درس سوم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز سانترال کارا:

سلام دوستان محله گوشکن.

امروز درس آموزش اپراتوری تلفن، به معرفی عملکرد مرکز تلفن کارا که از مراکز سانترال هست اختصاص داره.
این مرکز تلفن ظرفیت 20 خط شهری و 128 خط داخلی رو ساپورت میکنه.

دستگاه هایی با ظرفیتهای کمی بالاتر و پایینتری هم از همین برند وجود داره که عمل کرد شون مشابه همین دستگاه هست، ما به دلیل اینکه این دستگاه ها متداولتر هستن به آموزش این نوع از سانترال کارا میپردازیم.

راهنمای استفاده از کارا o. p 20.128:

بازم مثل جلسه قبل یک تلفن رومیزی رو تصور کنید.

حال به توضیحات به دقت توجه کنید

این دستگاه به دو بخش تقسیم میشه.:

قسمت اول از سمت چپ 7 کلید داره که از بالا به پایین به ترتیب عبارت اند از:

1 flash، فلش.
2 transfer، ترنسفر.
3 hr
4 auto
5 redial، ریدایال و یا همون ردیال خودمون.
6 message، مسیج.
7 hands free، هنس فری.

در سمت راست این کلیدها صفحه کلید استاندارد شماره گیری دوازده تایی وجود داره.

در منتهی الیه سمت راست پایین کلید تنظیم صدای hands free یا همون ولوم قرار داره.

در پشت دستگاه، سمت چپ نیز کلیدی برای تنظیم صدای زنگ تعبیه شده.

حالا به عملکرد هریک از این کلیدها میپردازیم

flash، فلش:

این کلید اگر در حین مکالمه فشرده بشه اون مکالمه رو hold میکنه، یعنی فرد تماس گیرنده را پشت خط میذاره، و اگه در حین مکالمه ی hold شده فشرده بشه مکالمه از hold خارج میشه.
ضمنا قلاب قطع کن تلفن رو هم اگر تا نصفه فشار بدیم کار همین فلش رو هم انجام میده.

transfer، ترانسفر:

اگر در حین مکالمه ی hold فشرده بشه مکالمه را انتقال میده، بدین معنی که: پس از پشت خط گذاشتن مخاطب یعنی hold کردن، شما برای وصل کردن ابتدا شماره داخلی مورد نظر، مثلا شماره 150 رو میگیرید و سپس با فشردن کلید ترنس فر مکالمه رو به داخلی 150 منتقل میکنید.
ضمنا این کلید اگر در حین مکالمه فشرده بشه مکالمه را قطع میکنه, یعنی عملکرد این کلید همانند قلاب قطع کن تلفن هستش.

کلید hr:

این کلید اگر در حین مکالمه با خط شهری باشیم و فشرده بشه، مکالمه را قطع میکنه.
همچنین اگر این کلید روی تلفن اپراتور و توسط خود اپراتور فشرده بشه میتونه برای پارک کردن تمام خطوط شهری استفاده بشه، به این معنی که در حال مکالمه اپراتور با یک خط، اگر تماسهایی پشت خط بیان، یا به قول معروه پشت خطی داشته باشیم، میتونیم با در نوبت پاسخ قرار دادن مشترکین اونها رو پارک کنیم تا نوبت پاسخ دهی به اونها برسه.
ولی برای مشترکین دیگه، یعنی مشترکین داخلی فقط یک مکالمه رو میتونه پارک کنه، یا به اصطلاح توی نوبت نگه داره.
این کلید، اگر در حالی که بوق داخلی دارید فشرده بشه مکالمه ی پارک شده رو بازیافت میکنه.
و اگر روی تلفن اپراتور فشرده بشه طولانیترین مکالمه ی پارک شده رو بازیافت میکنه.
منظور از تلفن اپراتور همون تلفنی هست که اپراتور تلفن باهاش کار میکنه.
همچنین با شماره گیری عدد 4 میتونید مکالمه های پارک شده رو بازیابی کنید.

auto:

این کلید شماره گیری اتوماتیک رو فعال یا غیر فعال میکنه
به این معنی که اگر شما شماره ای رو گرفتید و با بوق اشغال مواجه شدید با فعال کردن این کلید اون شماره بطور اتوماتیک تا بیست بار همون شماره اشغال رو بطور مکرر شماره گیری میکنه و در صورت آزاد شدن خط با زدن زنگ اعلام میکنه که خط آزاد شده.
لازم به تذکر هست که این کلید فقط زمانی کار میکنه که گوشی رو روی تلفن گذاشته باشیم.

redial، ردیال:

این کلید آخرین شماره گرفته شده رو دوباره شماره گیری میکنه.

message، مسیج:

وقتی در حین شنیدن بوق آزاد داخلی فشرده بشه عمل گوش کردن به پیغامهای صوتی جدید رو انجام میده.
وقتی در حین مکالمه با خط شهری فشرده بشه عمل muet کردن یا همون میوت کردن رو فعال میکنه که میوت به
معنای قطع کردن صدای میکروفن یا دهنی گوشی است

hands free:

آخرین کلید کلید hands free هست که اصطلاحاً به اون کلید i phone میگیم.
با استفاده از این کلید که از کلیدهای دیگه بزرگ تره، و همچنین با یک کم فاصله از کلیدهای دیگه قرار داده شده، اپراتور میتونه بدون برداشتن گوشی تلفن صحبت کنه.

رو به روی کلید hands free در منتهی علیه سمت راست پایین تلفن، یک کلید هم وجود داره، که تنظیم کننده ی صدای آیفون هست که به اون کلید ولوم هم گفته میشه.
این کلید تنظیم کننده، صدای دریافتی توسط تلفن رو تنظیم میکنه بدین صورت که
اگه به سمت چپ کشیده بشه صدا کم و اگه به سمت راست کشیده بشه صدای آیفون زیاد میشه.

صفحه کلید شماره گیر:

صفحه کلید شماره گیر شامل ده کلید شماره گیر از 1 تا 0 و ستاره و مربع هست.
در این دستگاه کلید ستاره اگر به مدت طولانی فشار داده بشه عمل transfer یا قطع مکالمه رو انجام میده،
و همچنین کلید مربع اگر به مدت طولانی فشرده بشه کار flash رو انجام میده.

کلید تنظیم کننده صدای زنگ:

کلید تنظیم کننده ی صدای زنگ صدای زنگ رو بین low و high تنظیم میکنه.
این کلید در پشت دستگاه، و در سمت چپ هست که برای افزایش یا کاهش صدای زنگ تلفن استفاده میشه.
این کلید هم اگر به سمت چپ کشیده بشه صدای زنگ دریافتی رو کم میکنه و اگر به سمت راست کشیده بشه صدا رو افزایش میده.

درس امروز هم به پایان رسید، امیدوارم که تونسته باشم حق مطلب رو ادا کنم.

پیروز و پاینده باشید.

درباره مهرداد چشمه

سلام. من مهرداد چشمه، متولد 22 تیرماه 1343 در شهر قایم شهر در استان مازندران. بزرگ شده در شهر اراک در استان مرکزی. و سالیان درازیست که ساکن شهر کرج در استان البرز هستم. تحصیلات من در حد دیپلم، هست، که البته به خاطر برخورد با انقلاب فرهنگی در اوایل انقلاب و کمبود امکانات در اون زمان با این که سه سال متوالی در دانشگاههای دولتی و تربیت معلم قبول شدم نتونستم به تحصیلات عالی دست پیدا کنم. من کارمند شرکت آب و فاضلاب استان البرز هستم و در شغل شریف اپراتوری تلفن مشغول به خدمت میباشم. از علایق شخصی خودم، میتونم به شنیدن موسیقی ملل، دیدن یا شنیدن فیلمهای کلاسیک و ارزشمند، خوندن رمانهای فاخر دنیا، کامپیوتر و اینترنت و غیره اشاره کنم. پست الکترونیک: mr.cheshmeh@gmail.com آدرس سایت چشمه سرا: cheshmehsara.com آیدی اسکایپ: mr.cheshmeh تلفن همراه: 09121641278 تلفن محل کار: 02632224020
این نوشته در آموزش, مقاله ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

27 Responses to درس سوم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز سانترال کارا:

  1. 1
    پریسیما says:

    سلام بر آقای چشمه ی گرامی
    معلم کلاس ارزشمند اپراتوری تلفن
    آغاز این آموزشها و ادامشون کار بسیار مفید و ارزشمندیه
    خیلی کامل و بی کم و کاست توضیح دادید
    ممنون
    موفق باشید

  2. 2
    reza1356 says:

    سلام محمد رضا
    تا جایی که من میدانم شماره گیری خودکار برای شماره های اشغال کار نمی کند !اگر اطلاعات بیشتری در این مورد دارید بفرمایید تا استفاده کنیم .با سپاس فراوان

    • 2.1
      محمدرضا چشمه says:

      سلام رضا.
      من شخصا این کار شماره گیری خودکار رو تست کردم و جواب داد.
      احتمال میدم که به مرکز تلفن شهری و مقدار ترورانس ارسالی از طرف مخابرات ارتباط داره.
      ممنون از حضورت.

  3. 3
    پرواز says:

    هعععععععععي مني ك تو درس و دكتري !!!شاگرد اول هستم …آقاي معلم چرا آخر كلاس نشستم؟؟؟؟؟ /…؟؟؟؟هععععععععععععععععععععععععععي
    اين از اشعار بداهه ي پرواااااااااااااز بود ….هعي فقط نميدونم چقد ريتم و متنش برام آشناس آيا ؟؟؟؟؟شما جايي نشنيده بودين ؟اگه نه ك در ديوان اشعارم چاپ كنم /….
    خب از اين حرفا ك بگذريم خعععععععععععلي مطالب جذاب هستن براااااااااااااااااااااااااام ممنون

  4. 4
    آریا says:

    سلااام بر عموی عزیز
    ممنونم از پستت
    همه چی آلی بود مرسی ممنونم چون با درس قبلی آشناییت دارم این درس برام خیلی قابل هضم بود مرسی
    پاینده باشید

  5. 5
    مهدی ترخانه says:

    سلام آقای چشمه گرامی.
    روان تشریح کردید.
    خودتان هم همین مسولیت را دارید؟
    کار جالبی باید باشد.ولی زمان باید دیر بگذرد.
    من را در شرکت واحد,چند روزی کنترل گذاشتند. فرار کردم پشت فرمان.
    باید وقت یک طور سپری شود دیگر.
    سپاس گزار و ممنون.

    • 5.1
      محمدرضا چشمه says:

      سلام بر مهدی نازنین.
      ای کاش اپراتوری فقط گذران وقت بود.
      یکی از کارهای سنگین روحی روانی و عصبی دنیا همین اپراتوری تلفن هستش که من به عنوان یک اپراتور آرزو میکنم که کسی مجبور به کار در این وادی نشه.
      ممنون که هستی.

  6. 6

    سلام عمو.
    میگم دستت درد نکنه اگه یکشنبه ها رو برام مرخصی رد کنی جام وایستی ممنون میشم.
    آخه باید برم ضبط.
    خخخ.
    از رو حقوقم با هم حساب میکنیم.
    الفرااااااار.

  7. 7
    پرواز says:

    سلاااااااااااام /نهههههههههه با لپتاپ نگون بخت بخت برگشته ام هستم خخخخخخخخخخخخ /….خواهش ميكنم باحالي از خودشونه خخخخخخخخخخخ

  8. 8

    سلام
    ممنون كه به فكر جوانان اين محله هستيد خدا شما را حفظ كنه
    موفق باشيد

  9. 9
    پریسیما says:

    سلام مجدد
    قابل توجه آقا رضا
    من هم با مرکز تلفن کارا کار میکنم
    با on کردن کلید auto هنگام مشغول بودن یک شماره میشه شماره گیری اتوماتیک رو انجام داد
    من روزی بیست دفعه از این روش استفاده میکنم

  10. 10
    تبسم چلوی says:

    سلام عمو چشمه. خسته نباشید. مثل همیشه عالی بود. ممنون از زحماتتون.

  11. 11
    اصغر says:

    سلااام عمو. ممنون از آموزش.
    خیلی جالب بود.
    عمو میگم من که کار موسیقی انجام میدم حاضرم اپراتور باشم.
    باز هم مرسی.

  12. 12
    roya says:

    درود بر شما آقای چشمه
    راستش را بخواین من هنوز پستتونو نخوندم مطمئنم که طبق معمول این پست هم مفید و آموزندست.
    گفتم اول از شما معذرتخواهی کنم که جلسه قبل نتونستم بیام و کامنت بذارم اما بعدا پستتونو مطالعه کردم.
    بعدشم تشکر میکنم از بابت این آموزش و اطلاعات مفیدتون
    دستتون درد نکنه.
    حالا میرم درس سوم رو بخونم
    ممنون

  13. 13
    ملیسا says:

    شلا،لا،لا،لا،لا،لاآآآعآآآعآآآعااا،عععع،می،که،خوبی عموووویییی،میگم میسی خععععلی عالی و در عین حال جذاب هست برام،ایوووول داری زیاااادتر ترترترترا،،هوهو هوهو یهوووووٱووووٱووو،خدافسی

  14. 14

    سلام آقای چشمه بی نهایت سپاس متشکرم از این آموزشها

  15. 15
    مادر بزرگمهر says:

    سلام بر عمو چشمه
    ان شائ الله که حالتون خوبه، آموزشتون مثل همیشه خیلی منظم و عالی بود. سپاس فراوان از برنامه ریزی دقیقتون .همینجا هم از شما بعنوان یکی از مدیران سایت و بقیه ی دوستان از اینکه کلاسهای زیست من مثل شما منظم و هفتگی نیست عذر خواهی میکنم ،ما خانومای شاغل از سر کار که میایم خونه تازه شغل دوم شروع میشه اونهم من با دو پسر پر هیجان و سرشار از جنب و جوش! باز هم از شما بخاطر برنامه های قشنگی که برای سایت تدارک میبینین تشکر میکنم و ی تشکر ویژه از آقا مجتبی که باعث شده من و بزرگمهر با انسانهای نیک،منظم و با انگیزه ای مثل شما آشنا بشیم.در پناه ایزد،پیروز باشید و سربلند

دیدگاهتان را بنویسید