خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

درس پنجم زیست شناسی: عملکرد کلیه های بدن انسان

به نام خالق شِگِفتی های آفرینش
هزاران سلام و درود تقدیم هم محله ایهای خوب و صمیمی و عذر خواهی بعلت تائخیر در ارائه کلاس زیست شناسی،یکی از بهترین دوستانم در این محله یادآوری نمودند که تصویر سازی ذهنی برخی مطالب ارائه شده هنوز باید بهتر باشند و حجم درسها کمتر، من هم با تمام وجود از پیشنهاد این بهترین دوست، استقبال نمودم و خوب…حالا شما باید نظر بدین که این درس بهتر شده آیا؟!
این درس هم به رسم دوستی ومهر ،هدیه میدهم به همه ی هم محله ای های خوب خودم و آقای سید بزرگمهر
مواد مورد نیاز:تعدادی لوبیا چیتی و 6 دانگ حواس جمع
اهداف درس 5:
الف-دانستنی ها: فراگیران در انتهای درس باید بتوانند:
نقش کلیه ها را در بدن شرح دهند
ب:مهارتها
با توجه به اهمیت کلیه ها ، با نوشیدن حداقل 8 لیوان آب از کلیه های خود مراقبت نمایند
ج: نگرشها : به پدیده های زیستی بعنوان نشانه ها و شواهد تدبیر الهی در جهان بنگرند.
اول ی سر به بزرگمهر بزنم چی کار میکنه ! بله لوبیا چیتی و لوبیا قرمز ها رو ریخته توی قوطی کبریت و تکون میده، پسرم میدونی کلیه های ما هم شبیه همین لوبیا ها هستن ! یعنی ما انسانها 2 تا کلیه داریم شبیه 2 تا لوبیای بزرگ ! دقّت کردی لوبیا یک فرورفتگی داره به نام ناف، هر کلیه هم یک ناف داره که لوله ای به نام میزنای به آن وصل میشه !خوب بزرگمهر حالا به بازی با لوبیا ها ادامه بده تا من هم چند راز جالب از کلیه ها رو برای دوستان بگم .
دوستان ، به نظر شما شُغل کلیه ها چیه؟
……،نه ،اِشتباهه
…..، نه باز هم اِشتباهه
خوب پس شُغلشون چیه؟ آفرین دُرُست جواب دادین، تصفیه ی خون
راز امروز اینه که سلولهای بدن زُباله تولید میکنن و اونها رو میفرستن داخل خون، و خون هم این آشغالها رو میبره به کلیه ها
حالا این آشغالها چی هستن؟ مهمترینشون اوره و اسید اوریک هست که سَمّی هستن و باید در آب حل بشن و بعد بصورت محلول در آب دفع بِشن، کلیه هم از طریق لوله ی میزنای ،این مایع رو وارد کیسه ای به نام مثانه میکنه!
نتیجه: هدف کلیه ها تصفیه ی خون هست و حالا به مایع حاصل از تصفیه ی خون چی میگن؟ادرار
2تا کلیه داریم پس 2 تا هم لوله ی میزنای داریم که هر دو، مایعِ تصفیه شده رو وارد یک مثانه میکنن.
حالا اندازه کلیه چقدره؟ تقریباً اندازه ی مشت بسته ی فرد(11 سانتیمتر طول-6سانتی متر عرض و3سانتیمتر قطر و در طرفین ستون مهره ها قرار دارند)
میدونستین مثانه 2 تا درِِ خروجی داره؟درِ داخلی تر غیرارادی هست و درِ خارجی ارادی
فکر میکنین جنس در ها از چیه؟
چی؟
جواب رو نخونین فکر کنین
آفرین، از جنس ماهیچه
وقتی مثانه تقریباً پُر میشه در داخلی که غیر ارادی هست باز میشه و ما متوجه میشیم باید به سرویس بهداشتی مراجعه کنیم!
و بعد مغز دستور میده در خارجی بصورت ارادی باز بشه و ….
میدونین چرا نوزاد انسان تا قبل از دو سالگی کنترلی روی مثانه نداره؟ چون هر 2 تا درِ خروجی، غیر ارادی عمل میکنن!
سوال: در چه مواقعی مثانه سریعتر پُر میشه؟
فکر کنین
.
.
آفرین،هر وقت فشار خون در رگهای کلیه افزایش پیدا کنه مثلاً در موقع سرما یا نوشیدن مایعات فراوان، فشار خون درون کلیه ها زیاد میشن و مایع بیشتری باید تصفیه بشه، پس مثانه سریع پُر میشه!
چرا تابستون باید آب بیشتری بنوشیم؟
کاملاً دُرُسته ، چون مقدار زیادی از آب بدن در اثر عرق کردن کاهش پیدا میکنه و فشار خون در کلیه ها هم کم میشه، پس مثانه دیر پُر میشه !
فکر میکنین خوبه؟ نه برای بدن ضرر داره ، در موقع ورزش و یا هوای گرم تابستون آب بدن، کم میشه و ما باید آب بیشتری بنوشیم تا اوره و اسید اوریک که سمی هستن به سلولهای کلیه و دیواره ی مثانه صدمه نزنن.
فکر میکنین فقط مواد سَمّی از کلیه ها دفع میشن؟
احسنت به اونهایی که دِقّت کردن، بله خیلی از موادی که دفع میشن نه تنها سَمّی نیستن بلکه مُفید هم هستن مثل آب، ولی ما نمیتونیم اوره رو بدون آب دفع کنیم ، یا ویتامینهای محلول در آب مثل ویتامینهای B و C ، اگر زیاد مصرف بشن اضافی اونها از کلیه ها میره بیرون !
راستی 2 تا قاتل مهم کلیه هم اینجا هستن و دارن به من میخندن! میشه خودتون رو مُعرفی کنین؟بله من نمک هستم و ایشون هم دوستم تنبلی و تحرک کم هستن!
خوب دوستان، من تعدادی از رازهای کلیه رو براتون گفتم امیدوارم لذّت برده باشین و مُراقب کلیه هاتون باشین تا سرما نخورن ،مایعات فراوان بنوشید تا اوره که خیلی سَمّی هست در کلیه یا مثانه غلیظ نشه ، نمک هم به اندازه مصرف کنین و ورزش فراموش نشه.
نکته: موقع جواب دادن به سوالات زیستی در مورد مکانیزم عمل کلیه ها و سلامت اونها بیخودی نخندین من صداتون رو میشنوم! مسائل بهداشتی خنده ندارن…خخخخخخخ ببخشید اینا رو گفتم چون همیشه موقع تدریس کلیه نمیدونم چرا بچه ها همش میخندن!
راستی میدونین که به کلیه های گوسفند میگن “قُلوه” و خیلی هم خوشمزه است!خخخخخ
حالا تقاضا میکنم حداقل به یکی از سوالاتم پاسخ بدین( جایزه داره ها، نگین نگفتم!): 1 درس امروز چطور بود؟
2 چرا باید حداقل 8 لیوان آب در یک شبانه روز بنوشیم؟
خداوند مهربان ،یار و یاور همه ی شما نیکان و نیک اندیشان باد

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «درس پنجم زیست شناسی: عملکرد کلیه های بدن انسان»

بح بح سلااا،ااا،اااا،ااام بر مامانی بزرگمهر،واییی عجب درس باحالی اینجا برا ما گذاشتی مامانی،من که خعععلی استفاده کردم و مفیدم بود،آها روزی هشت لیوان آب برا این باید بخوریم که سموم اضافی به راحتی بتونه از بدن دفع بشه،خوب با این کار ما از خعععلی از بیماریهایی که ممکنه از این طریق به بدنمون آسیب برسونه رو جلوگیری کنیم،مثل سنگ کلیه و از اینجور چیز میزاااا،،کلا نوشیدن آب زیاد در روز باعث سلامتی بیشتر ما هست….،،میگم مامانی منم قلوه خوردم خعععلی خوشممزه هست،اوایل بدم میومد نمیخوردم اما حالا اگه جاش باشه میخورم و لذت میبرم،،خخخخ،هوهو هوهو،میسی از پست بسیاااار مفیدت… راستی من شدم اولیولولولولولولولیلیلیلیل جایزمم بدین تا برم خخخخ یهوووووٱووووٱووووٱووووٱووو بای باییییٱیییی،ییی،ییی،یییٱییی،ییی،یییٱییی،ییی،ییی،یییٱیییی

سلام بر خانم ملیسا
آفرین بر شما که کاپ قهرمانی و اول شدن نصیب شما شد و بعد هم که شما به هر ۲ سوال جواب دادین اول هم که هستین پس خیلییییی جایزه دارین فراموش نمیشه
مثل همیشه پیروز باشید

سلام بر مادر بزرگوار بزرگمهر. بسیااااااااااار عالی بود. استفاده کردیم. ولی متأسفانه من زیاد آب مصرف نمیکنم. باور کنید بعضی وقتا هست دو روز هم آب نمیخورم. ولی بعضی وقتا هم که شروع کنم به خوردن انقد میخورم که شکمم میشه مثل مشک. وای الان تشنم شد برم بخورم که کلیه ها و پوستم سالم بمونند.
ممنون از زحماتتون.

سلام و درود فراوان تقدیم خانم تبسم
خوشحالم که درس زیست برای شما مفید بوده خوشحالم که ی روزایی خیلی آب مینوشید و برای روزایی هم که یادتون میره آب نوش جان کنید از طرف کلیه هاتون خواهش میکنم برین سراغ لیوان آب و اونو پر آب کنین ،نوش جان.مثل همیشه پیروز باشید

سلام بر مهربون مادر محله.
توصیف کلیه ها بسیار دقیق و هوشمندانه بود.
درس بسیار روانتر و قابل فهمتر برگزار شده بود.
مقدار مصرف بالای آب به دلیل حل شدن سموم و مواد غذایی اضافی و ویتامینهای مازاد بر مصرف بدن و چیزهای دیگه باید باشه تا کلیه ها بتونه اونها رو به مثانه هدایت کنه.
ممنون از آموزش بسیار مفید شما.

سلام و درود فراوان تقدیم آقای چشمه ی گرامی و گرانقدر
خوشحالم که نظر شما اینه که درس روانتر ارائه شده
جواب سوال رو هم کاملاً صحیح نوشتین؛و برای شما و بقیه ی دوستانی که که علاقه مند هستین ی نکته ی علمی کاربردی رو اضافه می کنم :ویتامینهای محلول در چربی(مثل ویتامین های A وDو K وE )اگر اضافی مصرف کنیم در بدن ذخیره میشن چون چربی و ویتامینهای محلول در چربی از کلیه ها دفع نمیشن ؛ امّا ویتامینهای محلول در آب( مثل ویتامینهای خانواده ی B و ویتامین C )اگر اضافی مصرف کنیم چون در آب حل میشن ،درنتیجه از کلیه ها دفع میشن.نتیجه ی اقتصادی :مصرف زیادی ویتامین ب و ویتامین ث،کار درستی نیست و بهتره که هر روز این ویتامینها رو مصرف کنیم امّا کم و اندازه .خوشحالم که همیشه در کلاسهای من حضور دارین و امیدوارم این نکته هم براتون مفید بوده باشه.مثل همیشه سربلند و پیروز باشید

با سلام بر مادری که همه بچه ها به خوبی توصیفش کردند نامردها چیزی برای من نگذاشتند.
درس امروز هم مانند دروس قبلی شما ما را متحول کرد دیگر از زیست شناسی متنفر نیستیم.
واقعا آنهایی که به ما زیست شناسی درس می دادند باید بیایند پیش شما هنوز خودشان زیست را بیاموزند.
از برگزاری کلاس با تأخیر فراوان خوشحالیم.
از سید بزرگمهر هم که سبب آشنایی ما با شما شد ممنونیم.
با اجازه کلاس شما را ترک می کنیم.

سلام بر مبصر گرامی کلاس
بله خیلیییییی کلاس با تأخیر ارائه شد واقعاً عذر خواهی می کنم خوشحالم که هر دفعه بیشتر از قبل به زیست شناسی علاقه مند میشین.امّا در مورد روش تدریس ما معلم ها ،ی کتاب میزارن جلوی معلم ،میگن توی ۸ ماه اینا رو بگو بعد چند سوال طرح کُن و توی ۲۰ نمره دانش آموز رو توصیف کن!
در بیشتر دنیا آزمون در طی همون ۹ ماه و بتدریج برگزار میشه و ۱۰۰ نمره است یعنی جمع کارهای پژوهشی و کارهای گروهی که بیشترین امتیاز رو داره و نمرات کتبی میشه ۱۰۰، من چون عاشق انسانها ، دانش و رازهای هستی و اعتلای تفکر انسانها هستم ،سعی میکنم هر روز از روشهای مختلف تجربیاتم را در زمینه ی آموزش بهبود بخشم و استفاده از تجربیات همکاران موفق یکی از این روشهاست برای همین دوستان من همه از بهترین و با انگیزه ترین معلمین و پژوهشگران مشهد هستند ولی اگر هدفم تمام کردن یک کتاب درسی باشد و به ذهن و هوشمندی و تفاوتهای فردی در فراگیران توجه نکنم نتیجه ی خوبی هم نمیگیرم.
باز هم از توجه شما به کلبه زیست شناسی در محله ی آقا مجتبی تشکر می کنم.مثل همیشه سربلند و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید