خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

قابل توجه حقوقدانان معلول و نابینایان محله و همه افرادی که از مسائل اداری و حقوقی سر در می آورند ! مطلب مهم است از نظر نویسنده !؟

با سلام
با عنایت به اخبار درج شده در سال قبل مبنی بر اصلاح ماده 26 پیش نویس قانون در سال قبل که توسط مجتبی خادمی به پیشنهاد اینجانب در گوش کن درج گردید ، احتراما به استحضار می رساند که پیش نویس سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید و درخواست ریاست جمهور تا پایان سال 1393 تمدید شد و در این راستا دولت ملزم به تدوین پیش نویس قانون مذکورگردیده است .و متن ذیل پیشنهاد سرپرست معاونت حقوق و مزایای مدیریت توسعه رئیس جمهوری برای طرح در دولت و تصویب و ارسال آن به مجلس می باشد .علی رغم توجه به معلولان برای سن بازنشستگی که به درخواست خود معلول با سابقه ی سی سال می تواتند بازنشسته شوند که این مدت پنج سال کمتر از سایر کارمندان می باشد و این خود حاکی از توجه قانونگذاربه معلولان است ، اما کماکان مشکلی جدی برای افراد معلول جوان که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و توانایی های اداری و اجرایی بالایی دارند و تمایل به ورود به مشاغل دولتی دارند ، وجود دارد و آن عبارت است از داشتن سلامت جسمانی کامل در شرایط عمومی استخدام می باشد. لذا، بر همه ی افراد حقوقدان و متخصص این امر فرض است تا مطالعه کامل این پبش نویس و رای زنی ها با کارشناسان مربوطه ضمن اطلاع رسانی یافته های خود در این راستا به جامعه معلولان و نابینایان کشور از هر گونه تلاش برای اصلاح این امر و تسهیل ورود معلولان به دستگاه اداری اقدام نمایند. لازم به ذکر است این پیشنهاد در مرحله ی پیش نویس بوده و برای نهایی شدن باید در دولت، کمیسیون مجلس و صحن علنی به تصویب برسد لذا فرصت برای پیگیری میسر بوده و عنایت شما را می طلبد.
متن کامل پیش نویس لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری منتشر شد
متن کامل پیش نویس لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری منتشر شد.به گزارش خبرنگار مهر، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار بررسی فوری لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری در دولت شد و تاکید کرد: لازم است دستور فرمائید تا پیش نویس ضمیمه به قید فوریت در سیر مراحل تصویب هیات وزیران قرار گیرد تا قبل از پایان مهلت قانونی مقرر (93.6.21) به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
باتوجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری مهر متن کامل پیش نویس لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری را منتشر می‌کند:
ماده واحده: قانون مدیریت خدمات کشوری که برای اجرای آزمایشی به مدت 5 سال در تاریخ 1386/7/8 تصویب کمیسیون مشترک رسیدگی به این قانون رسید و پس از چند مورد اصلاح، مدت اجرای آزمایشی آن طی دو مرحله تا پایان سال 1393 تمدید شد یا اصلاحات زیر به صورت دایمی تصویب می شود:
1- یک ماده به عنوان “ماده 5 مکرر” به فصل تعاریف قانون الحاق می شود:
« ماده 5 مکرر- واحد عملیاتی: آن دسته از واحدهای سازمانی دستگاه های اجرایی هستند که تولید، تامین و ارایه خدمات اصلی و نهایی دستگاه را بر عهده دارند نظیر مدارس، بیمارستانها، ورزشگاهها، موزه ها، مراکز فنی- حرفه ای و مراکز نگهداری از معلولین.»
2- ماده 7 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
«ماده 7- کارمند: فردی است که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط برای انتصاب به یکی از پست های سازمانی در یکی از دستگاه های اجرایی یا واحدهای عملیاتی به خدمت پذیرفته شده یا می شود کارمندان وزارتخانه ها و موسسات دولتی «کارمند دولت» و یا کارمندان شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهش دولتی و واحدهای عملیاتی «کارمند دستگاه یا واحد ذیربط» محسوب می شوند.
3- ماده 12 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:»
ماده 12- منظور از معاونت در این قانون معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور یا هر نهاد یا عنوان دیگر است که در اجرای اصل 126 قانون اساسی از سوی رئیس جمهور عهده دار مسئولیت اداره امروز اداری و استخدامی کشور شود.
4- یک ماده به عنوان «ماده 15 مکرر» با دو تبصره به قانون الحاق می شود.
ماده 15مکرر- به منظور جذب سازی متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق چشم انداز و زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی (بندهای 10 و 19 سیاست های کلی نظام اداری) نظام مشارکت همه جانبه تمامی فعالان ( در بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی، سازمان های مردم نهاد (سمن ها)، مدیریت های محلی و آحاد مردم و نقش و مسئولیت های اصلی هر کدام از فعالان به ترتیب ذیل تعریف و اجرا می گردند:
الف- نقش بخش دولتی: مدیریتی امور حاکمیت با مشارکت مردم.
ب- نقش بخش خصوصی و تعاونی: تصدی کلیه فعالیت هایی که با هدف بهره مندی مادی و معنوی موجب ایجاد اشتغال، درآمد ،تولید و هر نوع کسب و کار می شود؛ از قبیل موارد مندرج در ماد 9 و 11.
ج- نقش سازمان های مردم نهاد (سمن ها): سازماندهی و بسیج گروه ها و اقشار مختلف جامعه که با هدف بهره مندی معنوی و استفاده از انگیزه ها، توانمندی ها و گرایش های خدمتگزاری و مشارکت آنان صورت می پذیرد نظیر امور موقوفات، تشکل های حرفه ای و صنفی، تشکل های اجتماعی، فرهنگی، حمایتی و زیست محیطی.
د- نقش مدیریت های محلی: مسئولیت اداره امور شهرها، محله ها و روستاها متناسب با نیازها و انتظارات مردم آن بخش و تحت نظارت و پاسخگویی به شوراهای شهر، محل و روستاها به گونه ای که در بر گیرنده لیه وظایف منطبق با فصل هفتم قانون اساسی و با رعایت اصل وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و فرآیند تصدی آن از حیطه اختیارات مدیران در محدوده جغرافیایی مربوط خارج نباشد.
ه- نقش مردم: مشارکت و اظهارنظر در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها، نظارت عالیه بر عملکرد دولتمردان، بخش دولتی، عمومی و مدیریت های محلی و همچنین مشارکت در تامین مالی و اجرای کلیه اموری که موجب توسعه کشور می گردد.
تبصره 1- تامین هزینه آن دسته اموری که به بخش خصوصی یا سازمان های مردم نهاد(سمن ها) و با مدیریت های محلی واگذار می شد و مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قوانین عادی جزو تکلیف دولت بوده و در ازای ارایه خدمت به مردم نباید از آنها وجهی دریافت گردد (کلی و جزئی) بر عهده دولت است.
تبصره 2- اعمال حاکمیت دولت در امور سیاسی، امنیتی، انتظامی و هماهنگی و نظارت بر واحدهای سازمانی دستگاه های اجرایی در خارج از مرکز و واحدهای سازمانی مدیریت محیطی به منظور اطمینان از اجرای صحیح قوانین و مقررات و تحقق اهداف و برنامه های دولت در سطوح استان شهرستان و بخش به ترتیب بر عهده استاندار، فرماندار و بخشدار است.
5- یک ماده به عنوان ماده 16 مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می شود:
ماده 16 مکرر- به منظور زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی در نظام اداری (بند 19 سیاست های کلی نظام اداری) و در اجرای اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای جلب مشارکت مردم در اداره شهرها و روستاها و محله ها، علاوه بر وظایف قانونی شوراها و شهرداری ها و دهیاری ها در حوزه های شهرسازی و معماری، عمرانی، خدمات شهری ، حمل و نقل و ترافیک، ماموریت ها و وظایف ذیل به مدیریت های محلی (شهرداری ها و دهیاری ها) واگذار می گردد تا تحت نظارت شوراهای شهر و روستا با رعایت استانداردها و ضوابط و با بهره گیری از مشارکت ساکنین شهر و روستا انجام پذیرد:
الف- در حوزه شهرها:
1- توانمندسازی و افزایش مشارکت شهروندان در ارتقای امنیت اجتماعی از طریق حذف یا کاهش عوامل تهیه کننده اجتماعی نظیر اعتیاد، فقر، بیکاری، فساد و عوامل تهدید کننده سلامت جسمانی و روانی شهروندان و جلوگیری از تکدی گری.
2- مدیریت کاهش آسیب های اجتماعی از طریق آموزش، پیشگیری، درمان، و اداره واحدهای خدماتی مربوط به آسیب دیدگان اجتماعی نظیر آسایشگاه ها و گرمخانه ها.
3- ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی و ایجاد مسکن موقت برای نیازمندان.
4- برنامه ریزی و مشارکت در ایجاد مجتمع های گردشگری و واحدهای تفریحی و اقامتی.
5- صدور مجوزهای تاسیس اماکن فرهنگی- اجتماعی؛ نظیر کتابخانه ها، آموزشگاه ها، مهد کودک ها، مراکز فنی- حرفه ای ، ورزشگاه، مراکز فرهنگی- هنری، مراکز توانبخشی و حمایتی و مراکز کاریابی.
6) مدیریت ساخت، تجهیز و اداره مدارس از پیش دبستانی تا دبیرستان با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و سازمانهای مردم نهاد.
7) مدیریت ساخت، تجهیز و اداره ورزشگاهها با مشارکت بخش خصوصی ، تعاونی و سازمانهای مردم نهاد.
8) مدیریت ساخت، تجهیز و اداره مراکز درمانی از طریق بخش خصوصی تعاونی و سازمانهای مردم نهاد.
9) تجهیز و آماده سازی شهرها در مقابل خطراتی از قبیل سیل، زلزله، حریق و مدیریت بحران در زمان وقوع بلایای مذکور با مشارکت مردم، سازمانهای مردم نهاد، بخش خصوصی و تعاونی ها.
10) کنترل ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست و اندازه گیری و اطلاع رسانی عمومی از میزان آلاینده های گوناگون.
11) برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد شهر، سنجش شاخص های اقتصادی و محیط کسب و کار، رفع موانع فعالیت های اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری در سطح شهر.
12) مدیریت امور زیرساختهای شهری متمرکز.
13) ایجاد و نگهداری پارک های جنگلی در حاشیه شهرها.
14) مدیریت توزیع آب آشامیدنی و دفع و تصفیه فاضلاب های شهری.
15) مدیریت توزیع برق مصرفی در شهرها.
16) حفاظت، مرمت، بهسازی، اداری و بهره برداری متناسب از بناها و محوطه ها و بافت های ارزشمند تاریخی و فرهنگی
ب- در حوزه روستاها و محله ها:
1) انجام فعالیت های عمرانی و تعمیر و نگهداری زیرساخت های شهری (در سطح محله) و روستایی و توسعه پارک ها و فضاهای سبز با مشارکت بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد
2) ساخت و اداره مراکز فرهنگی ، هنری، مذهبی و اماکن ورزشی و توسعه ورزش همگانی با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و سازمانهای مردم نهاد.
3) انجام امور مربوط به ارتقای بهداشت عمومی و مشارکت در تامین امنیت محله و روستا و جلوگیری از ایجاد زمینه های بروز آسیب های اجتماعی با مشارکت سازمان های مردم نهاد و معتمدین محلی
4) نظارت بر اعمال قوانین و مقررات ساخت و ساز با مشارکت سازمان های مردم نهاد و ساکنین.
5) انجام امور مدیریت بحران و امور آموزش شهروندی با مشارکت ساکنین و سازمان های مردم نهاد.
6) ساخت و توسعه و اداره مدارس ابتدایی و مراکز بهداشت و درمان روستایی با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و سازمان های مردم نهاد.
6- یک ماده به عنوان “ماده 17 مکرر” همراه یک تبصره به شرح زیر به قانون الحاق می شود:
“ماده 17 مکرر- به منظور خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی و ارتقاء رضایتمندی و اعتماد مردم (بند 17 سیاست های کلی نظام اداری) واحدهای عملیاتی، در فضای رقابتی و مطابق ماده 16 به صورت هدفمند و با رعایت استانداردهای مصوب، قیمت تمام شده و نظام کنترل نتایج و محصول اداره می شوند و از نظر مدیریتی تابع احکام و مقررات ذیل می باشند:
الف- این واحدها ضمن دارا بودن اختیارات لازم برای اداره خود در قبال رعایت استانداردها و ضوابط و قوانین و مقررات، به دستگاههای اجرایی و مدیریت محلی ذیربط پاسخگو می باشند.
ب- کارکنان این گونه واحدها کارمند واحد عملیاتی می باشند و حقوق و مزایا و سایر مقررات استخدامی آنان توسط همان واحد اعمال می گردد.
ج- تداوم خدمت، ارتقا و تنزل جایگاه و رشد کمی این واحدها منوط به ارائه خدمات کیفی، جلب رضایت بهره مندان از خدمات و رعایت قیمت تمام شده در رقابت با سایر واحدهای دولتی، بخش خصوصی و تعاونی و سازمان های مردم نهاد می باشد.
د- مدیران و کارکنان این واحدها در مزایا و خسارات ناشی از نوسانات بهره وری، سطح کیفی خدمات و کارایی واحد ذیربط سهیم و پاسخگو می باشند.
ه-اختیارات خاص در خصوص ساختار سازمانی، شرایط و فرآیند ورود به خدمت و استخدام، نظام جبران خدمت و تشویق و تنبیه و نیز اختیارات خاص مالی و معاملاتی، به این واحدها اعطا می شود.
تبصره – آیین نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد معاونت به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
7- یک ماده به عنوان “ماده 28 مکرر” به شرح زیر به قانون الحاق می شود:
ماده 28 مکرر، در اجرای بند 23 سیاست های کلی نظام اداری و به منظور حفظ حقوق مردم، دولت مکلف است خسارت های وارده بر اشخاص ناشی از قصور یا تقصیر کارمندان در انجام وظایف، یا تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات واحدهای سازمانی و مراجع تصمیم گیرنده دستگاههای اجرایی را جبران نماید. آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مصادیق عملی حقوق مردم در نظام اداری و نحوه اجرای این ماده به پیشنهاد معاونت با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
8- ماده 35 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 35- دستگاههای اجرایی مکلفند در چارچوب احکام این فصل حداکثر ظرف یک سال از تاریخ تصویب دائمی قانون، نسبت به پیشنهاد اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی خود اقدام نمایند. در غیر این صورت در پایان مهلت مقرر، ساختار و تشکیلات دستگاه فاقد اعتبار قانونی محسوب می شود و موافقت با هر گونه پیشنهاد دستگاه برای برخورداری از امتیازات و مزایای استخدامی، موکول به تایید ساختار سازمانی آن توسط معاونت خواهد بود.
9- یک ماده به عنوان “ماده 42 مکرر” با دو تبصره به شرح زیر به قانون الحاق می شود:
ماده 42 – مکرر هر گونه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی، اعم از اینکه مشمول این قانون باشند یا نباشند و نیز ماموریت و انتقال این نیروها، علاوه بر داشتن شرایط عمومی، با رعایت فرمان مورخ 61.10.15 حضرت امام (ره) از طریق گزینش اخلاقی، اعتقادی و سیاسی داوطلبان صورت می گیرد. ضوابط عمومی گزینش به قرار ذیل است:
الف- التزام عملی به احکام اسلام
ب- التزام به قانون اساسی با تاکید بر اصل ولایت فقیه
ج-عدم عضویت و وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروه هایی که غیر قانونی بودن آنها از طریق مراجع ذیصلاح اعلام شده یا بشود.
د-عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق
تبصره 1- در خصوص بند (الف) اقلیت های مذهبی صرح در قانون اساسی از نظر اعتقادی و عملی با رعایت قوانین و مقررات مربوط تابع احکام خاص خود می باشند. در هر حال آنان نباید متجاهر به نقض احکام اسلامی باشند.
تبصره 2- به منظور تحقق بند (3) سیاستهای کلی نظام اداری، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، آیین نامه مربوط به ارکان، وظایف و صلاحیت ها و فرآیندهای گزینش نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی و واحدهای عملیاتی، حداکثر ظرف شش ماه به پیشنهاد معاونت به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. تا تصویب و ابلاغ آیین نامه مذکور، تبصره 4 ماده 42 به قوت خود باقی است.
10- یک تبصره به شرح زیر به ماده (34) قانون الحاق می شود:
تبصره- افرادی که با ضوابط و معیارهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در // نخبگان یا دارندگان استعداد برتر شناخته می شوند. برای استخدام در دستگاههای اجرایی، از امتحان عمومی معاف و از این جهت تابع مقرراتی خواهند بود که در دستورالعمل موضوع این ماده پیش بینی خواهد شد.
11- ماده (45) قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 45- در اجرای بند 2 سیاست ای کلی نظام اداری مبنی بر عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت وارتقای منابع انسانی از تاریخ تصویب دائمی این قانون، استخدام برای تصدی پست های سازمانی بعد از طی احراز شرایط عمومی و اختصاصی مشاغل و پذیرفته شدن در امتحانات مربوط به دو نوع استخدام کوتاه مدت و بلند مدت انجام می شود و تمدید آن منوط به تحقق شرایط مذکوردر ماده 49 می باشد.
12- دو تبصره به شرح زیر به ماده (52) قانون الحاق می گردد:
تبصره 1- اخذ هر گونه تعهد خدمت از افراد یا ایجاد هرگونه تعهد استخدامی که موجب الزام دولت یا دستگاههای اجرایی به استخدام افراد دراین دستگاهها شود ممنوع میباشد مگر در سقف مجوزهای استخدامی و با رعایت احکام این قانون منجمله ماده 43
تبصره 2- آیین نامه اجرایی این فصل به پیشنهاد معاونت به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
13- تبصره 1 ماده 71 قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره 2 به آن الحاق می گردد.
تبصره 1- نخست وزیران دوران انقلاب اسلامی با مقامات بند (ب) این ماده همتراز می گردند. استفاده از امتیاز شغل مقامات مذکور در این ماده برای برخی از سمت های مدیریتی به پیشنهاد معاونت و یا تصویب هیات وزیران امکانپذیر است.
تبصره 3- مقامات مذکور در این ماده که حداقل دو سال در پست مدیریت های سیاسی انجام وظیفه نموده یا بنمایند. پس از تصدی مقام در صورتی که به سمت پایین تری منصوب شوند، چنانچه حقوق ثابت و فوق العاده مستمر آنها در مسئولیت جدید از 80 درصد حقوق ثابت و فوق العاده مستمر وی در پست قبلی کمتر باشد به میزان مابه التفاوت تا 80 درصد را تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود. این تفاوت تطبیق با ارتقاء های بعدی (عوامل شغل و شاغل و فوق العاده ها) مستهلک می گردد و این مابه التفاوت در محاسبه حقوق بازنشستگی و وظیفه نیز ملاک عمل خواهد شد.
14- تبصره ماده (76) قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره – سقف حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر شاغلین نباید از (7) برابر حداقل حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر و سقف حقوق بازنشستگی و وظیفه و نیز مبنای کسر کسور بازنشستگی در زمان اشتغال نباید از 7 برابر حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران تجاوز نماید. سقف حقوق بازنشستگی و وظیفه در مورد بازنشستگان و وظیفه بگیران تمام دستگاههای اجرایی اعم از اینکه مشمول این قانون باشند یا نباشند لازم الرعایه است.
15- ماده 103 قانون و تبصره (1) آن به شرح زیر اصلاح، تبصره (3) آن حذف و شماره تبصره (3) به تبصره (3) تغییر می یابد:
«ماده 103- دستگاه اجرائی می تواند کارمند خود را با داشتن شرایط زیر بازنشسته نماید:
1-حداقل 35 سال سابقه خدمت و 60 سال سن در مورد مردان
2- حداقل 30 سال سابقه خدمت و 55 سال سن در مورد زنان
3- داشتن 65 سال سن برای مردان و 60 سال سن برای زنان با هر قدر سابقه خدمت
تبصره 1- شرایط مذکور برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معلولان با درخواست کارمند تا 5 سال کمتر می باشد.»
16- ماده (108) قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
«ماده 108- کارمندانی که قبل از تاریخ تصویب دائمی این قانون به استخدام دستگاه های اجرایی و واحدهای عملیاتی درآمده اند، از نظر بازنشستگی و وظیفه کماکان تابع قوانین و مقررات قبلی مورد عمل صندوق بازنشستگی یا بیمه ای ذیربط و مواد 101 الی 107 و ماده 119 این قانون خواهند بود.»
17- مواد 109 الی 113قانون و تبصره های این مواد حذف و مواد و تبصره های زیر جایگزین موارد محذوف شده و شماره مواد فصول چهاردهم و پانزدهم به ترتیب به شماره بعدی اصلاح می شود:
«ماده 109- کلیه افرادی که از تاریخ تصویب دائمی این قانون در دستگاه های اجرایی کشوری و لشگری و واحدهای عملیاتی استخدام خواهند شد، از نظر مقررات بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت، مشمول احکام مواد 110 الی 119 و سایر احکام این فصل که در مواد فوق راجع به آنها تعیین تکلیف نشده است، می باشند.
تبصره- کارمندانی که حداکثر 5 سال قبل از تصویب دائمی این قانون در دستگاه های اجرایی یا واحدهای عملیاتی استخدام شده اند، یا آنان از نظر بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت همانند کارکنان موضوع ماده 109 رفتار می شود. صندوق قبلی موظف است کلیه وجوه دریافتی بابت کارمند تحت هر عنوان (جز حق بیمه درمان) را به ترتیبی که در آیین نامه اجرایی این فصل مشخص خواهد شد به قیمت روز محاسبه و به حساب موضوع ماده 110 منتقل نماید.»
ماده 110- صندوق بازنشستگی ذیربط موظف است به نیابت از هر یک از کارمندان در یکی از بانک های کشور که در فضای رقابتی عملکرد بهتری در مشارکت سرمایه گذاری دارند و سود بیشتری نصیب سپرده گذاران می نمایند، حساب سرمایه گذاری بلندمدت به نام آنان افتتاح نموده و وجوه دریافتی موضوع ماده 111 را به آن حساب واریز نماید.
تبصره 1: بانک ها نمی توانند سود متعلق به این حساب ها را از سود حساب های مشابه کمتر پرداخت نمایند.
تبصره 2: صندوق مذکور مجاز است با رعایت صرفه و صلاح کارکنان و سقف مدت سپرده گذاری بلندمدت، بانک سپرده پذیر را تغییر دهد.
ماده 111- وجوه دریافتی برای واریز به صندوق بازنشستگی ذیربط عبارتند از:
الف- ماهانه حداقل 12 درصد و بنا به تمایل هر یک از کارمندان، حداکثر 14 درصد از مجموع حقوق و فوق العاده های مشمول کسر کسور به عنوان کسور سهم کارمند.
ب- 1.1 برابر کسور سهم کارمند که توسط دستگاه اجرایی یا واحد عملیاتی به عنوان کسور سهم کارفرما پرداخت می شود و در هر حال ماخذ محاسبه آن از حداکثر حقوق کارکنان دولت که به موجب مصوبه هیات وزیران تعیین می شود تجاوز نخواهد کرد.
ج- اولین حقوق و فوق العاده های مذکور در بند الف به اضافه اولین افزایش در همان اقلام و پرداخت معادل آنها توسط دستگاه اجرایی یا واحد عملیاتی.
تبصره- تمام سود تجمعی حاصل از سپرده گذاری وجوه فوق در بانک ها به حساب کارمند ذیربط منظور می گردد.
ماده 112- حمایت های تامین اجتماعی کارمندان شامل پرداخت حقوق بازنشستگی، حقوق از کارافتادگی و مستمری فوت خواهد بود که شرایط هر کدام عبارتند است از:
الف- بازنشستگی: دستگاه های اجرایی و واحدهای عملیاتی در صورت تحقق هر یک از شرایط زیر می توانند کارمندان خود را بازنشسته نمایند:
1)داشتن حداقل 35 سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی و 60 سال سن، یا داشتن حداقل 32 سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی و 65 سال سن در مورد مردان
2)داشتن حداقل 33 سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی و 58 سال سن، یا داشتن حداقل 30 سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی و 63 سال سن در مورد زنان.
3)داشتن 65 سال سن برای مردان و 60 سال سن برای زنان با هر قدر سابقه خدمت
تبصره 1- شرایط مذکور برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معلولان با درخواست کارمند تا پنج سال قابل کاهش می‌باشد.
تبصره 2- دولت مجاز است هر پنج سال یکبار شرط سنی مقرر در این بندها را متناسب با شاخص امید به زندگی که از سوی مراجع رسمی اعلام می شود تغییر دهد؛ به نحوی که سن مقرر همواره 12 سال کمتر از شاخص مذکور باشد.
تبصره 3- ادامه خدمت کارمندان در مشاغل تخصصی بعد از رسیدن به شرایط تعیین شده، در صورت نیاز دستگاه اجرایی به خدمات کارمند و موافقت وی، تا سقف سنی مذکور در تبصره 2 ماده 103 برای مشاغل تخصصی امکانپذیر است.
تبصره 4- مدت مرخصی بدون حقوق و انفصال موقت در صورت پرداخت کسور سهم کارمند و کارفرما توسط کارمند به ماخذی که در آیینامه اجرایی این فصل مشخص خواهد شد، جزو سوابق پرداخت کسور قابل احتساب است.
ب- از کارافتادگی: از کارافتادگی به سبب انجام وظیفه، یا از کارافتادگی به سبب بیماری یا حادثه، یا تشخیص کمیسیون پزشکی مربوط و در صورت تایید شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی.
ج- فوت: در صورت فوت کارمند، بازماندگان وی شامل همسر دائم کارمند مرد، مادام که ازدواج نکرده باشد و شوهر کارمند زن مشروط بر اینکه با تایید مراجع ذیصلاح در زمان حیات وی، به دلیل معلولیت یا از کارافتادگی قادر به کار نبوده و تحت تکفل همسر خود شناخته شده باشد و فرزندان پسر مجرد تا قبل از 25 سالگی و فرزندان دختر مجرد تا قبل از 28 سالگی از مستمری فوت برخوردار خواهند شد.
ماده 113- نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی، حقوق از کارافتادگی و مستمری فوت به ترتیب ذیل است:
الف- حقوق بازنشستگی:
اولین حقوق در سال بازنشستگی، برای کارمندانی که حداقل 25 سال کسور پرداخت نموده اند، عبارت است از یک سیصدم مجموع وجوه پرداختی به حساب سپرده و سود تجمعی حاصل از آن و برای کارمندانی که کمتر از 35 سال کسور پرداخت نموده اند تا یک دویست و هفتادم وجوه فوق و به ترتیبی که در آیین نامه اجرایی این فصل پیش بینی خواهد شد.
تبصره 1: در صورت فوت کارمند بازنشسته، چهار پنجم حقوق بازنشستگی وی به تساوی بین بازماندگان واجد شرایط مذکور در بند ج ماده 112 تقسیم می شود.
ب- حقوق از کارافتادگی:
1)اولین حقوق در سال از کارافتادگی یا فوت به سبب انجام وظیفه، عبارت از یک سیصدم وجوه پرداختی به حساب سپرده و سود تجمعی حاصل از آن ضرب در 35، تقسیم بر جمع سال های پرداخت کسور است، مشروط بر اینکه از 75 درصد آخرین حقوق فوق‌العاده‌های مشمول کسر کسور کارمند کمتر نباشد. در این صورت تفاوت حاصله از محل حساب مکمل موضوع ماده 115 پرداخت خواهد شد.
2)در موارد از کارافتادگی به سبب بیماری یا حادثه، حقوق از کارافتادگی به ترتیب مقرر در بند الف این ماده محاسبه می شود، مشروط به اینکه از حداقل 75 درصد حقوق بازنشستگان موضوع جزء 2 ماده 116 کمتر نباشد. در این صورت تفاوت حاصله از محل حساب مکمل موضوع ماده 115 پرداخت خواهد شد.
ج- مستمری فوت:
مستمری فوت کارمندانی که در حین خدمت فوت می نمایند به ترتیب مذکور در بند ب- 2 این ماده محاسبه شده و به تساوی بین بازماندگان واجد شرایط مذکور در بند ج ماده 112 تقسیم خواهد شد.
ماده 114- حقوق و مستمری بازنشستگان و از کارافتادگان و مستمری بگیران، همه ساله براساس نرخ افزایش ضریب حقوق کارمندان شاغل افزایش می یابد.
ماده 115- در مواردی که حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی یا مستمری فوت کارمندان به دلیل عدم تحقق شرایط مقرر در این فصل، برقرار نشده یا پرداخت آن به دلیل از دست دادن شرایط مقرر یا به هر دلیل قانونی دیگر به طور دائم متوقف شود، وجوه باقی مانده به حساب سرمایه گذاری بلند مدت دیگری که صندوق بازنشستگی ذیربط در یکی از بانک ها تحت عنوان حساب تامین اجتماعی مکمل افتتاح خواهد نمود منتقل خواهد شد.
تبصره- چنانچه با وجود رعایت کلیه مقررات این فصل، در وجوه حساب موضوع این ماده کسری حاصل شود، دولت مکلف است با اعلام صندوق بازنشستگی ذیربط که عهده دار امور تامین اجتماعی کارمندان می باشد و تایید سازمان حسابرسی، کسری آنرا با پیش بینی در بودجه سنواتی جبران نماید.
ماده 116- در موارد زیر، حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی یا مستمری فوت از محل سپرده و سود تجمعی حساب موضوع ماده 115 با رعایت مقررات این فصل پرداخت می شود:
1) اتمام وجوه حساب سپرده کارمند با وجود استحقاق وی یا بازماندگان به دریافت حقوق یا مستمری
2) پرداخت مابه التفاوت، در صورتیکه حقوق یا مستمری کارمند از حداقل حقوق بازنشستگان که هر سال توسط دولت تعیین می شود کمتر باشد.
3) ما به التفاوت مذکور به جز (1) و (2) بند (ب) و بند (ج) ماده (113)
ماده 117- مصرف وجوه حساب های موضوع مواد 110 و 115 جز برای پرداخت حقوق بازنشستگی، حقوق از کارافتادگی و مستمری فوت، مجاز نیست و هزینه های صندوق بازنشستگی از محل بودجه عمومی تامین می گردد.
ماده 118- کارمندان می توانند در صورت استعفا اخراج یا انفصال دائم، با تقبل پرداخت کسور سهم خود و کارفرما، به ماخذی که در آیین نامه اجرایی این فصل مشخص خواهد شد، کماکان در اشتراک صندوق باقی مانده یا با دریافت سپرده و سود سهم خود، از اشتراک صندوق خارج شوند.
ماده 119- به منظور یکنواختی و هماهنگ سازی سایر حمایت های قانونی برای مشترکین کلیه صندوق های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی بند های زیر لازم الاجرا خواهد بود.
1) کلیه شاغلین و بازنشستگان مشترک صندوق های بازنشستگی می توانند والدین تحت تکلف خود را در صورتی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه های خدمات درمانی نباشند و تحت پوشش بیمه خدمات درمانی خود قرار دهند.
2) فرزندان اناث مشروط بر آن که ورثه قانونی باشند، در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور مشروط بر آن که ورثه قانونی باشند تا بیست سالگی و در صورت اشتغال به تحصیلات دانشگاهی تا بیست و پنج سالگی از کمک هزینه اولاد، بیمه و یا مستمری والدین خود برخوردار می گردند.
3) دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی یا مستمری توسط کارمندان و بازماندگان ممنوع است و در صورت تحقق شرایط دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی یا مستمری، فرد می تواند یکی از آنها را انتخاب نماید.
ماده 120- آیین نامه اجرایی این فصل به پیشنهاد معاونت با همکاری وزارتخانه های رفاه، کار و تامین اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»
18- دو تبصره به شماره های 6 و 7 به ماده (117) قانون الحاق می شود:
تبصره 6- دستگاه ها و کارمندان مستثنی شده از این قانون با پیشنهاد معاونت و تصویب هیأت وزیران می توانند در شمول قانون قرار گیرند.
تبصره 7- به هیأت امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی چنانچه به تشخیص معاونت، به صورت قیمت تمام شده خدمات اداره شوند، اختیارات خاص مذکور در بند (ه) ماده (17) مکرر اعطا می شود. در غیر این صورت دستگاه های فوق تابع عمومات این قانون خواهند بود، آیین نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد معاونت به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
19- ماده 126 قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:
«ماده 126- راهبری و مراقبت در حسن اجرای این قانون به عهده معاونت است. وظایف معاونت علاوه بر مواردی که در این قانون و سایر قوانین ذکر شده، عبارتند از:
1) طراحی و تدوین نظام اداری مطلوب و نظام های تصمیم گیری
2) طراحی ساختار کلان دولت و راهبری امور تمرکززدایی و استقرار مدیریت محلی
3) طراحی و استقرار نظام شایستگی و مدیریت فرآیندهای منابع انسانی
4) راهبری استقرار دولت الکترونیک و سایر فناوری های نوین مدیریتی؛ از قبیل نظام های مشارکت، خصوصی سازی و برون سپاری و نظام ارتقای سلامت اداری
5) تقویت و توسعه فرهنگ سازمانی در دستگاه های اجرایی
6) طراحی و استقرار ساز و کارهای لازم برای ایجاد نظم و انضباط در دستگاه های اجرایی
«تبصره- به منظور برنامه ریزی برای اعمال سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرای تکالیف مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی آن، در هر یک از دستگاه های اجرایی مشمول قانون، شورایی با عنوان «شورای راهبری توسعه مدیریت» زیر نظر بالاترین مقام اجرایی دستگاه تشکیل می شود. ترکیب اعضا و وظایف این شوراها و شوراهای مشابه در سطح استان ها، به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید.»
20- ماده 127 قانون به شرح زیر اصلاح و ماده 128 آن حذف می شود:
«ماده 127- از تاریخ تصویب دائمی این قانون، کلیه قوانین و مقررات عام و خاص مغایر لغو می گردد و همچنین قوانین و احکام ذیل الذکر در مورد مشمولین این قانون قابلیت اجرا ندارد:
1) قانون مقررات استخدامی شرکت های دولتی مصوب 1352 و اصطلاحات بعدی
2) قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب 1371
3) لایحه قانونی نحوه انتقال مستخدمین وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری به موسسات مستثنی شده از قانون مزبور و بالعکس مصوب 1359
4) قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده شهدا، جانبازان از کار افتاده، اسرا و مفقود الاثرهای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و همچنین افرادی که حداقل 9 ماه متوالی یا یکسال متناوب، داوطلبانه در جبهه خدمت نموده اند مصوب 1367 اصلاحات بعدی
5) قانونی اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افراد که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته اند مصوب 1377
6) قانون تسهیلات استخدامی ویژه فرزندان شاهد مصوب 1380
7) قانون پرداخت حقوق وظیفه به فرزندان مستخدمین متوفی مصوب 1355
8) قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب 1370 و اصطلاحات بعدی
9) قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه مصوب 1373 و اصلاحات بعدی
10) قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب 1374
11) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه های دولتی مصوب 1366 و اصلاحات بعدی
12) لایحه قانون مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمان شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت مصوب 1358
13) قانون احتساب دوره خدمت سپاهی گری جزو سوابق خدمت دولتی مصوب 1353
14) قانون راجع به اعزام مستخدمان شرکت های دولتی و موسسات دولتی غیر مشمول قانون استخدام کشوری به عنوان مامور به وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکت ها و موسسات دولتی مصوب 1363
15) قانون اعطای مرخصی بدون حقوق مستخدمین رسمی یا ثابت که همسر آنان به ماموریت ثابت خارج از کشور اعزام می شوند مصوب 1366
16) لایحه قانونی رفع آثار محکومیت های سیاسی مصوب 1358 و اصلاحات بعدی
17) لایحه قانونی احتساب سابقه خدمات محکومان سیاسی مصوب 1358 و اصلاحات بعدی
18) قانون تعیین تکلیف لوایح قانون مربوط به رفع آثار محکومیت های سیاسی مصوب 1366
19) قانون جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دور افتاده و مناطق جنگی مصوب 1367
20) بند (4) ماده (20) قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 1368
21) امتیازات مذکور در تمام یا برخی از مواد، بند ها و تبصره های فصل دهم قانون، به پیشنهاد معاونت و تصویب هیأت وزیران، تا میزان پنجاه درصد (50%) قابل افزایش است.
منبع:http://www.mdhc.ir/Portal/Home/

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «قابل توجه حقوقدانان معلول و نابینایان محله و همه افرادی که از مسائل اداری و حقوقی سر در می آورند ! مطلب مهم است از نظر نویسنده !؟»

خیلی جالبها!!!! معلولین استخدام نمیشن ولی اگه خواستن زودتر از نورم بازنشسته بشن مشکلی نیست! واقعا خنده داره!!!! و تاسف آور!!!! البته امکان استخدام معلولین هم هست که ما میبینیم اما نه قانونی با کمک گرفتن از بند پ.

درود
با تشکر از شما جوانمرد عزیز ،جالب تر از این نمی شد !؟ واقعا جای شکرش باقی است که در موارد اصلاحی که آمده و پیشنهاد شده ، به جامعه معلولان توجه شده است و این موارد را در راستای جانبازان عزیز قرار داده اند و این خود نوعی تحول است و تغییر نگرش مسئولان عزیز کشورمان ، اما تا هنگامی که در ذیل ماده شرایط عمومی استخدام و در تبصره های آن قید نگردد و تبصره ای اضافه نشود و یا اینکه در ادامه تبصره جانبازان عزیز که می توانند با قانون خودشان استخدام شوند این معلولان عزیز اضافه نگردند دقیقا همین مسئله شما محرز می شود که باید از طریق کدام ماده استخدام شویم ؟ امید است که با اطلاع رسانی های قبلی و پیگیری های افراد مطلع تبصره ماده شرایط عمومی استخدام به طریق مقتضی حل و با اصلاح تبصره دو آن و اضافه نمودن معلولان در کنار جانبازان و یا افزودن تبصره ای با این عنوان که استخدام معلولان مطابق قانون حمایت از معلولان و مطابق سه درصد سهمیه و یا به قولی ۵ درصد سهمیه استخدامی مشکلات معلولان و نابینایان را در جذب به مشاغل دولتی تسهیل نمایند .

درود بر شما زهره خانم
ممنون از شما بخاطر حوصله ای که به خرج دادید ، قطعا این احساس وظیفه و مسئولیت شما بوده است که شما را مجاب ساخته تا این نوشته را تا نهایت بخوانید .من مطمئن هستم و اعتقاد دارم اگر همت ما سر جمع شود و دست به دست هم دهیم ،قطعا راه ورود به اشتغال در دولت و ادارات را هموار خواهیم کرد ،چرا که تحصیلکرده های جوان ما با مرتفع شدن این مسائل به سهولت شاغل خواهند شد .این حیف است که تحصیلکرده هائی اینچنین توانمند داشته باشیم ، اما به واسطه موانع اینچنینی خانه نشین باشند و از توانائی اشان بهره ای برده نشود .ما م یتوانیم و برای احقاق این توانائی باید همه و همه رایزنی ها و تماس ها و تمامی راه هائی که به نتیجه می رسد را تجربه کنند .شما هم به سهم خودتان در استان خودتان از افراد مطلع برای انتقال واطلاع این معضل اقدام نمائید .

سلام. ممنونم از شما. امیدوارم که یک تیم حقوقی کارآمد و متعهد نابینا همچون تیم رسانه ای ما که در زمینه فرهنگ سازی دارن نهایت تلاششون رو بکار میگیرن، تشکیل بشه در جهت تصویب و اجرای قوانین مختص نابینایان. ای کاش حقوقدانان هم یه تکونی بخودشون بدن. ما این همه دانش آموخته در رشته حقوق داریم اما…

درود بر تبسم و تشکر از ایشان
بسیار پیشنهاد قابل توجه و مناسب محله است و باید به جائی برسیم که این مسائل به صورت گروهی و تخصصی حل و فصل شود .شاید همه حقوقدانان در این راستا نظری نداشته باشند و بیشتر جزا و وفا را پیگیری کنند اما چون به اصل و شالوده قانون اشراف دارند بهتر از هر کدام از ما این معنی را می فهمند و بهتر از دیگران می توانند حل کنند .و در این راستا از آقای سرمدی و هر کدام از شما دوستان که در امور فرهنگی در حال تلاش هستید درخواست دارم تا با بررسی بیشتر در روزنامه سپید با عنوان و متن مناسب اقدام به اطلاع رسانی و درج همین بند و تبصره قانونی که در بالا بیان شده و مطالب مناسب تر که در توان این عزیزان است به اطلاع دولت مردان و معاون توسعه ریاست جمهور و هم اکنون به دفتر هیئت وزیران و در صورت عدم بررسی برای کمیسیون مجلس و نمایندگان رایزنی شود .مجددا از بذل توجه عزیزان به این پست کمال تشکر را دارم

واقعا. واقعا. نظر تبسم را لایک میکنم هزار بار!
ببینید امیر و اکشان و شهروز و فاطمه و همکاراشون چطوری به در و دیوار میزنند تا یک آیتم اضافی تر، یک دقیقه وقت بیشتر از صداوسیما بگیرند. حقوقیها هم باید همینطور باشند.
البته منم که زبانی هستم همچین گلی به سر کسی نزدم ولی امیدوارم به زودی بزنم.
راستی اکشان، اسمتو هر کاری میکنم نمیتونم درست بنویسم. نبفهمم چرااااا! شاید چون صدای من شبیه فرد خاصی هست ایطوری میشه.
شکلک ریسه رفتن از ته دل!

درود بر مدیر ، خوبی مدیر ، شنگولی مدیر
تشکر ویژه دارم از حضور و کامنت قشنگت ، حالا اگر تا حالا گل نزدی می تونی به زودی ! زود گل سر بزنی هه ههه
راستی اون اشگانه اشکان مدیر حالا من نمی دونم درست نوشتم یا نادرست !
همینجا می خواهم از تلاش مدیر محله تشکر کنم که با کار سخت و پیگیری های مناسب روز به روز توان معلولان بینائی را بیشتر از گذشته نموده و این امر با فعالیت های مستمر فرهنگی دوستان خاص وعام رو به فزونی و گسترش در جامعه مذکور می باشد .از تلاش شما دوستان بصورت ویژه تشکر و قدر دانی می گردد.

سلام و هزار درود بر برادر گرامیم قنبر عزیز.
حقیقتش درست نگرفتم. شما دائمی شدن قانون خدمات کشوری را گذاشته بودید که ظاهرا یک بند آن مربوط به معلولین میشه, درسته؟
اگر بلی آوردن کل قانون نمیدونم لازم بود یا نه. ظاهرا بحث این است که همانطور که با جانبازان برخورد میشه با معلولین عادی هم بشه.
میشه لطف کنید و فقط همان مواردی که مربوط به جانبازان و معلولین میشه را ذکر کنید؟
اتفاقا اخیرا آقای سهیل معینی که مدیر مسؤول ایران سپید هم هست و هم پیگیر اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولین و مرتب در جلسات مربوط به این اصلاحیه چه در وزارت رفاه و چه در مجلس شرکت میکند, در روزنامه ایران سپید نوشت که ما معلولین و بویژه نابینایان باید پیگیر حقوقی باشیم که به ما هم فرصت مساوی با افراد عادی جامعه را بدهند ولی درخواستی مثل بازنشستگی پیش از موعد واقعا یک درخواست منطقی نیست چون نابینا برای کار کردن چنان چه امکاناتش باشد, مشکلی ندارند پس چرا باید از دولت بخواهیم که ما را زودتر بازنشسته کند ولی در عوض آن میتوانیم بخواهیم که امکانات کار کردن را برایمان فراهم آورد.
من هم به مقدار زیادی با این دیدگاه موافقم که ما باید دنبال فرصتهای برابر برای کار و تلاش باشیم و نه اینکه دنبال امتیازاتی که هرچه بیشتر فاصله و جدایی بین ما و جامعه می اندازند و همکاران عادی ما ممکن است گمان کنند که مورد ترحم قرار گرفته ایم.
اما دوستان عزیز حال که بحث خودمانی است به یک نکته توجه شما را جلب میکنم که ببینید ما واقعا در کارهای اجرایی مشکل داریم ما حتی نمیتوانیم یک کار ساده اداری را انجام دهیم و حتی برای امضا کردن یک برگه هم باید دستمان را بگیرند روی کاغذ بگذارند یا مهرمان را بگیرند روی آن بزنند. ببینید کارهای اداری و اجرایی معمولا فکری نیستند که بگوییم ما تحصیل کرده ایم و فکرمان خوب کار میکند, نه اتفاقا امور ساده ای هستند که نیاز به بینایی و دیدن دارند. من مدتی در بخش اداری و آموزشی اداره ام کار کردم واقعا مستأصل بودم از صبح که میرفتم هیچ کاری نبود که من بتوانم انجام دهم, مسؤول مون کلی پرونده روی میزش بود که باید به آنها رسیدگی میکرد ولی دریغ از من که بتونم روی یکی از آنها کار کنم, یک روز که خودش سرش خیلی شلوغ بود و در ضمن داشتیم یک امتحان برگزار میکردیم به من گفت که برو سر جلسه امتحان. چشمتون روز بد نبینه آقا همینه که من رفتم ملت شروع کردند به تقلب کردن حرف زدن به هم اشاره کردن.
منظورم از گفتن این حرفها این است که بگویم ما اول باید به توانایی خودمون مطمئن شویم بعد به دولت بگوییم که آقا ما تحصیل کرده ایم چرا ما را استخدام نمیکنی.
من گاه میدیدم که آبدارچی اداره بیشتر از من میتونه مفید باشه چون وقتی چندتا نامه بهش میدادند که ببرد اداره و پیگیری کند لا اقل اون با سواد کمش میتوانست عنوان نامه ها را بخواند و هر نامه را به قسمت مربوطه ببرد ولی من باید همه نامه ها را میریختم روی میز و مثلا به معاون اداری مالی میگفتم آقا ببینید کدام نامه مربوط به شما میشود.
خلاصه محدودیت زیاد است. دوستان عزیز ما از نظر توانایی تحصیلی و فکری بسیار عالی و بالا هستند ولی افسوس و صد حیف که در انجام امور ساده ی اجرایی و اداری مشکل داریم.
شرمنده که خیلی طولانی شد.

درود بر عمو حسین عزیزم
دقیقا بحث مطرح شده عدم وجود تبصره ای خاص مبنی بر اینکه استخدام معلولین مطابق قانون حمایت از معلولان باید باشد ، می باشد .همه مستحضرید که سه درصد سهمیه داشتیم و به عبارتی دوستان ما ۵ درصد را جدیدا مطرح می کنند .حالا فرزندان شاهد و جانباز اگر اشتباه نکنم ماده ۴۲ قانون که شرایط عمومی استخدام را بیان داشته و یکی از شروطش هم شرایط سالم جسمانی می باشد برای معلولان در نظر گرفته نشده است ، لذا من تمام اصلاحات بندها را آوردم تا ببینید که نسبت به سهمیه معلولان در استخدام مطابق قوانین خودشان اصلاحی صورت نگرفته است .و باید این اصلاح در پیش نویس جدید به هر نحوی که ممکن است صورت گیرد تا ما معلولان و نابینایان بتوانند از سهمیه خودشان در استخدام بهره ببرند .این خلاء برای جوانان ما متاسفانه هم اکنون موجود و با دائمی شدن آن در صورت عدم اصلاح ادامه می یابد .
در خصوص بازنشستگی ما قصد بحث نداریم و قانون دقیقا اصلاح شده است و معلولان را در ادامه نام جانبازان آورده است و معلول هم می تواند با درخواست خودش همانند جانبازان عزیز از ۵ سال ارفاق بهره مند شود .و قصد من هم بیان این تضاد بود که در مواد بازنشستگی معلولان لحاظ شده اند ولی در تبصره شرایط عمومی استخدام در ادامه تبصره جانبازان اثری از معلولان نیست و این نقص واضح این پیش نویس برای ما است .پس برای بازنشستگی تفاوتی جانبازان و معلولان با سایر کارمندان ندارند و با درخواست خودشان می توانند از مزایای آن بهره مند شوند .
اما در خصوص واقعیاتی که بیان داشتید ، تجربه شما دقیقا درست و غیر انکار می باشد .برای امور اداری باید سالم بود ، اما این سخن شما عزیز تفاوتی با جناب حاج بابائی وزیر اسبق فرهنگ نداشت ! از شما واقعا عذر میخواهم ، معلول نمی تواند سر کلاس درس برود ! معلول نمی تواند کلاس آموزشی داشته باشد ، معلول نمی تواند پرونده ای را مطالعه کند ، برادرم مطمئن باشید که تنها داشتن چشم برای کلاس آموزشی کافی نیست ، فقط نباید ناظر بود ، من خود جدا در این امر مشغول هستم ، باور دیگران از این مهم اگر بدتر از شما نباشد بهتر نیست ،آنان واقعا درگیر مسائل دیگری هستند ،چشم دارند ! اما نمی بینند .اکثرشان در اموراتشان کلیشه ای و خارج از قانون عمل می کنند همه روال اداری را دنبال می کنند ، من هم اکنون در برگزاری امتحانات برنامه های آموزشی و پرونده ای و رعایت دقیق قانون دستی بیشتر از مدیران دارم و با اطمینان می گویم که بیشتر انجام وظیفه می کنم .نابینا فقط اپراطوری تلفن نیست !اکنون تمام پرونده ها اتوماسیونی و دیجیتالی شده و اگر می بینید که هنوز پرونده در دست دارند بخاطر عدم تسلط مسئول به کامپیوتر است .اکنون از خانه می توان نامه اداری نوشت به مسئول مافوقت ارسال کرد و دقیقا پیگیری نمود تا در کدام حوزه نامه شما بایگانی شده و یا در دست بررسی است.ببخشید با امکانات جدید توان ما بهتر از قبل است و جدای از این وقتی که قانون است که به معلول سهمیه داده است پس قانون گذار باید این سهمیه را محقق و متجلی سازد .اگر قانون گذار می تواند سهمیه استخدام بگذارد پس می تواند مشاغل آن را هم تعریف کند .من هم اکنون بیناهای زیادی را می بینم که توان تایپ ندارند ، از شبکه اتوماسیون وحشت دارند و بدون تعاغرف بیکاره تشریف دارند .اگر قانون را بلد باشیم مشکلات هموار می شود .در کنکور امسال با عنایت به تجربه دوستان من امر حضور نابینائی را در سالن امتحان پیگیری نمودم و سه روز قبل از برگزاری امحان مشکلات آن را مرتفع کردم ، باور مسئولان خواندن سوال بریل بود اما این کار بدون درنگ و با نهایت احترام به داوطلب برگزار گردید و این در حالی است که در برخی از حوزه ها دوباره تجربه دوستان رخ داده است .و نهایت امر نتیجه آن طور می شود که مراقب از عمل خود پشیمان و عذر خواهی می کند .ما باید از حقوق خودمان دفاع کنیم .اگر مشکلات را قبول کنیم و عملی انجام ندهیم واقعا در ادامه زندگی دچار مصائب می شویم .با پوزش از شما بخاطر طولانی شدن مطلب

قنبر عزیز خواهش میکنم. شما لطف دارید. ولی توضیحات شما واقعیات را تغییر نمیدهد. یادم نمیرود که روزی با مدیرکل راهآهن در خصوص دادن یک پست و سمت غیر از اپراتوری بحث میکردم. او یک کاغذ از روی میزش برداشت و به من داد و گفت که این را بخوان منو میگی شدم سنگ روی یخ. بعد گفت خب من تو را مثلا بذارم تو روابط عمومی بعد یک نفر دیگر را هم بذارم کنار دستت که نامه ها را برایت بخواند این چه کاریه خب اون یک نفر خودش کار پیگیری را هم انجام میده. دوست عزیز اینکه میگویی ما میتونیم نامه بنویسیم و بعد از طریق سیستم اتوماسیون پیگیری کنیم که وضعیت نامه بکجا رسیده اینکه مال مدیران است و مال ما که بعنوان کارشناس باید خود پیگیر نامه های مدیران باشیم نیست. بنظر من هم داشتن سمت مدیریت بهتر و راحت تر از سمت کارشناسی و پستهای رده پایین است. در ضمن ما که هنوز با اتوماسیون مشکل داریم و ادارات معمولا زیر بار نمیروند که تغییری در اتوماسیون بدهند تا امکان دستکاری در نامه ها بوجود آید. همچنین هرگز کاغذ از دور خارج نمیشود مثلا معلمی از شاگردانش امتحان میگیرد بعد لیست نمرات را میآورد تحویل دفتر میدهد خب این من کارشناس یا کارمند دفتری هستم که باید نمرات را وارد حتی اتوماسیون یا پرونده های دانشآموزان کنم بعضیها میگویند که به اداره میگوییم که پرونده ها را بدهید ببریم منزل بدهیم زن و بچه های مان بخوانند, بعد نتیجه را بیاوریم, دوست من بنظر شما آیا این کار شدنیست؟ به هر حال نابینایانی بوده اند که در امور اجرایی هم موفق بوده اند ولی نمیشود شرایط این افراد را به همه تعمیم داد.
من همان زمانی که آقای احمدی نژاد دستور داد که ۴هزار نفر از نابینایان در وزارتخانه های مختلف استخدام شوند طی مقاله ای در ایران سپید گفتم که این هم یکی از دستورات کارشناسی نشده ایشان است و قطعا هرگز عملی نخواهد شد که خب متأسفانه نشد.
شما گفتید که در اداره ی خود موفق هستید واقعا اگر چنین باشد من بهت تبریک میگم و احتمالا شما هم جزو همان استثناها هستید خیلی دوست دارم روزی گزارم به شهرتون بیفته و از نزدیک موفقیتتون را شاهد باشم.
بنظر من نابینایان باید توانمندی و مهارتهای شخصی خود را ارتقا دهند تا بتوانند وارد کار آزاد شوند مثل معلم موسیقی و….

درود بر شما برادر عزیز تر از جانم .
من هم همانند همه شما دوستان در خواندن و تشخیص و سایر موارد واقعی مشکل دارم ، اصلا هم عنوان نکرده ام که موفق بوده ام و یا اینکه هستم .بلکه موفقیت را با معیارهای افراد بینا هرگز ندیده و قبول ندارم .من تفاوتم فقط همین است و بس یعنی اینکه ملاک ها و معیارهای افراد بینا را برای انجام امور یک نابینا و کم بینا را حقیقت و واقعیت نمی دانم .فقط تلاش می کنم و با دقیق نگری به اموری نظاره می کنم که توانائی ما را نسبت به بینا ها محرز می سازد .البته تا حصول به قطعیت این نگرش من فاصله زیاد دارم .من در این مجال اصلا قصد بحث در مورد انجام و توانائی امور توسط معلولان که منحصرا نابینا شده را دنبال نمیکنم .این مقوله دیگری است که در جای دیگر باید بحث شود .نظری هم نسبت ه نظر شخصی افراد مبنی بر فضاهای کار ندارم و این را نیز محقق می دانم که هر فرد با توجه به نگرشش به زندگی و درصد شناخت توانائی حقیقی خودش مسیر زندگی اش را تعیین و در همان مسیر حرکت می کند .چنان که خیلی از بینا ها با داشتن چشم و بدن سالم حتی حاضر به نوشتن خطی و خواندن حداقل مطلبی ندارند و شغل خودشان را هم در فضای آزاد و مشاغل آزاد تعیین می کنند .حرف من دقت معلولان به این مهم است که ما قانون اشتغال و سهمیه خاص داریم و هم اکنون نیز دوستان ما در حال تلاش برای تدوین و به تصویب رسیدن و اصلاح قانون حمایت از معلولان دارند ولی با نهائی شدن پیش نویس جدید باز ما گامی به عقب خواهیم افتاد و حقوق مسلم خودمان را هرگز باز نخواهیم سناند .برادر من حرف من بر توانائی معلول که نابینایان هم جزئی از آن هستند فعلا نیست بلکه اثبات حقوق معلولان در قوانین مسلم است .وقتی تمام قوانین در حال ملغی اثر شدن است با تصویب این پیش نویس آیا تصور نیم کنید که دیگر اصلاح حمایت از معلولان معنی ندارد .فرد بینائی که حنجره اش مشکل دارد و در تصدی معاون اداره ای هم هست شما آن را معلول نمیدانید .آن شخص چطور باید سخنش را ابلاغ کند .دوست من مشکل همواره موجود است ولی اعتماد به نفس می تواند راه چاره باشد .کاغذ هم هرگز از دور باطل خارج نخواهد شد ، فعلا منطقی تر است ولی روزی به همه اینها خاتمه خواهند داد .حرف اصلی من این است که وظیفه تک تک ما است که نسبت به درج این تبصره و یا افزودن کلمه معلول در ادامه تبصره دو ماده ۴۲ فقط مانع اصلی و قانونی که در حال شکل گرفتن است را رفع کنیم و الا که تا استخدام فرد در دستگاه راه طولانی و موانع زیادی موجود است اما با وجود این که تا الان هم وجود داشته همه ما نابینایان باور داشته ایم که واقعا نمی توانیم .در ضمن مدیر بودن هم کار سختی است .اما با تصوری که مدیر کل شما برای شما ایجاد کرده راحت ترین کار است ولی تصور بفرمائید که باز هم افرادی هستند که اگر ما اعتماد نداشته باشیم به خودمان سعی بر سر بهسر گذاشتن ما دارند اما باید هوشیار بود و جلوی بازخورد های منفی را گرفت .من به همان مدیر کل عزیزی که به شما گفت ببین شما این برگه را بخوان می گفتم که شما زا نظارت بر امور مالی و حقوقی و سایر موارد در حوزه مدیریتتان چقدر می دانید و او قطعا خواهد گفت که من حسابدار و کارگزین و غیره دارم و نیازی نیست که همه امور را بدانم و بعد می توانستید حقانیت خودتان را بر او نیز ثابت کنید .ما اگر کمی به خودمان زحمت بدهیم قطعا با یک افزونه کار آمد بسیاری از صفحات نرم افزارها را به سهولت بخوانیم و به اموری دست بزنیم که بیناها از توان وتحملش خارج است .در یک کلام من تمام افراد دستگاه های اجرائی و اداری را معلول می دانم که اگ راینطور نبود اینهمه نقص و امور خلاف قانون نیز هرگز به وجود نیم آمد .
به امید اینکه روزی فرا برسد تا اینکه بینا ها برای انجام امورات کاری و شغلی اشان به سراغ معلولان و علی الخصوص نابینایان بیایند و با تعجب از اموری که نابینایان می توانند انجام دهند ولی ایشان عاجزند ، بنگرند .

دیدگاهتان را بنویسید