خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

طرح یه مشکل

با سلام خدمت شما دوستان عزیز
من امروز آمدم خدمت شما با یک سوال و یه مطلب
دوستان یه مطلبیست که ذهن منو درگیر کرده اونم اینه که موقع نماز وقتی می ایستم بعد از پایان نماز میبینم 60 الی 90 درجه چرخیدم و خلاصه از قبله منحرف میشم
بعضی وقتها انقد زیاد که نمازم رو باطل میکنه
به نظر شما چی کار کنم؟
مطلب بعدیم اینه که فرض کنیم که یه روزی رفتیم مسافرت توی یه جایی که کسی نیست یا کسی هست ولی بلد نیست به ما قبله رو نشون بده چی کار میکنید؟
آیا برای این سوالها پاسخی وجود داره؟ آیا قبله نمای گویا برای ما ایجاد شده؟
امیدوارم منظورم رو خوب بیان کرده باشم و بتونم از نظرات دوستانم در این باره بهره مند بشم
با تشکر خدا نگهدار

۴۹ دیدگاه دربارهٔ «طرح یه مشکل»

سلام دوست عزیز این یه سؤال مذهبی هست نمیدونم جواب دادنم مشکل داره یا نه!
خوب حالا مطرح کردین، اما به نظر بنده.
آیا موقع نماز خواندن به رسم شیعه از مُهر خاکی استفاده میکنید؟
شما مگه مهرتون هم حرکت میکنه؟
جدی میگم، چون اگر از مهر استفاده میکنید قطعاً مهر ثابت میمونه و شما میتونید با اون جهت خود را حفظ کنید.
در مورد قبله نما باید عرض کنم که فعلاً این مشکل برای نابینایان هست و ای کاش روی موبایلها یا هر وسیله دیگه که به عنوان قبله نما ساخته میشه یه بازِر یا همان سیقنال مانندی بزارند تا وقتی مثیر قبله تشخیص داده شد یه بوغی پخش بشه تا نابینا متوجه بشه قبله کدام مثیر است.
یه کمی هم مسئله شما حکم شرعی داره بنده از اون معذورم.

با سلام خدمت شما دوستان عزیز مثل اینکه وقتی که این پست منتشر شده من کلاً شهرستون بودم به جهت تفریح و گردش و نتونستم به محله دسترسی داشته باشم و جواب بدم پوزش میطلبم
مهر رو رو بروی قبله قرار میدم ولی وقتی که نمازم تمام میشه میبینم که نیم تا یه دوری چرخیده و این دست خودمم نیست
با تشکر خدا نگهدار

اولا در توضیحی برای کامنت جواد بگم که مطالب مذهبی ای در این سایت منتشر میشند که جای دیگری پیدا نشوند و در واقع به درد نابینا بخورند. اتفاقا این یکی را خودم از آقا مرتضی در صف بررسی دیدم و شخصا منتشرش کردم. این مورد، از اون مواردی هستش که واقعا باید یک جایی مث این محله بهش پاسخ بده. حالا اگه طرف مسلمان باشه یا مسیحی یا اهل هر دین دیگه، مهم اینه که اون شخص، نابیناست و به دنبال پاسخی واسه چالش هاش توی این محله می گرده. چالش میتونه از نوع مذهبی هم باشه. چه اشکالی داره. من میگفتم اگه مثلا مداحی فلان مداح که همه جا هست اینجا باشه، یک جور هایی سنخیت نداره که بعضیها بی احترامی تلقیش می کردند.
کسی جواب کامنت منو نده. که فعلا ی وقتی فضا متشنج نشه. هر وقت در اسکایپ بودم ایشالا می حرفیم.
در مورد کج شدن میتونی یک طناب از این سر تا اون سر اتاقت کف اتاق بچسبونی و در راستای طنابت ب‌ایستی.

سلام، باید اعتراف کنم که طناب واقعاً به فکر من نرسید، واقعاً راهکاری درست و به جاست، اما در مورد مسافرت باید بگم که اینطوری که من اطلاع دارم بعضی از نابینایان از تریق مسیر و جهت تابش خورشید میتونن که مسیر قبله رو پیدا کنند اگه از این دوستان کسی به این سایت سر میزنه راهنمایی کنه که ما هم یاد بگیریم، البته میدونم که این راهکار فقط زمانی به کار مییاد که خورشید در آسمان باشه و یعنی اینکه هوا ابری یا شب نباشه، موفق باشید.

آقا ما راستش کلی خندیدیم ها . اگه مثلا رفت خونه داییش چی؟ اونجا هم میتونه طناب بکشه کف زمین؟ یا اگه رفت مسافرت همیشه باید چند متر طناب هم با خودش ببره ؟ بعدشم یه حرفی رو شخصا به مرتضی بگم چون داداشمه///مرد حسابی///تو مگه تیک داری که وسط نماز مسابقه گردش و چرخش و پرش و ورزش برگزار میکنی؟ خخخخخخخخخخخ

سلام آقای علی وردی
اول اینکه رسم زمونه بد رسمیه.دوم به نظرم نابینا بهتره کنار دیوار نماز بخونه.سوم یه کاری شما سجاده پهن کنید و سمت راست و چپتون بالش بذارید.شکلک می دونم نظرات من به اندازه ی ایده ی آقای مدیر ناب نیست.

درود
من عاااشق نی هستم
کاش ضبط میکردین اینجا میذاشتین
جای یه پست تو این ازین دسته موارد خالی بود اونم پست مشابه پست شما که از من منتشر شده بود
با نام سه تا مطلب متفاوت
اگه دوست داشتین یه سری به اون پست بزنید
شاید یه کم به جواب برسین

سلام و عید تون مبارک
آقا مصطفی واه واه واه ….
بعدشم منم گاهی همین مشکل رو دارم خعلی از دوستام هم دارند …. خب الآن یه فرصتی پیش اومده با هم بشینیم فکر کنیم راه حلش رو پیدا کنیم ….
بعدشم شدیداً کامنت اول جناب مدیر رو می‌لایکم “به این می‌گند یه دیدگاه منطقی کلاً نخودی پسند خخخ”
خب منم یه راه حل بدم که در هنگام ایستادن برای نماز همون اول که مطمئن هستیم قبله رو درست ایستادیم کنار های فرش یا موکت بایستیم و فرو رفتگی و برآمدگی این قسمت ها مثل یه خط کش استفاده کنیم و خودمون رو باهاش هرزگاهی وسطای نماز تنظیم کنیم …. دیگه اگه از سجاده استفاده کنید که دیگه همین که از سجاده خارج نشید مطمئناً قبله تون جابجا نمی‌شه و هرچند حرکت هایی داشته باشید چندان قابل توجه نیست و خب اصلاً محسوس هست برا خودتون … مسافرت رو هم بهتر هست یه سجاده سبک کوچیک دنبالتون داشته باشید یا از کناره های فرش و موکت استفاده کنید و قبله نما رو منم خعلی دلم می‌خواد داشته باشم ولی خب ندارم …. کاش یکی اینو اختراع کنه …. راستی اون قضیه طناب هم بنظرم خوب هست من تو خیلی از مساجد دیدم که طناب کف زمین کشیدند تا نماز گذاران با توجه به اون طناب ها یا گاهاً پارچه های سبزی که پهن می‌کنند و جهت صف رو نشون می‌ده مرتب و منظم بایستند …
“می‌گم چسب شیشه ای هم بد فکری نیستها … ما گلبال می‌رفتیم یادش به خیر همین کار رو می‌کردیم البته کنار چسب یه نخ تقریباً کلفتی مثل کاموا هم داشته باشید که زیر چسب بچسبونید که یه کم برجستگی پیدا کنه راحت تر باشید ….

درود! برای ایستادن به نماز بهتر است یا مهر نماز یا پاشنه ی پاها را با لبه ی فرش یا پتو تنظیم کنیم بعدش به نماز بایستیم! در مسافرت یا جایی دیگر غیر از خانه ی خودمون از عصای نابینایی استفاده کنیم، عصا را باز کنیم و کنار خود روی زمین بگذاریم و تکه ی آخرشو جلو ی مهرمون خم کنیم که سمت راست یاچپ و جلوی مهرمون دو ضلع عصا قرار گیرد و به نماز بایستیم! در ضمن خدا از انسانهای حواس پرت تکلیف نمیخواهد و بر آنان نماز واجب نیست! نماز بر افرادی واجب است که حواس پرتی نداشته باشند!

سلام
البته من کمبینا هستم. ولی با دوستان نابینای زیادی در ارتباط بوده و هستم. در مورد سوال اول, کامنت اول جواد نوعی رو لایک میکنم. البته پای دیوار و لبه فرش و پتو و مهر و جانماز و سجاده و عصا و همه اینها برای گم نکردن جهت خوبن. طناب رو اصلا توصیه نمیکنم که خیلی زایعاته و اگر خوستید ازش استفاده کنید, گوشهاتون رو ببندید که صدای آخی اوخی اطرافیان به گوشتون نیاد.
اما در مورد سوال دوم که تا اینجا هیچکس جواب بدرد بخوری نداده. شما میتونید از فردی که میخاد قبله رو بهتون نشون بده و نمیدونه چه کار کنه بخاید که خودش به درستی رو به قبله بایسته و شما هم شونه به شونهش بایستید.
التماس دعای خیر.

سلام دوست عزیز.
بنده خودم نابینا هستم اما خیلی راحت نماز می‌خوانم و از قبله هم منحرف نمیشوم. در مسافرت هم تا الآن به مشکل بر نخوردم چون خیلی راحت اطرافیانم به من کمک کردن اما فکر میکنم استفاده از سجاده بهترین و آبرومندانه ترین کار باشد چرا که هم با نمازگزاران بینا برابری کرده ایم هم حرف توی دهن بعضی از این بیناها برای تمسخر نابیناها نگذاشته ایم.
موفق باشید.

یه جسارت خدمت دوستای بزرگوارم دارم.
دوستان تقاضا دارم در صورت امکان مسئله خندیدمو خندیدین و اینجور چیزا رو سعی کنید در چنین بحثهایی زیاد مطرح نشه درست است شاید ما همنوع هستیم از هم دلخور هم نمیشیم اما باعث میشه یه جورایی دلسردی پیش بیاد.
ضمناً باعث میشه منی که یه مشکل مهم شخصی دارم اینجا نیام مطرح کنم چون تو دلم میگم اگه فلان حرفو بزنم کلی بهم میخندنا!و!و.
لطفاً دنباله این کامنتو نگیرین یه وقت تشنج در کامنتدونی پیش نیاد.
موفق باشین.

با سلام من نظر آقای نوعی رو لایک میکنم و اضافه میکنم که اگر ما نابیناها با هم مسائلی که شاید فقط برای یک نابینا اتفاق بیفتد رو مطرح نکنیم پس کجا باید مطرح کنیم
درباره پرسش های مطرح شده دوستان بطور کامل پاسخ دادند ولی من از همه ی راه کار ها سجاده رو ترجیح میدم و توصیه میکنم
یعنی همیشه یک سجاده جمع و جور همراه داشته باشیم چرا که
۱ شاید همیشه دیواری نباشد
۲ فرشی نباشد اگر باشد یکدست باشد و این که در کناره فرش قرار نگرفته باشیم
۳از طناب که هیچ نمیگویم
که مثل چسب بیشتر رنگ مضاح دارد
۴ آفتاب هم همیشه نیست
۵ عصا هم توصیه نمیشود چرا که ممکن است یک بچه بازی گوش از فرصت استفاده کند و از آن به عنوان لانچیکو استفاده نماید و شما رو خلأ سلاح کند
با با تشکر ولی خوب خودمونیم این هم یک پست مذهبی بود دیگه
پس نمیتونیم بگیم در این محله حرفی از مذهب نباید باشه

سلام من با سجاده موافقم خیلی روش شیکیه
در ضمن خودم اصلا منحرف نمیشم شاید این مشکل بعضی از نابیناها باشه در کل نظرات نخودی رو میلایکم تو مسافرت هم با تابش آفتاب میشه قبله رو پیدا کرد ولی خب پرسش از بیناها بهتره

ببخشید دوباره اومدم
یادم رفت نظرم درباره بخش دوم سؤال رو بگم.
برای پیدا کردن جهت قبله در جایی غریب مانند مسافرت و هر کجا که جهت قبله رو ندونیم چند پیشنهاد دارم
اولا همون قطب نمای گویا که بهترین است
دوما ببخشید این جمله رو میگم معمولا از جهت قرار گرفتن سنگ توالت هم میتوان تشخیص داد
سوما از دیگران بپرسید و برای راحتی کار و زودتر به نتیجه رسیدن نظر دوستمون که فرمودند از شخص بینا بخواهیم خود به سَمتِ قبله بایستد و سپس ما هم شانه به شانه او قرار بگیریم. سجاده فراموش نشه

جناب پردل, سلام,
فکر کنم قطب نما درستتر باشه, یعنی جدا نوشته بشه
قبله رو یه (ه) کم زده بودین که اشتباه تایپی میشه نه املایی
به ایسته رو هم با اینکه پارس آوا بد میخونه فکر کنم بایسته بنویسیمش درستتر باشه
یه جمله هاتون هم یه کم قاطی شده بود ولی مفهوم رو میرسوند
در آخر این نظرات من بود ممکنه اشتباه گفته باشم
پاینده باشید

آقا مرتضی عزیز سؤالی را مطرح کردی که هرچند بعضی از دوستان آن را ساده گرفتند ولی باور کن مدت‌ها گریبانگیر خود من بود. راهی هم که پیش گرفتم چنین است: نخست اینکه همیشه سعی می‌کنم در جایی بایستم که یک شاخص مکان یاب وجود داشته باشد: مثلا در نزدیکی لبه فرش یا دیوار یا میز ناهار خوری یا میز کامپیوتر و… به نحوی که هرزمان شک کردم با دست آن شاخص یعنی لبه فرش یا کناره دیوار و… را لمس کنم و برای شروع زاویه خودم را نسبت به آن شاخص تنظیم می‌کنم. در مواقعی هم که چیزی در آن نزدیکی نیست سعی می‌کنم از صداهای اطراف استفاده کنم مثلا از صدای فیش فیش فن کامپیوتر یا صدای مثلا کولر یا حتی جهتی که باد کولر به من می‌خورد.. در جاهایی هم که موکت هست و فرش نیست سعی می‌کنم از یک سجاده استفاده کنم و آن را در جهت قبله قرار دهم و خودم را با جهت سجاده تنظیم کنم ولی سجاده روی فرش‌ها معمولا کمی کج می‌شود. دست آخÑ هم سعی می‌کنم حواسم را به نمازم بدهم و قلبا به سمت قبله بایستم و خودم را هم زیاد ناراحت این مسائل نمی‌کنم چون آنکه صاحب نماز است خود همه معذورات ما را می‌داند.

در جواب سؤال دوم شما هم باید بگویم که پروژه درس ستاره شناسی من شیوه‌های مختلف جهت یابی و ساخت یک قطب نما و قبله نمای گویا برای نابینایان بود که به دلیل نبود امکانات مالی برای ساختن آن، صرفا نقشه‌های آن را ارائه کردم که به احتمال زیاد در کتابخانه انجمن ستاره شناسی ادیب موجود است. ولی هم اکنون که سعی در تهیه مطالب و جزوه‌ای برای آموزش نجوم به نابینایان دارم سعی می‌کنم این موضوع جهت یابی را هم در آن بگنجانم. اشاره خوبی کردید. متشکرم.

سلام که
واه پروردگارا . مگه میشه . چطور آدم چرخ میزنه دور خودش موقع نماز . مگه میخوایم به گلا آب بدیم که بچرخیم . پاهاتو سر جاش سفت نگر داری اینور اینور نکنی مشکلی پیش نمیاد . راستی مهر نشون خوبیه . وقتی صاف مثل خط کش بشینیم بلند بشیم که گم نمیشیم . تازشم هر کی اینطوری چرخ چرخ بخوره به جان جدم نمازش باطله . یکی از بطلان نماز همین تکون تکون خوردن .
نتیجه اینکه ما صاف میشینیم صاف بلند میشیم . پاهات باید نقطه ی ثابتی داشته باشه .

بیرون هم که خب اگه کسیو پیدا کردیم که هیچ . اگرم نکردی . همینجوری به یه سمتی بخون خب . خدا اهل حاشیه نیست شکرش . قبولمون داره . شرمنده کمک بهتری به مغزم نرسید .

با سلام خدمت شما دوستان عزیز
اا پوزش از تمام دوستانی که اینجا اومدن میخام بگم که من تاحالا مسافرت بودم و نتونستم با محله تماس بگیرم
از همه ی شمایی که آمدید و کامنت دادید و ما را در پیدا کردن قبله یاری نمودید بسیار بسیار تشکر میکنم
در پایان خواستم بگم که من توی این مسافرت یه قبله نمای پیدا کردم که وقتی که رو به قبله قرار میگیره اذان میگه
ااین قبله نما نرم افزار هست که روی گوشیهای ااندروید نصب میشه ولی فعلاً دمو هستش یه روز بیشتر کار نمیکنه
من میخام اگه دوستان مایل باشن این قبله نما رو که به صورت نرم افزار هست رو اگه بچه ها موافق باشن اینجا منتشرش کنم البته باز هم بنم که کرک نیست
اا تشکر خدا نگهدار

با سلام خدمت دوستان عزیز
ًبخشید من یه کم غلط تایپی و املایی دارم اگه غلطامو هم بگیرید ممنون میشم راستی نیاز به یه تنظیماتی دارم که جازم بتونه متنی رو که می نویسم بخونه تا بتونم ویرایشش کنم آیا راهی هست؟
با تشکر خدا نگهدار

سلام مرتضی جان .اول اینکه من نظرم رو میگم ولی نخندین چون الان نزدیک یه ساعت هست که دارم رو حرف این رفیقمون میفکرم تا نتیجه بگیرم .. برای اینکه بخوای در مرحله اول قبله رو پیدا کنی بگم که این حرف فقط نظر خودم هست نه چیز دیگه یا اینکه از عالمی پرسیده باشم . بنظر من خونه ها دو شکلن جنوبی و شمالی .یعنی یکی اینکه اول وارد خونه میشی اول حیاط داره بعد وارد ساختمان میشی و دومی که اینکه وقتی در ساختمان رو باز میکنی مستقیم وارد ساختمان میشی دیگه حیاط نداره . درسته . بگو خوب . خوب . وقتی وارد خونه هایی میشی که حیاط نداره یعنی یه ضرب وارد خونه میشی چه طبقه اول چه طبقه آخر شما وقتی که وارد منزل شدی حالا هر قسمتش چه خود پذیرایی چه اطاقها . ببین شما فرض کن وارد اطاق شدی اینجا اگه دقت کنی میبینی که پشتت به سمت در هست بگو خوب . خوب . این جا که شما پشتت به در هست وقتی وارد اطاق شدی خوب خونه چهار ضلعی هستش شما همونطور که پشتت به در هست میری سمت راست خونه یا اطاق رو پیدا میکنی رو به بالا بعدش از اونجا یعنی سمت راست اطاق قسمت بالا نه پایین یعنی سمت راست پایین میشه نزدیکای در اونجا نه قسمت بالا سمت راست رو میری به سمت چپ و دقیقا اندازه میگیری . به عنوان مثال قدم میگیری . مثلا از سمت راست اطاق تا سمت چپش چهار قدم هست . بگو خوب .. خوب . شما میای تا نصفه هاش یعنی میشه دو قدم حالا نصف اون میشه قبله . یعنی یک قدم یعنی از سمت راست تا نصف سمت افقی میشه دو قدم نصفش میشه یه قدم شما باید به اون زاویه وایستی این میشه قبله شما در خونه ای که حیاط نداره یعنی از سمت راست تا سمت چپ افقی یک چهارمش . البته بازم میگم شما باید اندازه دقیق رو قدم بزنی اون چهار قدم مثال بود داش گلم . حالا شما وارد ساختمونی میشی که وقتی در حیاط رو باز میکنی اول حیاط هست . خوب شما حیاط رو رد میکنی و وارد ساختمون میشی چه طبقه اول چه آخر که حتی برج میلاد باشه . حالا که وارد ساختمان و بعد اطاق شدی اینجا دیگه پشت شما به در هست حالا هر قسمتش که باشی چه پذیرایی چه اطاقهاش که وارد بشی در پشت سر شماست . شما باید برگردی و رو به در بشی و همون کاری رو که اونجا انجام دادی رو اینجا انجام بدی یعنی بری باز سمت راست اطاق رو پیدا کنی باز قدم بزنی و نصف نصف اندازه اطاق که میشه یک چهارم از سمت راست تا سمت چپ به سمت بالا اونجا میشه قبله شما حالا فرقی نمیکنه که دیگه ساختمان باشه یا نمازخانه مسافر خانه شما باید اول بفهمی که خونه یا هر کجا اول حیاط داره یا نه که سمت راست اون محدوده و یک چهارم تا سمت چپ میشه قبله شما . خودتون هم وسط وای میستین یعنی دو قدم و به اندازه یک قدم مایل به سمت راست میچرخین .. بگو خوب خوب من اینو فکریدم تا تونستم دریابم تاحالا امتحان نکردم .شما برای امتحان وارد هر جایی که شدی اول قبله رو پیدا کن بعد از طرف بپرس که قبله درست هست یا نه ببین چی میگه . اگه گفت اشتباه هست بگو خودت مورد داری عمو … بعدشم خدا همه جا هست با تردید نماز نخون اگه شد که شد اگه نشد نمازتو بخون با لذت کامل . ولی خداییش همتون امتحان کنید راستی اینم بگم که به همون اندازه شما درجتون رو هم به همون سمت بدین یعنی قبله که پیدا شد به همون اندازه چهل و پنج درجه به سمت راست بچرخین .. تا اینجاش صلوات .. بگو خوب خوب .. حالا داش گلم واسه نماز خوندنت بگم که مطمینم که شما نمازت رو تند تند میخونی و این اوللین دلیلی هست که تمرکز شما رو پرت میکنه شما باید با حوصله و آرامش مطلق نمازتو بخونی ولی بعضی ها نماز میخونن ولی عربی بلد نیستن نمیدونن معنیش چی میشه یعنی در اصل به معنیش توجه نمیکنن . من زمانی که نماز میخوندم مثل یه شعر میخوندم که مصرع به مصرع میخوندم بعد معنیش رو هم پشت بندش توی دلم میخوندم یعنی یه نماز چهار رکعتی بدون ذکر و از این جور حرفا یک ربع طول میکشید . و صبر نماز رو میفهمیدم . بگو خوب . خوب . بعدش داداش شما میتونی کم کم روی خودت کار کنی یعنی اول بیای توی خونه که هستی یه تخته چوبی که مستطیل باشه به اندازه مثلا دو سه سانت کلفتی داشته باشه رو بیاری بزاری زیر پات بعد سجاده رو بزاری روش بعد نمازتو بخونی اینجا اگه بخوای مثل فرفره بچرخی نمیتونی چون میفتی پایین از تخته . بعد کم کم عادت میکنی که جایگاهت رو بشناسی و بعد کم کم تخته رو بردار و اون اندازه رو توی ذهنت تصور و تجسم کن .. خداییش نخندین چون خداییش نزدیکه یه ساعت رو این قضیه فکریدم . در پناه حق

داش موری خداییش متوجه شدی یا نه خدایی راستشو بگو یا اینکه فقط جنوب و شمالش رو متوجه شدی . ولی داشتی خدایی ابتکار رو . فکری که من کردم هیچ حاج آقایی نمیتونه کنه . خخخ . ببین داداش گلم مگه خونه شرقی یا غربی هم داریم . آهان فهمیدم داداش اون خیابون غربی یا شرقی هستش . حالا هر چی که باشه اصلا شما بگو متساوی الساقین . یا حیاط داره یا حیاط نداره . اگه داشت که اونجوری اگه نداشت اینجوری . به من میگی چی جوری آره عزیزم اینجوری خخخ داداش حالا اگه باز مشکل ی پیش اومد هر وقت اومدم توی اسکایپ میحرفیم . یا علی داش

دیدگاهتان را بنویسید