خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

روایت 156: عصای سفید، موسسه ای با رویکرد آموزش و توانبخشی، گفتگو با محمد اعتماد

به نام خدا
روایت 156
عصای سفید، موسسه ای با رویکرد آموزش و توانبخشی: گفتگو با محمد اعتماد

موسسه مردم نهاد عصای سفید، یکی از تشکل های باسابقه و الگو در زمینه توانبخشی و آموزش نابینایان بوده که از سال 1369 به برگزاری کلاس های فنی، هنری و مهارتی جهت نابینایان و کم بینایان می پردازد. هر نابینای موفق در تهران، روزی شاگرد موسسه ی مذکور بوده است. به مناسبت روز جهانی عصای سفید، محمد اعتماد رئیس هیئت مدیره موسسه در گفتگو با راوی، مهم ترین رسالت آن نهاد را آموزش و توانبخشی دانست و گفت: «مهم ترین آموزشی که تمام کم بینایان و نابینایان باید ببینند خط بریل است. با این مهارت می توانند بخوانند، بنویسند و مثل دیگران به زندگی عادی نزدیک شوند. خط بریل از لوح و قلم شروع می گردد و بعد به ماشین تایپ بریل یعنی پرکینز می رسد. سپس اگر کار با کامپیوتر از طریق نمایشگر بریل و صفحه خوان را بلد باشند قادر به ارتقای زندگی خود تا سطوح عالی خواهند بود. افراد موفقی مثل دکتر علی صابری که همین حالا عضو شورای شهر تهران است خانم مریم حیدرزاده، آقای شاهوردی، و آقای حمید بهمنی از شاگردان همین موسسه بوده اند. همه ی نابینایان باید مهارت آموزی را شروع کنند. اگر مشکل آنها مادرزادی باشد از 3-4 سالگی این آموزش ضرورت خواهد داشت و از 1 سالگی باید مورد معاینه پزشکی قرار گیرند. در صورتی که بر اثر RP یا تصادف نیز کسی دچار آسیب بینایی گردد یادگیری مهارت های ویژه ی این گروه برایش در اولویت است.
رئیس هیئت مدیره عصای سفید مهم ترین چشم انداز و راهبرد ضروری برای  انجمن های کم بینایان و نابینایان را پیشگیری از آسیب بینایی برشمرد: «تا چند سال پیش عنوان می کردیم شبکیه ی بچه ها باید از 4سالگی توسط پزشک متخصص معاینه شود ولی پرفسور احمدیه از مرکز چشم پزشکی بیمارستان لبافی نژاد، اولین پزشک در جهان که توانسته نتایجی مثبت از پیوند شبکیه بگیرد، معتقد است باید شبکیه بچه از 12 ماهگی به بعد سالی یک بار معاینه گردد. اگر در سنین 1 سالگی به بعد اشکالی در شبکیه دیده شود قابل درمان است ولی هر چه سن بالاتر می رود درمان  سخت تر و نهایتاً ناممکن می گردد. مشکلات شبکیه، هیچ علامت بیرونی و نمودی در ظاهر اشخاص ندارد اما یک فرزند سالم را به راحتی نابینا می کند».
محمد اعتماد مشاوره و آزمایش های ژنتیک را پیش از ازدواج و قبل از بارداری کلید پیشگیری از اختلالات بینایی ذکر کرد و یادآور شد: «در صورتی که هر محله، شهر و کشوری بتواند تنها 5 درصد آمار معلولیت فرزندان خود را کاهش دهد، این موضوع بر زندگی طیف وسیعی از خانواده ها و کل نظام تاثیر می گذارد. مشکلات معلولین تنها محدود به خود آنها نمی باشد. سالم بودن فرزندان، مهم تر از تعداد فرزند است.».

فایل صوتی این گفتگو از لینک زیر قابل دانلود است. روایت 157 گفتگو با محمدعلی انصاریان عضو هیئت مدیره عصای سفید خواهد بود. روایت 159 راهنمای خرید گوشی های لمسی برای نابینایان می باشد.
لینک دانلود فایل صوتی به حجم 2 مگابایت و مدت 6 دقیقه:

جواد حسینی
انجمن پژوهشی آسیب های بینایی (راوی)
Research Association for Visual Impairments
www.iranravi.com

یک پاسخ به «روایت 156: عصای سفید، موسسه ای با رویکرد آموزش و توانبخشی، گفتگو با محمد اعتماد»

دیدگاهتان را بنویسید