خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
مجموعه ی کامل آموزش کوتاه نویسی بریل زبان انگلیسی

سلام دوستان عزیز گوش کنی○
حال و احوالتون خوبه دیگه؟
چه خبرا؟○
امیدوارم شاد و کامروا باشید

امروز با مجموعه ی کامل جزوه ی کوتاه نویسی بریل زبان انگلیسی در خدمتتون هستم

دوستانی که مایل هستن این مجموعه رو دانلود کنن میتونن از این لینکدانلود کنن

و یا فایل متنی رو از زیر بخونن

پس با یه مقدمه ی مختصر میریم سراغ جزوه:

مقدمه:

مرور کوتاهی بر علل ابداع روش کوتاه نویسی:

از زمانی که خط بریل برای خواندن و نوشتن نابینایان در حدود 150 سال پیش ابداع شد که موجب گردید معلولان بینایی هم بطور مستقیم وارد عرصه درس و حساب و کتاب و در کل یادگیری علم و دانش شوند، یکی از دغدغه های نابینایان حجیم بودن کتب نابینایی و همچنین زمانبر بودن خواندن و نوشتن بوده که در نتیجه مشکلات زیادی را برای این قشر از معلولین به وجود آورده .

ایرادی که به حروف الفبای فارسی و حروف الفبای کشورهای دیگر جهان در روشبریل وارد است این است که حروف باید به صورت نقاط برجسته ای بر کاغذهای ضخیم شکل گیرد که این امر موجب می شود که هر کلمه فضای زیادی را به خود اختصاص بدهد این امر باعث شده است که کتابهای نابینایان دارای حجمی زیاد باشند.

اهداف:

هدف از تهیه و ابداع مجموعه حروف اختصاری یا کوتاه نویسی کاستن از حجم کتابهای خط بریل و صرفه جویی در وقت نابینایان در حین استفاده از این خط با استفاده از کوتاه نویسی فارسی و انگلیسی می باشد.

صرفه جویی در وقت و مواد اولیه و هزینه نیروی انسانی برای تهیه کتب مربوط به خط نابینائی از دیگر اهداف مولفین برای تهیه و ابداع روش کوتاه نویسی می باشد.

روش اجرا:

نحوه نوشتن حروف الفبای فارسی و انگلیسی با ماشین تحریر نابینایی و نیز با برجسته نگار از چپ به راست و خواندن آن در هر حال از چپ به راست می باشد حروف هر کلمه بدون فاصله در کنار هم قرار می گیرند و زمانی که کلمه تمام می شود یک خانه فاصله داده می شود بدین معنی که در خانه بین هر کلمه و کلمه دیگر چیزی نوشته نمی شود. در نگارش خط بریل فارسی و انگلیسی برای هر حرف ، علامت خاصی با استفاده از چند نقطه ابداع گردیده است.

نتایج:

ابداع کوتاه نویسی نتایج مثبتی به شرح ذیل برای نابینایان به همراه داشته است:
1- کاهش حجم کتب خط نابینایی (خط بریل ) و سهولت استفاده از آن
2- صرفه جویی دروقت و بالا بردن توان نابینایان برای استفاده از این کتب
3- ارتقاء سطح آگاهی معلمان آموزش و پرورش در رابطه با روش یادگیری و آموزش خط بریل

کاربردها :

این طرح در زمینه های زیر کاربرد دارد
1- بالا بردن توان استفاده نابینایان از خط بریل فارسی و انگلیسی در کوتاه ترین زمان ممکن
2- افزایش سطح آگاهی معلمان آموزش و پرورش از روش نگارش خط بریل و ایجاد بستری مناسب برای آموزش آنان در این زمینه
3- صرفه جویی در هزینه چاپ و تکثیر کتابهای خط نابینایی.

***

بخش اول:

روش من اینه که اول کوتاه نویسی شده ی کلمه ی اصلی رو مینویسم بعد نقطه های بریل بعد اصل کلمه و بعد هم معنی کلمه رو مینویسم چون معتقدم این جور آموزشها با معنی بیشتر توی ذهنمون میمونن البته از چند تا معنی رایجترینشونو مینویسم

این بخش شامل کلماتی هست که یه حرفی هستن یعنی کوتاه نویسیشون یه○ حرفیه و هر حرف نشان دهنده ی یه کلمه در زبان انگلیسیه

b نقاط 1 و 2 =but اما
He knows me but i can’t remember him
او مرا میشناسد ولی من نمیتوانم او را به خاطر آورم

c نقاط 1 و 4 =can توانستن
Can you swim?
آیا تو میتوانی شنا کنی؟

d نقاط 1 4 و 5=do انجام دادن و همچنین کمک فعل هم هست
Do you have car?
آیا ماشین داری؟

e نقاط 1 و 5 =every هر
She visits her friend every day
او هر روز دوستش را ملاقات میکند

f نقاط 1 2 و 4 =from از
He will be there from sixteenth itill eighteenth
او از شانزدهم تا هجدهم آنجا خواهد بود

g نقاط 1 2 4 و 5 =go رفتن
I go swimming on Mondays
من دوشنبه ها به شنا میروم

h نقاط 1 2 و 5 =have داشتن
May i have some more salad?
آیا میتوانم مقداری بیشتر سالاد بخورم؟

j نقاط 2 4 و 5 =just فقط
Is there a just cause for war?
آیا حتی یک دلیل برای جنگ وجود دارد؟

k نقاط 1 و 3 =knowledge دانش
He doesn’t have enough knowledge in english
او در انگلیسی دانش کافی ندارد

l نقاط 1 2 و 3 =like دوست داشتن و مانند
I like icecream a lot
من بستنی را خیلی دوست دارم

m نقاط 1 3 و 4 =more بیشتر
More power in your elbow
خدا قوت

n نقاط 1 3 4 و 5 =not نخیر و همچنین حرف منفی است
He can not help me
او نمیتواند مرا کمک کند

p نقاط 1 2 3 و 4 =people مَردُم
Use things not people
love people not things
از وسایل استفاده کنید نه از انسانها
به انسانها عشق بورزید، نه وسایل

q نقاط 1 2 3 4 و 5 =quite کاملاً
I didn’t quite forget what happened
من آنچه را که اتفاق افتاد کاملاً فراموش نکردم

r نقاط 1 2 3 و 5 =rather نسبتاً
همچنین با would به معنی ترجیحاً
Would you rather stay here or go home?
ترجیح میدی اینجا بمونی یا بری خونه؟

s نقاط 2 3 و 4 =so بنا بر این, خیلی
At least 5 people in this world love you so much they would die for you
حداقل پنج نفر در این دنیا هستند که به حدی تو را دوست دارند، که حاضرند برایت بمیرند

t نقاط 2 3 4 و 5 =that آن
Is that beautiful apartment yours?
آیا آن آپارتمان زیبا برای شماست؟

u نقاط 1 3 و 6 =us به ما, ما را , خودمان
He teaches us english
او به ما انگلیسی درس میدهد

v نقاط 1 2 3 و 6 =very خیلی
He is very sad today
او امروز خیلی غمگین است

w نقاط 2 4 5 و 6 =will خواست و اراده, وصیت, فعل کمکی برای آینده
I will make it up
جبران میکنم

x نقاط 1 3 4 و 6 =it آن
It is a wanderful film
آن فیلم فوق العاده است

y نقاط 1 3 4 5 و 6 =you شما
The only reason anyone would ever hate you, is because they want to be just like you
تنها دلیلی که باعث میشود یک نفر از تو متنفر باشد، این است که می‌خواهد دقیقاً مثل تو باشد

z نقاط 1 3 5 و 6 =as به عنوان مثال, چنانکه, به سان
Ilearn english as well as you
من انگلیسی را به خوبی تو یاد میگیرم

حالا حروف اختصاری کوتاه نویسی شده ی ما حروف فارسی هستن

تای تءنیث نقاط 1 و 6 =child بچه
I couldn’t swim when i was child
وقتی من بچه بودم نمیتوانستم شنا کنم

ش نقاط 1 4 و 6 =shall باید
Shall we go see him?
آیا ما میتوانیم برویم او را ببینیم؟

ث نقاط 1 4 5 و 6 =this این
This is a big mistake
این یک اشتباه بزرگ است

ح نقاط 1 5 و 6 =which کدام
Which one is true؟
کدام یک درست است؟

واو همزه نقاط 1 2 5 و 6 =out بیرون
Please go out
برو بیرون لطفاً

حالا میریم سراغ پنج علامت زیر که اگه در کلمه بیان به حروف اون کلمه میچسبن اگه باهم بیان به هم میچسبن و همچنین
اگه با a بیان باز به هم میچسبن ولی در جمله اگه تنها بیان جدا و با فاثله استفاده میشن

ص نقاط 1 2 3 4 و 6 =and و
Ali and his father are going to Paris tomorrow
علی و پدرش فردا به پاریس می روند
در کلمه:
candy آب نبات
understand فهمیدن

ظ نقاط 1 2 3 4 5 و 6 =for برای
What’s it for؟
این برای چی استفاده میشه؟
در کلمه:
forget فراموش کردن
comfortable راحت

ع نقاط 1 2 3 5و 6 =of از
That’s kind of you
نظر لطف شماست
در کلمه:
often اغلب
coffee قهوه
roof سقف

ذ نقاط 2 3 4 و 6 =the بدون معنی حرف تعریف است
When you make the biggest mistake ever, something good comes from it
وقتی بزرگترین اشتباهات زندگیت را انجام می‌دهی ممکن است منجر به اتفاق خوبی شود
در کلمه:
then سپس
brother برادر

ط نقاط 2 3 4 5 و 6 =with با
Kill to birds with one stone
با یک تیر دوتا نشان زدن
without بدون

حالا چند مثال برای این پنج علامت:

طذ = with the
صطا = and with a
ظا = for a
ظذ = for the
صا = and a
عذ = of the

پس مواظب باشید حروفی که باید به هم بچسبند رو هنگام کوتاه نوشتن از هم جدا نکنید و برعکس اگه تنها بودند به کلمات بعد نچسبونید

حالا حروف کوتاه نویسیمون علائم هستن یعنی با حروف فارسی کاری نداریم،
دیگه سر و کارمون با علائم فارسی و ریاضی هستش

علامت تنوین نصب ً , یا ب و b کوتاه نوشته شده نقاط 2 و 3 = be بودن, شدن در اول کلمه و bb در وسط کلمه این علامت همیشه به حروف قبل و بعد از خود میچسبد

نکته:
اگر be خود به صورت یک کلمه بیاید جدا نوشته میشود و به هیچ یک از کلمات قبل و بعد از خود نمیچسبد
مثال:
be able to قادر بودن

چند مثال دیگر :
برای اول کلمه be:
believe باور کردن
برای وسط کلمه bb:
rabbit خرگوش

علامت تنوین رفع ٌ یا e کوتاه نوشته شده نقاط 2 و 6 =enough کافی که همیشه جدا نوشته میشود
و e n در اول وسط و آخر کلمه که به حروف قبل و بعد از خود میچسبد
چند مثال:
برای enough:
I have enough money to go to London
من پول کافی برای رفتن به لندن را دارم که علامت تنوین رفع جدا از طرفین نوشته میشود
حالا مثال از e n:
envelope پاکت نامه
pencil مداد
pen خودکار

علامت به علاوه یا علامت تعجب یا ف و f کوتاه نوشته شده نقاط 2 3 و 5 =to که به کلمات بعد از خود میچسبد به, برای و همچنین علامت مصدر انگلیسی است
و نشان دهنده ی ff در وسط کلمه که به حروف قبل و بعدش میچسبد

نکته:
اگر بعد از این علامت be بیاید دیگر be را به صورت تنوین نصب نمینویسیم بلکه به صورت علامت تعجب +be مینویسیم
مثال:
To be or not to be that’s the question
بودن یا نبودن مسئله این است

چند مثال دیگر :
I want to go to the party today
من قصد دارم امروز به میهمانی بروم
که این علامت به go ○و the می چسبد
ولی اگر to در آخر جمله باشد دیگر به این صورت نوشته نمیشود و باید آن را به شکل اصلیش )t o( نوشت
مثال:
Who do you want to talk to?
قصد داری با چه کسی صحبت کنی؟
در این مثال اولین to به کلمه ی بعد از خود چسبید و به شکل کوتاه نویسیش یعنی علامت تعجب نوشته شد ولی دومین to به شکل صحیحش نوشته شد

حالا ff در وسط:
effect اثر

علامت مساوی یا گ فارسی و g انگلیسی نقاط 2 3 5 و 6 =were بودیم, بودید, بودند گذشته ی are که همیشه جدا نوشته میشود
و در وسط کلمه نشان دهنده ی gg است که به حروف قبل و بعد از خود میچسبد
چند مثال:
We were in Tehran last week
هفته ی گذشته ما در تهران بودیم
مثال gg:
eggplant بادنجان
توجه داشته باشید که هرگاه g در آخر کلمه قرار بگیرد و بعد از آن i ngیا e d قرار بگیرد یک g تبدیل به دو g یا به اصطلاح دابل gمیشود و باید به صورت یک علامت مساوی در وسط نوشته شود
مثال:
digging حفر کردن که در اصل dig با افزودن ing تبدیل به این کلمه شده است

علامت سوال یا ه یا h کوتاه نوشته شده نقاط 2 3 و 6 =his برای او مذکر ضمیر مِلکی است که جدا نوشته میشود
He has a newspaper in his bag
او یک روزنامه در کیفش دارد

علامت تنوین جرّ یا ی و i کوتاه نوشته شده نقاط 3 و 5 =in که اگر در شکل یک کلمه ظاهر شود به معنی درون چیزی, در داخل میباشد همچنین اگر داخل یک کلمه استفاده شود نشان دهنده ی i n است
توجه داشته باشید که in اغلب با the می آید و به آن میچسبد ولی اگر با کلمه ی دیگری همراه نشود به تنهایی با فاصله از کلمات دیگر می آید
مثال:
He has a lot of moneyin his bag او پول زیادی در کیفش دارد
که در این حالت علامت تنوین از هر دو طرف جدا نوشته میشود

There is a refregerator in the kitchen یک یخچال در آشپزخانه وجود دارد
در این حالت علامت تنوین به ذ که نشان دهنده ی the است, میچسبد
حالا مثال از نوع دوم in در داخل کلمه:
indicate نشان دادن
cinema سینما
win برنده شدن

علامت تنوین جرّ و به علاوه ی به هم چسبیده =in to در دو خانه, خانه ی اول نقاط 3 و 5 و خانه ی دوم نقاط 2 3 و 5ی درون, به داخل
اگر بعد از این علامت the باشد به آن میچسبد

I put the paper in to the printer من برگه را داخل چاپگر گذاشتم
He jumps in to the lake او به داخل دریاچه پرید

علامت ج و j کوتاه نوشته شده نقاط 3 5 و 6 اگر این علامت جدا نوشته شود =was به معنی بود, بودم
ولی اگر به کلمه ی بعد از خود بچسبد =by به معنی به وسیله ی, با است
مثال:
I was in cinema yesterday دیروز من در سینما بودم که این علامت از هر دو طرف فاصله گرفته است
She comes to school by bus او با اتوبوس به مدرسه می آید که این علامت به کلمه ی بعد از خود میچسبد

علامت کسر نقاط 3 و 4 اگر تنها باشد با فاصله از طرفین =still هنوز
ولی اگر در داخل کلمه استفاده شود =st
مثال:
I am still at work
من هنوز سر کار هستم
مثال ازst:
study مطالعه کردن
nasty زشت
best بهترین
توجه داشته باشید که در این کلمه be به صورت کوتاه نوشته نمیشود و فقط علامت کسر برای st کوتاه نوشته میشود

یک نکته ی مهم:
علامتهایی که نشان دهندهی دو حرف در وسط کلمه هستند در اول و آخر کلمه به صورت اصلی خود نوشته میشوند
مانند egg یا add که به شکل صحیحشان نوشته میشوند

***

بخش دوم:

این بخش شامل یک نقطه ی 5 و یک علامت هستش که اون علامت ممکنه فارسی باشه یا انگلیسی
پس تو این بخش کلمه ی کوتاه نوشته شده دو خانه لازم داره توی یه خانه نقطه ی 5 و خانه ی دیگه علامت

نکته:
این کلمات اگر در داخل یک کلمه به کار بروند به حروف قبل و بعد از خود می چسبند ولی اگر خودشان یک کلمه باشند از طرفین فاصله میگیرند

نقطه ی 5+d نقاط 1 4 و 5 =day روز
مثال:
Day is the opposite of night
شب مخالف روز است
در کلمه:
days روزها
saturday شنبه

نقطه ی 5 +e نقاط 1 و 5 =ever هرگز, تا کنون
Have you ever been in turkey?
آیا تا کنون در ترکیه بوده ای؟, به ترکیه رفته ای؟
در کلمه:
everest اورست
clever باهوش

نقطه ی 5 +f نقاط 1 2 و 4 =father پدر
His father is a kind man
پدر او یک مرد مهربان است
در کلمه:
fatherhood پدری, اصلیت

نقطه ی 5 +h نقاط 1 2 و 5 = here اینجا
Come here, next to the stove
بیا اینجا پیش بُخاری

نقطه ی 5 + k نقاط 1 و 3 = know شناختن, دانستن
I know her husband, he’s an artist
من همسر او را میشناسم او هنرپیشه است
known شناخته شده

نقطه ی 5 +l نقاط 1 2 و 3 =lord ارباب, آقا
He is the lord of this village
او ارباب این روستا است

نقطه ی 5 + m نقاط 1 3 و 4 =mother مادر
I love my mother
من عاشق مادرم هستم
motherly مادرانه

نقطه ی 5 +n نقاط 1 3 4 و 5 =name اسم
His name is Ali
اسم او علی است
rename نامگذاری مجدد

نقطه ی 5 + o نقاط 1 3 و 5 =one یک, یکی, واحد, تک
One plus two equals three
یک به علاوه دو مساوی سه
lonely به تنهایی
stone سنگ

نقطه ی 5 +p نقاط 1 2 3 و 4 =part بخش, قسمت
This part of river is very deep, don’t swim there
این قسمت از رودخانه خیلی عمیق است آنجا شنا نکن
party میهمانی
apartment آپارتمان

نقطه ی 5 +q نقاط 1 2 3 4 و 5 = question پرسش
May i ask you a question?
میتوانم از تو یک سوال بپرسم؟
questioner پرسشگر

نقطه ی 5 +r نقاط 1 2 3 و 5 =right درست, سمت راست, حق
Please turn right
لطفاً بپیچ به راست
rightly به درستی
brighten درخشان کردن
bright درخشان

نقطه ی 5 +s نقاط 2 3 و 4 = some مقداری, چندین
Please give me some butter
لطفاً مقداری کره به من بده
something چیزی
awesome وحشت آور

نقطه ی 5 +t نقاط 2 3 4 و 5 =time زمان, ساعت
What time is it?
ساعت چنده؟

نقطه ی 5 +u نقاط 1 3 و 6 = under زیر, در زیر
Do you see my bag under the table?
آیا کیفم را زیر میز میبینی؟
understand فهمیدن, متوجه شدن

نقطه ی 5 +w نقاط 2 4 5 و 6 =work کار
I work in a big company
من در یک کمپانی بزرگ کار میکنم
workbook کارنامه, کتاب دستور کار
network شبکه

نقطه ی 5 + y نقاط 1 3 4 5 و 6 =young جوان
His brother is bery young
برادر او خیلی جوان است
younger جوانتر

نقطه ی 5 + ذ نقاط 2 3 4 و 6 =there آنجا
There is a book on the table
یک کتاب روی میز است
thereby بدان وسیله, به موجب آن در نتیجه

نقطه ی 5 + تای تأنیث نقاط 1 و 6 =character شخصیت
I love his character
من منش او را دوست دارم
characteristic مشخصه, جنبه

نقطه ی 5 + ث نقاط 1 4 5 و 6 = through از بین, از اول تا انتها
Come through the jungle
از وسط جنگل بیا
throughout سراسر, به کلی

نقطه ی 5 +ح نقاط 1 5 و 6 =where کجا
Where is your sister?
خواهرت کجاست؟

نقطه ی 5 + واو همزه نقاط 1 2 5 و 6 =ought باید
you ought to obey the rules of this store
شما باید از قوانین این فروشگاه اطاعت کنید
thought فکر, گذشته ی think

***

بخش سوم:

این بخش شامل دو خانه است که در خانه ی اول نقاط 4 و5 و در خانه ی بعدی یک علامت مینویسیم

نقاط 4 و 5 +u نقاط 1 3 و 6 =upon بالاترین, مافوق
Once upon a time
یکی بود یکی نبود

نقاط 4 و 5 +w نقاط 2 4 5 و 6 =word لغت, کلمه
Don’t repeat that word again
این کلمه را دیگر تکرار نکن

نقاط 4 و 5 +ذ نقاط 2 3 4 و 6 =these اینها
These shoes are beautiful
این کفشها زیبا هستند

نقاط 4 و 5 + ث نقاط 1 4 5 و 6 =those آنها
Those windows are dirty, clean them please
آن پنجره ها کثیف هستند لطفاً تمیزشان کنید

نقاط 4 و 5 + ح نقاط 1 5 و 6 whose برای چه کسی؟, متعلق به چه کسی؟
Whose bag is this?
این کیف چه کسی است؟

***

بخش چهارم:

این بخش هم شامل دو خانه است که در خانه ی اول نقاط 4 و 5 و 6 و در خانه ی دوم یک حرف قرار دارد

نقاط 4 5 و 6 +c نقاط 1 و 4 =cannot نتوانستن
شکل دیگر این کلمه can’t است که به صورت c’t در کوتاه نویسی نوشته میشود
he cannot solve the problem
او نمیتواند مشکل را حل کند

نقاط 4 5 و 6 +h نقاط 1 2 و 5 =had داشتن گذشته ی have
i had headache yesterday
دیروز من سر درد داشتم

نقاط 4 5 و 6 +m نقاط 1 3 و 4 =many بسیار, خیلی
how many eggs do you have?
تو چند تا تخم مرغ داری؟

نقاط 4 5 و 6 +s نقاط 2 3 و 4 =spirit روح, روان
Make beautiful your inside spirit, that be same your inside and
outside personality.
روح درونی خود را زیباکنید تا شخصیت درونی و بیرونی شما یکی شود.سقراط
در کلمه:
spiritual روحانی

نقاط 4 5 و 6 + w نقاط 2 4 5 و 6 =world جهان
i like to travel all over the world
من دوست دارم به سراسر دنیا سفر کنم

نقاط 4 5 و 6 +ذ نقاط و 3 4 و 6 برای آنها
their shoes are white
کفشهایشان سفید است

***

بخش پنجم:

این بخش شامل دو خانه است در خانه ی اول نقاط 4 و 6 و در خانه ی دوم یک حرف مینویسیم
توجه کنید که هیچ یک از این علائم معنی خاصی ندارند و در داخل کلمه معنی پیدا میکنند
همچنین این علائم در اول کلمه نمی آیند و فقط در وسط و آخر کلمه بدون فاصله استفاده میشوند

نقاط 4 و 6 +d نقاط 1 4 و 5 =ound
sounds اصوات
round گرد
sound صدا

نقاط 4 و 6 +e نقاط 1 و 5 = ance
distance فاصله, مسافت

نقاط 4 و 6 +n نقاط 1 3 4 و 5 =sion
televisions تلیویزیونها
decision تصمیم

نقاط 4 و 6 +s نقاط 2 3 و 4 = less
hopeless نا امید
useless مضر

نقاط 4 و 6 +t نقاط 2 3 4 و 5 =ount
mountain کوه
count شمردن

***

بخش ششم:

این بخش شامل دو خانه است در خانه ی اول نقاط 5 و 6 و در خانه ی دوم یک علامت مینویسیم
توجه داشته باشید که هیچ کدام از این علائم در اول کلمه نمی آیند و بیشتر در آخر کلمه استفاده میشوند البته در وسط کلمه هم میآیند و به حروف قبل و بعد از خود میچسبند

نقاط 5 و 6+ e نقاط 1 و 5 = ence
references منابع
reference مرجع
existenceوجو

نقاط 5 و 6 +g نقاط 1 2 4 و 5 =ong
longman دیکشنری لانگمن
among در میان
long دراز

نقاط 5 و 6 + l نقاط 1 2 و 3 =ful
carefully به دقت, محتاطانه
powerful قدرتمند
careful مراقب, با دقت

نقاط 5 و 6 +nنقاط 1 3 4 و 5 =tion
optional اختیاری
motion تحرک
direction جهت

نقاط 5 و 6 + s نقاط 2 3 و 4 =ness
businessman تاجر
business شغل,تجارت, معامله
goodness خوبی

نقاط 5 و 6 + t نقاط 2 3 4 و 5 =ment
documents اسناد
comment نظر
punishment تنبیه
agreement توافق

نقاط 5 و 6 +y نقاط 1 3 4 5 و 6 =ity
community اجتماع, جامعه
city شهر

***

بخش هفتم:

این بخش هم شامل علائمی است که در دو خانه نوشته میشوند خانه ی اول نقطه ی 6 و خانه ی دوم یک علامت

نقطه ی 6 +n نقاط 1 3 4 و 5 =ation
rational منطقی
explanation توضیح

نقطه ی 6 +y نقاط 1 3 4 5 و 6 =ally
naturally به طور طبیعی
normally به صورت عادی

***

بخش هشتم:

این بخش شامل علائمی است که در اول, وسط و یا آخر کلمه بدون فاصله استفاده میشوند و معنی خاصی ندارند
لازم به ذکر است که بعضی از علایم این بخش در بخشهای قبل هم توضیح داده شده که در اینجا از تکرارشان پرهیز کردم.

تای تءنیث نقاط 1 و 6 =ch
chicken جوجه
butcher قصاب
rich ثروتمند
church کلیسا

غ نقاط 1 2 و 6=gh
ghoast روح
taught گذشته ی teach درس دادن
cough سرفه کردن

ش نقاط1 4 و 6 =sh
ship کشتی
dishwasher ماشین ظرفشویی
fish ماهی

ث نقاط 1 4 5 و 6 =th
thumb انگشت شست
bathroom حمام
math ریاضی

ح نقاط 1 5 و 6 = wh
این علامت بیشتر در اول کلمه استفاده میشود
wheel چرخ

ض نقاط 1 2 4 و 6 =e d
edit ویرایش کردن
bedroom اتاق خواب
red قرمز

نقاط 1 2 4 5 و 6 برعکس ق و q = e r
eraser پاک کن
nerve عصب
server خدمت کننده, خدمتکار
carrier حرفه, دستگاه کریر حمل کننده

نقاط 1 2 5 و 6 ت برعکس =o u
outside بیرون
noun اسم

نقاط 2 4 و 6 o برعکس =o w
owner مالک
down پایین
elbow آرنج, دسته ی صندلی

نقطه ی 2 فتحه = e a که فقط در وسط کلمه استفاده میشود
real واقعی
read خواندن

نقاط 2 و 5 علامت نقل قول = con در اول کلمه و cc در وسط کلمه
در اول کلمه:
conversation مکالمه
connection ارتباط
در وسط:
accident تصادف
accept پذیرفتن

علامت نقطه یا د کوتاه نوشته شده نقاط 2 5 و 6 =dis در اول کلمه و dd در وسط کلمه
disappear ناپدید شدن
disagree مخالفت کردن
ladder نردبان, پلکان

نقاط 3 4 و 6 ژ = i n g
rings حلقه های انگشتر
ring حلقه, انگشتر
sing آواز خواندن

نقاط 3 4 5 و 6 علامت عدد در ریاضی = b l e
این علامت فقط در وسط و آخر کلمه استفاده میشود
vegetables سبظیجات
usable قابل استفاده
be able to قادر بودن, توانایی داشتن در کاری که در این مثال علامت عدد فقط به a میچسبد

آ نقاط 3 4 و 5 = a r
artist هنرمند
carpet فرش
car اتومبیل, ماشین

نکته:
اگر حروف e a r در کنار هم قرار بگیرند برای کوتاه نویسیشان e را مینویسیم و بعد آ را میآوریم
مثال:
ear گوش که به صورت e +آ مینویسیم

نقاط 3 و 6 علامت منهای ریاضی = com در اول و وسط کلمه میآید
computer رایانه
come آمدن
become تبدیل شدن, شدن

***

بخش نهم:

هر یک از علائم این بخش برای یک کلمه به کار برده میشود و شامل بیشتر از یک خانه است

a +b نقطه ی 1 در خانه ی اول و 1 و 2 در خانه ی دوم = about در باره, راجع به
do you hear anything about the accident?
آیا درباره تصادف چیزی شنیده اید؟

a +b +v نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 و 2 در خانه ی دوم و 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم = above مافوق, بالاتر
there is a big energy above all energies.
یک انرژی بزرگ مافوق همه ی انرژیها هست

a +c نقطه ی 1 در خانه ی اول و 1 و 4 در خانه ی دوم = according مطابق, بر حسب
please answer the questions according to this passage
لطفاً مطابق این متن به سوالات پاسخ دهید

a +c +r نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم وط 1 2 3 و 5 در خانه ی سوم = across از عرض, از این سو به آن سو, رو به رو, از میان
there is a bridge across the river
یک پل در میان (روی) رودخانه است

a +f نقطه ی 1 در خانه ی اول و 1 2 و 4 در خانه ی دوم =after بعد از, پس از
come here after me
بعد از من بیا اینجا

a +f +n نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 4 در خانه ی دوم و 1 3 4 و 5 در خانه ی سوم = afternoon
see you tomorrow afternoon
فردا عصر میبینمت

a +f +w نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 4 در خانه ی دوم و 2 4 5 و 6 در خانه ی سوم = afterward سپس, بعد از
we had dinner and went home afterward
ما شام خوردیم و پس از آن به خانه رفتیم

a +g نقطه ی 1 در خانه ی اول و 1 2 4 و 5 در خانه ی دوم = again دوباره
don’t repeat this word again
دیگر این حرف را تکرار نکن

a +g +علامت کسر نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 4 و 5 در خانه ی دوم و 3 و 4 در خانه ی سوم = against برخلاف, مخالف
your behaviour is against the rule of this store
رفتار شما مخالف قوانین این فروشگاه است

a +l نقطه ی 1 در خانه ی اول و 1 2 و 3 در خانه ی دوم = also همچنین, نیز
i also see her brother in the street
من برادر او را هم در خیابان دیدم

a +l +m نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 3 در خانه ی دوم و 1 3 و 4 در خانه ی سوم = almost تقریباً
It is almost dark outside
بیرون تقریباً تاریک است

a +l +r نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 3 در خانه ی دوم و 1 2 3 و 5 در خانه ی سوم =already پیش از این
My homework is already done.
تکالیفم چند لحظه قبل تمام شده است

a +l +t نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 3 در خانه ی دوم و 2 3 4 و 5 در خانه ی سوم = altogether با همدیگر
let’s sing altogether
بیایید باهم آواز بخوانیم

a +l +ث نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 3 در خانه ی دوم و 1 4 5 و 6 در خانه ی سوم = although اگرچه, با اینکه
The holiday was great although the hotel wasn’t very nice
تعطیلات عالی بود اگرچه هتل خیلی خوب نبود

a +l +w نقطه ی 1 در خانه ی اول, 1 2 و 3 در خانه ی دوم و 2 4 5 و 6 در خانه ی سوم = always همیشه
I always go to work by car
من همیشه با ماشین به سر کار میروم

تنوین نصب +c نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 1 و 4 در خانه ی دوم = because زیرا
I didn’t go to the party because i was too tired
من به میهمانی نرفتم چون خیلی خسته بودم

تنوین نصب +f نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 1 2 و 4 در خانه ی دوم = before قبل از, قبل
I was there before they arrived
من قبل از اینکه آنها برسند آنجا بودم

تنوین نصب +h نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 1 2 و 5 در خانه ی دوم =behind پشت
There is a tall tree behind this building
یک درخت بلند پشت این ساختمان است

تنوین نصب +l نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 1 2 و 3 در خانه ی دوم =below در زیر, پایین
Which of the sentences mentioned below is correct?
کدامیک از جملاتی که در پایین ذکر شده درست است؟

تنوین نصب + n نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 1 3 4 و 5 در خانه ی دوم = beneathپایینتر از, تحتانی
She acts like some kind of princess, like we’re all beneath her
او مانند یک شاهزاده رفتار میکند انگار ما همه زیردست او هستیم

تنوین نصب +s نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 2 3 و 4 در خانه ی دوم =beside در کنار, نزدیک
Our school is beside a big library
مدرسه ی ما کنار یک کتابخانه ی بزرگ است

تنوین نصب +t نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 2 3 4 و 5 در خانه ی دوم = between بین, میان
There is a drug store between those two apartments
یک داروخانه بین آن دو آپارتمان است

تنوین نصب +y نقاط 2 و 3 در خانه ی اول و 1 3 4 5 و 6 در خانه ی دوم = beyond ماورا, برتر از
The level of inflation has gone beyond ten percent
سطح تورم به بالاتر از 10 درصد رسیده است

b +l نقاط 1 و 2 در خانه ی اول و 1 2 و 3 در خانه ی دوم = blind نابینا
a person who can not see is blind
فردی که نمیتواند ببیند نابینا است

b +r +l نقاط 1 و 2 در خانه ی اول, 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم و 1 2 و 3 در خانه ی سوم = braille خط بریل مخصوص نابینایان
braille is used for reading and writing by blind persons
بریل برای خواندن و نوشتن افراد نابینا استفاده میشود

تای تءنیث + n نقاط 1 و 6 در خانه ی اول و 1 3 4 و 5 در خانه ی دوم = childrenبچه ها
Mojtaba loves children very very moch
مجتبی به بچه ها خیلی عشق میورزد

c + d نقاط 1 و 4 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم = could توانستن گذشته ی can
Could I have some more salad?
آیا میتوانم کمی بیشتر سالاد بخورم؟

ش + d نقاط 1 4 و 6 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم =should باید
You should take a rest
شما باید استراحت کنید

w +d نقاط 2 4 5 و 6 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم = would تمایل,ای کاش
I would answer the question if I knew the answer
اگر جواب را میدانستم به سوال پاسخ میدادم

e +i نقاط 1 و 5 در خانه ی اول و 2 و 4 در خانه ی دوم =either هریک از دوتا, این و آن
Which of the two cars do you want؟
Either of them is good
کدام یک از این دو ماشین را می خواهی؟
هرکدام از آن ها که خوب است

n +e +i نقاط 1 3 4 و 5 در خانه ی اول 1 و 5 در خانه ی دوم و 2 و 4 در خانه ی سوم = neither هیچ یک از این دو, نه این و نه آن
Which book did you buy?
I bought neither.
Neither book is mine.
کدام کتاب را خریدید؟
من هیچ کدام را نخریدم.
هیچ کدام از دو کتاب مال من نیست.

علامت گفتار : +c + v نقاط 2 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم و 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم = conceiveتمرکز, تصور کردن
Ancient peoples conceived of the earth as flat
مردم قدیم تصور میکردند زمین صاف است

علامت گفتار : +c +v +gنقاط 2 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم و 1 2 4 و 5 در خانه ی چهارم = conceivingامکان پذیری, قابلیت تصور
conceiving a new plan for the project was impossible
تصور یک برنامه ی جدید برای پروژه غیر ممکن بود

d + c + v نقاط 1 4 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم و 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم = deceive فریب دادن, گول زدن
they deceived her into signing the paper
آنها او را برای امضا کردن کاغذ فریب دادند

d +c +v +g نقاط 1 4 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم, و 1 2 4 و 5 در خانه ی چهارم = deceivingفریبنده, فریبا
you are just deceiving yourself if you carry on beliving that he loves you
شما فقط خودتان را گول میزنید اگر به این باور که او دوستتان دارد ادامه بدهید

p +علامت قاف برعکس +c +v نقاط 1 2 3 و 4 در خانه ی اول, 1 2 4 5 و 6 در خانه ی دوم, 1 و 4 در خانه ی سوم, و 1 2 3 و 6 در خانه ی چهارم =perceiveفهمیدن, حس کردن
i perceived the change in the tone of her voice
من تغییر تُن صدای او را حس کردم

p +علامت قاف برعکس +c +v +g نقاط 1 2 3 و 4 در خانه ی اول, 1 2 4 5 و 6 در خانه ی دوم, 1 و 4 در خانه ی سوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی چهارم و 1 2 4 و 5 در خانه ی پنجم = perceivingاحساس, فهمیدن
perceiving a change in her manner was easy
فهمیدن تغییر رفتار او آسان است

r +c +v نقاط 1 2 3 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم و 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم =receiveدریافت کردن, رسیدن,
she received a letter from her best friend
او یک نامه از بهترین دوستش دریافت کرد

r +c +v +g نقاط 1 2 3 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم و 1 2 4 و 5 در خانه ی چهارم =receivingدریافت
they are receiving a lot of complaint about the new program
آنها به خاطر برنامه ی جدید شکایتهای یزیادی دریافت میکنند

d +c +l نقاط 1 4 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم و 1 2 و 3 در خانه ی سوم = declare اعلام کردن, گفتن
he was declared the winner of the game
او به عنوان برنده ی بازی اعلام شد

d +c +l +g نقاط 1 4 و 5 در خانه ی اول, 1 و 4 در خانه ی دوم, 1 2 و 3 در خانه ی سوم و 1 2 4 و 5 در خانه ی چهارم =declaring اظهار, بیان
by declaring the meeting open, journalists came into the room
با اعلام جلسه باز, (ورود آزاد), خبرنگاران به داخل اطاق آمدند

r + j + c نقاط 1 2 3 و 5 در خانه ی اول, 2 4 و 5 در خانه ی دوم و 1 و 4 در خانه ی سوم = rejoice شادی کردن, خوشحال شدن
we rejoiced over the good news
ما از اخبار جدید شاد شدیم

r +j +c +g نقاط 1 2 3 و 5 در خانه ی اول, 2 4 و 5 در خانه ی دوم, 1 و 4 در خانه ی سوم و 1 2 4 و 5 در خانه ی چهارم =rejoicing شادی,خوشی
finding a job should have been an ocassion for rejoicing
پیدا کردن شغل باید یک فرصت برای شادی شده باشد

f +r نقاط 1 2 و 4 در خانه ی اول و 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم =friend دوست
I have a kind friend
من یک دوست مهربان دارم

f +علامت کسر نقاط 1 2 و 4 در خانه ی اول و 3 و 4 در خانه ی دوم =first نخست, اول, اولین, مقدم
His room is at the first floor
اتاق او در طبقه ی اول است

g +d نقاط 1 2 4 و 5 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم =good خوب, مال منقول
His behaviour is very good
رفتار او خیلی خوب است

g +r +t نقاط 1 2 4 و 5 در خانه ی اول, 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم و 2 3 4 و 5 در خانه ی سوم = great بزرگ, عالی
The Caspian Sea is great and deep
دریای خزر بزرگ و عمیق است

i +m +m نقاط 2 و 4 در خانه ی اول, 1 3 و 4 در خانه ی دوم و 1 3 و 4 در خانه ی سوم =immediate فوری, بلافاصله
The effect of the treatment was immediate
تءثیر درمان فوری بود

l + l نقاط 1 2 و 3 در خانه ی اول و 1 2 و 3 در خانه ی دوم =little کم, کوچولو
There is a little water in the glass
مقدار کمی آب در لیوان است

l +r نقاط 1 2 و 3 در خانه ی اول و 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم =letter نامه
Receiving letter made her happy
دریافت نامه باعث خوشحالی او شد, {او را خوشحال کرد}

m + علامت کسر نقاط 1 3 و 4 در خانه ی اول و 3 و 4 در خانه ی دوم =must باید, ضروری
You must be starving
شما باید گرسنه باشید

m + تای تءنیث نقاط 1 3 و 4 در خانه ی اول و 1 و 6 در خانه ی دوم = much زیاد, خیلی بزرگ
He loves animals very very much
او حیوانات را خیلی دوست دارد

s + تای تءنیث نقاط 2 3 و 4 در خانه ی اول و 1 و 6 در خانه ی دوم =such چنین, اینگونه
How could he do such a thing to his own children?
او چطور توانست اینچنین کاری را در مورد بچه های خودش انجام دهد؟

n +e +c نقاط 1 3 4 و 5 در خانه ی اول, 1 و 5 در خانه ی دوم و 1 و 4 در خانه ی سوم =necessary لازم, ضروری
It’s necessary for a good friend to be honest
برای یک دوست خوب ضروری است که صادق باشد

o +c نقاط 1 3 و 5 در خانه ی اول و 1 و 4 در خانه ی دوم = o’clockساعت
Their appointment is at ten o’clock
وعده ی ملاقات آنها در ساعت 10 است

p +قاف برعکس +h نقاط 1 2 3 و 4 در خانه ی اول, 1 2 4 5 و 6 در خانه ی دوم و 1 2 و 5 در خانه ی سوم =perhaps شاید
Perhaps the doctor did ask her permission, but she didn’t say anything to her husband or family
شاید پزشک از او اجازه گرفته بود ولی او به همسر یا خانواده اش چیزی نگفته بود

p +d نقاط 1 2 3 و 4 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم = paid پرداخت کرد, پرداخت شد گذشته ی pay
Their wage was paid yesterday
دستمزد آنها دیروز پرداخت شد

s +d نقاط 2 3 و 4 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم =said گفت گذشته ی say
He said that the rain had stopped
او گفت که بارش باران متوقف شده است

q +k نقاط 1 2 3 4 و 5 در خانه ی اول و 1 و 3 در خانه ی دوم =quick تند, سریع
He is fairly quick at math
او در یادگیری ریاضی خیلی سریع است

t +g +r نقاط 2 3 4 و 5 در خانه ی اول, 1 2 4 و 5 در خانه ی دوم و 1 2 3 و 5 در خانه ی سوم =together با همدیگر, باهم
They want to be together all day long
آنها میخواهند تمام مدت روز را باهم باشند

t +d نقاط 2 3 4 و 5 در خانه ی اول و 1 4 و 5 در خانه ی دوم =today امروز
I want to visit one of my best friends today
امروز من میخواهم یکی از بهترین دوستانم را ملاقات کنم

t +m نقاط 2 3 4 و 5 در خانه ی اول و 1 3 و 4 در خانه ی دوم =tomorrow فردا
She will come tomorrow
او فردا خواهد آمد

t +n نقاط 2 3 4 و 5 در خانه ی اول و 1 3 4 و 5 در خانه ی دوم =tonight امشب
I will take part in your party tonight
من امشب در میهمانی شما شرکت خواهم کرد

h +m نقاط 1 2 و 5 در خانه ی اول و 1 3 و 4 در خانه ی دوم =him او را, به او
Did you see him in the party?
آیا شما او را در میهمانی دیدید؟

x +s نقاط 1 3 4 و 6 در خانه ی اول و 2 3 و 4 در خانه ی دوم =its برای آن
I can’t remember its name
من نمیتوانم نام آنرا به خاطر بیاورم

y +r نقاط 1 3 4 5 و 6 در خانه ی اول و 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم =yourبرای شما, مربوط به شما
Your handwriting is nice
دستخط شما زیباست

m +y +f نقاط 1 3 و 4 در خانه ی اول, 1 3 4 5 و 6 در خانه ی دوم و 1 2 و 4 در خانه ی سوم =myself خودم
I bought a house for myself
من یک خانه برای خودم خریدم

ث +y +f نقاط 1 4 5 و 6 در خانه ی اول, 1 3 4 5 و 6 در خانه ی دوم و 1 2 و 4 در خانه ی سوم =thyself خودت در قدیم به جای yourself استفاده میشد
Love thyself
خودت را دوست داشته باش

y +r +f نقاط 1 3 4 5 و 6 در خانه ی اول, 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم و 1 2 و 4 در خانه ی سوم =yourself خودت
You should be ashamed of yourself
باید از خودت خجالت بکشی

h +قاف برعکس +f نقاط 1 2 و 5 در خانه ی اول, 1 2 4 5 و 6 در خانه ی دوم و 1 2 و 4 در خانه ی سوم =herself خودش را, خودش مونث
The baby hurt herself
نوزاد به خودش صدمه زد

h +m +f نقاط 1 2 و 5 در خانه ی اول, 1 3 و 4 در خانه ی دوم و 1 2 و 4 در خانه ی سوم =himself خود او, خودش مذکر
Ali himself will be at the meeting
علی خودش در جلسه حضور خواهد داشت

x +f نقاط 1 3 4 و 6 در خانه ی اول و 1 2 و 4 در خانه ی دوم =itself خودش غیر انسان
The dog was washing itself
سگ داشت خودش را می شست

نقطه ی 5 +o +f نقطه ی 5 در خانه ی اول, 1 3 و 5 در خانه ی دوم و 1 2 و 4 در خانه ی سوم =oneself خود, خویش
One must first correct oneself before correcting others
یک شخص باید قبل از اصلاح دیگری خودش را اصلاح کند

واو همزه +r +v +s نقاط 1 2 5 و 6 در خانه ی اول, 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم و 2 3 و 4 در خانه ی چهارم =ourselves خودمان
We blame ourselves
ما خودمان را مقصر می‌دانیم

y +r +v +s نقاط 1 3 4 5 و 6 در خانه ی اول, 1 2 3 و 5 در خانه ی دوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم و 2 3 و 4 در خانه ی چهارم =yourselves خود شما, خودتان
Help yourselves
از خودتان پذیرایی کنید

ذ +m +v +s نقاط 2 3 4 و 6 در خانه ی اول, 1 3 و 4 در خانه ی دوم, 1 2 3 و 6 در خانه ی سوم و 2 3 و 4 در خانه ی چهارم =themselves خودشان
They ate all the food themselves
خودشان همه ی غذا را خوردند

***

خب دوستان عزیز این جزوه رو تقدیم وجود گُلتون میکنم و ازتون میخوام سعی کنید تا میتونید این جزوه رو به دست همه ی کسانی که فکر میکنید به دردشون بخوره برسونید تا مسکوت نمونه و ازش استفاده بشه
اگه این کارو بکنید به من کمک کردید تا به هدفم که کمک به همه ی نابینایان کشوره نزدیک بشم

در ضمن کلیه ی حقوق این جزوه متعلق به سایت:

https://www.gooshkon.ir

بوده و کپی و نشر آن با ذکر منبع بلا مانع است

شادکام باشید

همتونو به خدای بزرگ میسپارم

تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار.

۷۰ دیدگاه دربارهٔ «مجموعه ی کامل آموزش کوتاه نویسی بریل زبان انگلیسی»

سلام.
خانم اجازه؟
ما رو جزوه هامون آبلیمو ریخته بود همش خراب شد.
خوب شد دوباره اینجا گذاشتیدش.
این منبع آخرشم خوب اومدی خخخ.
مرسی از زحمات فراوان.
چه مبصر با ادبی شدم یه دفه خخخ.
پسر اون گچو نبر با خودت بذار اینجااااااااا.

سلام شهروز
بیزحمت یه کاری بکن این به آدرس رو از متن پاک کن اگه ممکنه
از اولش هم پسر با ادبی بودی کشف نشده بودی خخخ
خیلیها کمکم کردن تا این پست درست بشه
از همشون به خصوص آقای درفشیان تشکر میکنم

سلام بر مادر عزیز و بزرگمهر گرامی
شما منظم میبینید خانمی نظر لطفتونه
یه وقفه توی انتشار جزوه افتاد که نظم پستهامو به هم ریخت
ولی فدای سر گوش کنیهای عزیز
مرسی که محبت کردید و پست منو منور کردید
بزرگمهر رو ببوسید و وقتی بزرگ شد این جزوه رو بهش بدید اون وقت یه یادی از من هم بکنید

با سلاااااااااام بر خانم پریسیمای گرامی که جاودانه شد در خاطرات با آموزشهای مفیدش.
بالاخره شنبه پایانی از راه رسید ما هم ناچارً باید خداحافظی کنیم هر چند این کلاس و استاد و شاگردانش را فراموش نخواهیم کرد امروز هم آمدیم تا هم جزوه برداری کنیم و هم در پست خداحافظی شما حضور داشته باشیم.
پس خدا نگهدارتان تا ……………………

سلااااام ، خانوم مهههلم رعدوک دیر رسیده ،شکلک رعد هن هن میکند و سرش پایین است.
خانوم مههلم پرواز منو تو راه مدرسه هل داد تو جووپ آب و رو سرم تف کرد و دفترمو پاره کرد. شکلک رعد چوون چاقه هیچکی دوسش نداره.
پری روی جوونم اونا به من میگن خنگ ، چون نادونن و به هر کی چاق باشه میگن خنگ. شکلک این یه واقعیته تلخ تو مدارسه .
منم زدم تو کله ی فوک و پوکش.شکلک رعد از قضاوت بیناها از روی ظاهر گله مند است.

رعد به نظرت اونا ک بت میگن خنگ کمی حق باهاشون نیس ؟؟؟؟؟؟آخه من ک ۴ ساعته دارم توجیهت میکنم .و مودب جوابتو میدم چطور میتونم بیام جلو مدرسه و خخخخخ یکم فک کن خو ؟؟ /…
کارهایی ک به استادت پرواز نسبت دادی منافی فرهنگ ایشون و شخصیتشونه و احتمالا یکی از دوستای بینات جلو مدرسه خفتت کرده گلم …افتاااااااااااااااااااد

کل کلا برنامه ریزی شده نیس پری …
هعی هرجا خدا بخوااد اتفاق میفته خخخخخخخخخخ
هعی ووووووووی نع
اسم اونو نیااااار رعد
منظورت پرنده اس ؟؟؟
هعی الهی خدا ازش نگذره هرچی من درسخون بودم اون شیطونه
ولی تا جایی ک یادمه اون دو سال پیش با هواپیما سقوط کرد و جنازش سوخت …هعی نعععععع
اشتباهه میکنی اون نبوده

ایییییییییش پری از تو انتظار نداشتم
یه فاتحه نثار روح دوقلوی مرحومم پرنده کن.
الهی هرچی خاک پرندس عمر تو باشه این کار خععععععلی سخته من از پسش برنمیام
بحدن تو از کجا میفهمی من فول شدم ؟؟؟خخخخخخخخخخخ
بعدم با لپتاپ میدرسم خو
اصن متن بریل ندارییم ک

عزیزم هدفم از این کامنت بزن بزن این بود که بگم آدما متاسفانه اسیر چماشون هستن ، باورت میشه که تو مدارس بچه ها فکر میکنن چاقها کودن هستن شکلک حتی آدم بزرگا هم همین نظریه رو دارن.
باران دوست داره اسیر چشم هایش نباشد. آیا نابیناها هم اسیر چیز دیگه ای به جز بینایی هستن ؟؟؟؟
باران فهمیده که آدما برای ظاهر و لباس هم احترام قائلن شکلک ناراحت از این طرز فکر و اسارت در زنجیر نگاه
پریسیما جووون خداییش بابا رعد یا رعدوووک دوست داشتنی تر از باران که خودم هستم نیستن ؟؟؟؟؟

ببین عزیزم خب شماها که میبینید معیارهاتون هم با ما فرق میکنه
من فکر نکنم که نابیناها فکر کنن که یه آدم چاق کودنه اصلاً خنده داره
ولی لباس پوشیدن و نوع ظاهر شدن توی اجتماع خیلی مهمه مخصوصاً برای نابیناها که اگه حتی یه لکه روی لباسشون باشه میذارنش به حساب ندیدن و شلخته قلمدادش میکنن
حالا میمونه طرز فکر مردم که اگه فکر کنن چون لباس یه نفر گرونتره پس اون آدم بهتره این فکر اشتباه محضه و بین نابیناها مرسوم نیست
رعد باشی یا باران دوستت دارم

نه پرواز نه
رعد فقط با نگرشی که مردم عادی از یه نابینا دارن اومده توی این سایت و داره یواش یواش متوجه میشه که نابینا هم میتونه زندگی کنه و مثل افراد عادی باشه فقط نمیبینه همین
ما باید بهش فرصت بدیم تا ما رو بشناسه
من سوالهای رعدو درک میکنم فرهنگسازی ضعیف بوده پرواااااز

راستی رعد از اینجا نرو اصلاً تصمیم نگیر که این کارو بکنی
همین الآن تو پست شب یلدا دیدم که نوشتی هر روز تصمیم میگیرم که از اینجا برم ولی نمیشه تصمیمت اشتباهه عزیزم تو قرار نیست چیزی رو عوض کنی تو میتونی پیش ما باشی و کم کم به این اوضاع عادت کنی و ما رو بیشتر بشناسی
ما خوشحال میشیم که افراد بینا میان و اینجا موندگار میشن

سلااام سلااام به پریسیمای گل
امیدوارم خوب باشی
واقعا خسته نباشی ،خیلیخیلی زحمت کشیدی
هیف که کلاسا تموم شد،واقعا لحظه ی خدا حافظی چقدر سخته،خیلی دردناکه
ولی پریسیما خانم من یه پیشنهاد دارم،اگه اینجا هر از گاهی مطلب بزاری یا کلاسای دیگهیی بر گذار کنی خیلی عااالییی میشههااا
انشا الاه که موفق باشی
ساغل ساغل

سلااام بر پریسیما.
هم اکنون من با یک اینترنت درب و داغون سیمکارتی با شما حرف میزنم و فکر میکنم حدود کامنت پنجاهم باشم.
این آموزشها هم تموم شد احساس خرداد ماهی بهم دست داده.
کلاسهای شما و ملیسا تقریبا هم زمان به پایان رسید و آخر سال شده.
امیدوارم اول مهر با کلاسهای جدید و نو آورانه دیگه ای برگردید و ما رو از آموزشهای خوب تون محروم نکنید.
به امید موفقیت روز افزون.

من برجسته نگار میخوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام !!!!
جدی قیمتش چنده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اگه بخوام بخرم چطور میتونم بخرم
بعد اگه بخرم از جاز و اینا بینیازم یا برجسته نگار فقط به درد تایپ میخوره ؟؟؟

سلام خانم پریسیما.
از زحمتهایی که برای این جزوه کشیدی ممنون. موفق باشی.

این شعر برای ذهمت شماست

با او دلم به مهر و مودت یگانه بود

سیمرغ عشق را دل من آشیانه بود

بر درگهم ز جمع فرشته سپاه بود

عرش مجید جاه مرا آستانه بود

در راه من نهاد نهان دام مکر خویش

آدم میان حلقهٔ آن دام دانه بود

می‌خواست تا نشانهٔ لعنت کند مرا

کرد آنچه خواست آدم خاکی بهانه بود

بودم معلم ملکوت اندر آسمان

امید من به خلد برین جاودانه بود

هفصد هزار سال به طاعت ببوده‌ام

وز طاعتم هزار هزاران خزانه بود

در لوح خوانده‌ام که یکی لعنتی شود

بودم گمان به هر کس و بر خود گمان نبود

آدم ز خاک بود من از نور پاک او

گفتم یگانه من بوم و او یگانه بود

گفتند مالکان که نکردی تو سجده‌ای

چون کردمی که با منش این در میانه بود

جانا بیا و تکیه به طاعات خود مکن

کاین بیت بهر بینش اهل زمانه بود

دانستم عاقبت که به ما از قضا رسید

صد چشمه آن زمان زد و چشمم روانه بود

ای عاقلان عشق مرا هم گناه نیست

ره یافتن به جانبشان بی رضا نبود

خخخ خب خودمم تعجب کردم که یه سال بعد از اتمام آموزش یکی دیدتش و کامنت هم گذاشته چون همیشه فکر میکردم که پستهایی که قدیمی هستن دیگه دیده نمیشن ولی به طاسطه جشنواره متوجه شدم که پستهامو خیلیها میبینن و باید حواسم بهشون باشه
به هر حال بازم از حضورتون تشکر میکنم

پاسخ دادن به مهدی قادری لغو پاسخ