خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

مکعب روبیک مخصوص نابینایان

با سلام.

قصد دارم در این نوشتار اندکی در خصوص مکعب روبیک نابینایان برای شما عزیزان توضیحاتی بدهم. ابتدا از خانم فاطمه جوادیان متشکرم که من را از طرح این موضوع در سایت گوش کن مطلع کردند.

عزیزان باید بگویم که چندین سال است که اقدام به مناسب سازی بازی‌های فکری مختلف برای نابینایان کرده‌ام و مدت بیش از پانزده سال است که به دلیل علاقه شخصی برروی بازی فکری مکعب روبیک و شیوه‌های مناسب سازی آن کار کرده‌ام تا آنکه به نسخه نهایی و کاربردی آن رسیده‌ام. این نمونه هم اکنون قرار است که توسط یک شرکت معتبر تولید بازی‌های فکری در تهران تولید شود، ولی شرکت مذکور برسر تولید آن اندکی مردد است، زیرا اطمینانی به استقبال نابینایان از آن ندارد و به همین دلیل قرار بر آن شده است که تعداد محدودی به صورت نمونه تولید شود و در اختیار نابینایان قرار گیرد و کلاس‌های آموزشی مخصوص نابینایان برگزار شود که در صورت استقبال عزیزان نه تنها مکعب روبیک نابینایان، بلکه به طور کلی پروسه مناسب سازی تمامی بازی‌های فکری در دستور کار آنها قرار می‌گیرد.

بنابراین به مرحله تولید رسیدن چنین بازی‌هایی برای نابینایان به میزان استقبال همه نابینایان دارد که بی‌شک به قیمت پایین محصول نیز می‌انجامد، در غیر این صورت همه ما مجبور هستیم از نمونه‌های دستساز استفاده کنیم که بالطبع هم قیمت بیشتری خواهند داشت و هم آنکه از کیفیت قابل قبولی نیز برخوردار نخواهند بود ضمن آنکه زیاد هم نمی‌توانند در دسترس باشند.

بنابراین از شما عزیزان خواهشمندم اگر این عمل مورد علاقه شما است و به آن علاقه‌مند هستید اینجانب را در این راه یاری کنید و اینجانب نیز نهایت تلاش خود را خواهم کرد که کلاس‌هایی مناسب برای آموزش نابینایان (حد الامکان رایگان) برگزار کنم.

سپاس

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «مکعب روبیک مخصوص نابینایان»

سلام آقای صابری
من شدیداً اعلام آمادگی می‌کنم که یکی از این روبیک ها رو می‌خوام و در تعداد من رو هم محاسبه کنید.
اتفاقاً روی وبلاگ شما خوندم که با روبیک آشنایی دارید و می خواستم به زودی یه کامنت در این مورد براتون بفرستم که راهنماییمون کنید از کجا مناسب سازی شده اش رو تهیه کنیم که یعنی کاش از خدا یه چی دیگه می‌خواستم ….
شاد و همیشه سربلند باشید.

نخودی عزیز هنوز نمونه‌های تولیدی آن تهیه نشده است و عرض کردم که کارخانه تولید کننده قرار است حدود صد نمونه اولیه به صورت آزمایشی تولید کند واگر مورد استقبال قرار گرفت آن را تولید انبوه کند و این توافق همین دو روز پیش حاصل شد و تا تولید انبوه چند ماهی فاصله داریم. من قول می‌دهم که در همین سایت خبر آن را به اطلاع همه دوستان برسانم.

سلام زهره خانم. اگر تا به دست آمدن نمونه‌های تولیدی صبر کنید قطعا قیمتی بسیار مناسب خواهند داشت، ولی اگر هم اکنون بخواهم نمونه‌های دست ساز خودم را به دوستان بدهم، هر مکعب تقریبا حدود ده هزار تومان گران‌تر از نمونه‌های بینایی آن خواهد بود. پس دوستان اندکی صبر کنند تا نمونه‌های تولیدی آنها عرضه شود هم به لحاظ قیمتی بهتر است و هم کیفیت آن بهتر خواهد بود. آموزش آن نیز به لحاظ الگوریتم‌ها تفاوتی با شیوه بینایی ندارد ولی باید در شرایطی متفاوت و شاید با ساعات بیشتری ارائه شود.

آقای خسروی عزیز من ساکن اصفهان هستم و قطعا عرضه آن را از اصفهان آغاز خواهم کرد و احتمالا آموزش آن را در خانه خلاقیت و اگر انجمن موج نور با من همکاری کند در خانه ریاضیات ارائه خواهم کرد، ولی دوستان ساکن دیگر شهر‌ها که تمایلی به انجام این کار دارند می‌توانند در شهر خود با یکی از مراکز آموزش روبیک (ترجیحا دولتی که شهریه‌ای کمتر داشته باشد) هماهنگ کرده و هم نوع‌های همشهری را نیز گرد آورند و آمادگی خود را نیز به اینجانب اعلام کنند تا تعداد مکعب مورد نیاز آنها در اختیارشان قرار بگیرد.

سلام.
آخجون بازی!
عاشق مکعب و پازل و از این چیز هام.
من هم هستم.
میگم میشه بعد از این به مناسب سازی انواع پازل ها هم۱نظری کنید؟
بچه که بودم چندتا پازل داشتم که بینایی بودن ولی من می تونستم درستشون کنم. آخه شکل و اندازه قطعه هاش باهم تفاوت داشتن و روی صفحه پازل هم جای شکل ها با خط یادم نیست برجسته بود یا فرو رفته مشخص شده بود و من کلی می گشتم ولی آخرش جای درست رو پیدا می کردم و هیچ وقت یادم نمیره که چقدر بهم روی اون پازل ها خوش می گذشت. یا من درست نگشتم یا واقعا دیگه از اون چیز ها نیست. اگر باشه من با اینهمه فاصله که از دوران بچگی گرفتم باز هم بازی می کنم.
راستی من که بچه بودم۱اسباب بازی بود که بهش می گفتن جا گذاری حیوانات. یک صفحه پلاستیکی بزرگ بود با حدود۵۰تا سوراخ به شکل حیوانات مختلف که حیواناتش هم از جنس پلاستیک و از صفحه جدا بودن و ما باید جای هر کدوم رو پیدا می کردیم و حیوان مورد نظر رو می ذاشتیم سر جاش و اگر اشتباهی می ذاشتیم طبیعتا جا نمی رفت. یک طور هایی مثل پازل حیوانات بود و البته بینا ها هم بازی می کردن ولی برای بچه های نابینا خیلی عالی بود چون با شکل حیوانات کم و بیش آشنا می شدن. چند وقت پیش من تمام بازار ساری رو گشتم که واسه چندتا بچه نابینا یکی از اون ها پیدا کنم ولی نه اون ها رو پیدا کردم نه اون پازل ها رو و نه هیچ چیز دیگه ای که به درد بچه های من بخوره. با دست درست کردم ولی به خوبی اسباب بازی بازاری نشد. پارچه و مقوای کلفت خوب بود ولی کاری که من دلم می خواست رو انجام نداد.
خیلی دلم ی خواست جایی باشه تا در این موارد حرف بزنم و حالا اینجا حرف زدم و چقدر هم حرف زدم. اگر ممکنه بهم کمک کنید. راهنماییم کنید و بگید از کجا می تونم از این مدل اسباب بازی هایی که در گذشته بودن و نمی دونم چرا الان دیگه نیستن رو پیدا کنم.
ببخشید از پر حرفیم. واقعا لازم داشتم از کسی کمک بخوام.
پاینده باشید.

دوباره سلام.
با عرض معذرت من کامنت قبلیم رو یادم رفت۱بار بخونم و بدون ویرایش فرستادم. یک جا می خواست رو اشتباه نوشتم.
درضمن، یادم اومد. خط هایی که جای شکل های روی پازلم رو مشخص می کردن فرو رفته بودن. فرو رفتگی های نازک ولی مشخصی که من از روی اون ها و تطبیق شکل هایی که توی دستم بود می تونستم جای درست هر شکل رو پیدا کنم و پازل رو بسازم. طول می کشید ولی کیفی رو که بهم می داد هیچ وقت یادم نمیره.
باز هم ممنون و پاینده باشید.

سلام پریسا خانم. کاملا متوجه منظور شما هستم و پازل‌هایی را که فرمودید نیز دیده‌ام. دوست عزیز پازل‌های بسیاری است که می‌توان آنها را برای نابینایان استفاده کرد. شما و دیگر دوستان علاقه‌مند به چنین بازی‌هایی می‌توانند با ایمیل من تماس بگیرند تا در خصوص این پازل‌ها با توجه به شهرشان هر راهنمایی که می‌توانم ارائه کنم.
vhdsaberi@gmail.com

حال که می‌بینم دوستان مشتاق بازی‌های فکری هستند باید بگویم که چندی پیش همزمان با هفته «کودک و بازی» من یک نشست تخصصی در اصفهان با موضوع «مناسب سازی بازی‌های فکری برای کودکان با نیازهای ویژه» داشتم که به همین موارد می‌پرداخت. در صورتی که سایت گوش کن شرایط آن را فراهم کند فایل صوتی آن را در اختیار همه قرار خواهم داد تا با مباحث اصولی مربوط به بازی‌های فکری و معلولان آشنا شوند.

سلااااام بر عارف نازنین. عزییییزم خیییلیییی خوشحالم که پستی از شما اینجا میبینم. واقعا خوشآمدید. من طرفدار جدی بازیهای فکری هستم. ولی در قسمت برچسبها نوشته ای که بیشتر مال کودکان است آیا به درد من و خودت و امثال ما نمیخورد.
ما هم در این سنین نیاز به کارهای فکری داریم.
به هر حال باز هم ممنون از حضور سبزت در این محله عارف گرامی و دوست داشتنی.
باز هم بیا باز هم پست بذار. نمیدونم وبلاگت به محله لینک شده یا نه, اگه نشده حتما این کار را بکن.
محله به افرادی چون شما شدیدا نیازمنده.

با سلام به حسین آقای عزیز. شما همیشه به بنده لطف دارید. بی شک بازی‌های فکری برای تمامی سنین کاربردهای خاص خودش را دارد که از جمله آن برای افراد در سنین بزرگسالی تا کهن‌سالی تاثیر آن بر تقویت حافظه و دوری از آلزایمر است. اگر توفیقی حاصل شد در پستی جداگانه در خصوص تاثیر بازی‌های فکری بر نابینایان نیز خواهم نوشت. سپاس.

سلام. جناب آقای صابری مدتی بود از شما بی خبر بودم.
من که خودم عاشق بازی های فکری و تفریحی هستم. چند وقت پیش هم دو تا مطلب راجع به بازی های فکری در همین سایت منتشر کردم. (پنتاگو و اتلو) خیلی خوشحال می شم که با هم در این زمینه صحبتی داشته باشیم و یک مکعب روبیک هم من خریداری کنم.
مدتها پیش نیز در همین سایت چند بازی دیگه رو هم پیشنهاد داده بودم. در حال حاضر نیز از یه جهت دیگه هم خوشحالم که کسی به غیر از خودم رو هم می بینم که به بازی های فکری علاقه داره و باهاشون بازی می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید