خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

کتابخانه فاطمه زهرای شهرداری اصفهان. رمان صوتی “فریاد آزادی”, اثر جان برایلی. ترجمه رضا عقیلی

کتاب این هفته شرح مبارزات برخی رهبران آفریقای جنوبی در زمان رژیم آپارتاید است, مبارزه ای که در اوایل دهه 1990 سر انجام نتیجه داد و به تشکیل جامعه ای منجر شد که همه نژاد های آن از حقوق برابر بهره مندند. خوب است از همین “آپارتاید” شروع کنیم:
آپارتاید )apartheid( که گروه واژه گزینی فرهنگستان معادل “جدا نژادی” را برای آن پیشنهاد نموده, از زبان آفریکانس آمده که اقلیت هلندی های ساکن آفریقای جنوبی به آن سخن می گویند. دانشنامه محترم ویکیپدیا کار را بر ما آسان نموده قضیه را اینطور شرح می دهد:
“آپارتاید” از نظر لغوی به معنای مجزا و جدا نگهداشتن است. آپارتاید یعنی جدا نگه داشتن افراد متعلق به نژادهای غیرسفید، مجبور کردن آن‌ها به اقامت در محلات و استان‌های خاص، محروم کردن آن‌ها از کلیه حقوق سیاسی وامکان تحصیل و پیشرفت. در مناطقی که سیاهپوستان مجبور به اقامت در آن می‌ شدند و حق خروج از آن را نداشتند حداقل امکانات زندگی نیز موجود نبود.
شخصیت های اصلی این داستان دو نفرند: اولی استیو بیکو نام دارد؛ از رهبران نسبتا افراطی سیاهان که حکومت را حق همنژادان خود می داند؛ چون که ساکنان اولیه آن سرزمین بوده اند. نفر دوم سفیدپوست حقوق خوانده روزنامه نگاری است به اسم دونالد وودز که گرچه به خشونتگری دولت علیه سیاهان ایراداتی دارد و شجاعانه در روزنامه اش هم منعکس می کند, اما با اساس رژیم آپارتاید موافق است. حوادثی موجب می شود او با استیو بیکو آشنا و بعد دوست صمیمی شود و به راهنمایی وی به بطن جامعه سیاهپوست سرک بکشد؛ جامعه ای که هرچند از حیث عده در اکثریت است, ولی به زور سرنیزه اقلیت سفید مجبور است در محلاتی کوچک و کثیف سر کند. با دیدن فقر و فلاکت و ستمی که بر آنها می رود, حقوقدان داستان ما تدریجا در محفوظاتی که دانشکده حقوق در توجیه وضعیت موجود به خوردش داده, به تردید می افتد. و نهایتا در جرگه فعالترین مدافعان حقوق سیاهان درمیآید. شرح این تغییر احوال و مباحثات نظری او و بیکو و آنگاه تعقیب و گریز این دو با پلیس از جذاب ترین قسمت های داستان به حساب می آید.
در انتهای کتاب, دو پیوست به قلم هرمز همایونپور آمده که تاریخچه شکلگیری آپارتاید و زمینه اجتماعی و جغرافیایی داستان را بخوبی بر خواننده معلوم می دارد.
یک فایل نمونه از کتاب را می توانید از این لینک بگیرید:
اگر پسندیدید می توانید کل کتاب را هم که در قالب یک فایل فشرده با حجم 228 مگابایت ارائه گردیده از این لینک دریافت کنید:
با ما در تماس باشید: frz.ketab@gmail.com
تلفن: 031 33373136