خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ابتدا, سیم و سیم پیچ

درود,امیدوارم حالتان خوب و خوش باشد. دوستان کسانی که می خواهند با کار کرد لوازم های الکتریکی که در پیرامون ما به وفور یافت می شود و هر روز با آنها سروکار داریم. آشنایی پیدا کنند .ابتدا باید با چند مورد ابتدایی که بیشتر مواد تشکیل دهنده این دستگاه هارا تشکیل می دهند .یعنی سیم های لاک دار و کارکردشان در موتور های الکتریکی و الکترونیکی آشنا گردند.
همه ما با سیم های داخل ساختمان برخورد کرده ایم این سیم ها دارای روکش لاستیکی برای ایمنی. و همچنین درکنار هم نگاه داشتن دو قسمت مورد لزوم هر وسیله برقی یعنی فاز و نول یا همان مثبت و منفی که برای هر وسیله ای واجب و ضروری اند میباشد.همچنین اگر میبینید که هر یک از این دو بخش رشته های متعدد مانند. نخ. و باریک در کنار هم هستند فقط بخاطر اینکه بتوان با هر مقداری که برای جریان نیاز داریم. بسته به نازکی و کلفتی و همان قدر جریان عبوری.درعین حال بتواند دارای انعطاف فیزیکی باشد تا در هر جای منزل با انعطاف فراوان و در هر کجا سیم کشی کرد. با لمس این سیم ها و دیدن رشته های درونی آن می توان به نوع دیگری که در موتور های مختلف از آن استفاده می شود و جنبه خاص تر و تخصصی تری دارد یا همان سیم های دارای لاک. بیشتر آشنا شد که در این آموزش قصدمان همهمین نوع از سیم که عده زیادی از ما شاید با آن زیاد برخورد نکرده باشند و در اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است. سیم هایی با قطر یا نازکی کمتر از یک تار مو. تا به درشتی مچ دست که در ترانس جوشکاری خانگی کوچک, استفاده میشود و حتی بزرگ تر, در موتورهای آسانسور که انواع مختلفی دارند که کاری با آنها نداریم.
این سیم ها که از جنس فلز مس, و بر خلاف سیم برقی, که مثال آنرا زدیم و برای تجسم دیگر انواع سیم بهترین و در دسترس ترین آنهاست,چند فرق دارد اولا بجای پلاستیک یا لاستیک از روکشی لاکی مانند همین لاک های که خانم ها استفاده می کنند, هم برای ایمنی و هم برای اینکه, برق از یک سیم به سیم دیگر به قول از ما بهترون نشت نکند ,یا اتصال نکند, و فقط در مسیری که باید جریان داشته باشد حرکت کند از جنس شار لاک یا لاک های صنعتی دیگر ,روکش و محافظت شده است .یک تفاوت دیگر اینکه:
از یک رشته تشکیل شده که باید به این نکته برای فهم بیشتر توجه کرد که رشته منفی در انتهای کار به آن اتصال پیدا می کند. حال از کار کرد آن هم کمی بگوییم , این بحث با یک جلسه برای هیچ کس قابل یاد گیری نیست نه به این معنی که بسیار سخت و پیچیده باشد, بلکه بر عکس بسیار ساده و قابل یاد گیریست تا آنجا که به فکر افتادم در منزل در فصل زمستان و پاییز به پیچیدن موتور های سوخته, و نگه داری آنها و فروش در زمان نیاز مانند اول تابستان بودم. که چون در موقع تابستان در ابتدای گرما بعلت اینکه اکثریت ما ایرانی ها از سرویس کولر ,فقط همین رو میدونیم که باید جلوی دریچه کولر چادر خیس نگه داریم, تا گرد و غبار یک سال به درون خانه نیاید این هم با فشار خانمهای خانه است وگرنه تنبل هایی مثل من به این چیز ها هم. توجه ای نداریم و از سرویس کولر و روغن کاری آن, سر باز می زنند و نتیجه. سوختن کولر بر اثر گیر پاچ و فشار زیاد است که مغازه های سیم پیچ هم با آوردن کارگر های فصلی باز جوابگوی تقاضا های رسیده نیستند. بگذریم, اگر از من در یک کلمه چگونگی کار کرد این وسیله ها را بپرسند میگویم هر گاه سیمیرا با تعداد دور مشخص بسته به ولتاژ, بدور یک قطعه فلز معمولی بپیچند و از آن جریان برق عبور دهند, ایجاد یک میدان مغناطیسی میکند .یعنی آهن ربا می شود برای درک بهتر پیشنهادم, این است که یک مداد را با یک متر نخ برای آزمایش بردارید. یک مقدارکمی از نخ را نگه دارید و بقیه را بدور مداد با نظم و روی هم بپیچید و سر انتهایی آن را که اندازه کمی از باقی نخ است بعنوان سر دوم نگه دارید بسیار ساده, حال مداد را یک قطعه آهنی تصور میکنیم, و نخ را همان سیم های لاک دار که گفتیم. دو سر. ابتدایی و انتهایی نخ ببخشید سیم را اگر با برق ارتباط پیدا کنند شما یک آهن ربای برقی ساختید. مثالش درب باز کن های آپارتمان ها و منازلمان است. قسمتی که با فشار دکمه گوشی آیفون برای باز شدن درب. در پرانتز اکثر مدل ها چه جدید و بقول معروف تصویری یا همان مدل های قدیمی نفتی که ما هنوز نداریم. با همین تکنولوژی پیشرفته, یعنی نمونه مدادیش که ما اون رو ساختیم, کار میکنه. با فشار دکمه آیفون بعد از اینکه از نبود آقا دزده مطمئن شدیم, و گوشی رو گذاشتیم و با فشار دادن دکمه, در واقع کلیدی رو برای وصل برق به جعبه ای که در وسط درب استکه آن آهن ربای درون جعبه که ما پیشررفته اش رو با مداد ساختیم, آهن ربا کرده و منجر به کشیده شدن زنجیری که ما همیشه اونو لمس میکنیم,در مواقع باز کردن درب. و آن زنجیر هم زبانه در را عقب میکشد تا درب باز شود, بگذریم از اینکه جدیدا روی آنرا در درب های جدید آپارتمان ها, با قطعه ای فلز, برای باز نشدن دستی از حیاط, و سخت شدن عبور و مرور آقا دزده بدون اجازه افراد خانه, پوشانده شده است .
با این مثال کوچک میتوان کم کم به کارکرد موتور های بزرگ و کمی پیچیده تر, آشنا شد این مثال به ما نشان داد که پیچیده شدن سیم های لاکی, به دور یک قطعه آهن ایجاد میدان مغناطیسی که کمی فرا گیر تر از ایجاد آهن ربا است و با همین تکنیک با کمی تغییر, می توان به دست آورد های دیگری هم دست پیدا کرد. مثل ساخت ترانس های کاهنده که در تمام وسایل برقی از آن استفاده میکنیم و در موبایل مان آنرا شارژر مینامیم. که اگر بچه ها دوست داشتند و از این آموزش ها استقبال می کنند, در آموزش های بعدی البته اگر عمری باقی باشد به تشریح و آموزش موتور و ترانس یا همان یک نمونه اش شارژر که نمونه ای کوچک از انواع مختلف آن است, می پردازیم البته تا آنجا که بلد باشم .
خوب میتوانیم این آهن ربا را بزرگ تر کنیم با سیم های بزرگ تر و ولتاژ و جریان بیشتر, که قدرت خروجی بزرگ تری هم دست می دهد و نمونه آن به آهن ربا های قوی که برای برداشتن یک ماشین بسیار سنگین, در گاراژ های اسقاط ماشین های فرسوده و بلند کردن چندین متری آن و انداختن آن در دستگاه های چرخ کننده آهن قراضه, با همین تکنولوژی مدادی که ما ساختیم در مقیاس بسیار بزرگ تر اشاره کرد که با یک فشار کوچک دکمه و اتصال جریان, چندین هزار کیلو را بلند می کنند و با قطع برق در جایی که مورد نظرشان است آنرا قرار می دهند. جل الخالق. اینرا هم برای جواب به سوالی که در ابتدا یاد گیری خودم پیش آمده بود بگویم, که برای اینکه اینهمه فرمول های پیچیده و ولتاژ و جریان برای محاسبهو انتخاب اندازه قطر سیم را بیاد نسپارم, میگفتم که چرا اینهمه زحمت بخودشان می دهند چرا از اینهمه آهن ربای فراوان که همه جا هست استفاده نمی کنند و اینقدر برای یک مدرک ما رو بزحمت می اندازند؟؟ یکی از بهترین جوابهایی که میشود داد این است که, در آهن ربای مصنوعی که ما ساختیم اگر کلیدی هم سر راه یکی از نخ ها, ببخشید سیم ها بگذاریم می توان هر وقتدلمان خواست آهن ربا شود, و هر وقت نخواستیم کلید رو قطع یا برق رو بکشیم. ببخشید طولانی شد و ما فقط یکی از تکرار میکنم یکی از کارکرد های سیم پیچ را با توظیحات ناقص من کمی آشنا شدیم. باید به بزرگی خودتان عفو کنید از راه دور اینجوری بهتر نمی شد آموزش عملی نوشت. و با این که نمی خواستم زیاد گویی کنم باید به تشریح بیشتر جزئیات می پرداختم با امید اینکه استفاده کنید و مفید باشد, اگر دوست داشتید در پست های دیگر قسمت های دیگر را بررسی کنیم. دوستان در بهتر شدن آموزش هایم مرا راهنمایی کنید و اشتباهاتم رو بفرمایید تا اون ها رو به حداقل برسونم. ممنون از اینکه به من مرحمت دارید و حوصله کردید.

۴۱ دیدگاه دربارهٔ «ابتدا, سیم و سیم پیچ»

سلاااام سلاااام واااااییییی خدا خییییییییییلییییییییی قشنگ توضیح دادین. من عاشق این کارهای فنی مردانه هستم. خدایا منم میخوام یاد بگیرم. باورتون شاید نشه ولی تا حالا که این همه پست خوندم این یکی از معدودترین پستهایی بود که از خوندنش کلی لذت بردم. خواهش میکنم ادامه بدین. هیشکی هم که نیاد من با علاقه میام و میخونم و تلاش میکنم که یاد بگیرم. خیلی عالی بود. بینهایت سپاس. بیصبرانه منتظر پستهای این شکلی شما هستم.

سلام به زهرا خانم گل
شما همیشه بمن لطف دارید خوشحال میشم که مثل من به کارهای فنی علاقه دارید,اصلا باید خانم ها بیشتر در کارهای فنی علاقه داشته باشند تا عقب نیفتند. ببخشید که طولانی شد راه دیگری نبود,باید مطلبی که شروع میشه به نتیجه ای برسه ونیمه کاره نمیشه .خیلی سعی میکنم تا طولانی نشه ولی کتبی بهتر نمیشه. شما بمن همیشه لطف دارید

سلام بر آقا مهدی عزیز

خیلی خیلی ممنونم از پست بسیار خوبتون
حتمن ادامه بدید استاد استفاده میکنیم
راستی یه پیشنهاد: نمیشه صوتی باشه هم برای خودتون بهتره, کهبرای نوشتن کمتر به زحمت می افتید, هم ما بهتر میتونیم ازش استفاده کنیم؟
تا ببینیم دوستان نظرشون چیست. پیروز باشید.

سلاااام مهدی عزیزم.آفرین و هزار مرحبا. بسیاااار زیبا و گویا توضیح دادی.
یاد گرفتم که یکی از خوبیهای سیم پیچی این است که یک آهنربا درست میشه و با آن آهنربا میشه خیلی کارها از قبیل باز کردن در یا بلند کردن اجسام سنگین استفاده کرد.
مهدی جان حاضرم بیام تهران و هزینه هم بدم تا بطور عملی این سیم پیچی را بهم یاد بدی.
فکر کنم برای من بازنشسته این بهترین کار باشه.
لطفا اگه میشه بگو.
موفق باشی برادر گرامیم.

سلام عمو جونایشالاه صد سال دیگه سایه ات رو سر بچه ها باشه و ما هم شاگردیت رو بکنیم در, خدمتیم. باید اضافه کنم فقط آهن ربا شدن نیست همین خاصیت باعث چرهیدن موتور ها میشود که کم اطلاع رسانی شد و از دستم در رفت. باید کم کم به اونجا برسیم تا سردر گم نشیم

سلام محسن خوبی از خودته راستی چند روز پیش وبلاگت رو دیدم خیلی آموزنده بود بازم میتونه بهتر از این بشه سخته دست تنها. اگه دیر جواب میدم علتش log in نبودنم است انگار رمزی که دادم زیادی بلند یا دارای کپس لاک است که بعضی وقت ها بازی در مآره

درود بر شما آقای ترخانه.
در کتاب علوم کلاس چهارم ابتدایی درسی هست به نام الکتریسیته که در آن طرز تهیه آهنربای الکتریکی رو با استفاده از سیم، میخ، باتری و مقداری سوزن ته گرد آموزش میده و به این نکته هم اشاره میکنه که هر چقدر که دور سیم پیچ بیشتر باشه، خاصیت مغناطیسی میخ هم بیشتر میشه. سپس با استفاده از این آهنربای دستساز سوزنها رو از جای خودشون بلند میکنیم و با جدا کردن یک سر سیم از باتری سوزنها از میخ رها شده بر زمین میافتند.
من از چگونگی باز شدن در توسط آیفون اطلاع نداشتم. خیلی خوب شد که فهمیدم.
راستی در مورد سرویس کولر هم صحبتتون ناتمام موند.
پیشنهاد میکنم در خصوص این مطالب ارزشمند جدیتر عمل کنید و آنها را با همین سبک نوشتاری و البته با کمی تغییر، به کتابی تبدیل کنید تا همگان از آن استفاده کنند.
پاینده باشید.

سلام فاطمه خانم
بله برای ما اون زمان نبود ولی الان ابتدایی درس کامپیوتر هم گذاشتن که معنی اش اینه که باید بیشتر تلاش کنیم و یاد بگیریم. این ایجاد آهن ربا بیشتر مقدمه ای برای آشنایی با مطالب بیشتری در ادامه است کولر هم به موقع گرما چشم هر چی بلد باشم با بچه ها به اشتراک میزارم

سلام آقای ترخانه
جداً پست های شما جالب و جدید و البته و صد البته کاربردی هست
فقط کاش مردان و پسرانه نابینا هم درس گیرند و رستگار شوند البته ما خانم ها هم خوبه بدونیم ولیاز نظر عملی خانم ها چندان تمایل به انجامشون رو ندارند ولی استثنا هم هست و ان شا الله اون استثنا ها هم رستگار شوند…..
و در کل شدیید ممنون و موفق و سربلند باشید همیشه

سلام نخودی خانم دیگه زیاد فرق زیادی بین پسر و دختر ,مثل قدیم نیست. هر چی جلوتر بریم با آزادی بیشتر برای خانم ها بعضی مسولیت ها هم زیاد شده البته صد البته ژنتیک تاثیر داره ولی نمیشه منکر هزینه ها شد من خانمی رو میشناسم که خانه اش که دو اطاق بود خودش رنگ آمیزی کرد اگر دستتان بخرج برسه خیلی کارها از دست شما هم بر می آد ولی بطور کل حق با نظر شماست و سلیقه خانم ها چیز دیگری است ممنون از حضورتان ببخشید که با هم جواب میدم

سلام به رعد بزرگ بابا پس کو زنگت من برات ایمیل زدم تو که فقط ایمیل داده بودی؟ من از پشت کنتور هم سیم کشی کردم الانم بخاری برقی جلومه. البته با دست کش ظرفشویی و با هزار مکافات چون اونجا نمی شد لمس کرد وبا کمک بینا که رنگ سیم ها رو بهم می گفت البته بد آموزی نشه.ولی تو این یک سال ونیم رابطه ام با بیرون قطع شده و غیر از کارهای خونه کاری از بیرون نکردم. اگه بتونم اتوبوس رو بگردونم هنر کردم جدیدا شرکت گیر داده اگه تو خط نمنمی آریش به فکر فروش باش که با بدهی که دارم خیلی ضرر می کنم و چیزی گیرم نمی آد

چش مایی بابا
دعوا که نمک زندگیه ,می خواستی شابدل عظیم رو نشون مون بدی چی شد؟
حداقل ببرمون کانون فرهنگسرای بهمن وسط هفته کلاس فکر کنم دارن. یه گیتار می رفتیم که قانون اومد منافی عفته و از فرهنگسرا ها جمع شد فکر کنم همه بهونه بود و اهل محل استشاهد کردن و بردن شهر داری و از شر آلودگی صوتی من خلاص شدند. به خدا یه سر دارم از نوع تصادفیش,هزار سودای انجام نداده. .ببخشید اگه دیر میرسه آخه لاگ این نیستم ولی جواب با تاخیر شاید برسه

سلام سعید جان ببخشید بخدا.
دنبال راهی بودم ازت عذر بخوام تازه لاگ این شدم از صبح تا حالا چند بار تلاش کردم راهم نمی داد تا الان. کمک که نیستیم ,بار هم میشیم .
خسته نباشی

سلام نخودی. از تو چه پنهون منم کم تنبل نیستم. شاید بخاطر همین دنبال راه حل ساده بودم تا بهترین راه حل فکری رو برای کمتر شدن زحمتم یاد بگیرم. راستی یه چیزی خوندم در باره همین, که آدمیزاد تمام اختراعاتش رو مدیون تنبلی اش بوده که راه های ساده تر برا کارهاش پیدا کنه. ما هم میتونیم این سخن حکیمانه رو به نفع خودمون تصاحب کنیم.

سلام جوانمرد ببین فهمیدم منظورت رو.قبل از اینکه تصادف کنم می خواستم رانندگی رو ببوسم و کنار بزارم با چند نفر همین طور قرار شد. ولی این اتفاق و حادثه برام پیش اومد تو شناسنامه ام بخون. دیدم فعلا با ماشین و شوفر جماعت کار کنم که بسیار رودست خوردم.این کار هم بینا برای خرید و ابتدای کار نیاز داره که کمی هم خاک خوری داره و بعنوان کار اول در ابتدا نمی شه و تجربه لازم بازاری رو نداریم ولی نمی خوام نا امیدت کنم.اگه برا نابینا ها شدنی نبود اصلا نمی گذاشتمش بیشتر سیم پیچی با دست و لمس هستش و باید روی یک موتور خاص میتونی زوم کنی تا نقشه اش رو از بر بشی مثلا کولر بعد از کمی آموزش های بعدی بیشتر باهاش آشنا می شی

سلام آقا مهدی
فکر می کنم شما تهران هستید و چقدر خوبه واسه مایی که تهران هستیم کلاس حضوری برگزار کنید.
حیفه به خدا این اطلاعات و این مهارت به بقیه بچه ها منتقل نشه و صد البته که برای شما هم اجر مادی و معنوی خواهد داشت.

سلام محب
خیلی لطف داری از نظر مالی خدا را شکر مشکل مالی ندارم و قصم من فقط خدمت به هم نوع هایم هست اگر دنبال کنی بعدش خوشحال میشم با بچه ها تو فرهنگسرای بهمن بصورت عملی کار کنیم اونا هم چند وقت پیش پیشنهاد کردند .اول تئوری رو با آشنایی اولیه فکر میکنم بعد از اینها چرا که نه ؟

سلااام مهدی ترخانه نازنین.
من همیشه برام سوال بود که اصلا سیمپیچ ها چه کارایی میتونن داشته باشن که همه چیز به سیمپیچها وابسته هستن، ولی دنبالش رو نگرفتم.
به این دلیل این چیزایی که اینجا نوشتی برام خیلی جالب و عجیبه.
اگه شد یه توضیحی هم در باره موتور کولرهای آبی بده و بگو چطور موتور و پمپ کولر با این سیمپیچ ها کار میکنن.
ممنون از آموزش و اطلاعاتت.

سلام محمد رضا
ممنونم خیلی از اینکه فکرش رو بکنیم. حتی الکترونیک.بدون اونها یه چراغ جلوی کامپیوتر هم روشن نمیشه. اگه دنبال کنی برای سادگی آموزش باید پله پله جلو بریم همش از اینجا شروع میشه و بهم کاملا ربط دارند

سلام آقای ترخانه . من هم به این کار علاقه ای ویژه دارم و منتظر ادامه ی بحثتون هستم.
فقط یه سؤال: بطوری که من متوجه شدم ما وقتی که یه سیم رو میپیچیم دو سر سیم یعنی سر ابتدایی و سر انتهایی آن را کمی آزاد میگذاریم. خُب : حالا ما این دو سر را به صورت منفی و مثبت به برق وصل میکنیم آیا؟ و اینکه اگه اینطوریه فرقی هست که ما سر ابتدایی را وصل کنیم یا سر انتهایی را؟ البته به نظر من فرقی نباید داشته باشه و هر طرف رو که وصل کنیم عملکرد خودشونو خواهند داشت.
مرسی از پست.

سلام بر اصغر آقا
هر وقت شما تلویزیون رو به برق می زنید آیا فکر این رو میکنید که کدوم سمت رو دال پریز کنید؟هیچ وقت. درسته ؟اینم همون جوراز هر طرف جریان وارد شود و از طرف دیگر خارج میشود و ما به مقصود میرسیم ولی ولتاژ و قطر سیم.مهمه

سلام دیگر بار بر مهدی عزیزم.
مهدیجون دوستدارم باهاهات تماس بگیرم تا اگه شد ترتیب یه کلاس عملی را برای خودم بدهم بعد مییام اینجا یعنی اصفهان آنچه را که یاد گرفته ام به بچه های دیگه هم یاد میدم. چطوره؟
شماره من ۰۹۱۳ ۹۱۴ ۷۵ ۱۷ یا ۰۹۳۹ ۱۳۱ ۷۳ ۹۲ هستش. اگه یه اسی چیزی بدی بهت زنگ میزنم.
موفق باشی.

سلام عمو جان.
الان باهات تماس میگیرم
ولی ابتدا به بچه ها و بزرگ ما. عمو حسین پیشنهاد میکنم اول,از تئوری که همین آموزش هاست شروع کنند تا بعد عملی. ما هم در کارگاه سیم پیچی از سوهان کشی و کلاس های تئوری چند ماه شروع کردیم تا شروع کردیم به سیم پیچی در روی میز.اگه ندونی چطور موتور کار می کنه نمی تونی ازش در موتور های دیگر نقشه ای تهیه کنی و شروع به پیچیدن از روی اونو بکنی .الان شمارتو میگیرم

حتما به عمو هم گفتم ایشالاه اگه بعد از آموزش ها من چند وقتیه کار عملی نکردم و تجربه بازاری هم می خواد ولی روی هم رفته اگه بخواهیم.کنشد نداره ,خیلی از کار لمسیه .اگه پست های دیگه رو دنبال کنی میتونی در مورد کارکرد خیلی از لوازم ها آشنا شی و تصویر بهتری از این کارها پیدا کنی .

سلام.اگر زحمت نیست یه فیلم فارسی سیم پیچی آرمیچر پخش کنید.داخل یوتیوب سیم پیچی به همه زبانی هست الا فارسی.کاش یه ویدیو فارسی زبان هم پیدا میشد.اینقدر داحل یوتیوب گشتم که خسته شدم.احساس میکنم که هندی ها خیلی باسخاوت تر از ما هستند.چون هرچه آموزش داخل یوتیکب هست ۸۰درصد کانال های هندی هستند که چقدر زیبا توضیح میدند ولی حیف که زبانشان متوجه نمیشم.

دیدگاهتان را بنویسید