خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

جلسه ششم آموزش غلط ننویسیم

بنام خدا

دوستان عزیز گوش کُنی سلااااام. حال و احوالتون چطوره؟ امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشید. این جلسه هم در خدمتتون هستم با قسمت آخر واژه های «ب» و واژه های «پ».

از بس حضور و غیاب نکردم شما واسه خودتون هی غیبت میکنید و نمیدونید که من هوش و حواس تیزی دارم و حواسم به همه چی هست و غیبت ها رو در نظر میگیرم.

اگه خدا بخواد و یاری کنه از این به بعد در هفته دو جلسه خواهیم داشت. روزهای شنبه و سه شنبه

ادامه ی واژه هایی که با «ب» آغاز میشوند:

*برخوردار: این اصطلاح فقط میتواند برای امور ستوده و خوب به کار رَوَد. مانند:«فلانی از سلامت روحی و جسمی برخوردار است.» ولی نمیتوانیم بگوئیم «این خانه از چشم انداز زشتی برخوردار است.» اگر به دراز نویسی علاقه ای نداشته باشیم، در همه ی این عبارت ها ساده تر و زیباتر آن است که داشتن را به جای برخوردار بودن به کار ببریم. مثل «این خانه چشم انداز زیبایی دارد.»

*بُردن( به معنای پیروز شدن در مسابقه): اگر متمّم این فعل شخص یا گروه باشد، حرف اضافه ی «از» میگیرد. «کشتی گیر ایرانی از حریف ژاپنی برد.» یا «تیم بسکتبال ایران از تیم ایتالیا برد.» در گزارش های ورزشی رسانه ها غالباً این فعل را به غلط با مفعول «را» به کار میبرند و به جای دو جمله ی مذکور میگویند:

«کشتی گیر ایرانی حریف ژاپنی را برد.» یا«تیم بسکتبال ایران تیم ایتالیا را برد.»

اما اگر مفعول این جمله ها «مسابقه» یا «بازی» و… باشد «را» میگیرد. « تیم بسکتبال ایران این بازی را برد.»

به عبارت ساده تر چیزی را از کسی میبرند ولی هرگز کسی را نمیبرند.

*بزدل یا بد دل؟ امروزه به کسی که ترسو باشد بزدل میگویند. در حالی که در متون قدیم این ترکیب به کار نرفته است. و بعید است که هرگز بز را که به چستی و چالاکی معروف است، ترسو دانسته باشند. گویا اصل این کلمه بددل بوده که بر اثر تحریف به بزدل تبدیل شده است. در متون کهن بد دل به معنای ترسو زیاد به کار رفته است. « دلیران آهنگ جنگ کردند و بد دلان قصد گریز کردند.»(سمک عیّار)

***

واژه هایی که با «پ» آغاز میشوند:

*پذیره و پذیرا(ذال): پذیرا به معنی «پذیرنده و قبول کننده»، صفت است. «خورشید و ماه و ستاره پذیرای پرتوِ حق اند.» اما پذیره اسم است و به معنی «به استقبال کسی رفتن» است. «چون حسنک به میان شارستان رسید، میکائیل پذیره ی وی آمد.»

*پرتقال(ت و قاف) و پرتغال(ت و غین): اولی نام یکی از مرکبات و دومی نام کشوری در اروپای غربی است. حواستون به پرتغال و پرتقال باشه که اشتباهی نخوریدش و یا به خورد دیگران ندینش خخخخ

*پرچم: جالبه بدونید که پرچم در اصل واژه ای ترکی و به معنای موی نوعی گاو کوهی بوده که در بالای علَم یا نیزه یا گردن اسبان می آویخته اند. این کلمه به حکم اطلاق جزء بر کل بر خودِ علم نیز اطلاق شده و نخستین فرهنگستان ایران استعمال آن را به همین معنی و به جای علَم و بیرق تأیید کرده است.

*پیاده کردن: در سالهای اخیر در رادیو و تلویزیون و بسیاری از مطبوعات ترکیب پیاده کردن را به غلط به کار می برند و مثلاً میگویند: « این اصول را باید هرچه زودتر پیاده کنیم» ، « عقیده ی ما باید بر جهان پیاده شود.» ، « برنامه ای تنظیم کرده است و میخواهد آن را پیاده کند.» در فارسی ترکیب های بسیاری هست که می توان در این موارد به جای پیاده کردن به کار برد. مانند عملی کردن، اجرا کردن، محقق بخشیدن و نظایر اینها. فراموش نکنیم که پیاده کردن متضاد سوار کردن ممکن است حتی معنایی مخالف مقصود گوینده را برساند، زیرا مجازاً به معنای « سلب مقام و قدرت کردن» است.

*پیشخان: املای پیشخان به همین صورت صحیح است. غالباً آن را پیشخوان مینویسند که غلط است.

*پیشروی و پیشرفت: این دو واژه هرچند که معنای آنها در اصل یکی بوده است، امروزه دیگر یکی نیستند. «پیشروی» در معنای حقیقی و «پیشرفت» در معنای مجازی به کار میرود. به عبارت دیگر، پیشروی در گزارش امور عینی و مادی و پیشرفت در گزارش امور معنوی به کار میرود. برای مثال اگر سخن از حرکت سپاهیان به سمت جلو در میدان جنگ باشد، میگویند « پیشروی سپاهیان» و اگر ترقی سپاهیان را مثلاً در سواد آموزی گزارش دهند، میگویند« پیشرفت سپاهیان» در خبر روزنامه آمده است « پیشرفت حریق در جنگلهای گیلان مهار شده است» که بهتر است گفته شود« پیشروی حریق در جنگلهای گیلان مهار شده است.»

***

متن زیر یک گزارش بازدید منزل است که متعلق به یک شخصی با مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی است. اون را عیناً براتون مینویسم، قضاوت با شما….

«مددجو از ذهنی مشکل دارد. مسکن مال خودش 45 متر است. بافت قدیمی است که قبلاً تعمیرات انجام دادن که از آن تعمیرات آشپزخانه کوچیک درست کردن که یه کابینت و ظرفشویی دارد. حموم و دستشویی در راهرو که مابین آبگرمکن قرار دارد. امکانات رفاهی در حد عادی و معمولی است که دخترش با آقا…. زندگی میکند. مشکلی که آقا…. دارد این است که دخترش که مدرک فوق دیپلم دارد بیکار هستند و در جستو جو کار هستند.»

***

سه نفرو هرگز نذار از زندگیت برن: شهریوری ها، آذری ها و آبانی ها

چون به درد دلت گوش میدن

سه نفرو هرگز نرنجون: اردیبهشتی ها، تیری ها و دی ای ها

چون صادق اند.

از سه نفر هرگزمتنفر نباش: فروردینی ها، مهری ها و اسفندی ها

چون بهترین اند.

سه نفرو هرگز از دست نده: خردادی ها، مردادی ها و بهمنی ها

چون دوست واقعی اند…

حالا کدومی؟

میدونید که همتونو دوست دارم و براتون احترام قائلم. شاد و پر امید و پر انرژی باشید.

۲۷ دیدگاه دربارهٔ «جلسه ششم آموزش غلط ننویسیم»

سلام.
از اونجا که فروردین ماه اوله، از اونجا که فروردینیها بهترینن، اول میشوییییییییم.
پست رو هم خودم ویرایش کردم منتشر کردم.
پس در نتیجه خوندمش.
یه سؤال.
این پیاده کردن فارسیه.
ولی به عمل رسوندن و اونهایی که معادلش گفتی عربی بودن.
آخرش باید فارسی رو پاس همی داریم یا همی نداریم خخخ؟
به هر حال ممنون عالی بود.
موفق باشی.

سلام شهروز.
بله در این که شکی نیست که فروردینی ها همیشه بهترین و اولند خخخ
در مورد اون فعل هم هر معادل فارسی پیدا کردی به جاش بذار. فارسی را با ناخالصی های زیادش پاس همی بدار.
به هر حال ممنون از اینکه خوندی و تأیید کردی و کامنت دادی و یاد گرفتی و…

با سلااااامی گرم بر استاد محترم کلاس غلط ننویسید در این هوای سرد زمستانی.
به نظرم درس این جلسه کم بود یا شاید من احساس کردم کلاس زود تمام شد.
به هر حال جلسه به جلسه که جلوتر میرویم بر دایره معلوماتمان معلومات جدید افزوده می گردد.
باز هم به نظرم اگر بعد از اتمام این کتاب که املای صحیح واژگان را به ما می آموزد آموزش نگارش صحیح و جمله بندی درست را هم بیاموزید قدم بلندی برای ارتقای سطح آموزشی محله برداشته اید.
با تشکر مجدد از شما بخاطر برپایی این کلاس.

سلام آقای عباسی. سر کلاس بهتون خوش گذشته که به نظرتون زود تموم شده خخخ. این جلسه از همه ی جلسه ها طولانی تر بود. نحوه آموزش نگارش صحیح رو هم اگه حواستون باشه در حین درس اشاره میکنم. با تشکر از شما به خاطر حضور گرم و همیشگیتون.

سلام بر تبسم و لبخند بابابزرگ محله .
رعد آذریه .پس منم که آخر عمرمه . چه باید کرد دخترم.
بیا میخوام وصیت کنم برات. همووون اسب گریزپا و زیبا رو یادته که قرار بود بهت بدم. اسب از من ، رها شدنو صحرا و آزادی از تو . راستی روح رعد در هنگام اسب سواری ، آن هنگام که نسیم و باد تو را همراهی میکنند با توست.

شلالام که،یعنی منم رنج منج نباید ببینم که خخخخ،آخه اردیبهشتیا نفسن،نانازن،خخخخ شکلک تحویل گرفتن اردیبهشت،یعنی خععععلی باحال بود یعنی خانم معلم نانازی باحالی هستی که،میسی میسی از پست بسیااااار مفید،تبسمی تبسم،بوس بوسکی تبسم،خخخخ،خدافسی

سلام
از سه نفر هرگزمتنفر نباش: فروردینی ها، مهری ها و اسفندی ها

چون بهترین اند.
بالاخره یکی پیدا شد قدر ما را دونست ها
مرسی از نکاتی که می نویسید حالا چه من وقت کنم کامنت بدم یا نه نکات جای بسی تأمل دارد

سلام بر خانم معلم گل گلاب. خانم من همیشه از کلاسهای شما استفاده میکنمااا یعنی همیشه حاضرماااا منتهی چیزی که هست اینه که من معمولا دانش آموز ساکتی هستم صدایم در نمییاد.
اما حالا که کلاس درست بنویسیم هست به یه اشکال کوچولو اشاره کنم که معمولا بیشتر ما مرتکب میشویم.
ببینید وقتی میخواهیم بگوییم کسی یا چیزی را دوست داریم بهتر است که کلمه دوست را کامل ادا کنیم بعد ضمیر را به آن بیفزاییم مثلا بگوییم دوستت دارم نه اینکه دوست دارم.
وقتی مینویسیم دوست دارم معلوم نیست چه چیز یا چه کس را چون ضمیر ندارد.
ببینید مثل من که با صدای بلند میگم بچه ها دوستتون داااارم.

دیدگاهتان را بنویسید