباه و غلط باشه!‏.
اما نکته ای که خیلی مهم این که قبل از اینکه برید سوراغ حوروف،‏ باید کاملا توضیح بدید که بچه ها در حین نوشتن چهطوری خطها یا خونه هاییو که در اون هستند رو گم نکنند،‏ که دفعه ی بعد بهش بپردازید و منم با دانسته های کمی که دارم بهتون کمک خواهم کرد.‏ ممنون.

سلام اشکان خوبی آیا
میگم میسی از اینکه منو تاییدم کردی خخخ ممنونم ازت
نظرتم لایک لایک لایک میکنم نه اشتباه نیست خیلی هم درست میگی نباید در نوشتن همه انگشتان رو درگیر کرد و فقط باید سراغ یک انگشت رفت و از همون یکی کمک گرفت……

درود بر ملیسا آفرین در آینده معلم خوبی میشی البته اطمینان دارم ملیسا در جلسه بعد به خواندن هشت انگشتی هم اشاره اشاره میکرد با فرهاد هم موافقم البته من همین طوری به شاگردام توضیح میدم با این تفاوت که از اونها میخوام برای اطمینان بیشتر خط اول از لوح دوم سوم را رها کنن به سعید عزیز هم باید بگم دو دست باید درگیر باشن هر چند فقط دو انگشت در خوندن دخالت دارن ولی همون طور که در نوشتن یکی از دستها حکم راهنما را دارن در خوندن هم همین قانون حاکم هست تعجب میکنم شما چه طوری وقتی خط را به پایان بردی بسرعت خط دوم را پیدا میکنی نمیدونم شاید شما یک استثنا باشید در آخر یه بار دیگه از ملیسا تشکر میکنم اطمینان دارم آینده خوبی در انتظار تو هست

خوب من اینجا کلا جواب خانم جوادیان و جناب آرتیمان رو کلی میدم
و این که شما هر دو از مقام شریف معلمی بر خوردار هستید اما نه اشتباه نکنید به هیچ عنوان نمیشه که هشت انگشتی خوند اصلا چنین چیزی امکان پزیر نیست……
ببخشید که جسارت میکنم اما این شیوه غلط رو به دانشآموزاتون یاد ندید….
من نمیدونم چرا همیشه شیوه آموزشی ایران غلط هست و هیچوقت هم درست نمیشه آخه با هشت انگشت کی میتونه بخونه……
بعد اینکه جسارت نباشه آقای آرتیمان و خانم جوادیان اصلا اینکه میخوام بگم برا شما نیست این رو میگم اینجا که شاید مسعولی کسی بیاد و گذرا اینجا رو بخونه و شاید این که میگم رو ببینه و اینکه کسی بهش بگه که چرا باید بسیاری از معلمان نابینا که باید بچههای کوچک رو آموزش میدن یا بهشون درس میدن باید افرادی باشن که به هیچ عنوان با خط بریل آشناییت ندارن یا خیلی کم میدونن که بریل چی هست…. تازه تو مدرسه که میان که مثلا به دانشآموزان درس بدن کم کم خودشون اونجا یاد میگیرن که اصلا بریل چی هست شرمنده ببخشید من چند مورد در استان خودمون دیدم که دارم این رو میگم……
بخدا حق اون نابینایانی که زحمت کشیدن و لیسانس گرفتن اینجا زایع میشه مسعولین محترم نکنید این ظلم رو در حق نابینایان……

سلام .. اجازه خانم میشه بریم آب بخوریم .. ولی ما که نابیناییم فهمیدیم ولی هر کی که این کاره نباشه فکر میکنه که استاد دانشگاه معادله ریاضی چاپ کرده .. ولی منم حرف آقا سعید رو تایید میکنم . به من هم گفتن اگه دو انگشتی یا چهار انگشتی بخون من میهنگیدم ولی یه انگشتی باز میشد تحمل کرد .. البته آقا اشکان آذر هم یه زمانی استاد ما بودن . خیلی مخلصیم اشکان جان . ولی یه بنده خدایی به ما گفت اگه میخوای بریلت قوی بشه تا یه مدت فقط دل نوشته های خودت رو بخون تا را بیفتی ولی ما هنوزم که هنوزه هیچ جواهری نشدیم …شکلک بی عرضگی

سلام به همممممه ی شما گوشکنیهای باحال.
یه سلام ویژه هم به صاحب پست ملیسای پر انرژی و شیطون و جدیدا هم که خانم معلم.
خب ملیسا اول بهت تربییییییک میگم که به نظر من تو معلمی نمره ی قبولی رو میگیری.
بعدشم که من که بریل رو مثل خیلیهای دیگه هم میتونم یه دستی بخونم هم دو دستی.
و حتی زمانی که یک دستی هم میخونم در هشتاد نود درصد موارد هم خطم رو گم نمیکنم.
اما دو دستی رو ترجیح میدم چون من اون جوریراحت تر تر تر ترم.
ولی به نظرم الزامی وجود نداره که آقا حتما شما باید دو دستی بخونی.
هر جوری که سریعتر و دقیق تر میتونی بخونی خب همون طوری درسته.
وااای بر و بچ میگم افقی خوندن که دیگه واقعا خییییییییلی سخته.
الآن امتحانش کردم دیدم خیییییییلی ناجوره بابااااااا.
مرررررررررررسی ملیسا از پست خوبت.

سلاااااااآآااااآآااااام بر مسعودی گل گلاب میگم خوبی آیا مسعود
راستی چه خبر از والیبال خخخخ
بعد اینکه آفرین به تو که در هر صورت میتونی بخونی و مشکلی هم نداری
میسی میسی میسی میسی زیادتر از زیادتا
شکلک کلی سپاس و از اینجور حرفا خخخخووووو خووووووخخخخخ

سلام و درود اول اینکه اگه تونستید اموزش کوتاه نویسی انگلیسیو هم بذارید بعد اینکه اون زمانی که ما بریل یاد گرفتیم بهمون یاد داده بودن لولا باید سمت راست باشه یعنی وقتی لوه بستست لولاش سمت راست بود یعنی اشتباه بوده؟ واقعا که من پاک ازبریلم نا امید شدم واقعا امکانات و دانش امروزی نعمتیه در مورد افتادن خط اخر لوح اول روی خط اول لوح بعد برای من هم زیاد اتفاق افتاده شاید هم ایراد از بعضی از لوحیا بود چون با همه لوحها این اتفاق نمیفتاد
سپاس

سلام ملیسا خانم دستت درد نکنه آموزشت حرف نداره خیلی کامل و دقیق توضیح دادی
کسانی که تازه به جمع نابیناها پیوستن یا اون بیناهایی که در مورد خط بریل کنجکاوی دارن و معلمین بینایی که میخوان به نابینا تدریس کنن قطعا این آموزشها به دردشون میخوره
یاد دوران مدرسه به خیر که از تافل و قلم استفاده میکردیم ولی منم با یه انگشت میخوندم اون چیزی که خانم جوادیان گفت برام خیلی جالب بود خدا نگهدارتون.

سلام وحید خوبی
میسی خواهش میکنم بله قطعا اکثر بچههای نابینا با یک یا نهایتا دو انگشت میخونن اما برا خودمم عجیب هست که چرا معلمین محترم سعی بر این دارن که هشت انگشتی به دانشآموزان یاد بدن که……….ٱ…..
کلا میسی از حضور و نظرت

خانم اجازه :
می‌گم ها اینا رو نوشتن خیلی سخته ها می‌گم ها باریکلا چه قلمی می‌گمها من که یاد گرفتم خخخ می‌گم ها می‌شه امتحان نگیرید می‌گم ها حالا حد اقل حذفیهاش رو بگید می‌گم ها ما تغذیه یادمون رفته بیاریم حالا چی کار کنیم می‌گم ها می‌شه همه تغذیه این بغل دستیم رو بخورم می‌گم ها برم تا با تیپا بیرونم ننداختی خخخ می‌گم ها …. خب باشه رفتم ….

سلام بانو خوبی
میگم من کلا دارم میمیرم از بس خندیدم خخخخخ هههه خخخخ
میگم نه نمیشه از بغل دستیت بگیری خخخخ
میگم شیتونی نکن
میگم دختر خوبی باش که جلسه بعد ازت میپرسم خخخ
میگم کلا ایول داری گیگیلی من
میگم میسی که منو خوندی جیگیلی جونم
میگم کلی دست و جیغ و هورا برا تو نانازی

سلام ملیسا خانوم با این أموزش یاد خانوم مردیحا معلم کلاس اول افتادم أالی تدریس کردید برای کسی که تا حالا تافل ندیده حالت نقات یک خانه از تافل را میشود با افوقی قرار دادن موبایل توری که شماره های ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ با لمس کردن از بالا زیر هم دیده شودد برایش یک خانه از تافل که بزرکنمای شده را نشان داد تا بیشتر درک کنند

سلام خانم معلم….. اجازه خانم میشه من رو بشونید نیمکت اول آخه خانم معلم من هیچی از بریل بلد نیستم……..تازه رفتم لوح و قلم گرفتم تا یاد بگیرم …..البته یکی از دوستای خیلی خوبم یه دفعه تلاش کرد بهم حروف رو تو نیم ساعت یاد داد ولی من تمرین نکردم یادم رفته و اینکه نوشتنش تغریبا برام راحته ولی خوندنش خیلی خیلی خیلی خیلی برام سخته تغریبا تشخیص حروف برام مشکله خیلی سخته آخه خوب دعوام نکنید دیگه گناه دارم ……..دیدم اینجا همه اساتید نظر گذاشتن که خودشون دستی به قلم و لوح دارند گفتم منم به عنوان کسی که هیچی بلد نیستم و مشتاق یاد گرفتنم بیام اینجا نظر بذارم ……….اول شما بگید چطوری میتونیم بهتر حروف رو از هم تشخیص بدیم بعدش هم بابا تکلیف ما تازه کار ها رو هم مشخص کنید بالاخره چجوری بخونیم یه دستی یا دو دستی یه انگشتی یا ده انگشتی……….. خخخخخخخخخ ممنون از پست خیلی مفیدتون خانم معلم

سلام سمانه جونی خوبی عزیزم
اول اینکه به من نگو معلم چون من شایسته چنین شغل شریفی نیستم عزیزم
بعد اینکه جیگیلی جونم تو میتونی بخای و تمرین کنی میتونی یاد بگیری آفرین به اون دوستت که بهت یاد داده و تو هم تمرین کن که تو میتونی……
خوب کردی که اومدی و نظر گذاشتی
بعد اینکه هشت انگشتی خوندن ممکن نیست تو میتونی دو انگشتی بخونی……و هر طور که در نهایت راحتتر هستی همون رو انتخاب کن برا خودت…. اینم از تکلیفت گیگیلی جونی
بازم میسی از حضورت

سلام ملیسا جون
من سه ساله که به جمع نابینا های عزیز پیوستم برام خط بریل یاد گرفتن شده کابوس ولی این پست رو که خوندم کمی از ترسم کم شد در ضمن من به خاطر بیماریم فقط انگشت سبابه دست راستم حس لامسه داره امید وارم بتونم فقط با استفاده از یک انگشت بخونم
دستت درد نکنه خانم معلم فقط کم کم درس بده منم بتونم یاد بگیرم

سلام یاسمین جونم
واااااییییی مگه چی شده که فقط یکی از انگشتانت حس داره آیا
بعدشم که سخت نیست عزیزم تو بخوای یاد میگیری و اینکه خواستن توانستن هست….
چشم حتما ادامه میدم عزیز دلم
بعد اینکه به من نگو معلم خخخ

درود بر ملیسای همیشه خندان راستش من که چند سالی هست که به خط بریل دستی نبردم و یادم نیست که دو دستی میخونم یا یک دستی ولی مثل این که باید دوباره شروع کنم به خوندن خط بریل که به فراموشی نره خخخخخهاهاهاهاهاهاهاهاهاها

وای سلااااام بر کورش صغیر نه نه نه نه چیزه راستی کورش کبیر میگم خوبی آیا
خخخخ میگم کورش تو یک دستی و دو دستی که هیچ تو میتونی سه دستی بخونی هخخخخخ هیهیهیهیهیهیهیهیهیهیهیهی
حالا جدا از شوخی آره حتما برو و دوباره به خواندن بریل بپرداز چون حیف هست که بخوایی فراموش کنی و واقعا یک جاهایی به دردت میخوره
میسی زیاد فراوون از حضور گرمت
بای باییییی

سلام. خیلی جالبه که تا حالا خود خانوم معلم نیستش. فکر کنم رفته دفتر چای بخوره با دیگر خانوم معلما سرش به حرف زدن گرم شده.
ولی خداییش خیلی قشنگ توصیف و ترسیم کرده بود. آفرین بر هوش و زکاوت ملیسا خانوم. کم دیده بودم که اینقدر خوب و کامل توضیح دهند با توجه به اینکه معلم هم در محله داریم ولی ساکتند اما ملیسا جور آنها را کشید و خیلی هم خوب از پسش برآمد. باز هم آفرین بر او.
اما بچه ها واقعا چه نیازی هست که با ۸ انگشت بخونیم اینکه خیلی سخته. منم مثل بعضی دوستان دیگه فقط با انگشت سبابه دست راستم میخونم و از انگشت سبابه دس چپ برای گم نکردن خط بعدی استفاده میکنم. خیلی هم تند و روان میخونم.
اما منظور از عمودی خوندن یا افقی خوندن را نفهمیدم. من دستم تقریبا روی کاغذ خوابیده یعنی انتهای کف دستم هم روی کاغذ حرکت میکنه و نیازی نمیبینم که دستم بلند باشه.
البته فعلا کاغذ بریلی در اختیارم نیست که دوباره امتحان کنم که واقعا چه جوری میخونم ولی میدونم که خوندنم خوبه اگه تعریف از خود نباشه.

درود بر عمو حسین خوب شما هم داری از شیوه هشت انگشتی استفاده میکنی منظور از این شیوه این نیست تمام هشت انگشت در خوندن دخالت دارن بلکه یکی از دستها بیشتر حکم راهنما را داره و از هر دست فقط یک انگشت در خوندن دخالت دارن که البته یکی از آنها یعنی دست چپ بیشتر حکم راهنما را داره

سلاااام سلاام به ملیسا خانم ،ایول ایول خوب یاد میدیهاااااا،،،اجازه خانم معلم میگم تو رو خدا هوای بچههاایی که وارد نیستنو داشته باااااش،،،،،،،آآآآخه گناه داااارن،،،،،،اجازه میشه شیطونی کنیم؟؟؟؟؟؟؟شکلت دااارم میرم توی حیاط ،،،

خانوووم معلم؟؟
کجایین؟؟
اگه نیاین من یکی کلاسو میزارم رو سرمااااااااااااا!!!!!!!
هووووووووووووووووووو
بچه ها بیاین بریم کلاسای دیگه در بزنیم فرار کنیم
بریم تو حیاط از پنجره ی کلاسهای دیگه آب بپاشیم تو کلاسا
معلمای دیگرو آزار بدیم
از هر کلاسی ۱۰ بار بپرسیم غایب دارن یا نه
بریییییییییییییم؟؟؟
کی با من میاد؟؟

سلام بر ملیسای مهربان محله
اول اینکه ببخش که دیر اومدم تو پستت نظر میدم تقصیر من نیست دیروز یه برنامه ای رو دانلود و نصب کردم که متأسفانه کل ویندوزم رو از بین برد و دیروز درگیر نصب ویندوز بودم
اما بعد از آموزش بسیار جالبت ممنونم فقط باید بگم که من هم تا بحال خط اول لوح دومم روی خط آخر لوح اولم نیافتاده و به همون روش هم که تو گفتی لوح رو عوض میکردم راستی من از بچهگی عادت کردم که فقط با یه انگشت اشاره ی دست چپم میخونم و دیگر دستم و دیگر انگشتهامو دخالت نمیدم.
در آخر یه درخواست دارم و اون هم اینکه نوشتن عبارت زیر را بهمون آموزش بده خانم معلم-
بای باااااااااااااییییییییییی،،،،،ییییی،،،یییییی،،،ٱییییی،یییی،،یییی،ییییی،،یییییٱ،،،ییییٱ،،،ییییٱیییٱیییی.
فعلً تابعد
شکلک فرار خخخ

واااااییییی سلام اصغر خوبی آیا بله دیر اومدی و اصلا ازت انتظار نداشتم خخخخ
جدا از شوخی نه خواهش میکنم تو و بقیه هر وقت که بیایید برا من قابل احترام هست و نظرتون برا ادامه کار به من خیلی کمک میکنه
بعد اینکه بله آفرین منم یک انگشتی و با دست چپ میخونم خیلی هم تند و سریع و کلا نظرت رو لایک میکنم
بعد اینکه خدا خفت نکنه اصغر کلی خندیدم برا عبارت زیر خخخخخ
بازم میسی از لطف بسیار زیادت ممنونم از حضورت
بای باییییییییٱیییییٱیییییٱیییی،ییییی،ٱییییٱیییییٱییییی

ملیسای عزیز آبجی کوچولو شیوه هشت انگشتی به هیچ وجه منظور این نیست تمام انگشتان در خوندن دخیل هستن بلکه همون طور که قبلا گفتم انگشت دست راست فقط حکم کمکی و راهنما را داره و این که در پیدا کردن خط بعد درصد خطا پایین بیاد من خودم یکی از تندخونها هستم و همیشه هم سعی کردم درست ترین شیوه را به شاگردانم آموزش بدم پس من با قاطعیت تمام میگم شیوه و تجربه من و خانم جوادیان درست بوده هست و غلط نیست البته من شیوه درست را به شاگردام میگم ولی اگر کسی خواست شیوه دیگری را بر حسب سلیقه انتخاب کنه اشکالی نداره من دانشآموزی را دیدم که قلم را با فک زیرینش میگرفت و مینوشت باز با قاطعیت میگم کمتر کسی پیدا میشه بتونه یک دستی با سرعت بالا بخونه چون دست چپ نیاز به راهنمایی دست راست داره در آخر خانم معلم میخوام اولین درس معلمی را بهت بدم درس اول در آموزش خودت تفاوتهای فردی را در نظر بگیر و قبل از ارزشیابی تشخیصی و سنجش ورودی از هر گونه پیشداوری اجتناب کن باز هم سپاس

من سر بحث با شما رو ندارم آقای محترم….
بعد اینکه من گفتم که جسارت نباشه و منظور من شما و خانم جوادیان نیست اما چه کنم که خودتون اشتباه برداشت کردید و حرف من رو به خودتون گرفتید…..
در هر صورت احسنت به دانشآموزان شما که معلمی بس مهربان همانند شما دارند……

سلام که
چطوری که
گیگیلی ی می که
ببخشیدا خانم معلم من فردا میرم لوح و قلم بخرم
اینقد الان ذوق ذوقی ام که
به من یاد میدی . یعنی جبرانی میزاری برام خانم معلم آیا
یعنی ایول داری به چه فراوانی یعنی
چاکریم یعنی به چه شدتی یعنی

وایییییی سلااااااآااااااام نانازی خودم ایول خوب شد که اومدی عشقم بعد از کلی تحلیل انرژی واقعا حضورت رو اینجا نیاز داشتم گیگیلی خودمی
میگم تو برو بگیر از من که بهت یاد بدم بوبولی من عزیزمی
بوس بوسک
جیغان جیغان
شکلک شاد شادان
شکلک خوش خوشان

درود! من که فقط با انگوشت کنار شست دست چپ میخونم و از هیچ انگوشت دیگری کمک نمیگیرم و روخونی ضعیفی دارم و از سال۸۷‏ هم گه مبایل گویا گرفتم دیگه شماره ها را در اداره در مبایل ذخیره میکنم،‏ بچه ها شما سر معلم را گرم کنید تا من چندتا سوزن ته گرد در صندلی فرو کنم تا وقتی معلم جونی نشست با هم بخندیم،‏ خخخخهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها،‏ ببببببببببببخشید ممممملیییلییییلیییساساساساساسا،کاکاکاکاکاررر مممممن بوبوبود،مممممن لللللکنت گگگگگگرفتم! ولی خودمونیما ملیسا خوب درس میدیااااااااا! حالا خودم بچه هارو لو میدم-ملیسا رو صندلیت کاسه یه بار مصرف آب گذاشتند مواظب باش نشینی روش ،‏ اگه نشستی دوباره بهت میخندیم،‏ بیا دو این صندلی بشین-‏ ای وای چیشد؟ رو این یکی که پلاستیک فریزر پر از آب بود،‏ خخخخخهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها دوباره گول شیطون محله را خوردی،خخخهاهاهاهاهاهاهاهاهاههههه،هههههه،هههههههه

سلام بر عدسی نه چیزه شیتون محله خوبی خخخخ
میگم کوفت نگیری هاااا بس که با این شیتونیات خندیدم خخخخخ
خوب آفرین که با موبایل میتونی کارت رو راه بندازی و اینکه پلیس محله بگم چندتا غلط املایی داشتی هههااااا املا بهت ۱۵ میدم چون انگشت رو نوشتی انگوشت و که رو نوشتی گه خخخخ خخخخ خخخخ
خوب جدا از شوخی از دست من ناراحت نشی هاااا
خواستم اینو بگم که یکی دیگه هم از بچهها انگشت رو اشتباه نوشته بود مثل تو صحیحش رو نوشتم تا ……..ٱ……..ٱ…….
میسی از اینکه اومدی زیادتر از زیادتا

سلام ملیسای گل خودم خوبی؟ ببخش دیر اومدم نبودم
ببین من فقط با انگشت اشاره ی دست چپم میخونم و اصلا از دست راستم کمک نمیگیرم خیلی هم تند میخونم خب لولای لوحمم می افته سمت راست در کل آموزش خوبی بود مرسی

بح بح بح بح سلام پریسیمای نازنین گل گلاب خوبی جیگیلی جونم
میگم ایول داری تو هر وقت که بیایی برا من تازگی داری گیگیلی من و هیچم دیر نیومدی عزیز دلم
آره هم میشه سمت راست باشه لولا و هم میشه سمت چپ باشه عزیزم مهم اینه که استفاده کننده چه شکلی راحت باشه…
و اینکه در مورد خوندن هم نظرت رو میلایکم شدید شدید جیگیلی جونی خودم
بوس بوسک
بای باییییی

بچه ها شمایی که میگید فقط با انگشت سبابه دست چپ میخونید, واقعا خط را گم نمیکنید. چطور سریع برمیگردید اول خط بعدی. البته که کار نیکو کردن از پر کردن است.
در ضمن گمان میکنم که این دست چپ است که راهنمای دست راست است و نه برعکس.. من تو یک خط با انگشت سبابه راستم حرکت میکنم بعد سبابه چپم چند کلمه ای آن را دنبال میکند بعد قبل از اینکه سبابه راست به انتهای خط برسد سبابه چپ رفته اول خط بعدی قرار گرفته بعد سبابه راسته مییاد مأموریت را تحویل میگیره بعد دوباره سبابه چپ چند قدمی دنبالش میره و همین طور تا انتهای صفحه.
باز منظور از ۸ انگشت را نفهمیدم دوستان گفتند که مقصود همون استفاده از دو انگشت سبابه چپ و راست بوده, خب اینکه دیگه ۸ انگشت نمیشه, میشه دو انگشت.
برای همه ی معلمان خوب و دلسوز و شاگردان وظیفه شناس آرزوی سلامتی و توفیق دارم.

سلام عمویی شما شاید شیوه خوندن رو بهتون معلماتون اشتباه یاد دادن چون امکان اینکه با انگشت دست راست بخونی و با انگشت دست چپ هدایت کنی خیلی کم هست که معمولا در اکثر مواقع این برعکس امکانپذیرتر هست
بازم میسی عموی مهربون خودم

والیبالو که خب دیشب باختیدیم.
اما مهم نبود.
چون به عنوان سرگروه رفتیم بالا و برزیل گردن کلفتم حذف شد.
خدا رو شکر.
اما خدمت عموی عزیزمم بگم که خب زمانی که با یه دست میخونیم کمی کیفیت کار پایین میاد ولی شدنیه.
یعنی یه کمی با احتیاط میریم خط بعدی.
مگر اینکه بد جوری عادت کرده باشیم به یه دستی خوندن که من که این طوری نیستم.
بازم ملیسا مررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررسی از پست خوبت و انرژی بمبیت که واقعا در نوع خودش بینظیره.
همگی خوش باشید هم محلیای عزیزم.

سلام ملیسا.
من به خدا نبودم، وگرنه میدونی که برای پستهای تو برای گذاشتن کامنت درنگ نمیکنم.
من خط بریل رو بلدم خانم معلم.
فقط اومدم که بگم بلدم، بلدم، بگو خوب بلد باش، من برای اونایی میگم که بلد نیستن.
راستش اومدم که همینو بهم بگی و یک عرض ادبی هم کرده باشم.

درود! حدود دو سال پیش روی صندلی نگهبانی اداره چندتا سوزن ته گرد جاسازی کردم و منتظر ماندم تا نگهبان بنشیند روی صندلی،‏ اما یکی از کارمندان آمد و نشست و مانند مرغ سرکنده پرید بالا و گفت:‏ خدا نیامرزه این کارها چیه؟ و با ناراحتی به اطاقش رفت،‏ بعدش من به اطاقم رفتم و بهش زنگ زدم و گفتم:‏ نفرین نکن چون کار من بود،‏ و من منتظر بودم که نگهبان بنشیند که تو وارد شدی و قبل از اینکه بگم نشین تو نشستی و اون اتفاق برایت افتاد،‏ همکارم جواب داد:‏ اشکالی نداره،‏ یه روز هم من نردبان دوپایه را گذاشته بودم روی پله های طبقه پایین و تو نزدیک بود سقوط کنی،‏ حالا این بجای اون! راستی چند سال پیش هم چند خار گل روذ بین انگشتان دستم جاسازی کردم و با چندتا از همکارانم دست دادم و خار به کف دستشان فرو رفت و حالشون گرفته شد و من حسابی خندیدم،‏ خخخخخهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها واقطا خنده داره که افراد بینا از یه نابینا رودست بخورند و باعث خنده بشوند! هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها

سلام دوباره بر کورش میگم چرا مبصر داره هااااا
چرا حواسم بهت هست خیلی هم هست چرا مبصر رو نوشتی مفسر حالا از کلاس میندازمت بیرون و امشب ۵ صفحه از روی این کلمه مینویسی تا خوب یاد بگیری هااااا
خخخخ هیهیهیهیهیاهاهاههاهااههاهااهاها هوهوهوهوهوههو

درود! مدرسه ها تعطیل شد و ترانه هم تعطیل شد و دیگه با محله خداحافظی کرد، راستی واقعا تا باز شدن مدارس از ترانه خبری نیست؟! مگه ترانه فقط از کامپیوتر مدرسه استفاده میکرد و به محله میآمد؟! ترانه وقتی حضور داشت همه تحویلش میگرفتند و چاخان میکردند، اما حالا که نیستش کسی هم سراغشو نمیگیرد، واقعا عجب دنیایی شده که همه فقط لاف میزنند و چاخان میکنند!ترانه کجایی بیا اینجا آموزش خط بریل ببین، ترانه کجایی بیا نفر بعدی را روی صندلی داغ بنشون!

سلام آقای عدسی چاخانی در کار نیست ترانه هم میاد و بچه ها همه منتظرش هستن ولی ازشون کاری ساخته نیست چون شماره ای از ترانه ندارن مجبورن صبر کنن تا ترانه برگرده فقط ملیسا باهاش در ارتباطه که امیدوارم پیگیر بشه

عدسی سلام میگم چرا حرف میبافی کی گفته که ترانه با کامپیوتر مدرسه به اینجا میومده هااااا
نخیرم ترانه مدتی به سفر رفته و دوباره به امید خدا بر میگرده هیچم نرفته که دوباره بر نگرده که من در جریان هستم هااااا
شیطونی نکن پلیس جونی هخخخخ هیهیهیهیهیهیهی هوهوهوهوهوه هاهاهاها هوهوهوه

پاسخ دادن به مسعود لغو پاسخ