خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
پنجمین پست اندرویدی چشمه:

سلااااام و دورود بر بچه محلای خودم.
بل اخره آمد!!
چی آمد؟
همونی که خیلی وقت بود قرار بود بیاد!!!
چی قرار بود بیاد؟
آهاااان، منظورم آبنبات چوبی بود.
چی؟ آبنبات چوبی؟
بله آب نبات چوبی، چرا تعجب کردید؟ مگه چیه؟
آبنبات چوبی یعنی همون نسخه جدید سیستم عامل اندروید که قرار بود با نام اندروید l وارد بازار فنآوری تلفن همراه بشه.
این نسخه از سیستم عامل اندروید با ورژن 5.0 و با نام آبنبات چوبی یا لالی پاپ بل اخره وارد بازار تکنولوژی تلفن همراه شد، که من هم به این مناسبت فرخنده در اینجا مقاله کاملی رو جهت معرفی این سیستم عامل منتشر میکنم که هم معرفی کامل این سیستم عامل محسوب میشه و هم در انتها معرفی گوشیهایی رو که قرار این سیستم عامل جدید ساپورد کنه رو نام میبریم.
امیدوارم که مورد استفاده شما دوستان خوبم قرار بگیره.

نسخه جدید اندروید با نام آبنبات چوبی یا لالی پاپ بیشترین تغییرات را نسبت به نسخه های دیگر اندروید داشته است.

در نهایت نسخه ی اندروید به عدد صحیح ۵ رسید. این نسخه، تغییرات زیادی دارد، اما اکثر بهبودهای شکل گرفته، بصری هستند. گوگل، ماههاست که بر روی طراحی زیبایی شناسی خود کار می کند و لالی پاپ، نقطه ی اوج این طراحی است. تا به امروز، یکی از بزرگترین مشکلات اندروید(مثل نسخه ی کیت کت)، این بود که هیچ گاه زبان طراحی اش، یکپارچه احساس نمی شد و گوگل تلاش کرده تا با طراحی جدید خود، این مشکل را برطرف کند.

زیبایی شناسی به معنی توجه به هر دو طراحی سه بعدی و مسطح است، به این معنی که طراحی، علاوه بر محور z، دارای محور x وy هم باشد. طراحی لالی پاپ، این امر را به وضوح نشان می دهد: خط های کلفت و رنگ هایی که با انیمیشن هایی جذاب تغییر می کنند. این امر به کاربران بینا و تا حدی نیمه بینا اجازه می دهد تا حتی هنگامی که صفحه آرام بوده و مسطح به نظر می رسد، عمق را احساس کند.

این طراحی، از آیکون ها، فونت ها و رابط های گرافیکی تا عناصر ساده ای مثل دکمه های جدید هدایت و آیکون های نوار اعلان، را شامل می شود و زمانیکه آن را با قبل مقایسه می کنید، درمی یابید که همه چیز بهتر شده است.

تغییرات حد واسط اندروید لالی پاپ، نه تنها بصری است بلکه در زمینه ی فرمان های صوتی نیز، OK Google، بسیار بهتر شده و شما می توانید حتی زمانیکه صفحه، قفل است، آن را استفاده کنید و این امر، پیشرفت فوق العاده ای برای اعلان هاست.

اعلان ها
اعلان ها، یکی از بهترین راه هایی است که ما با دیوایس خود ارتباط برقرار می کنیم که به طور قابل توجهی در اندروید لالی پاپ، بررسی شده و بهبود یافته اند. قبلاً، لا ک اسکرین سیستم عامل، سد ایستایی بود که برای رسیدن به عملکرد گوشی، باید از آن می گذشتید، اما حالا در عوض ، عناصر بسیاری از پنل اعلانیه، بسیار اینتر اکتیو شده اند.
در لالی پاپ، شما می توانید ببینید چه اعلان هایی را دریافت کرده اید و به سرعت با ضربه زدن بر آنها و قبل از قفل گشایی(آنلاک کردن) گوشیتان، به اپلیکیشن یا کانتکت مورد نظر بروید و حتی می توانید از لاک اسکرین، مستقیماً به پیام ها، پاسخ دهید.

روش دیدن اعلان ها، نیز تغییر کرده است، حالا اعلان های تعاملی، غنی و توصیفی، در بالای صفحه ای که در حال تماشای آن هستید، به صورت پاپ آپ، پدیدار خواهند شد و شما می توانید بدون وقفه، آنها را انجام دهید، مثلاً می توانید تماسی را بدون ترک بازی یا کاری که در حال انجام آن هستید، ریجکت کرده یا پاسخ دهید یا پیامی را بخوانید. بعضی از این ویژگی ها در اندروید کیت کت نیز وجود داشتند، اما به طور نصف نیمه و ناسازگار.

اندروید لالی پاپ، مانند IOS، دارای حالتی به نام “مزاحم نشوید” است که اندروید کیت کت و نسخه های قبلی، فاقد آن بودند. شما می توانید آن را برای سایلنت کردن یا حتی ویبره کردن گوشیتان در ساعات خاصی، استفاده کنید، یا حتی تنها به منبع خاصی، اجازه ورود اعلان هایش را بدهید. این قابلیت در صورتی که نخواهید در تمام طول شب به خاطر ایمیل های اسپم بیدار شوید، بلکه در عوض بخواهید تنها در مواقع اضطراری از خواب برخیزید، بسیار مفید است.

نوار تنظیمات سریع لالی پاپ، دارای آپشن هایی اضافه تر نسبت به کیت کت است، مثلاً دکمه های راحت برای نورفلش، هات اسپات ها، و تنظیمات صفحه و آپشن های بلوتوث و وای فای و موقعیت.

قابلیت های اتصال
دراندروید لالی پاپ، گوگل، تمرکز زیادی بر اتصال، نه تنها بین گوشی های مختلف، بلکه میان انواع متفاوتی از دیوایس ها، کرده است. برای مثال، اندروید TV، داخل اندروید لالی پاپ ساخته می شود و به شما کمک می کند تا به راحتی صفحات بزرگ را با فرمان های صوتی ساعت هوشمند یا جسچرهای گوشی، هدایت کنید. بنابراین، اندروید، با گوشی، تبلت و تلویزیون، سازگار خواهد بود.

همچنین، اپلیکیشن های لالی پاپ، بیشتر از کیت کت، با سایرین، ارتباط برقرارمی کنند. مثلاً ضربه زدن به لینک ها در کروم و بازکردن آنها در یک اپلیکیشن خاص. سیستم عامل موجود، در حال حاضر، بعضی از این امور را انجام می دهد، اما گوگل می خواهد تا سازگاری بیشتر شود.

گوگل، می گوید که لالی پاپ، در رابطه با بلوتوث و وای فای نیز، بهبود یافته است. برای مثال، دیوایس های لالی پاپی، تا زمانی که از واقعی بودن ارتباط، مطمئن نشوند، به شبکه ی وای فای متصل نمی شوند، بنابراین، برخلاف کیت کت، از پاک شدن اطلاعاتتان، به خاطر وصل شدن گجتتان به شبکه ای خراب، خشکتان نخواهد زد.

امنیت و صدا
اندروید لالی پاپ، ویژگی های جدید امنیتی خوبی دارد، مثل قابلیت تعیین نواحی امن، به صورت گرافیکی، به طوری که دیوایس شما، برای قفل گشایی، نیاز به ورود پین نداشته باشد. شما می توانید این کار را با دستگاه های بلوتوث خاصی، مثل ساعت های هوشمند Android Wear نیز انجام دهید، که گوشی یا تبلت شما، به طور خودکار، تشخیص داده شده و سدهای امنیتی را خاموش خواهند کرد.

برخلاف تمام تغییرات اعلان ها که به شما اجازه می دهد تا بدون قفل گشایی گوشی، آنها را دیده و با آنها ارتباط برقرار کنید، اندروید ۵، تنظیمات جدیدی دارد که به شما اجازه می دهد تا اطلاعات حساس خود را مخفی کرده و هرجایی که بخواهید، دوباره نمایش دهید.
همچنین، لالی پاپ، به لطف SELinux که برای تمام اپلیکیشن ها، اعمال می شود، محافظت خوبی در برابر آسیب پذیری و بد افزارها دارد و رمز گذاری به صورت پیش فرض برای تمام دیوایس های لالی پاپی، روشن می شود.

پروفایل های چند کاربری در یک دیوایس، مثل پروفایل های میهمان موقت، اشتراک بین گوشی ها و سایرین را راحت تر می کنند، در حالیکه هنوز حفاظت توسط خود شما در حال کنترل است.

عملکرد
ART اختیاری کیت کت، حالا برای اندروید لالی پاپ، بهتر شده است و گوگل می گوید لالی پاپ، سریعتر و کارآمدتر است و با هنگ کمتری همراه است. این امر به سازگاری اپلیکیشن های موجود اندروید، آسیب نمی رساند، اما به گوگل اجازه می دهد تا در آینده در برابر وفور اجتناب ناپذیر اسمارت فون های ۶۴ بیتی، خود را اثبات کند. این گوشی ها، دارای رم بیشتری نسبت به گوشی های موجود کیت کتی یا سایر سیستم عامل ها، هستند و مزایای عظیمی خواهند داشت که تنها نسل های آینده گوشی های لالی پاپی، قادر به درک این مزایا خواهند بود.

گوگل می گوید اندروید ۵، سیستم عامل کارآمدتر و قدرتمندتری نسبت به نسل های پیشین است، یعنی با فرض یکسان بودن گوشی ها، گوشی های لالی پاپی، باتری بسیار کمتری نسبت به کیت کتی، استفاده می کنند. همچنین، مالتی تسکینگ، با قابلیت داشتن چندین کارت برای اپلیکیشن های یکسان در یک زمان، بهبود یافته است که به شما اجازه می دهد تا مثلاً سند یا وب سایت بیشتری را داشته باشید.
سوییچ بین کیبوردها نیز راحت تر شده است. لالی پاپ، حتی تصاویر RAW را ساپورت می کند.

دسترس پذیری
اندروید لالی پاپ، بهبودهای بیشمار دیگری نسبت به کیت کت و نسخه های قبلی اندروید دارد، از آپشن های دسترس پذیری بهتر و سط آپ کردن راحت تر گرفته، تا قابلیت های گرافیکی بهتر. بسیاری از این تغییرات، به ارتقای سخت افزاری بسیار زیادی نیاز ندارند. اندروید ۵، اواخر اکتبر و اوایل نوامبر، برای دیوایس ها عرضه خواهد شد.

و اما حالا میریم سراغ معرفی گوشیهایی که قراره این سیستم عامل اون ها رو ساپورت کنن:

اندروید نسخه پنج، ‌نسخه تکامل یافته از همه ایده‌هایی است که گوگل در این چند سال به دست آورده و پیاده کرده است. واسط کاربری آن تغییرات اساسی کرده ‌که در واقع یک اقتباس بسیار خوب از واسط کاربری Google Now است.
اما اکنون پرسش اصلی برای کاربران اندروید این است که آیا گوشی هوشمند آن‌ها قابلیت به روز‌ رسانی به این نسخه از سیستم عامل اندروید را داراست یا آنکه همچنان باید از نسخه‌های پایین‌تر این سیستم عامل استفاده کنند.

متأسفانه هیچ منبع یکپارچه و رسمی برای آگاهی از این موضوع وجود ندارد؛ اما ما برای شما فهرستی از برند ها و مدل هایی‌ که به روز رسانی آن‌ها به این نسخه رسما تأیید شده است، فراهم کرده ایم. اگر شما نیز از مدل‌ها و برند های دیگری که ما در این فهرست به آن‌ها اشاره ای نکرده ایم، اطلاع دارید، حتما آن را با ما و سایر دوستان محله در میان بگذارید.

از برند Google
دستگاه‌ها و مدل‌های زیر از Google توان بروز رسانی به نسخه ۵ اندروید را دارا هستند؛

نکسوس، مدل‌های ۴، ۵، ۶، ۷ و ۱۰ و گوشی‌های هوشمند با نسخه Play Edition در هفته‌های آینده قابل به روز رسانی به نسخه ۵ اندروید خواهند بود – اینجا.

از برند HTC
برند HTC در حساب کاربری توئیتر خود و در پی درخواست کاربران برای آگاهی از وضعیت به روز رسانی گوشی‌های این برند اشاره کرده است که برخی از مدل‌های این برند، قابلیت به روز رسانی به نسخه 5 اندروید را دارا هستند – اینجا. مدت این به روز رسانی نود روز از زمان دریافت رسمی این نسخه از سوی گوگل است.
مدل HTC One (M8 / M7) قطعا به روز رسانی خواهند شد و احتمالا سایر مدل‌های One همچون One mini و One mini 2 نیز قابلیت به روز رسانی را خواهند داشت.

از برند موتورولا
موتورولا در وبلاگ رسمی این برند خبر داده است که مدل‌های زیر توانایی به روز رسانی به نسخه 5 اندروید را دارند ‌- اینجا:
مدل Moto X (نسل اول و دوم) ، Moto G (نسل اول و دوم)، Moto E، Droid Ultra، Droid Maxx و Droid Mini

از برند Sony
همچنین برند سونی در وب سایت رسمی موبایل این شرکت اطلاعیه ای منتشر کرده – اینجا – که طی آن طرح خود را برای به روزرسانی مدل‌های این شرکت به نسخه 5 اندروید اعلام نموده است. به روز رسانی برای گوشی‌های مدل‌های سری Xperia Z3 و Xperia Z2 در اوایل سال ۲۰۱۵ امکان‌پذیر خواهد بود.
همچنین سایر مدل‌های سری Z از جمله Xperia Z، Xperia Z1 و Z3 نیز به احتمال بسیار ‌به این نسخه به روز رسانی خواهند شد.

سامسونگ هنوز هیچ اطلاعیه رسمی درباره مدل‌های قابل به روز رسانی به نسخه 5 منتشر نکرده است؛ اما گویا پرچمداران اخیر این برند از جمله Galaxy S4 و Galaxy S5 همچنین Note 3 , 4 نیز قابل به روز رسانی به این نسخه باشند.

منابع: techradar و تابناک.

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «پنجمین پست اندرویدی چشمه:»

سلام بر خانم کاظمیان.
شما نایب قهرمان شدید.
چون زهرا آبنبات چوبی رو دید نتونست خودشو کنترل کنه، زود آمد که بخره، ناخوداگاه اول شد خخخ.
ضمنا گوشی جدیدتون هم مبارک باشه، بسیار گوشی کاربردی و خوبی خریداری کردید.
از حضور شما تشکر میکنم.

سلام بر مهربون مادر محله.
قابل شما و سید بزرگمهر رو نداشت.
توی دنیای پر از پیشرفت فنآوری امروز خیلی دیر نیست که بزرگمهر شما تا یکی دو سال دیگه یه تبلتی گوشی چیزی دستش بگیره و توی دنیای مجازی بچرخه و بازی آنلاین راه بیندازه و حسابی حالشو ببره.
به امید موفقیت و پیروزی روز افزون.

سلاااااااااااممماااااممم سلااالالالالااااللللللللااام به عمو چشمه ی خودم،خوبیییی عمو جونم؟مطلب جالبی بود عموف،فقط یه راهنمایی میخاستم، من گوشی اندروید رو از کجا بخرم خوبه؟مدلش چی باشه خوبه؟ممنون میشم راهنماییم کنی،راستییی داشت یادم میرفت،آقا ی خلیلی رو میشناسی و شمارشو داری یا اسکایپ داره؟شکلک نشستم به انتظار جوابت عمو جون،فعلن باییییبایبایبااااییییبااایییبای بایبای،ی،ی،ی،ی،بایییبااااااییی

سلاااام بر عباس.
خرید گوشی بیشترش به سلیقه و مقدار پرداخت مربوط میشه.
اینارو مشخص بکن تا بعدش بیشتر حرف بزنیم.
در مورد آقای خلیلی نمیدونم کدوم خلیلی رو میگی من یکی دو نفر رو میشناسم، بیشتر توضیح بده.

سلام بر آقای چشمه ی گرامی
از اطلاعات عالیتون ممنونم
ببخشید دیر اومدم لپتاپم مشکلدار شده نمیتونم بعد از ظهر ها از اینترنت استفاده کنم به همین دلیل دیر به دیر خدمت میرسم
عذرخواهی بابت تءخیر منو پذیرا باشید

سلام بر خانم معلم مهربون.
شما هر وقت که دوست داشتید تشریف بیارید، من رو شرمنده نکنید.
ای کاش کاری از دست ما بر بیاد جهت راه اندازی مجدد لپ تاپ شما.
ضمنا رسما عذرخواهی شما رو میپذیریم خخخ.
تشکر از حضور شما.
BY.

اینم گوشی ۶۱ ۲۰ من که بالا گرفتم
بعلههه چی فکر کردین خیلیی هم گوشی خوبی دارم
اصلا گوشیهای ما با کلاستر از اندرویدیهاست ههخخخ
راستی کو آب نبات من دوت میخوام, تازه ما هم یه نرم افزار داریم درست میکنیم واسه گوشیهامون به نام پفک تازه خوشمزه تر هم هست هاهاهاهاها

سلاااااام بر زهره خوب و مهربون.
شما باید سیستم عاملی به نام بستنی قیفی برای گوشی تون بسازید خخخ.
برو اندرویدی بشو، آبنبات چوبی رو بزن به بدن حالشو ببر.
ولی اگه سیستم عامل بستنی قیفی رو طراحی کردید و ساختید، خواهشا توی محله هم بذارید که منم بدانلودم، چون خودم نه یکی بلکه دوتا گوشی ۶۱ ۲۰ توی خونه دارم.
ممنون از حضور همیشه دلگرم کنندهت.

دیدگاهتان را بنویسید