خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

من چه کمکی میتونم به محله یا بهتر به بچه های نابینا بکنم؟

درود به همه. در اینجا یک سری از ایده هایی که از قبل گفتم رو میخوام یاد آوری کنم و همچنین ایده های جدیدی اگه به ذهن من و شما رسید، توی کامنت ها بنویسیم. همیشه توی این فکر بودی که چی کار میتونی واسه سایتمون بکنی. این گوی و این میدان.

  1. آیا شما مثل بعضی ها هستی که کله کامپیوتری هستند؟ آیا بلدی با یک سری برنامه های ویندوز، لینوکس، اندروید یا اپل کار کنی؟ خوب. کاری که نداره. ی ضبطی چیزی بردار، کار با برنامه ها رو صوتی به بچه ها یاد بده و توی سایت قرار بده. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.
  2. آیا شما ترجمه ات خوبه؟ آیا نشریه ها و مقالات مربوط به نابینایان به زبان های مختلف مطالعه میکنی؟ خوب. کاری که نداره. ی کمک هم به ما بده. قلم و کاغذ یا صفحه کلیدت رو بردار و شروع کن به ترجمه ی مقالات مرتبط نابینایی به زبان فارسی و توی سایت قرار بده. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.
  3. آیا شما قبلا بینا بودی و بعدا نابینا شدی؟ در این صورت، حتما یک سری کار هایی بلدی که توی زمانی که بینا بودی یاد گرفتی. شاید الان انجام همون کار ها رو با چشم بسته امتحان کرده باشی و به نتایجی رسیده باشی. فکر نمیکنی فرصت خوبی باشه آموزش مهارت هایی که بلدی و تجربه هایی که به دست آوردی رو با بچه محل ها به صورت صوتی یا تصویری یا متنی به اشتراک بگذاری آیا؟ کاری که نداره. یا بشین بنویس، یا ضبط کن. مثلا یکی نوشته بود: من قبلا که میدیدم، از رنگ پیاز ها می فهمیدم که خوب سرخ و طلایی شدند. حالا که دیگه نمی تونم ببینم، از بوی پیاز ها متوجه میشم سرخ شدند. تازه، پیاز های سرخ شده، سبکتر میشند و راحت توی قاشق مییاند. شما هم میتونید چه در مورد آشپزی، چه در مورد مهارت های دیگه، همین کار رو انجام بدید. کاری که نداره. خرجش ی ضبط یا ی صفحه کلید و ی کمی انرژی از طرف شماست. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.
  4. آیا شما از معلم ها یا والدینی هستی که با نابینایان سر و کار داشتی یا داری؟ خوب. چی از این بهتر! بنویس که چه سختی ها و چالش هایی برای آموزش نابینایان داشتی و چه راه حل هایی برای برطرف کردن‌شون پیدا کردی. از بازی های مناسب کودکان نابینا بنویس. از نحوه ی ریختن خجالت نابینایان بنویس. چطوری یک نابینا را متقاعد کنیم توی جمع نه زیادی توی خودش باشه و نه زیادی نقشش رو برجسته بکنه؟ و هزاران تجربه و سؤال دیگه که شما بلدی بهش جواب بدی و من بلد نیستم. از امروز، سعی کن هر چند وقت یک بار، یک چیزی بنویسی. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.
  5. آیا شما یکی از نابینایانی هستی که الان شاغل هستی؟ خیلی خوبه. بیایید همه قرار بگذاریم هر کسی از ما که شاغل هستیم، جریان شاغل شدنمان را برای بچه ها بنویسیم. میتوانیم حرف ها و اتفاقات خصوصیتر را که در حین شاغل شدن برایمان پیش آمده از واقعه حذف کنیم و یک نوشته ی کلی به دست بچه محل ها بدهیم. هر کسی از امروز شروع بکند. ما خیلی هستیم و این یعنی یک عالمه تجربه برای شاغل شدن هست که نوشته نشده و میتواند نوشته بشود. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.
  6. آیا شما از افراد بینا هستی که در این شماره ها به دنبال شماره ی خودت می گردی؟ شماره ی شش، مال شما چشم‌دار ها. آیا شما جایی، فردی یا شرکتی را میشناسی شغل های خوبی برای نابینایان داشته باشد که بچه ها را معرفی کنی؟ آیا شما در قشنگتر شدن ظاهر این محله، میتوانی کمک کنی؟ آیا شما میتوانی در شهر خودتان داوطلبانه بچه های نابینا را ماهی یا هفته ای یک بار جمع بکنی باهم یک تابی توی شهر یا طبیعت بخورید؟ کاری که نداره. همین حالا کار هایی که ما گفتیم و نگفتیم و شما میتونی برای نابینایان انجام بدی رو اینجا توی کامنت ها با بچه ها به اشتراک بگذار. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.
  7. آیا حرف ها و کار های عملی که مثل موارد بالا باشه و هزینه نخواد یا هزینه ی کمی بخواد توی ذهن شما بال بال میزنه؟ آیا پیشنهاد هایی داری که فکر میکنی زود بازده هست و من نگفتم؟ بنویس. توی همین کامنت‌دونی بنویس. با ثبت نام مشکل داری؟ به gooshkon2020@gmail.com ایمیل بزن.

خوبه. من اگه این قبیل پست هایی که هر از گاهی می زنم ی دونه کامنت هم زیرش نره، بازم از این پست ها میزنم. اینها یادآوری های مهمی هستند که اگه نگیم و ننویسیم، زودی از یادمون میرند. زودی از هدفمون پرت میشیم و دیگه اون وقت هیچی به هیچی. من دوست ندارم یک صدم ثانیه از وقت شما اینجا هدر بشه. اینجا واسه سرگرمی و تفریح و آموزش هست درست. ولی ما باید کار عملی هم اینجا انجام بدیم. شاید پتانسیل های اینجا کمتر یا بهتر بگم متفاوتتر نسبت به دنیای واقعی باشه ولی از همین اینترنت هم میشه به جاهای خوبی برسیم. من ایمان دارم. من خودم با همین کامپیوتر و فنآوری به شغل رسیدم. البته بازم میگم که معتقدم نابینا توی کامپیوتر و موبایل خلاصه نشده. نابینا نباید به تکنولوژی معتاد بشه. نابینا نباید توی اسارت رادیو و تلویزیون و ماهواره و کامپیوتر و موبایل باشه بلکه باید این ها رو اسیر خودش کنه و فقط مواقعی که به دنبال تفریحه یا واسش منفعت داره سراغ اینها بره. اصلا دوست ندارم این محله هم بشه یک سایت کلیشه ای و تکراری که همه هر روز هجوم بیاریم اینجا فقط به این خاطر که ببینیم پست جدید چی اومده. ما باید از اومدن اینجا هدف های ریز و گنده داشته باشیم. منتظر ایده های قشنگ و کار هایی که میتونید انجام بدید توی کامنت‌دونی هستم و همچنین منتظر این که حرف هایی که می زنید رو عملی کنید و کار هایی که میتونید رو از همین امشب شروع کنید به انجام دادن. از نوشتن و ضبط کردن مطالب مفید تا تبادل نظر برای بهتر زندگی کردن!

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «من چه کمکی میتونم به محله یا بهتر به بچه های نابینا بکنم؟»

سلام رئیس چطوری خیلی وقته اینجا نیومده بودم یعنی میدونی نمیتونستم که بیام میگم من نبودم چقدر بزرگ شدیااااا!
آفرین کوچکولوی من!!!
راستش از مواردی که گفتی خیلیاشو میتونم انجام بدم ولی میدونی خسته ام خسته میییییییفهمیییییییی!
قلبمو تازه عمل کردم اصلا حالم خوب نیست همین که سر پا هستم زیادیه
پس خودت و بچه های دیگه ردیف کنید کارارو
بای فعلا

درود بر شما آقای خادمی. من کاملا موافقم با ایده های شما . امیدوارم همین اتفاقها تو این سایت بیفته. البته من ۲ ماهه که با این سایت آشنایی دارم. با این حال خیلی مطالب و آموزشهای جالبی رو اینجا مشاهده کردم. موفق باشید

سلام.
منم که به بی هنری شهره محله هستم هم نمیدونم چکار میتونم بکنم، ولی میخوام یه کاری بکنم، اما نمیدونم چکاری.
ای کاش یکی پیدا بشه بهم تکلیف کنه که فلان کار رو تو بکن.
اگه بود و اگه شد به من بگید که چه کنم؟

اگر دوستان مشکلی دارند که با آموزشهای روان شناسی یا مشاوره حل می شود بفرمایید تا بشتابم به خدمت
مشکل با پیدا کردن من دارید کاری نداره به
ps.khademi@gmail.com
ایمیل بزن
اسکایپ cheshmak1367
اگر آموزشها به درد محله هم بخوره حتما مقث قبل در خدمتم هرچند دیگه مثل قبل وقت آزادی نیست ولی خوب اگه مشتری داشته باشه که طوری نیست

سلام عمو مجتبی .
عمو علمت کو عموی خوبم . منظورم علم بود واسه هیات نه سواد .
بعدش عمو من خیلی تجربیات تو این چند وقته بدست اوردم که اگه بخوام بقول آقا جون دل نوشته کنم شونصد خط میشه .
ولی عمو خلاجت میکشم . جون داش راست میگم . آهان واسه پیاز هم گفتی قبلا چش آدم میدید و میفهمید که سرخ شده ولی نابینا با چنگال زدن به پیاز در حین سرخ شدن میفهمه که پخته یا سوخته یعنی همون که نپخته . اگه چنگال رو فشار بدی و با زور فرو بره یا سفت باشه هموز نپخته ولی اگه براحتی و به آرامی داخل پیاز بره میدونیم که پخته اگه خدا قبول کنه . اینم بگم که نه اینکه دونه به دونه پیازها ر. چنگال بزنه نه چند تاش رو که چنگال بزنه میفهمه که سرخ شده
منم یروز جوون بودم و چشام میدید ولی الان دیگه پیر شدم عمو .
شکلک صدای شکسته یه پیر مرد .
بعدش مثلا من که نوازنده نی هستم یا اینجوری بگم کسی که مهارتهایی داره که فقط به نابینایی مربوط نمیشه مثلا همین نوازندگی نی . میتونه هم به بچه ها نابینا یاد بده هم به این طریق یه کاری راه بندازه که اتفاقا چند روز پیش یه دوستی که شایدم اینجا باشه توی یه سایت دیگه گفت که میاد و اومد و حضوری هم با دوستاش اومد ولی وقتی که گفت من بینا هستم من شوکه شدم گفتم جون داش من به خیالم شما کم بینا هستی که اونجوری هم منظور اینکه آدم میتونه یه مبدا رو انتخاب کنه .
عمو قلبم شکسته میشه گچ بگیرم .

سلام علاوه بر مطالبی که مجتبی گفت.
من با نظرسنجی در باره ی آموزش ها موافقم.
یعنی همونکاری که مجتبی یه بار کرد و گفت شما چه آموزش هایی رو میخواین که متأسفانه الآن نیست.
باقیش هم دوستان متخصص بهتر نظر میدن.
موفق باشید.

سلاااام به همگی. لامسب اینقدر وقت استراحتم کمه که وقت نمیکنم حتی سرمو بخارونم. به کامنت های گرم و دلگرم کننده ی شما توجه دارم و میستایم‌شون در حد همون لالیگای کلیشه ای. به هر حال:
بهار خانم شما فقط یک احتمال رو مطرح کردید که اگه فلان اتفاق بیفته بهمان میشه. خوب. میخوام بدونم این اتفاق های خوب رو مگه کسی غیر از ما میتونه و باید رقم بزنه آیا؟ یکیش خود شما. اگه فعال باشی، تعداد اگه ده تا باشیم میشیم یازده تا. اگه هیچی نباشیم میشیم یکی. پس باید اول از خود‌مون شروع کنیم.
محسن جان. باور کن خیلی ناراحتت شدم ولی نمیدونم چی کار میتونم بکنم واست غیر از اینکه انرژی مثبت افکارمو بفرستم سمتت که ای کاش زودتر بهبود پیدا کنی و از درد راحت بشی.
رویا خانم شما هم که فقط آرزو کردید من موفق باشم که خوبه ولی قراره شروع کنیم به فعالیت. البته شما ی پستی واسه شروع دادی که خیلی خوب بود و امیدوارم این سلسله پست هات رو ادامه بدی.
شهروز جان، راجع به پروژه ی شما توی اسکایپ چتیدیم پس شروع کن به آپلود توی محله و از پهنای باندش هم نترس. من منتقلش میکنم رپید پارس.
عمو چشمه اگه شما نظارت به کامنت ها یا تأیید نوشته ها رو میتونی، بگو تا مزاحمت بشیم. تازه، پست های عمومی هم که میذاری خوبند. تنوع ایجاد می کنند. شما چون وقت تقریبا داری میتونی مطالب فارسی مربوط به نابینایان که جدید یا مفید هستند رو پیدا کنی بزنی توی سایت.
چشمک، مرسی که هستی. حتما با اینکه وقتت پر شده و سرتم شلوغ، ولی ی نظرسنجی راه میندازیم تا ببینیم بچه ها چی رو بیشتر مشکل دارند مزاحمت بشیم.
فرامرز جان، کلاس نی خوبه و از اون کار های به درد بخوره ولی خجالت معنی نداره. بنویس تا همه تجربیات تلخ تو رو تجربه نکنند و از تجربه های شیرینت هم لذت ببرند. بنویس که دل‌نوشته های بینایی که متأسفانه نابینا شده خیلی قیمتی هستش.
سعید جان، اگه گرفتاری های منو میگی تموم نشده ولی اگه گرفتاری های خودت تموم شده، ی چیز هایی که مربوط و منجر به پیشرفت خودمون میشه رو تو هم توی محله بگذار.
محسن غلامی، تو هم دمت گرم که فعال بودی و هوای اینجا رو داشتی. بازم داشته باش. هر کسی توانایی ای داره، میتونه از بچه ها نظرخواهی کنه که چه مبحثی رو بچه ها دوس دارند بعد بهشون یاد بده.
امین مرسی که هستی. خیلی خوبه که کاری که میتونی بکنی رو اینجا میگی. پس کتاب های این رشته هم با امین هماهنگ کنید هر کودوم خواستید.
بچه ها ما دست تنهاییم. خیلی تعداد کمی اینجا کامنت دادیم. این واقعا جای تأسف داره. تأسف. منتظر ی تحول یا رعد و برق یا صاعقه ای چیزی هستم که جنب و جوش رو توی جامعه ی نابینایانی که خفته اند تزریق کنه.

مجتبی جان سلام، هستم هرچند که بد جور خسته ام. شرمنده ام که هنوز اون طور که از خودم انتظار داشتم هنوز نتونستم اینجا خدمتی انجام بشم، ولی این محله یکی از موضوعاتیه که لا اقل هر دو ساعت یک بار بهش فکر میکنم، امیدوارم به زودی اوضاعم رو به راه بشه و بتونم بهتر در خدمت باشم. موفقتر باشید.

سلام بر آقا مجتبی ،مدیر بادرایت و سخت کوش محله
من احسنت میگویم به ذهن خلاق و هدفمند شما ؛من علاوه بر اینکه معلم زیست شناسی هستم ؛ خلاقیت نیز تدریس میکنم و ذهن خلاق شما مایه ی شگفتی و سرافرازی است. کمک های من:
۱- من بینا هستم و صد البته مادر یک کودک زیبا و با هوش نابینا و به راحتی میتوانم و وظیفه ی خودم میدانم که چشمانم را ببندم و اگر اعضای خوب و گرانقدر محله،سوالاتی در مورد مسائل عادی زندگی مثل آشپزی ،عبور از خیابان و…داشتند ،بینایی را با لامسه مقایسه می کنم و پاسخ می دهم.۲- مدیر مهد خصوصی سال گذشته ی پسرم، از من تقاضا کرده تا بچه های مدرسه ی نابینایان را هفته ای یکبار دعوت کنم تا در ساعات بعداز ظهر با با سایر بچه ها بازی کنند و تعامل با همدیگر را بدون اجبار و فشار بیرونی یاد بگیرند، البته من پاسخ دادم که اگر بتوانم ماهی یکبار هم این جلسات را مدیریت کنم هنر کرده ام.البته ایشان یک “NGO” به نام خانه ی فرهنگ کودک در مشهد اداره میکنن و دوست دارند با مدرسه همکاری کنند، اگر این همکاری صورت گرفت گزارش را در سایت میگذارم،البته کم مینویسم که خسته نشین…خخخخخخ
یک مورد خاص هم دارم که ایمیل میزنم. سربلند و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید