خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بلندگو,هدفون,و روشی برای تست آنها

سلام دوستان.آرزوی گرمی و نزدیکی دل هایتان را در این روزهای سرد زمستانی ,را از ایزد متعال دارم.برای همه ما اهمیت بلند گو ,در کار با کامپیوتر و موبایل و برقراری ارتباط با این دستگاه ها , پوشیده نباید باشد. بد نیست با ساختمان  و طرز کار کرد این وسیله مهم  آشنا شویم تا بتوانیم در مواردی به عیب یابی و رفع اشکال های احتمالی ,با کمترین زمان و هزینه دست پیدا کنیم

شاید دوست داشتم در این برهه ,پستی سرگرم کننده یا فان قرار دهم ,ولی خوب  ترجیح می دهم طبق معمول به نکاتی که کمتر به آن پرداخته می شود و متفاوت تر هستند بپردازم.امید ,که در این زمینه موفق گردم.

بلند گو یا اسپیکر ,خروجی و آخرین مرحله در نمایش فعالیت کارت صدای کامپیوتر  می باشد و امواج الکترونیکی کارت صدای کامپیوتر را پس از قوی شدن از طریق آمپلی فایر در پرانتز دستگاه معروف به اسپیکرخودمانی  .به صوت ,قابل سمع برای ما تبدیل می کند.و از این جهت بسیار برای ما اهمیت دارد که , وسیله برقراری ارتباط با رایانه برای اکثر ما است.

این وسیله از ساختار ساده ای تشکیل شده است. اگر به سیم پیچ و پست های قبلی توجه نمایید در بلند گو و هد فون نیز از یک سیم پیچ که آنرا بوبین نیز می نامند و در فاصله اندکی از یک آهن ربا قرار دارد که با کوچک ترین امواج ورودی به علت همان خاصیت آهن ربایی ,در مواجه با آهن ربای ثابت بلند گو.به لرزش در آمده و صفحه اصلی بلند گو را به لرزش در می آورد و تولید صدا می کند.بگذریم که صدا همان نتیجه برخورد و لرزش این صفحه با مولکول های هوا است.و به چند قسمت اصلی تقسیم می شود.

1.بدنه فلزی ,که نگه دارنده تمام اجزا.و قسمت های لرزنده و ثابت بلند گو می باشد که برای نصب در مکان های مختلف نیز استفاده میشود. شکل این بدنه اغلب بصورت بیضی است که صدای بهتری را می تواند نسبت به شکل های دیگر از قبیل گرد ,تولید کند که معروف به خربزه ای هم است. البته در رایانه و اسپیکر در مکانی چوبی قرار می گیرد هم برای زیبایی و نیز همان طور که می دانید چوب بهترین عایق ,برای حرارت و صدا است و در زیر آن شکافی برای تبادل هوا به درون این جعبه وجود دارد که به آن نمی پردازیم.

2.صفحه ای از جنس مقوا. در پرانتز نمونه مورد نظر ما نوع متوسط خانگی است که در مدل های مختلف ,گوناگون می تواند باشد مثلً در هدفون های کوچک. کریستالی است .که قسمتی لرزش پذیر است و اگر آرام آنرا لمس کنیم به  بالا و پایین حرکت می کند و از صفحه ای مسطح و متصل به بدنه فلزی از یک طرف. و در مرکز از داخل ,شکلی قیفی دارد که از درون و پنهان  روی آن یک سیم پیچ بنام بوبین که با ظرافت و روی هم به باریکی مو از همان سیم های لاکی  با نظم.مانند همان نخی که روی مداد بصورت آزمایشی درستش کردیم,در پست قبلی.   پیچیده شده است و ابتدا و انتهای آن به همین دو سیم بلند گو و فیش متصل شدنی که ,ما با آن همیشه سر و کار داریم.وصل می شود.بوسیله همین سیم می توان به سالمی  بلند گو یا قسمت آسیب پذیر بلندگو. که سیم پیچ آن است.پی برد.

3.یک قطعه آهن ربای گرد و بزرگ در انتهای بلند گو که متصل به بدنه فلزی است. و با یک فاصله اندک از درون ,سیم پیچ بوبین را احاطه می کند

بوبین و سیم آن قابل تعویض نیست و فقط می شود بوسیله یک مقدار کم ولتاژ ,آن را تست کرد و از سالمی آن اطمینان حاصل کرد تا اگر معیوب بود ,آن را تعویض کرد. این سیم پیچ را می توان با کمی شارژ به صدا در آورد مثلا با یک باطری کوچک.با وصل کردن منفی و مثبت باطری به دو سر سیم خروجی بلند گو یعنی ابتدا و انتهای باطری.و شنیدن صدای خش خش براحتی می توان از سلامت بلند گو اطمینان داشت.این کار را می توان با اُهم متر بینایی که برای ما خواندنش دشوار است. نیز ,تست کرد.ولی راه شدنی و ساده برای ما, بدون کمک دیگران همین است.مراقب باشید بیشتر از 12 ولت را برای امتحان انتخاب نکنیم که باعث سوختن بلند گو می شویم. هر چه بلندگو بزرگ تر باشد,برای  ایجاد بسامد  شارژ و تست. نیاز به  ولتاژ  بیشتری  دارد.اکثر  مشکلاتی که بیشتر برای هدفون و بلند گو ایجاد می شود از طرف اتصالات و قطعی ,سیم های آن است که اغلب  در هدفون,پاره شدن سیم های بسیار نازک متصل شونده به فیش انتهایی است. که با کشیده شدن و قطعی این سیم ها از وسط ایجاد می شود.با کشیده شدن نا خواسته. روکش لاستیکی آن کش می آید ولی تار های بسیار نازک درون آن قطع می شود و قابلیت ارتجاع را ندارد.با یک نگاه.ما خرابی یا قطعی در ظاهر کار نمی بینیم ولی با این آزمایش می توان از سالمی هدفون.مطمین شد.فیش های مثلا هدفون را اگر با ناخن لمس کنیم می توان به دو شیار روی آن ,پی برد. این یعنی فیش به سه قسمت مجزا تقسیم می شود. ما دو بلند گوی کوچک در اکثر هدفون ها داریم ,که با توضیحی که دادیم هر بلند گو باید دو سیم خروجی داشته باشد.پس چرا فیش ما.با علم به اینکه دو بلند گو مجزا عمل میکنند. سه قسمت در روی فیش آن دارد؟

جواب این است که در اینجا هم چهار سیم جمعً داریم,    , که دو سیم مثبت هر بلند گو یک قسمت فیش را در بر می گیرد. و قسمت منفی آن ها با هم ادغام شده و یک سر فیش را تشکیل میدهند. این را برای این گفتم برای اینکه بخواهیم آنرا تست کنیم,یک سر باطری را بوسیله دو رشته سیم.می توانیم به یک قسمت فیش.و سر دیگر باطری را به قسمت دیگر فیش اتصال دهیم تا با شنیدن صدای خش خش از بلندگو از سالمی آن مطمئن شویم.این تست با باطری ضرری ندارد و صدمه ای به هدفون یا بلند گو نخواهد زد.بیشتر کارخانه جات تولیدی هدفون از سیم های نازک و بی مقاومت برای هدفون ها استفاده می کنند و الحق نقطه ضعف آنهاست.که مقاصد تجاری دارند.من خودم از هدفون هایی با روکش و محافظ نخی استفاده می کنم که با کشیدگی های نا خواسته, ای که بسیار هم اتفاق می افتد.چند ماهی دست من ,دوام آورده است.

پس دیدیم که سیم پیچ. هزاران مورد استفاده دارد و فقط در موتور. خلاصه نمی شود.و نکاتی که قبلا گفتیم,برای یادگیری و آشنایی و تست بسیاری از لوازم خانه  به ما کمک میکند.همان سیم پیچی که ایجاد آهن ربا می کرد, در اینجا دوباره با آهن ربا شدن و تداعی با آهن ربای دائمی بلند گو, و دفع کردن قطب های موافق در آهن ربا ایجاد لرزش می کند.و همین طور لرزاندن صفحه متحرک و تولید صدا.در جایی دیگر که به آن خواهیم پرداخت کاهش جریان برق و شارژ موبایل شما ,در یک نظربه طور کلی.

امید ,که سرتونو زیاد درد نیاورده باشم.ببخشید که طولانی و ضعیف بود. ممنون که حوصله کردید.

۳۳ دیدگاه دربارهٔ «بلندگو,هدفون,و روشی برای تست آنها»

سلام رضا.
بازار هدفون و بلندگو بسیار متنوع است. علاوه بر اجناس چینی ,برند های حرفه ای زیادی هم وجود داردکه میتوان از پایونیر ,سن هایزر,یاماها و …نام برد که مدل هایی مانند بلوتوس دار, آویز گردنی و دور گوش.ضد آب که مدل پایونیر آن را میتوان در ماشین لباس شویی انداخت.بلند گو ها نیز,بهترین آنها که به شخصه آنرا امتحان کردم,همانا پایونیر است که روی دستش فکر نمی کنم باشد.بلند گو های اتومبیل,۶۹ ۷۵ اصل پایونیر خربزه ای یکی از مدل های معروف و محبوب می باشد که با ساب ووفر و امپلی یک سیستم پخش بسیار عالی ای بود که یادش بخیر داشتم و یکی از برترین صدا ها را داشت.

سلام بر دادا ترخونه خودمون ههههه من رعععد بزرگم . همچین تو پستت گفته بودی روزهای سرد زمستونی ، که اگه هم محله ای رعد نبودی ، فکر می کردم تو قطبی مطبی ، یا یه جای سرد زندگی می کنی خخخخ . آخه دمای ۱۲ درجه تو زمستون سرده ؟؟
خب دادا هدفونو وله لش. خودت خوبی پسر ؟؟ حال و روزت خودت آفتابیه ؟؟ درد پاهات که پلاتین توشه بهتره ؟؟؟ با نابینایی کنار اومدی یا نه ؟؟البته رو به روی پمپ بنزین دیدمت که از گوشه کنارا رد میشی خخخخ خب بهتره باهاش کنار بری و کمتر بجنگی .
میگم چند ماه پیش به من قول دادی که بیشتر بری بیرون . سر قولت موندی یا نه ؟؟؟ راستشو بگو مهدی خااااان.

سلام مهدی جان. باز هم ممنون و تشکر از آموزش خوبت.
راستی همچنان منتظر تشکیل کلاس عملی سیم پیچی هستم.
البته یادم هست که گفتی تئوریها را خوب بخونیم و خوب یاد بگیریم.
امیدوارم که هم خوب بخونم و هم خوب بیاموزم.
ولی خب فکر کنم کار عملی چیز دیگری باشه.
موفق و پایدار باشی.

سلام عمو جان.
بزرگ مایی, عمو. چند روز پیش رفتیم کانون فرهنگسرای بهمن, مراسم بود.زیاد نشد تو شلوغی باهاشون صحبت کنم. جات خالی. ولی تو همین روزا باهاشون در میون می زارم. راستی فکر کنم اسکایپ درست شده باشه,اگه تونستی منم اضافه کن.همیشه بمن لطف داری و باعث افتخاره.

سلام آقا مهدی
واقعا پستاتون قشنگه. موضوع هایی که کمتر توی دنیای ما نابیناها بوده. ببینید هر فرد بینایی که به این چیزا علاقه داشته باشه میتونه به راحتی بره سراغشون، کار کنه، آزمون و خطا کنه و به میزان علاقه و استعدادش یاد بگیره اما خب ما. کسی نبوده بهمون یاد بده، کتاب نداشتیم، کسی نخواسته و اعتقاد نداشته که ما هم می تونیم این کار های فنی رو یاد بگیریم تا بهمون یاد بده و …..
خیلی خوبه که شما توی محله هستید و امیدوارم همیشه باشید و موفق باشید.

سلام محب.
بسیار از لطفت ممنونم و بابت نابینایی و رشته های محدود آن دقیقا نظر مرا عنوان کردید. من هم در ابتدای نابینا شدنم به همین نکته و به سرعت پی بردم. چون زمینه تحصیل مهیا نیست و جامعه هم آماده قبول آن نیست,پس هیچ بحث و گفتگویی و متعاقب آن ,ایجاد میلی به یادگیری در این زمینه ها نبوده.اگر بلند گویی نباشد ,ارتباط ما با رایانه قطع می شود ولی اکثرا راهکاری برای آن نمی دانیم یا منتظر باید باشیم کسی بدادمان برسد. ولی باور کن خیلی چیزا شدنیه.ولی اغلب ما کمتر خواستن رو بلدیم.

سلام. ممنونم از شما به خاطر این پست مفید.
من هدفونهای رو گوشی را بیشتر از مدلهای تو گوشی میپسندم. البته در مدلهای رو گوشی هم با آنهایی احساس راحت تری دارم که به جای قاب چرمی که روی گوشی را میپوشانند، دارای روکش ابری هستند که این روکشهای ابری نیز به مرور زمان پاره میشوند و بر خلاف همتای تو گوشی شان ابر اضافه هم ندارند.
من یک هدفون سنی دارم که نوع بلندگوهای آن از همان مدل خربزه ایست. بعد از آن که عمر ابر روی گوشیها به پایان رسید، مدتها به دنبال هدفونهای غیر قابل تعمیر می گشتم تا از ابر آنها استفاده کنم. سودی نداشت. یکی از دوستانم می گفت که هدفونی را به مبلغ دویست هزار تومان خریداری کرده که ابر آن هم پاره شده. اینجا بود که دست به کار شدم.
کلاه دوران نوزادی خواهرزاده ام را که جنس آن از پارچه ای به نام فوم و مناسب پوستهای حساسی مانند روی گوش است، برداشتم و به کمک خواهرم چهار قطعه بیضی شکل و یک سانت بزرگتر از گوشی، آن را برش زدیم. آنها را دو به دو روی هم گذاشتیم لبه ها و یک سانت جلوتر از لبه ها را چرخ کردیم و از میان این فاصله یک سانتی یک کش عبور دادیم و من آن را به صورت یک روکش ابدی روی گوشیهای هدفونم نصب کردم.
شما جای من بودید، برای این طرح چقدر قیمت میگذاشتید؟

سلام بر خانم جوادیان عزیز.بنظرم صد از صد.
شما با کمی خلاقیت, از کارخانه هم جلو زدید.برای اینکه پارچه ای که انتخاب کردید بهترین جنس را برای پوست لطیف و حساس,گوش انتخاب کردید.چون ابر فابریکی برای آن نمی توانستید با این جنس و عمر,پیدا کنید.این تجربه را در روکش صندلی ماشین نیز, من تجربه کردم و شما با مبل های چرمی.این جنس نایلونی که آنرا به اشتباه چرم مینامند.باعث تعریق پوست و ایجاد حساسیت میشود.که شما با انتخابتان, یک عمر هدفونی راحت شدید.و از همه مهمتر تجربه ای خوب کسب کردید.در مورد هدفون های درون گوشی هم کار خوبی میکنید,چون تحقیقات نشان داده این نوع هدفون ها مخصوصا مدل های قدیمی گوشی سونی اریکسون که هیچ منفذی را برای گوش باقی نمی گذارند, برای پرده گوش مضر اعلام کردند. یکی از دوستانم با این استفاده از آن با صدای بلند,دچار پارگی گوش شده بود.موفق باشید و همیشه همین طور خلاق.

سلام.
از شما و خانم محب متشکرم و من هم امیدوارم اینطور باشد,تلاش من هم همین است که اگر چه شاید همه مخاطبش نباشند,ولی متفاوت و سخنی تازه عنوان کنم.
در بسیاری از مضامین و رشته ها دوستان حرفه ای تر و کار بلد تر حضور دارند, که خودم هم از آنها استفاده می کنم.همیشه دنبال تجربه های جدید بودم و حالا هم همین طور.

سلام آقا مهدی. یه سؤال باحال. میگم. ما دو تا از باند های یه ذبت رو در آوردیم و وسل کردیم به سر دو تا سیم. مشکل اینجاست که خروجی دریافتی از بلندگوها ضعیف هستش. باید چه کار کرد تا این درست بشه؟ آیا راهی هست؟ من از یکی پرسیدم گفت باید ساب ووفر داشته باشی. میگم حالا نمیشه یه کاری کرد این خروجی باند ها زیادتر بشه؟

سلام مهدی.
اگه صدای بسیار بلند رو انتظار داری,یعنی بیش از عرف و توان دستگاه, باید آمپلی ببندی.
اما اگه منظورت صدایی خیلی ضعیف است, که چند دلیل میتونه داشته باشاگه منظورت رو درست فهمیده باشم,مقدار خروجی ضبط کمتر از قدرت وات باند هاست.اگه به پشت ضبط نگاه کنی:سه چهار سیم دوتایی به رنگ های زرد و آبی و سبز هستند که هر کدام یک خروجی رو میتونی ازشون بگیری. و مجبور نیستی فقط از یک خروجی دو باند رو تغذیه کنی با این حال , اگه خیلی صدا ضعیفه شاید تنظیمات بالانس روی این باند که ال یا آر میتونه باشه دست خوردن. چون ضبط های قدیمی هم اگه تنظیم باشه میتونی چند بلند گو از آنها بگیری.میتونی جای باند ها رو عوض کنی با اخطار به اینکه سیم قرمز که مثبت هست اگه پخش ماشین باشه درست چسب خورده باشه و به هیچ کدوم از خروجی ها اتصال نکنه که آی سی صدا میسوزه.
اگه صدای خیلی حرفه ای رو انتظار داری که باید هزینه کنی. و الا ضبط های کاست قدیمی هم اگه اشتباهی وصل نکرده باشی چهار باند خروجی رو هم جواب میده و هیچ خرج زیادی رو انجام نده.

دیدگاهتان را بنویسید