خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

صفحه خوان jaws 16 چه امکانات جدیدی دارد؟

شاید با خودتان بار ها گفته باشید این جاز هایی که نسخه به نسخه مرتب پشت سر هم می آیند، چه فرقی با هم دارند؟ واقعا این جدیدتر ها به چه دردی می خورند؟ باید در پاسخ به شما دوستان عزیز عرض کنم که نسخه به نسخه از برنامه ها که به روز می شوند، برای این است که اشکالات قبلی برطرف شود و امکانات جدید اضافه گردد. البته همیشه اینطور نمی شود و گاهی پیش می آید که یک نسخه ی جدید از نسخه ی قدیمی بدتر از آب در می آید. در مورد صفحه خوان جاز باید خدمتتان بگویم هرچه نسخه های بالاتری آمده، اخیرا سعی شده با ویندوز های هفت و هشت سازگار شود و مثلا صفحات لمسی را پشتیبانی کند یا از مرورگر های نسخه های جدید پشتیبانی کند. اتفاق بسیار بسیار ویژه ای در جاز های جدید نیفتاده. شاید من چون حرفه ای نیستم اینطور فکر میکنم. به هر حال، گاهی وقت ها نیز اتفاقی مهمی در یک نسخه رخ می دهد و امکان جدیدی اضافه می شود. مثلا در یکی از نسخه های قدیمی جاز، امکان اعلام نوار های پیمایش یا همان درصد ها به جاز اضافه شد. یا در دو سه نسخه قبلتر، امکان فهرست واژگان با کلید های insert+control+W به جاز اضافه شد. موارد دیگری از جمله خواندن سریع و سایر امکانات کم و بیش بوده که اضافه شده باشد ولی مثلا من خودم انتظار داشتم امکان تبدیل متون به صوت MP3 در یکی از نسخه های جاز اضافه شود که هنوز نشده است. با این مقدمه، برویم سر بحث امکانات جدید جاز شانزده که هنوز نسخه ی آزمایشی آن بین بچه ها پخش شده.

  • جستجو به دنبال دستورات جاز. بعله. درست خواندید. بعضی از فرمان های جاز هست که کلمه ی انگلیسی مربوط به آن را می دانید ولی خود فرمان را یادتان رفته. خوب کافیست insert+space را بزنید و سریع حرف J را بزنید. آن وقت پنجره ای جهت جستجوی شما برای فرمان مورد نظرتان باز می شود. مثلا بنویسید title و تمام دستوراتی که در مورد تیتر است با کلید مربوطه و توضیحاتش برای شما ظاهر می گردد. البته از فهرست برنامه های مدیریتی جاز نیز می توانید این مورد را فعال کنید. ابتدا insert+f2 | search for commands.
  • حالت نیمه خودکار نوشتن. بعله. تا حالا برای فعال شدن حالت نوشتن توی صفحات اینترنتی، دو حالت داشتید. حالت اول که اکثر بچه ها استفاده می کنید، حالت خودکار نوشتن هستش. یعنی به محض اینکه با کلید های جهتی یا تب روی ی جای متنی می رسید، جاز خودش حالت نوشتن رو خودکار فعال می کند تا بنویسید. حالت دستی نوشتن هم بود که بچه های حرفه ای فعال می کردند. در این حالت، تا خودت روی یک جعبه ی متنی داخل اینترنت کلید enter را نزنی، حالت نوشتن فعال نمی شود. یعنی مهم نیست با کلید جهتی یا تب روی جایی برسی که باید چیزی بنویسی، حالت نوشتن فعال نمی شود مگر به اختیار خودت. میتوانی رد بشوی و چیزی ننویسی و ادامه ی صفحه را بخوانی. حالا در این حالت سوم که در جاز شانزده آمده، می توانی حالت نیمه خودکار نوشتن را حالش را ببری. این حالت به این صورت عمل می کند که وقتی با کلید های جهتی روی بخش های متنی باشی، حالت نوشتن، بطور خودکار فعال نمی شود ولی اگر با تب بر روی جا های نوشتنی قرار بگیری، حالت نوشتن، بطور خودکار، فعال می شود. برای دسترسی به این گزینه ها از تنظیمات سریع insert+v | auto forms mode استفاده کنید.
  • عملکرد وحشتناک لذتبخش واژه‌شناس جاز در سند های با قالب بعله. از این به بعد، اگر یک فایل PDF به زبان انگلیسی باز کردید و هیچ برای خواندن پیدا نکردید، کافیست insert+space و سریع حروف o d را بزنید تا کل متن، بدون توجه به نوع نمایش سند، شروع به شناخته شدن کند. همینطور که نتایج به نمایشگر نتیجه اضافه می شود، با کلید های استاندارد خواندن متن، متن را مطالعه کنید یا از متنتان کپی بگیرید.
  • عملکرد بهتر جاز با word2013 بطوری که با jaws cursor می توانید متون روی صفحه نمایش را بخوانید. در خط بریل نیز بهبود هایی حاصل شده که بیخیال.
  • در پروفایل صدا ها تغییرات خفنی به وجود آمده که بازم باید بگم بیخیال. آخه اصن خوندنشم گیجی میاره چه برسه بخواهی عمل کنی. ی تیکه ی کوچکولوش رو میگم. مثلا جدیدا توی جاز شانزده اگه شما ی متنی به دو زبان داشته باشی و برای هر دو زبان، صدا هایی روی کامپیوترت نصب باشه، اگه زبان متن عوض شد، جاز هم صدا رو عوض می کند تا شما حالشو ببری. در همین حد کافیه دیگه هاااان؟ راستی اینقدر این پروفایل صداها رو بدبخت رو تغییر دادند و شستشوی مغزیش کردند که نمیتونید تنظیمات صدا های جاز های قبلی رو با این جاز شانزده یکی کنید. یعنی تنظیمات قدیمی روی جدیده اعمال نمیشه.
  • ویندوز ایکس پی در جاز شانزده به قربان‌گاه رفت. بعله. درست خوندید دوستانم. گریه نکنید. روزگار همینه دیگه. جاز شانزده به بالا روی ویندوز های ویستا به بالا کار میکنه. پس حالا همه دستا به بالاااا. بیایید وسط تا این مقاله ی کمی از حالت علمی به حالت رقصی تغییر جهت بده. خخخ! کلا مقاله ی خودمو با دست خودم داغونش کردم رفت که رفت!
  • دو برنامه ی reading list و people در ویندوز هشتو یک در جاز شانزده به خوبی و خوشمزگی تمام، ساپورت میشند. که خوب این کاری به ما نداره. ما همون ویندوز هفت بسمونه. شما رو نمیدونم.
  • ی حرکت لمسی واسه بستن جاز. بعله. اگه شما کامپیوترتان با کلاس تشریف دارند و صفحه ی لمسی دارند. میتونید با پنج انگشت مبارک، سه بار روی صفحه ی مانیتور، ضربه بزنید تا فرمان بستن جاز اجرا بشه. به نظرم با حاله. پنج انگشتی تق تق تق. جاز بسته شد. هوهو. چه راحت.
  • ی منبع جدید جستجو به بخش research it جاز شانزده اضافه شده که اجازه میده وضعیت مرسولات پستی USPS آمریکا رو پیگیری کنید. کافیست insert+space r را بزنید بعدشم شماره رهگیری رو بنویسید و USPS رو از اون لیسته که بلدید انتخاب کنید و enter بزنید تا وضعیت رو نشون بده.
  • ی بهبود هایی توی بخش خط بریل اتفاق افتاده که طبق معمول میگم بیخیخی. راستی، ی امکان دیگه هم این که اگه جازتون هنگ کرد، خودش بعد سی چهل ثانیه مث بچه ی آدم درست میشه.

همین دیگه. اگه خواستید، جاز شانزده رو از این صفحه، دانلود بفرمایید که نسخه ی نمایشی چهل دقیقه ای و البته آزمایشی هستش. در واقع باید حرف h را بزنید تا به دانلود برسید.

دوستون دارم ی عالمه. میدونم میدونید.

خوش باشید تا همیشه!

۲۹ دیدگاه دربارهٔ «صفحه خوان jaws 16 چه امکانات جدیدی دارد؟»

سلام بر گم شده پیدا شده یعنی همونی که نبوده ولی الآن هست خب بازم یعنی سلاااام
بعدشم جاز خوبه ها آموزش هم که عالیه ولی من خاطره و دست نوشته دوست دارم “سفارش قبول می‌کنید آیا؟”
و دیگه این که ممنون از پست مفید فایده تون ….
شاد باشید و همیشه سربلند

درود به همه ی اهالی محله بالاخص آقای خادمی. آقا احوالت؟! کجا بودی؟ ما رفتیم قندهار سراغت. اونجا حامد کرزای رو هم دیدیم. مشخصاتتو بهش دادیم و اونم نامردی نکرد ما رو برد و برد و برد تا به یه نابینای افغان رسیدیم که شباهت بیشتری به ایرانیا داشت. گفتیم بابا این اون کسی نیست که ما میگیم! گفت که من دیگه کسی رو اینجا نمیشناسم که نابینا باشه و مشخصاتی رو که شما میگین داشته باشه. خوب از شوخی که بگذریم، خیلی ناراحتت شدیم. از انتشار جاز ۱۶ و امکانات جدیدش نسبت به ورژنهای قبلی هم ممنونم. به قول خودت خوش باشی تا همیشه. با آرزوی فرداهایی روشن و روشنتر برای همگان. bye

سلام بر مجتبی ی عزیز. ممنون از اطلاعات پر ارزشی که درمورد جاز۱۶ ارائه کردی.
من که هنوز از ویندوز ایکس پی استفاده میکنم ولی امیدوارم که بتونم بزودی به جمع استفاده کنندگان از ویندوز ۷ ملحق شوم.
ولی باز از این توضیحات بسیار کاملی که دادی واقعا ممنون و سپاسگزارم و همچنین بسیار خوشحال که بار دیگه تو را پر انرژی و پر انگیزه میبینیم.
موفق و شادان باشی برای همیشه.

سلام مدییییر جان. سلام آقای خادمی. سلام آقا مجتبی. میگم این جاز ۱۶ که با فایرفاکس هماهنگی داره دیگه نه؟ نه صبر کنید الآن کلمهش یادم میاد…
.
.
.
بچه مگه آزار داری؟
نه
پس بگو دیگه!
خب یادم نیومده هنوز
خب هر وقت یادت میومد کامنت میذاشتی
نه الآن یادم میاد
هی باز حرف خودشو میزنه
اَََََه. بذار فکر کنم دیگه
باشه بابا.
بابا چه جوری بگم؟ صفحات فایرفاکس رو میشه عین بچه آدم پیمایش کنی آیا؟ حالا خودتون کلمه مناسب رو در جمله زیر قرار دهید! خخخ
با فایر فاکس … داره؟
۰.۵ نمره. خخخ
بعد هم که من فعلا عزادارم. جازم پرییییید. بعععله. در پی ماجراجوییهای این بنده، جازم نابووووود شد. باز خدا رو شکر میخوام ویندوز عوض کنم. راستی یه سؤال.
شما تو NVDA وقتی کلیدهای insert+shift+e رو میزنید چی میگه؟ من در رایانه خودم امتحان کردم و مقدار رم و cpu در حال استفاده رو میگه. ویندوزم هم ۶۴ بیت هست. ضمنا اون دو کلید به همراه ۱ مقدار cpu در حال استفاده و مقدار اون برای هر کدوم از کُرها رو میگه و با ۲ هم مقدار حجم رم استفاده شده از کل و درصدش رو برای حالت فیزیکی و مجازی رو میگه و با ۳ هم حافظه اشغال شده از هر درایو هارد دیسک و هر فلش یا حافظه دیگه ای که به کامپیوتر وصله و با ۶ هم نوع و ورژن ویندوز رو میگه. خب همه اینهایی که عرض کردم واسه من میگه و واسه دو تا از اونایی که از ویندوز ۳۲ بیت استفاده میکنن نمیگه. چقدر حرف زدم! حالا میخوام بدونم این گفتن و نگفتن بستگی به نوع و ورژن nvda داره یا ویندوز. ممنون میشم بفرمایید. خودم که از این امکان بسی خرسند شدم. چون تصمیم قطعی گرفتم ویندوزم رو به ۳۲ بیت تغییر بدم. آهان. ویندوزم هم ۷ هست. حالا چرا؟ چون مثل اینکه ویندوز ۳۲ بیت فقط میتونه از ۴ گیگ رم استفاده کنه که اینجوری ۴ گیگ دیگه رمم الکی میمونه. با این امکان فهمیدم که همینجوریش هم مونده! چون همیشه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد رمم در حال استفادهست. ببخشید سرتون رو درد آوردم. خیلی وقت هم بود منتظر ویندوز ۱۶ بودم. کافیه نه؟ موفق و مؤید باشید. نپره هرچی نوشتم! یه کپی ازشون میگیرم. باشد که رستگار شویم. خخخ. یا حق.

سلام علیرضا!
ویندوزت رو اگه مشکلی باهاش نداری عوض نکن!
چون این که داره نشون میده فلان مقدار از رم استفاده میشه دلیل نمیشه که بگیم از باقیماندهش استفاده نمیکنه!
آخه مگه مریضه که وقتی نیاز به رم بیشتر نداره الکی استفاده کنه؟!
ویندوز ۶۴ بیت امکان استفاده از ۸ گیگ رم داره، ولی این لزوما به این معنی نیست که باید از همهش استفاده کنه!

سلام.
خوبی خوبم.
خخخ.
میگم یه ذره از شیرموزت به منم میدییییییییییییی؟
قلپقلپقلپقلپقلپ.
آخییییییییییییش!
چه حالی داد!
خب حالا این جاز محترم الآن به دردم نمیخوره.
کرک شد خبرم کن.
مرررررررررررررسی.
میخخخخخخخخخخخامت.
خدافظی.

سلام سلام. مطلب مفیدی بود. دمتون گرم آقا مجتبی. یه سؤال از خدمتتون داشتم، آیا برنامه ای هست که بشه از اسم فولدرهای یک لیست کپی گرفت و توی وُرد یا اکسل ذخیرهش کرد؟ ممنون میشم اگه باشه اونو اینجا بگذارید. خیلی خیلی متشکرم.

سلام: بله هست البته یک بسته کد هست که تو یه فایل متنی با فرمت bat ذخیره میکنین و تو هر پوشه بذارین و روش اینتر کنین لیست فایل ها و پوشه ها رو در یک فایل متنی TXT ذخیره میکنه.
اگه دوستان گذاشتن چه بهتر وگرنه فرصت کنم میذارم.

سلام. وقت به خیر. ضمن تشکر از پست جالبتون منم یه انتظاری رو از جاز دارم و اون رو هم همیشه تو همه ی نسخه های جاز پی گیری میکنم و اونم اینه که گرافیک جاز طوری طراحی بشه که بتونیم با نرم افزار های گرافیکی مثل fl studeo بتونیم راحت تر کار کنیم. ولی آقا مدیر و دوستان، یه چیزی داره بد جوری اذیتم میکنه. من از ویندوز ۷ استفاده میکنم و از صفحه خوان ماهور. آقا سرتون رو به درد نیارم. جاز ۱۴ رو که نصب کردم یعنی دیگه هیچ چی. همش don’t sent میداد. با آقای ایزدی صحبت کردم ایشون فرمودن که قید جاز ۱۴ رو بزنید و جاز ۱۳ استفاده کنید. جاز ۱۳ رو نصب کردم. خدا رو شکر که مشکل don’t sent رو ندارم. ولی میبینی دارم مثلاً کامنت میخونم صدای arror اومد و دیگه جاز هنگید و با اصلاً بسته نمیشه. بایستی با alt tab بری application for [hc رو پیدا کنی بعد اون رو ok کنی و arror رو رد کنی بعد درست بشه. با کلیدهای اینسرت و استارت و f4 هم اصلاً بسته نمیشه. آیا این مشکل تو جاز ۱۵ حل شده برم نصبش کنم یا همون آشه و همون کاسه؟ اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

سلام آقای مدیر کم پیدا!ممنون از اتلاعاط جالب و باحالت!من که خیلی حال کردم.ولی من دیگه جاز رو بطور کامل گذاشتم کنار و از nvda استفاده میکنم!به هر حال این جاز ۱۶ هم خیلی باحالهاا!ما که از nvda راضی هستیم و از دست هنگ شدن جاز راحت شدیم.به هر حال هر کی از جاز استفاده میکنه میتونه با جاز ۱۶ حال کنه.

سلام
عالی بود. ممنون.
یک اشکال از زمان جاز ۱۵ به وجود اومده که من رو کلافه کرده ولی نمی دونم چرا هیچ کس غیر از من به این نکته اشاره نمی کنه. وقتی در فایرفاکس روی یک لینک
Ctrl+Enter
می زنم یک تب جدید باز میشه و نمی دونم چرا جاز شروع می کنه به خوندن محتویات تب جدید در حالی که من هنوز به تب جدید نرفته ام. البته می دانم یک تنظیم در فایرفاکس وجود داره که میشه تنظیم کرد وقتی تب جدیدی باز می کنیم فوراً به اونجا بپریم ولی من اون تنظیم رو غیر فعال کرده ام و از لحاظ بینایی هنوز در همان صفحه ی فعلی هستم ولی جاز شروع به خواندن محتویات تب جدید می کنه.. نمی فهمم چه مرگشه. با فایرفاکس ۱۵، ۲۰، ۲۱، ۲۵، ۲۷، ۳۰، ۳۲ و ۳۳ امتحان کردم. همگی همین مشکل را با جاز ۱۵ دارند ولی اینترنت اکسپلورر این مشکل را ندارد. چند بار هم در تالارهای ایرانی و خارجی سوال کردم ولی انگار کسی اصلاً نمی داند این
tabbed browsing
و کاربرد
Ctrl+Enter
چیست. در جازهای قبلی چنین مشکلی نداشتم.

با سلام به همه دوستان عزیز
برای تبدیل متون به صوت MP3 میتوانید از برنامه رایگان Balabolka استفاده نمایید.
http://www.cross-plus-a.com/balabolka.htm
منوهای این برنامه را نیز به منظور راحتی بیشتر دوستان در نسخه جدید اینجانب به فارسی ترجمه کرده‌ام امیدوارم که دوستان خوششان بیاید. فقط کافی است از منوی View گزینه Language زبان Persian را انتخاب نمایید.
ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار:
امکان استفاده از صداهای جداگانه برای فارسی و انگلیسی. پیشنهاد من انتخاب صدای ایسپیک فارسی به عنوان صدای اصلی در قسمت SAPI5 و انتخاب یک صدای انگلیسی با کیفیت در منوی «متن» گزینه «کلمات خارجی» است که در کادر ظاهر شده باید برای زبان انگلیسی گزینه «درج حروف برای زبان» را نیز انتخاب نمایید.
ویژگی مهم دیگر این نرم‌افزار امکان استفاده از متن به گفتار بسیار با کیفیت گوگل برای بسیاری از زبانها از جمله زبان عربی که مورد نیاز بسیاری از دوستان است می‌باشد.
همچنین میتوانید از لینک دانلود ذکر شده نسخه پرتابل که نیاز به نصب ندارد را دانلود کنید.
با آٰرزوی توفیق
سید محمود تقوی شهری
عضو همراه کانون تاک دانشگاه فردوسی مشهد

دیدگاهتان را بنویسید