خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آشنایی با آخرین تغییرات سایت ایران سپید، مصاحبه با امید هاشمی

در حالی که حدود دو هفته به روز جهانی عصای سفید و سالروز تأسیس سایت ایران سپید باقی مونده، مصاحبه ای رو با امید هاشمی، مشاور فنی سایت ایران سپید ترتیب دادم که در ادامه تقدیمتون میکنم.
همانطور که پیشتر دوستان خواستار تعامل بیشتر سایت ایران سپید با سایت گوشکن شده بودن، در هفته ی گذشته صحبتهای لازم در این خصوص با آقای سهیل معینی مدیر مسئول ایران سپید انجام شد.
در نهایت، قرار بر این شد که از این پس، برخی مطالب ایران سپید که اقبال بیشتری بین مخاطبان دارند، با ارجاع به لینک مربوطه در سایت ایران سپید در محله ی ما قرار بگیره.
در مقابل، برای آشنایی بیشتر جامعه ی هدف با مطالب مفید و آموزشی این سایت، قرار شد پُستهای آموزشی که مختص نابینایان و یا به هر طریقی مرتبط با نابینایان و کم بینایان است، در سایت ایران سپید به آن پرداخته شود و با ارجاع لینک مطلب مربوطه در گوشکن، مخاطبان ایران سپید به این سایت ارجاع داده شوند.
این همکاری متقابل میتواند باعث آشنایی هر چه بیشتر نابینایان با مطالب اختصاصی هر دو سایت شود.
بارگذاری مطالب ایران سپید در سایت گوشکن توسط مدیران محله، و معرفی پُستهای مفید محله ی ما به ایران سپید توسط بنده ی حقیر صورت خواهد گرفت.
اما همانطور که اطلاع دارین سایت ایران سپید به نشانی
www.iransepid.ir
از مهر ماه سال گذشته فعالیت خودشو شروع کرد.
در ابتدا سایت با مشکلات زیادی رو به رو بود به طوری که حتی برای نابینایان مناسب سازی نشده بود.
اما پس از تغییر مدیریت ایران سپید از آبان ماه سال گذشته، به تدریج بهینه سازی و تغییراتی در جهت دسترس پذیری بیشتر نابینایان  صورت گرفت.
برای آشنایی شما عزیزان با آخرین تغییرات سایت ایران سپید و اصلاحاتی که طی ماه های گذشته صورت گرفته، همچنین معرفی بخشهای مختلف سایت،  مصاحبه ای با امید هاشمی مشاور فنی سایت ایران سپید ترتیب دادم.
گفت و گوی من با امید هاشمی رو به مدت حدود 40 دقیقه و با حجم 39 مگابایت،
از این لینک دانلود کنید
در بخش کامنتها منتظر پیشنهادات شما در خصوص سایت ایران سپید هستیم و امیدواریم با کمک شما عزیزان، هر چه بیشتر باعث رشد سایتی بشیم که تنها سایت دولتی اختصاصی نابینایان در ایران زمینه.
این حق ما هست که سایتی با کیفیت بالا و دسترسی مناسب داشته باشیم.
پس منتظر انتقادات، پیشنهادات، و ارائه ی نقطه نظرات شما عزیزان پس از گوش دادن به مصاحبه با امید هاشمی هستیم.
شاد باشین و دیگران رو هم شاد کنید

۲۵ دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با آخرین تغییرات سایت ایران سپید، مصاحبه با امید هاشمی»

درود
آفرین بر امیر عزیز .توان شما در شناسائی افراد زبده در حد بیش از عالی است .ممنون از شما بخاطر اطلاع رسانی و مصاحبه با امید ما .
با اجازه صاحب پست همینجا می خواهم چند کلمه با امید صحبت کنم :
امید جان ، سلام بر شما
خوب هستید انشاء الله .حتما خوب هستید .مدت مدیدی است که تلفن مجتمع ایثار تهران اصلا پاسخی نیم دهد ! خیلی دلم تنگ شده است .همیشه یادم هست که چقدر با طمانینه و خونسرد و با آرامش و تبسمی بر لبان قشنگت با من صحبت میحکردید .چقدر لحظات شاد و قشنگی را در مکالمات با شما داشتم .خیلی نگران بودم از اینکه اطلاعی از شما نداشتم .میل هم زدم .اما خبری نشد که نشد .تا اینکه چند ماه قبل آموزش n v d a و جلسه کارگاه آموزش آن را از همین محله یا گروه آقای درفشیان دانلود کردم و هم توانستم صدای پر از مهر و محبت شما را بشنوم و هم درسی جدید را در محضر استاد بزرگی همچون شما بیاموزم .آها جلسه کرا با تب لت و توسط آقای حسینی در گروه ایستگاه سرگرمی بود .الان با اطلاعاتی که از شما امیر جان دادند بیشتر به توان و شخصیت شما پی برده و قطعا بزودی یکی از سرگرمی های من در اوقات بیکاری سایت ایران سپید خواهد بود تا شاید اخبار بیشتری با شما و از شما داشته باشم و بیشتر بیاموزم .
هر کجا هستی سلامت و سرافراز باشید و همواره مکالمات تلفنی با شما و یادآوری آن آرامش عجیبی در من ایجاد میکند .
هم محله ای های عزیز
ما افراد توانمند و با همت در جمع نابینایان گشورمان زیاد داریم .افرادی که در سکوت خودشان پله ها یترقی را بالا رفته اند و نیاز به همت و یاری اینان هست .من مجتبی را نیم گویم .چون این بزرگوار توان خودش را شناخت و در ادامه وارد گود شده تا وسیله ای باشد برای شناخت بیشتر ما از جامعه خودمان و اکنون که در آسنانه چهارمین سال است که از نرم افزار های مختلف استفاده می کنم .افراد زیادی را توانستم از محله و اسکایپ و یا راهنمائی های شما بیابم و خیلی از افراد با همت و با شخصیت را نیز هنوز نتوانسته ام .به هر حال آقای هاشمی عزیز از جمله افراد توانمند است که بدور از هر جنجالی و در سکوت در حال خدمت به هم نوعانشان هستند و برای ایشان آرزوی توفیق و سرافرازی دارم .
امیر را به کل یادم رفت .امیر ممنون از شما

درود بر امیر عزیز و تشکر بخاطر عمل کردن به قولش و ایجاد هماهنگی و تعامل بین محله و ایران سپید.
من سخنان برادر گرامی قنبر در مورد امید هاشمی عزیز را لایک میکنم.
ایشان یکی از خوبان ماست فردی با هوش و پر تلاش.
امیدوارم این اقدام خوب سبب شود که امید با محله انس بگیرد و خود به اینجا آمده با بچه ها بیشتر در ارتباط و تعامل باشد.
به هر حال هم از امیر و هم از امید هاشمی و هم از جناب معینی بخاطر این همکاری کمال تشکر و قدردانی را دارم.
در ضمن از قنبر گرامی میخواهم که در نوشتن قدری بیشتر توجه کرده قبل از ارسال مطلب آن را واخوانی کند تا اشکالات املایی کمتری داشته باشد.

با سلام و احترام به همه ی هم محلی ها.
از تبسم، قنبر، پریسیما و عمو حسین گرامی سپاسگزارم.
تبسم و پریسیما. ایشالا که بتونیم کارهای خوبی رو صورت بدیم.
آقا قنبر. مطالبی که در خصوص امید هاشمی گفتی، یکصد درصد باهاش موافقم.
امید هاشمی فردی متواضع، زحمتکش و با دانشیه که از وقتی به مجموعه ایران سپید اضافه شده، واقعا مثمر ثمر بوده.
عمو حسین. من همانطور که پیشتر قول داده بودم، همه ی تلاش خودمو برای معرفی پتانسیلهای موجود در هر دو سایت و آشنایی دوستان با مطالب مفید هر دو مجموعه میکنم.
طبیعتا عاملی که باعث موافقت آقای معینی با این طرح شد، یکسان بودن جامعه ی هدف هر دو سایت هستش.
فقط یه خواهشی که از همه دوستان دارم، اینه که با بازدید از سایت ایران سپید، هر گونه پیشنهاد و اصلاحی که میبایست صورت بگیره رو به ما اعلام کنید.
در خصوص توضیح موارد فنی سایت هم چنانچه دوستان سؤالی داشته باشن، قطعا خوده امید هاشمی در کامنتهای همین پست پاسخگوی دوستان خواهد بود.
پس اینو مد نظر داشته باشین. هر چه توجه و تعامل شما بیشتر باشه، میتونیم قدمهای مثبت و خوبی رو در این جهت بر داریم.پس منتظر نظرات شما در خصوص این مسئله، و بیان دیدگاه های شما در خصوص سایت ایران سپید هستیم.
تغییرات صورت گرفته تا چقدر مفید بوده و و و
البته خیلی از ابهام ها با گوش دادن به مصاحبه رفع میشه، اما همانطور که امید عزیز گفت، قطعا نظرات شما هم میتونه کمک شایانه توجهی رو به ما بکنه.
پیشاپیش از همکاریتون تشکر میکنم

درود
برادر بزرگوارم عمو حسین ، ممنون از توجه شما و تشکر ویژه بخاطر معرفی قشنگ و کامل آقای امید هاشمی .قطعا شما قلم توانمند دارید و بهتر از هر فرد دیگری در محله می توانید در معرفی نبوغ و خلاقیت ها موثر باشید و از شما درخواست می کنم تا بخشی از فعالیت های خودتان را به این مهم اختصاص دهید .
از تذکر شما نیز سپاسگزار هستم و هم اکنون نیز تلاش کردم تا مطابق خواسته شما بنویسم .کار سختی است واخوانی نوشته ها و علی رغم تذکر شما و دوستان دیگر تلاش خودم را به کار می بندم ولی به هیچ کدامتان قول نمی دهم !
در پناه حق باشید .

سلام به شما دوستان گرامی. از این که فرصتی دست داده تا با مخاطبان یکی از سایتهای پر‌طرف‌دار نابینایان هم‌کلام بشم خوشحالم. طبق قولی که در فایل مصاحبه خدمت شما دوستان، و به شکل خصوصی به امیر جان دادم، قطعاً در بخش کامنت‌های همین پست در خدمت دوستان عزیز خواهم بود. اول از لطف امیر سرمدی که می‌دونم به نیت خیر و با هدف پیشرفت جامعه نابینایان به شکلی کاملاً خالصانه و بی‌دریغ تلاش می‌کنه ممنونم که فرصت مصاحبت با شما عزیزان رو برای من فراهم کرد. خدمت آقا قنبر بزرگوار هم ارادت ویژه دارم. امیدوارم لیاقت تعاریف شما و جناب عمو حسین عزیز رو داشته باشم. قنبر خان تلفنی که ما به وسیله اون با هم در تماس بودیم متاسفانه دیگه در دسترس نیست. من بسیار خرسندم از این که تلاشهام در جهت به اشتراک گذاشتن داشته‌هام با دوستان نابینام ثمر‌بخش بوده. به امید روزای بهتر برای همه ما.

درود
محضر استاد بزرگوار و محبوبم عرض ادب و احترام دارم .،مقدمت را به محله خودتان گرامی داشته و به شما خیر مقدم عرض می نمایم .
مطالبی را که در کامنت اول خودم بیان کردم و بخاطر قلم ناقص خودم و ناتوانی در معرفی شما از شما و دیگر دوستان عذر خواهی می کنم و مطالب اینحقیر را عمو حسین و جناب امیر خان کامل نمودند ، نه تنها تعریف نبوده بلکه همه اینان واقعیتی است که بزودی برای همگان از جمله برای هم محله ای های شاد و با صفای این فضا محقق و روشن خواهد شد .
باری از شما استاد عزیزم درخواست دارم تا این فرصت را مغتنم بدانید و ارتباط خوب و سازنده اتان را با مدیر این محله و سایر بچه ها ادامه دهید تا جامعه سالم و توانمند نابینایان کشور در سایه دوستی و مودت بتواند به دستاورد های مثبت رسیده و قدر دان تلاش همه دوستان از جمله شما بزرگوار باشد .هر چند که می دانم تلاش شما برای ارتقاء توان جامعه خودتان در حد بسیار عالی قرار دارد و این تلاش با حضور شما در جامعه های نابینایان موجب گسترش سریع توانمندی شما خواهد شد ..و تائیدیه سخن من نیز مصاحبه فوق و اطلاع رسانی جناب سرمدی عزیز است که با حضور شما روزنامه ایران سپید توانسته با مخاطبان خودش با ارتقاء نرم افزارها و تطبیق مطالب با صفحه خوان ها ارتباط سازنده نابینایان را با سایت مزبور راحت تر و قابل دسترس تر نماید .
ضمن دعوت مجدد شما استاد عزیز برای حضور پر رنگ در این محله برای شما دوست عزیز و همه تلاشگران جامعه مزبور آرزوی سلامت و بهروزی توام با سربلندی را دارم .موفق و مستدام باشید

سلاااام امید جان. من هم از صمیم قلب بهت خوشآمد میگویم. واقعا ما را مفتخر کردی.
من در اینجا عمو حسین هستم یعنی همون موحدزاده که در تهران و در مؤسسه رودکی برای آموزش ان وی دی آ خدمت رسیدم.
گمان کنم اینجا بهتر و بیشتر از روزنامه بتوانیم با یکدیگر در ارتباط و تعامل باشیم و بویژه کسی مثل من افتخار شاگردی امثال شما را داشته باشد.
یکی دیگر از افرادی که واقعا جایش خالیست و وجود و حضورش میتواند بسیار مفید و امید بخش بویژه برای دخترانمان باشد خانم ظرافت انگیز هستند که مسؤولیت ستون بسیار با ارزش خانه داری به سبک نابینایی را در روزنامه برعهده دارند.
ایشان میتوانند با حضور در محله تقریبا بطور مستقیم با نابینایان و خانمها در ارتباط بوده آنها را برای زندگی و خانه داری راهنمایی کنند.
امید که امیر عزیز بتواند این خواهر گرامیمان را هم گوش کنی کند که بسیار به وجود پر مهرشان نیازمندیم.

سلام مجتبی جان! من منظور تو رو از پرش متوجه نشدم. قبل از اعمال تغییرات، رو صفحه اصلی یه خبر برتر داشتیم که به صورت چرخشی رو صفحه ظاهر میشد اما الآن خبر چرخشی حذف شده و اون مشکل دیگه وجود نداره. من پیشنهاد میکنم وقتی وارد صفحه‌ای میشین، صبر کنین تا او صفحه به طور کامل load بشه بعد اقدام به خوندن کنین. حدس میزنم مشکل اینه که متن load شده اما صفحه به شکل کامل load نشده، در اثنای خوندن شما، صفحه کامل load میشه و علی القاعده، جاوز فوکوس گم میکنه. تو خودت چی فکر میکنی؟

درود مجدد. شایدم همین باشه. به هر حال، آخرین باری که پرش داشتید و صفحه هم کاملا به روز بود چک کردم عید فطر بوده. شاید تا حالا برطرفش کردید همونطور که میگی.
راستی، بررسی کردم دیدم رادیو آنلاین روی همه ی مرور‌گر ها جواب نمیده و دانلودش هم دریافت از ادامه رو پشتیبانی نمیکنه.
مرسی که هستی!

امید و امیر عزیز, سلام. وقت بخیر. کار سودمندی می کنید. نمی خواهم با تعریف از شما, که البته کاملا بجاست, مکررات را بیش از این تکرار کنم. حرف متفاوتی دارم با جناب امید. چند بار زنگ زده ام به ایران سپید که آقای مدیر مسئول, خانم سردبیر. بیایید و فهرست کتاب های رودکی و حسینیه ارشاد و جاهای دیگری را که از تولیداتشان خبردار می شوید نه فقط در نسخه بریل روزنامه (که شاید همه نبینند) بلکه به صورت یک عنوان خبری در صفحه اصلی سایت هم قرار دهید تا منِ کتابچی (کتابدار هم می گویند) موقع انتخاب هر عنوان کتاب برای ضبط, تنم نلرزد و نگران نباشم از اینکه دوباره کاری شود. متأسفانه فقط گوش می کنند, حتی چشم قرایی هم تحویل می دهند, ولی عمل نمی کنند. آیا شما می توانید با درایت خود این گره “نابینا” را از دست و پای ما کتابداران نابینا باز کنید؟

سلام جناب عابدی! بحثی که شما مطرح میکنید دقیقاً در راستای همان تولید محتوایی سایت طبقه بندی میشود که در فایل صوتی در خصوص آن صحبت شد. به گفته مسؤولین ایران سپید، قرار است اتفاقات ویژه ای در خصوص تولید محتوا بر اساس نیازهای روزمره افراد نابینا اتفاق بیفتد که اگر همه چیز نرمال پیش برود، به زودی شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

سلام
من هم خوشحال شدم وقتی این پست را دیدم
یه پیشنهاد کوچولو هم دارم،
آیا امکان این هست که توی این روزنامه خبر های دیگه هم باشه؟
منظورم اینه که فقط اطلاعات در مورد نابینایان نباشه
خبر های مهم روزمره را هم توی این روزنامه بذارند
من خبر های حوادث را دوست دارم بخونم
البته ببخشید که پر حرفی کردم
موفق باشید.

سلام بر امیر عزیز و امید گرامی.
من شاید یکی از قدیمیترین خوانندگان روزنامه ایران سپید باشم.
چون یادم هست که از شماره ۲۸ روزنامه مشترک دایم روزنامه شدم.
تا چند سال این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه به علت پایین آمدن سطح ارزشی اخبار در اون زمان البته از نظر من دیگه خسته شدم و اشتراکم رو لغو کردم.
تا اینکه سایت ایران سپید سال گذشته راه اندازی شد، چند باری به سایت مراجعه کردم ولی به علت سر در گمی باز هم اون احساسی که در مورد روزنامه بریل بهم دست داده بود برگشت و بیخیال این ماجرا شدم.
ولی الآن با توضیحات کامل امید عزیز فکر میکنم پیروز مندانه و بطور کامل به آغوش پر مهر روزنامه برگردم.
ضمنا من هم همانند خانم کاظمیان طرفدار اخبار متنوع و روز هستم که امیدوارم در مورد این قضیه یه فکر اساسی بشه.
همینطور دوستانی نابینایی که وبلاگ و یا سایت دارن با لینک کردن سایت روزنامه میتونن به شناسوندن هرچه بیشتر سایت به دیگران اقدام کنن، کاری که من در سایت چشمه سرا کردم و امیدوارم بتونم سهم هر چند کوچکی در این مهم ایفا کنم.
بازم از حضور امید در این مصاحبه و همینطور از امیر برای ترتیب دادن این گفت و گو بسیار تشکر میکنم.
موفق و پیروز باشید.

جناب چشمه عزیز ارادتمندیم. بنده یک بار سعادت دیدار شما رو از نزدیک داشتم و از آشنایی و مصاحبتتون بسیار محظوظ شدم. خوشحالم که اینجا مجدداً با شما همکلام شدم. امیدوارم که اخبار و موضوعات مورد علاقه شما رو سایت ایران سپید پیدا بشه. ممنون از کامنتتون.

سلام.
اول از امیر به خاطر تلاشش تشکر میکنم.
از امید خان هاشمی عزیز هم به خاطر زحماتی که میکشن سپاسگزارم.
به هر حال من ایشون رو از سالهای خیلی دور و زمانی که هردومون با دو سه سال اختلاف پایه دانشآموز شهید محبی بودیم میشناسم.
از همون اول درسخون بود خخخ.
ایران سپید تا سال گذشته در یک رکود و خاموشی بین نابینایان فرو رفته بود.
ولی بعد از آغاز کار آقای معینی و تلاشهای ایشون و زحمات امید عزیز، ایران سپید داره به جایگاه اصلی خودش در بین نابینایان دست پیدا میکنه.
بار دیگه داره ثابت میشه که هر کسی را برای کار خاصی ساختند.
تجربه ی بیست ساله ی آقای معینی و دانش امید هاشمی تا اینجا جواب داده و مطمئنً تعامل با گوشکن و اعضای اون خیلی میتونه سرعت پیشرفت نابینایان و گسترش فعالیت ایرانسپید رو بیشتر کنه.
برای هر دو عزیز آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.
تا حالا توی زندگیم انقدر رسمی حرف نزده بودم خخخ.
امید یه cd ویندوز برام بفرست که ویندوز مغزم پرید.
پیروز باشید.

با سلام مجدد
از قنبر و عمو حسین گرامی باز هم ممنونم.
خدمت عمو حسین عرض کنم قطعا اگه محتوای این محله بتونه همچنان غنی بمونه، و توجه دوستان به پستهای ارزشمند و مفید بیشتر بشه، خودِ نابینایان به اینجا سر خواهند زد و در محله مشارکت میکنن.
شاید تنها کاری که از دست من بر بیاد، معرفی این محله باشه که البته با توجه به تعاملی که قراره بین ایران سپید با سایتهای شخصی ویژه نابینایان صورت بگیره، قطعا محله گوشکن بیش از پیش به مخاطبان نابینا معرفی خواهد شد.
خدمت جناب عابدی هم عرض سلام و احترام دارم.
قول میدم درخواستتون رو پیگیری کنم و بعد از بازگشت از سفری که امروز در پیش دارم، حتما لیست کتابهای گویا شده از مؤسسه رودکی رو پیگیری میکنم.
حالا یا در ایران سپید منتشر میکنیم و یا واستون میل خواهم کرد.
البته خودم لیست کتابهای گویا تا پایان سال ۹۱ این مرکز رو دارم.
اما لیست بروز شده رو هم حتما پیگیری میکنم و در اختیار میذارم.
از مجتبی هم تشکر میکنم.
انتظاری که من از مجتبی و سایر بچه های اهل فن مثل سعید درفشیان دارم، اینه که وضعیت فعلی سایت ایران سپید با توجه به توضیحاتی که امید هاشمی در مصاحبه به اون اشاره کرد، بررسی کنن و نقایص موجود و پیشنهادات خودشون رو بگن.
خدمت سرکار خانوم کاظمیان عرض کنم که، روزنامه ایران سپید علاوه بر این که مطالب مرتبط با جامعه ی هدف رو پوشش میده، در حوزه اخبار غیر نابینایان هم به تناسب فعالیت میکنه.
اتفاقا ما یک سرویس ویژه حوادث هم داریم.
اگر شما مطالب ایران سپید رو پیگیری کنید، به این نتیجه میرسین که در بخشهای مختلف روزنامه مثل سرویسهای
سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دانش و فناوری، بهداشت و سلامت، فرهنگ و هنر، ورزشی، حوادث و سایر بخشهای ویژه ای که داریم اخبار متنوع هستن و فقط صرفا ویژه معلولین نیست.
بخشهای جدید مثل مسابقه، چیستان، لطیفه و مطالب خواندنی هم وجود داره که در قالب بخش کشکول، روزهای شنبه منتشر میشه.
از عمو چشمه و شهروز هم ممنونم و تشکر بابت لینک کردن ایران سپید در سایتشون.
به هر حال، خبرنگاران و دستن در کاران ایران سپید، از هیچ تلاشی برای بالا بردن کیفیت مطالب ارائه شده در روزنامه دریغ نمیکنن.
از امید هاشمی عزیز هم به خاطر پاسخگویی به سؤالات دوستان ممنونم

سلامی دوباره خدمت آقای هاشمی و آقای سرمدی. من روزنامه ایران سپید رو بخاطر متنوع بودن و بدست اوردن اطلاعات مختلف خیلی دوست دارم. همیشه از برادرم که نابیناست و روزنامه رو بصورت بریل میخوند میخواستم که بلند بخونه که منم استفاده کنم. اما الان دیگه به برادرم دسترسی ندارم ولی خوشحالم که سایتش هست که بتونم بصورت بینایی بخونمش. و همچنین بسیار خوشحال میشم که این دو سایت بسیار مفید در تعامل با هم باشند. از تلاش و زحمات شما عزیزان بسیار تشکر میکنم. موفق باشید.

سلام به دوست و همکار عزیزم امیر عزیز، و دیگر دوست گرانقدرم امید هاشمی که از زمان مدرسه افتخار آشناییشو دارم!. امیر و امید عزیز! یکی از اتفاقاتی که تو این محل میافته بحث کوچه رادیوی محل که برنامه های گروهی از نابینایان که عمدتا تلاشیست برای بهبود زندگی معلولین رو در بر میگیره.
در جریانم که امیر تا حدی تلاش کرده شعبه ای از کوچه رادیوی محلو تو سایت محترم ایرانسپید فعال کنه، اما بررسی کنید که در صورت امکان برنامه های کوچه رادیو به شکل جدیتری تو سایت ایرانسپید بارگذاری بشه.
ضمن اینکه: از اونجایی که در جریانم که یکی از برنامه هایی که برای سایت طراحی کردید تولید فایلها و برنامه ها و محتواهای صوطی، اعلام آمادگی خودم و همکارانمو در گروه برنامه ساز برنامه ی زندگی ادامه داره به اطلاع شما میرسونم که بتونیم با کمک و همکاری هم قدمهای مثبتیو برای معلولین و به ویژه نابینایان برداریم.

سلام.
په کی این پست این قدر اومد پاییییییییییییین؟!
انگاری در اثنای کامنتها شنیدم که منو صدا زدید!
ای بابا! از گیر و دردسر خوشتون میاد مگه؟!
دیگه حالا که اومدم!
پس باید گیرو بدم!
آقا چرا این عناصر سایت ایران سپید بعضیاش نابینایی نیست؟!
مثلا clickable کلید میانبر حد اقل دم دستی تو صفحه خوانها نداره.
حالا درسته که تو این سایت عناصر clickable همراه با هدینگ در نظر گرفته شدن، ولی اولا آیا توضیحی هم داده شده که برای دست یابی به محتوای این هدینگها باید روشون اسپیس یا اینتر زده بشه؟ ثانیا آیا گفته شده که بعد از اینتر یا اسپیس زدن روی اینها نیازی نیست صبر کنید یا به جای دیگه ای از صفحه برید و کافیه همون جا به طرف پایین حرکت کنید؟ ثالثا آیا گفته شده که ممکنه طرز کار با این گونه عناصر تو مرورگرهای مختلف تفاوت داشته باشه؟
به نظرم وقتی سایتی در وهله ی اول میخواد مورد توجه نابیناها قرار بگیره، یا باید عناصرش نابینا پسند باشه، یا حد اقل در مورد جزئیات تشکیل دهنده ی اون سایت راهنمایی مختص نابینایان وجود داشته باشه!
شما باید در طراحی سایت برای نابینایان بیشترین توجه رو به کسانی نشون بدید که به عنوان افراد مبتدی وارد این سایت میشن و ممکنه خیلی چیزها رو هنوز یاد نگرفته باشن!
به عنوان مثال گیر رو با همین clickable ادامه میدم!
خود شما امید جان، وجدانا اگه بخواید آموزش وبگردی به نابینا بدید، این clickable رو جزء مواردی میدونید که باید همون اول بهش بگید، یا ممکنه بعضی وقتا اصلا یادتون بره بهش اشاره کنید؟!
نکته ی دیگه این که چرا وقتی صفحه ای رو باز میکنیم، باید گزینه های آمار، پیوندها، نظرسنجی و … رو رد کنیم تا بعد به اصل مطلب اون صفحه برسیم؟!
آیا نمیشه که مطلب اصلی در نزدیکترین نقطه به کلیدهای میانبر قرار بگیره و عناصر ثابت به بعد از مطلب اصلی منتقل بشن؟!
دقت کردید چند بار گفتم عناصر؟!
دقیقا یکی از دلایلی که باعث شده این محله با اقبال زیادی بین نابیناها همراه باشه، راحتی استفاده از امکاناتش و به قول معروف نابینا پسند بودن اون هست.
با توجه به غلظت گیر، فکر میکنم تا همین جا کافی باشه. نههههههههههه؟!

دیدگاهتان را بنویسید