خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

درس چهارم زیست شناسی: گلوکز خون چیست؟

درس چهارم زیست شناسی: گلوکز خون چیست؟
سلامی به گرمی مهر تقدیم هم محله ای های خوب و گرامی ، با سرمای فصل پاییز چطورین؟ اگه سرمایی هستین یا گرمایی فرقی نمیکنه، درس امروز رو گوش بدین تا راز گرمای بدن رو براتون بگم
تا حالا دقت کردین اغلب یکی از آزمایشاتی که پزشک به شما پیشنهاد میده تست قند خون هست؟ امروز میخواهیم گفتگو کنیم که بین قند خون و گرما چه ارتباطی وجود داره؟
خوب این هم از آقای بزرگمهر پسر باهوش و دوست داشتنی من که دیگه وارد 6 سال شده ، و اومده کنار من نشسته، چی میخوری پسرم؟ آها کلوچه میخوری! وایییی یه ماده سوختنی میخوری؟ نه نمیسوزه؟ چرا پسرم این میسوزه ، اما توی سلولها خخخخ ، ، بله پسرم برای بدن ما این یک سوخته! خوب ما که ماشین نیستیم که بنزین بسوزونیم، همین نون یا سیب زمینی یا هر غذایی که نشاسته داشته باشه میسوزونیم. حالا با خیال راحت کلوچه ات رو بخور تا من راز سوختن و گرمای بدن رو توضیح بدم
این درس هم به رسم دوستی و مهر ،هدیه میدهم به همه ی هم محله ای های خوب خودم و آقای سید بزرگمهر، در این محله ی باصفا و دوست داشتنی
درس چهارم: آشنایی با قند (گلوکز) خون
مواد مورد نیاز: نان، چند سلول بعنوان تنور ،البته نه برای نون پختن بلکه برای سوزوندن نون!
اهداف درس 4:
الف-دانستنی ها: فراگیران در انتهای درس باید بتوانند:
1- علت ترکیب شدن گلوکز با اکسیژن هوا را توضیح دهند
2- علت تولید اسید توسط باکتریها را شرح دهند

ب:مهارتها
با توجه به ارتباط بین نشاسته و گلوکز خون و برای حفظ سلامت فردی ، رژیم غذایی مناسب طراحی و اجرا نمایند
ج: نگرشها
1- به پدیده های زیستی بعنوان نشانه ها و شواهد تدبیر الهی در جهان بنگرند
2- نسبت به پدیده های زیستی کنجکاو شوند
کلید واژه: گلوکز خون، نشاسته،باکتری
خوب با این دستگاه جدید” گلوکومتر” قند خون یکی از بچه های محله رو اندازه بگیرم… قند خون چه کسی؟ خوب چون هنوز همه خواب هستند قند خون خودم که هنوز ناشتا هستم و صبحانه نخوردم رو اندازه گیری کنم ، چون قند خون ناشتا و بعد از خوردن غذا با هم فرق داره. خوب بله… قند خون من 85 هست. قند خون ناشتا بین 80 تا 95 طبیعیه،حالا این قند از کجا اومده و به کجا میره؟یه کم فکر کنید
آفرین
بله شما هر غذایی بخورین که نشاسته داشته باشه، قند خون میره بالا یعنی مولکول های نشاسته که در نان – برنج یا سیب زمینی وجود دارن از هزاران گلوکز بوجود اومدن.
حالا وقتی نون میخوریم نشاسته در روده ی باریک تجزیه میشه و هزاران گلوکز آزاد میشن و با عشق و علاقه ی فراوان میرن دنبال سرنوشتشون. حالا سرنوشتشون چی هست؟ چون کوچیک هستن سریع در روده جذب خون میشن و بعد عاشقانه وارد سلولها میشن .چی؟ کی بود پرسید مگه توی سلول چه خبره؟ اونجا چند تنور توی سلولها هست به نام “میتوکندری” و گلوکز ها وارد این تنورها میشن ، میسوزن، یعنی با اکسیژن ترکیب میشن، که نتیجه ی سوختن تولید گرما و انرژی هست. گرما ، سلول ها رو گرم میکنه و انرژی هم برای واکنش های سلولها مصرف میشه، یعنی وقتی شما حرف میزنین، سلول های زبان و حنجره انرژی حرف زدن رو از سوختن گلوکز بدست میاره ،راه میروید ، سلول های ماهیچه ای گلوکز رو میسوزون تا انرژی مورد نیازشون رو بدست بیارن و مهمتر از همه شما فکر میکنین ، سلولهای مغزی دوباره همین گلوکز بیچاره رو میسوزونن تا انرژی لازم برای فکر کردن تامین بشه!
حالا فکر کردین که فقط ما انسانها در سلولهامون گلوکز رو میسوزونیم؟ نه همه ی موجودات زنده که سلول دارن این گلوکز های بیچاره رو میسوزونن تا گرما و انرژی لازم رو به دست بیارن! یعنی تمام جانوران –گیاهان-باکتریها و قارچ ها هم گلوکز رو میسوزونن! اصلاً فکر کردین چرا خوردن محصولات قندی زودتر دندون رو خراب میکنه، چون باکتری های داخل دهان هم قند گلوکز رو میسوزونن، تا انرژی لازم برای زندگی اونها فراهم بشه ، این وسط چون دهان ما بیشتر بسته هست، پس اکسیژن داخل دهان کم هست و اونها بطور ناقص قند گلوکز رو میسوزونن درنتیجه یه کم اسید هم تولید میکنن و چون اسید رو لازم ندارن پرت میکنن بیرون ! یعنی اسید رو میریزن روی دندونهای ما ! و اسید مینای دندان ما رو خراب میکنه و دهانمون هم بوی بد میگیره حالا هر کی مسواک نزده بلند شه بره مسواک بزنه!
خوب حالا متوجه شدین چقدر بین ما و باکتری شباهت وجود داره، البته ما میلیاردها سلول داریم و باکتری بیچاره همه بدنش یک سلول بیشتر نداره، ولی هر دوی ما برای تولید انرژی قند گلوکز رو میسوزونیم!
یک نکته: همه ی هیدراتهای کربن یا از گلوکز بوجود اومده یا قند داخل اون میتونه به گلوکز تبدیل بشه ، مثل نشاسته که از هزاران گلوکز بوجود اومده یا شیرین ترین قند که همون قند میوه ها (فروکتوز) هست و تبدیل به گلوکز میشه، پس میوه های خیلی شیرین ، با اینکه قند طبیعی داره، اما نباید زیاد مصرف بشه و اصلاًً گول نخورین که این قند طبیعی هست و اشکال نداره، هر ماده غذایی خوردنش اندازه داره.
میدونین که انسولین در تنظیم قند خون نقش داره و ان شائ الله بعداً در مورد انسولین درس میدم.
خوب نشستم ببینم از راز زیستی امروز لذت بردین؟ فکر میکنین حالا که باکتری گلوکز میسوزونه ، آیا گیاهان هم گلوکز میسوزونن؟ جواب این سوال یکی از رازهای مهم سلامتی ما انسانها هست.
اگه دوست داشتین نظرتون در مورد موضوع امروز بنویسین.
خوب دیگه باید برم ببینم بزرگمهر کلوچه رو خورده یا نه؟ یک وقت سلولهاش موقع سوختن قند گلوکز نسوزن خخخخخخ شوخی کردم!
خداوند مهربان ،یار و یاور همه ی شما نیکان و نیک اندیشان باد

۱۹ دیدگاه دربارهٔ «درس چهارم زیست شناسی: گلوکز خون چیست؟»

سلام و درود فراوان خدمت مبصر کلاس به به …. خوش اومدین….صفا آوردین
شاگرد اول هم که شدین….مبارکه…گفته باشم شاگرد اولها جایزه دارن ، بقیه نگین نگفتم!
خداوند را سپاسگزارم که موضوع درس براتون مفید بوده ولی توضیح ندادین که به نظر شما گیاهان هم گلوکز رو میسوزونن؟ یا فقط ما انسانها بلدیم گلوکز بسوزونیم و بدنمون گرم بشه و پزشک هم دائم قند خون ما رو کنترل میکنه؟!
پیروز و سربلند باشید

سلام
خیلی اموزنده بود ممنونم شاید قبلا مطمئن بودم .ولی فکر کنم گیاهان قند تولید کنند تا بسوزونند
سوالی داشتم .نشانه های بیماری قند چیه ؟از وقتی نابینا شدم تحرکم بسیار کم شده باز هم ممنونم از زحماتتون

سلام و درود خدمت آقای ترخانه
کاملاً درسته،گیاهان قند رو تولید میکنن و بعد به مقداری که برای تولید انرژی نیاز دارن، میسوزونن و بقیه رو ذخیره میکنن.
در مورد علائم دیابت تشنگی زیاد و تکرر ادرار از علائم اولیه هست ولی اول باید به یک پزشک عمومی مراجعه کنین تا تست قند خون برای شما بده. اما من هم توصیه میکنم یا باشگاه ورزشی برین یا پارک نزدیک خونه یا مثل من توی آپارتمان نیم ساعت پیاده روی تند انجام بدین ،احتمال دیابت رو ۶۰ درصد کاهش میده. سلامت و پیروز باشید

سلام و درود خدمت آقای جنتلمن
خوشحالم که این مطلب زیست شناسی برای شما آموزنده بوده . در مورد زمان ناشتا بودن پزشکان اعداد متفاوتی رو ارائه میدن ولی بین ۸ ساعت تا ۱۲ ساعت، عددی هست که من توی کتابها دیدم.سربلند و پیروز باشید

سلاام بر مادر مهربون و فرزند برومند شون.
منم این دفعه حاضر.
شرمنده که کلاس قبلی رو به علت سفر غیبت کردم، البته دیشب برای اون کلاس کامنت گذاشتم که امیدوارم عذرم رو بپذیرید.
ضمنا قرار شده بود که در مورد پس دادن اکسیژن از طرف برگ گیاهان این جلسه توضیح بدید که اگه بشه توضیح بدید ممنون میشم.
از آموزش امروز هم ممنون، عالی و تاثیر گزار.

سلام و درود خدمت آقای چشمه ی گرامی
اول هر سفر…ببخشید …آخر هر سفر سوغاتی فراموش نشه، یعنی گزارش سفر رو برامون بنویسین که این دفعه به کدام بخش از سرزمین ایران عزیز،سفر کردین؟ ما منتظریم.
و اما تولید اکسیژن ، چون خیلی راز مهمی هست که در این راز، یک راز جنگلی هم وجودداره، گفتم اول در مورد انسان و سوختن قند گلوکز توضیح بدم و بعد برم سراغ گیاهان و درختان جنگل.
خوشحالم که این راز زیستی هم مورد توجه شما قرار گرفت.
سربلند و پیروز باشید

سلام بر مادر بزرگمهر و خود بزرگمهر
درس دیروز یا پریروزتان در مغزم جاگیر شد تا ببینم آیا درسهای بعدیتان هم شیرینی یا کلوچه دارند یا نه
تمام سلولهای مغزم دارند از خوشحالی هر لحظه گلوکز بیشتری از من بیچاره درخواست می کنند تا با سوزاندن آنها بیشتر با واقعیت گلوکز آشنا شوند.
آموزش امروز شیرین بود ولی دیابتی نبود.شیرین کام باشید

سلام و درود خدمت آقای عباسی گرامی
واقعاً همینطوره،سلولهای مغزی به گلوکز احتیاج دارن و در ضمن مثل بقیه ی بدن اون رو ذخیره هم نمیکنن، در نتیجه اگر قند خون فردی پایین بیاد ،اول از همه مغز دچار مشکل میشه و اون فرد غش میکنه! و باید سریع به اون فرد آب قند یا شکلات بدیم!
پیروز و سربلند باشید

سلام و صدها درود تقدیم خانم زهره ی عزیز و دوست داشتنی
حتماً لپ بزرگمهر رو میکشم ، فکر هیجان انگیزی هست ،و باز هم تشکر از اینکه رازهای زیستی این جلسه رو پسندیدین و دوست داشتین، این انجام وظیفه است که برای بچه های خوب و صمیمی محله انجام میدم.سربلند و پیروز باشید

سلام بر مادر، بسیار مفید، اما اینکه فرمودید گرمای بدن ناشی از سوختن گلوکز است، افرادی که مثل بنده قند خونشون تبیعی است ولی در سرما و گرما دست و پایشان آنقدر سرد و یخ کرده است که گویی از قطب آمده اند، چه علتی ممکن است داشته باشد، باز هم هر وقت حرم تشریف بردید، التماس دعا.

سلام و درود خدمت آقای حاتمی گرامی
خوشحالم که درس برای شما مفید بوده، اما در مورد سوال شما، اول دو نکته ی زیستی:
۱- گرمای سلولها بعلت انجام واکنش های شیمیایی مثل سوختن گلوکز می باشد
۲- حرکت خون درون رگها و فشار خون نیز، باعث ایجاد گرما در بافتها و اندامهای بدن میشود

اما جواب چون در حیطه ی پزشکی است، پاسخ یک خانم دکتر را برای شما مینویسم:همانطور که در یک لوله ی آب، شیر آب مقدار خروجی آب را کنترل می کند، در دیواره ی سرخرگهای خونی بدن نیز، ماهیچه هایی وجود دارند که منقبض میشوند و خون ورودی به درون سرخرگهای بافتها را تنظیم میکنن. اگر این ماهیچه ها در سرخرگهای مچ دست یا پا بیش از اندازه منقبض باقی بمانند ، جریان خون رگهای دست یا پا کاهش میابد …درنتیجه…دست یا پا سرد میشود. ولی در سه حالت به پزشک مراجعه کنین:۱- سردی دست یا پا مانع فعالیت‌های عادی می‌شود.
۲ـ ورم و تغییر رنگ در انگشتان یا ورم مفاصل هم وجود دارد.
۳ـ زخمی بر روی انگشتان دست یا پا وجود دارد.
در غیر اینصورت دست یا پا را گرم نگه دارین مثلا در خانه هم جورابهای نخی بپوشید یا با ماساژ دستها آنها را گرم کنید .
امیدوارم که توضیحات من برای شما مناسب بوده باشه. شما هم ما را از دعای خیر خود بی نصیب نگذارید . سلامت و پیروز باشید

سلام. من از درس امروز یاد گرفتم که سوختن همان ترکیب گلوکز با اکسیژن است که در نتیجه این ترکیب گرما و انرژی تولید میشود.
همچنین آموختم که چون دهان بیشتر اوقات بسته است و اکسیژن کمتری بهش میرسه در نتیجه وقتی باکتری موجود در دهان گلوکز را میسوزاند و اکسیژن کافی وجود ندارد در نتیجه کمی اسید تولید میشود که این اسید هم سبب خراب شدن دندان ها میشود و هم بوی بد دهان.
راستی تاحالا از علت غش کردن بیخبر بودم که خوشبختانه در جواب جناب عباسی این موضوع را آموزش دادید و یاد گرفتم که سلولهای مغز برعکس دیگر سلولهای بدن گلوکز ذخیره نمیکنند و در نتیجه چنان چه بموقع سلولهای مغز تغذیه نشوند دچار کمبود قند و در نتیجه انرژی میشوند و به همین علت فرد غش میکند.
امیدوارم که درس را خوب پس داده باشم.
در ضمن بنظر من قسمت جیم یعنی نگرشها لازم نیست که در هر درس تکرار شود آخر مطالب تکراری زدگی هم به همراه میآورد.
این احتمالا از سیاستهای آموزش و پرورش است که میخواهد امور مذهبی را وارد علم و دانش بکند و گمان میکند با این جمله که در هر کتاب و درسی بگوید که اینها همه کار خداست و…. دیگر علم را هم مذهبی کرده است و حتما انتظار دارد با علم خارجیها و کفار هم فرق داشته باشد.
به هر حال باز هم ممنون و سپاسگزار از کلاسهای مفیدتان.

سلام و درود فراوان خدمت عموحسین گرامی
واقعاً لذت بردم، چقدر زیبا توضیح دادین، پاینده باشید و همیشه پیروز، اما در مورد قسمت نگرشها ، باور کنید اینها اعتقادات خودم در طی سالها مطالعه است وفکر کنم بیشتر کتابهای نویسندگان بزرگ و برتر دنیا رو خوندم، و چون سعی میکنم مطالب درسیم مجزا از هم باشه ، نگرشها رو تکرار میکنم ، احتمالاً تحت اثر کتابهای گاندی این بخش رو تکرار میکنم خخخخخخ ببخشید ولی واقعاً گاندی از نوجوانی توی ذهن من زندگی میکنه! و بعد هم اینشتین ، که این دو نفر خیلی دنیا رو متفاوت تفسیر میکردن ، فکر میکنم بیشتر کتابهای کتابخونه ی من بعد از زیست شناسی در مورد نظریه ی نسبیت اینشتین و دیدگاه اون به کهکشانها- هستی و آفرینش است!
و…نمیدونم یک فکری میکنم … ولی پاسخ های شما خیلی عالی و دقیق بودن.سربلند تر ازهمیشه باشید

سلام.
میگم خانم اجازه؟
مجتبی دم در کلاس کارتون داره.
خب میگم بزرگمهر.
تا مامانت نیومده یه تیکه از کلوچت به من میدیییییییییی؟
اگر بهم کلوچه بدی بهت تمبر هندی میدمااااااااا!
بابا انقدر تمبر هندی خوردم ضعف کردم گلوکز خونم اومده پایین.
اوخ هیچی نگو مامانت اومد.
چیزه یعنی داشتم میگفتم که گلوکز باعث گرمای بدن میشه و قند طبیعی میوه ها هم اگر زیاد مصرف بشه ضرر داره.
راستی خانم اجازه؟ ما با امیر سرمدی و اشکان و مسعود نجفی جمعه داریم میاییم مشهد.
گفتم اینجا اگر چیزی لازم دارید بفرمایید براتون میاریم.
ممنون.
موفق باشید.

سلام و درود فراوان به آقای حسینی گرامی و دوستان خوب شما
خیلی خوشحالم که به مشهد تشریف میآورید،پیشاپیش خیر مقدم عرض میکنم. اگر میشد به من ایمیل میزدید که علاوه بر حرم امام رضا(ع) از چه مناطقی بازدید خواهید کرد ، دوست دارم برنامه ریزی کنم تا بزرگمهر با شما و دوستان خوب دیگر ملاقات کند و دوستان خوبش روز به روز بیشتر شوند ، سربلند و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید