آموزش گام به گام تهیه یک پیش غذای محبوب به نابینایان

سلام به همه ی دوستان عزیز
حدودا یه هفته پیش خانم فرشته حسینی مطلبی در این مورد گذاشتن که ما می تونیم آشپزی رو به صورتی آموزش بدیم که برای نابینایان مفید تر باشه و خودشون خیلی زیبا و روان پخت برنج رو توضیح دادن. من هم تصمیم گرفتم در این امر تجربیاتم رو کم کم بنویسم.
امروز می خوام روش درست کردن سیب پنیر با قارچ و ژامبون رو آموزش بدم. این یه پیش غذای خیلی خوب در کنار غذای اصلی می تونه باشه. خودم اون رو خیلی دوست دارم و اخیرا توی یک مهمونی درستش کردم و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.
خوب حالا بریم سراغ مراحل کار.
سیب زمینی ها رو پوست می گیریم و خلال می کنیم. بعد اون ها رو زیر آب می شوریم به طوری که آب به همه جاشون برسه. در غیر این صورت موقع سرخ شدن به هم می چسبن. بعد توی یه ظرف آب نمک درست می کنیم و سیب زمینی ها رو توش می ریزیم. اگه وقت دارید بذارید یه ساعت بمونه و توی این فاصله قارچ ها و ژامبون ها رو خرد کنید. قارچ ها رو اگه درشت خرد کنید بهتره چون موقع تفت خوردن آب از دست می دن و کوچیک تر می شن. در ضمن قارچ هر چی تو غذا مشخص تر باشه بهتره و غذا رو زیبا تر می کنه. ژامبون ها رو باریک و دراز باید برش بدیم و سعی کنیم یه اندازه در بیان.طبق تجربه ی من هر چقدر درصد گوشت ژامبون بالا تر باشه خوش مزه تر می شه. بعد از این که سیب زمینی ها توی آب نمک حسابی طعم گرفتن درشون میاریم و با یه پارچه ی تمیز  کاملا خشک می کنیم. بچه ها سیب زمینی در حالت عادی زرد رنگه. اگه بدون این که توی آب باشه بذاریم بمونه رنگش قهوه ای می شه و رنگ طبیعیش رو از دست می ده. اگه اشتباها این کار رو کردین می تونین باز با آب بشورینش. رنگش دوباره تقریبا به حالت اول بر می گرده.
حالا گاز رو با شعله کم روشن کنید و روغن رو هر طور که خودتون راحتید به اندازه ی پنج قاشق غذاخوری توی ماهیتابه بریزید و بذارید یک دقیقه روی شعله بمونه. روش من اینه که یه مقدار روغن رو توی یه لیوان می ریزم و بعد با قاشق غذا خوری آروم آروم می ریزمش توی ماهیتابه. حالا روغن داغ شده و باید سیب زمینی ها رو بریزید. در مورد انتخاب ماهیتابه هم تفلون گود بهترین گزینست. دسته ی ماهیتابه بهتره  از جنس خودش نباشه که ضمن کار داغ نشه و بتونید راحت بگیریدش. اینجوری لازم نیست از دستگیره استفاده کنید.تا اون جایی که خطر نداره دستتون رو با ظرف پایین ببرید و سیب زمینی ها رو پرت نکنید و آروم آروم توی دو یا سه مرحله بریزید تا روغن بیرون نپاشه. این جا یه نکته راجع به میزان سیب زمینی هایی که می ریزیم  بگم. سعی کنید سیب زمینی ها رو بسته به حجمشون در چند سری سرخ کنید. مثلا اگه پنج تان دو سری کافیه. این کار باعث می شه راحت تر هم بزنید و یه دست سرخ بشن. خب بعد از ریختن سیب زمینی ها حدودا 3 یا 4 دقیقه بذارید بمونن و بعد هر دو دقیقه یه بار هم بزنید. البته من خیلی وقتا خودم یادم می ره تایم بگیرم ولی زمان تقریبی توی ذهنمه. در مورد هم زدن باید سیب زمینی ها رو کاملا زیر و رو کنید که دو طرفشون سرخ بشه. اولش با کفگیر حس می کنید کاملا خامن. بعد به حالت نیم پز در میان و هنوز نرمن. آخر سر که دارن سرخ می شن سفت و برشته می شن. توصیه می کنم برای اطمینان حتما ازشون بچشین. واقعا کار لذت بخشیه و اصلا سخت نیست. بعد از سرخ شدن آروم آروم از رو حرارت برشون دارید. حالا بریم سر وقت قارچ ها. یه قاشق روغن توی ماهیتابه می ریزیم. قارچ ها رو اضافه می کنیم. اولش که هم می زنیم آب قارچ ها رو حس می کنیم. باید صبر کنیم تا آبشون رو کاملا از دست بدن و بعد از روی شعله برشون داریم. حدودا شش تا هفت دقیقه با شعله ی ملایم طول می کشه. حالا تمام مواد آمادن. یه ظرف گود پیرکس بر می داریم.
اول کف ظرف رو با یه قاشق روغن چرب می کنیم و بعد با مقداری سیب زمینی می پوشونیم. بعد پنیر رنده شده رو روی سیب زمینی ها می ریزیم. دقت میکنیم به همه جاش برسه مخصوصا به گوشه ها. حالا ژامبون ها رو روش می چینیم و بعد قارچ  ها رو. الان باز نوبت پنیره که روی مواد رو بپوشونه. دوباره سیب زمینی، پنیر، ژامبون، قارچ و پنیر. این کار رو تا جایی ادامه می دیم تا مواد تموم بشه.  پنیر آخرین لایه رو بیشتر می ریزیم. این باعث می شه قیافه غذا بهتر بشه. حالا باید بذاریمش توی فر.
فر ها خیلی مختلفن. به همین دلیل نمی تونم یه راه کار مناسب برای همه پیشنهاد بدم. معمولا یه پیچ دارن که باهاش درجه رو تنظیم می کنیم و باید جای درجه ها رو حفظ کنیم. البته خانم هاشمی یه روش عالی پیشنهاد دادن که من هنوز امتحان نکردم ولی خیلی خلاقانه و موثر هست. این پیشنهاد رو می تونید در این پست ببینید. خب در مرحله آخر ظرف رو توی فر می ذاریم. بهتره نزدیک به شعله ی بالایی نباشه چون حرارت نزدیک باعث می شه لایه های زیرین خام بمونن و بالایی ها بسوزن. به مدت 15 دقیقه با حرارت 200 درجه می ذاریم بمونه. بعد می تونیم امتحانش کنیم. به این صورت که پنیر روش باید کاملا برشته شده باشه. این معنیش اینه که پنیر لایه های زیرین هم کاملا آب شده و غذا آمادست. فقط موقع در آوردن ظرف خیلی احتیاط کنید و حتما از دو دست گیره استفاده کنید. من خودم از دستکش مخصوص فر استفاده می کنم چون دست توش قرار می گیره و تعادل بیشتری موقع بلند کردن ظرف دارم.
خب امیدوارم آموزش مفیدی بوده باشه. شاد و پیروز باشید.

درباره لیلا عظیمی

لیلا عظیمی هستم. در اهواز زندگی میکنم. کاردانی ادبیات انگلیسی از دانشگاه اصفهان و کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد نجف آباد دارم. متاهلم و همسرم در زمینه گرافیک و برنامه نویسی تحت وب مشغول به کار است. به مطالعه کتاب های سیاسی و روانشناسی علاقه مندم و ورزش محبوبم شناست. در اوقات فراغت به موسیقی گوش می دهم و فیلم های حادثه ای تماشا می کنم. از آشنایی با این سایت خوشحالم. وجود چنین سایت پرباری در نزدیک تر شدن افراد نابینا و انتقال تجربیاتشان به یکدیگر بسیار موثر است.
این نوشته در آموزش, آموزش های رایگان, رستوران محله نابینایان ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

37 Responses to آموزش گام به گام تهیه یک پیش غذای محبوب به نابینایان

  1. 1
    سارا بشارت says:

    سلام به خانم عظیمی.
    اولین نفری بودم که این پست رو لایک کردم احسنت خیلی دقیق و زیبا آموزش دادید
    اگه بقیه غذاها رو هم همین مدلی آموزش بدید حرف نداره مرسی بابت زحمات شما

  2. 2
    cheshmak says:

    این که آموزش های آشپزی توی این سایت قرار میگیره خیلی عالی است
    البته من تا حالا این غذاها را تمرین نکردم ولی خوب سعی می کنم این جوری هم یاد بگیرم ولی خارج از تمام این حرفها انتقال تجربیات یکی از بهترین راه کارها است
    با سپاس فراوان

  3. 3
    اصغر says:

    درود بر خانم عظیمی گرامی. واقعاً از آموزش بینظیرتون ممنونم. حتماً غذای خوشمزه ای باید باشه. الهام که هنوز پست رو نخونده اما قول میدم که یه بار امتحانش کنیم. باز هم از این آموزشها بذارید. منتظریم. موفق باشید.

  4. 4
    سمانه says:

    سلاااام واااای چه پست خوشمزه ای باید حتما امتحانش کنم ممنون از آموزش بسیار مفید و دقیقتون

  5. 5
    محمدرضا چشمه says:

    سلام لیلا.
    با اینکه من معمولا خورنده هستم نه پزنده، با این حال تجربیات شما رو در این پستها در اختیار نابینایان دیگه قرار میدم.
    ممنون از پست خوشمزهت.

  6. 6
    الهام هاشمی says:

    سلام لیلا خانم عزیز. بسیار بسیار پست خوش مزه ای بود. ازت واقعاً ممنونم. حتماً درست میکنم و حتماً هم لذتبخش خواهد بود. راستی شاید بشه بهش کمی ذرت هم اضافه کرد. فکر کنم اینطوری خوشمزهتر هم باشه. باز هم مرسی ازت .

  7. 7
    زهره says:

    سلام, وای به خدا عاشق اینجوری آموزش دادنم, یعنی هرچقدر هم یه بینا نابینا رو درک کنه نمیتونه مثل یه هم نوع توضیح بده, هرچند امیدوارم این محله همیشه پا برجا بمونه و میمونه, ولی دوست دارم از یه سری مطالبش کپی بگیرم, میییتررسم از دست بره یه روزی, مرسی لیلا جان
    سفره ات پر برکت همیشه

  8. 8

    سلام
    دست شما درد نكنه
    واي من عاشق غذايي هستم كه سيب زميني توش باشه
    خيلي دوست دارم
    خيلي تشكر حتما درست ميكنم.

  9. 9

    من با اینکه اکثرا خورنده هستم ولی هنر آشپزی رو خعلی دوست دارم.
    یادمه اولین باری که سوسیس سرخ می کردم، سعی داشتم مث سوسیس های عادی، تا حدی سرخ بشه ولی خلاقیت و ریسک به خرج دادم و گذاشتم بیشتر از حد عادی سرخ بشه ولی نذاشتم بسوزه.
    وای که نمیدونید وقتی سوسیس هام ترد و برشته شده بودند چه قدر مزه و حس بهتری داشتند و داشتم!
    اینو که آموزش دادید تا حالا چند باری توی کافه تریا ها با سس فراوان خوردم ولی باید ی وقتی که کسی خونه نیست امتحانش کنم!
    مرسی که هستی و مرسی که آموزش میدی لیلا خانم!

    • 9.1
      لیلا عظیمی says:

      راستش به نظر من دو چیز عامل موفقیت یه آشپزه. اول این که خودش دست پخت خودش رو خیلی دوست داشته باشه. دوم این که از ریسک کردن و امتحان روش های تازه استقبال کنه. امیدوارم از امتحان این غذا لذت ببرید.

  10. 10
    ملیسا says:

    سلااااآاااا،ااا،ااا،اااآاااام لیلا جونم،میسی از آموزش،احسنت،اما من هرچی سعی میکنم به روش نابینایی توضیح بدم نمیدونم چرا نمیشه که بشه،آره منم از دستکش مخصوص فر استفاده میکنم،که انگاری راحت تره،میسی میسی میسی نانازم از آموزش این استارتر خوشممزه،بووووس،خدافسی

  11. 11
    نرگس says:

    سلام دوست عزیز لیلا جان خیلی غذای با حال آسون و فکر میکنم خوشمزه ای هست غذایی متفاوت مرسی باز هم از این پست های متفاوت و قشنگ بذار

  12. 12
  13. 13
    فرشته حسینی says:

    بله بازم آشپزی کنید خیلی خوشحالم که جا افتاد ممنون که تجربیاتت رو بهمون انتقال میدی لیلا جونم از روش روغن ریختنت خوشم اومد خیلی خوشحالم که در کنار دوستای دیگه یه کاربلد دیگه به محله اضافه شد خب من بهتر میتونم شاگردی کنم ممنون از پست خوبت

  14. 14
    زهرا شمس says:

    سلام به لیلا خانم در آشپزی گاهی هم میشه ریسک کرد البته من اسمش را ریسک میذارم چون اصطلاح مناسبی براش پیدا نکردم مثلا به جای ژامبون از گوشت چرخ شده استفاده کنیم که اونم به ذائقه خانواده بستگی داره ممنون از آموزشت اگر فرشته خانم هم این پست را میخونه ازش تشکر میکنم که استارت آشپزی را خیلی عالی زد این یعنی نشون دادن توانمندی و انتقال تجربه در حد عالی زنده باد خانم نابینا که مستقله و با انتقال تجربیاتش به استقلال بقیه هم کمک میکنه البته منکر این نیستم که این جور تجربه ها به درد آقایون نمیخوره بلکه در موقع لزوم اونا هم از این آموزش ها استفاده میکنند.

  15. 15
    پریسیما says:

    سلام لیلا جان
    مرسی خیلی خوب توضیح دادی
    روش روغن ریختنتو من هم استفاده میکنم کم کم میریزم ولی من داخل لیوان نمیریزم چون لیوان تنگتر از مثلاً یه پیاله هستش
    ممنون از توضیحات به جات برای یه کدبانوی نابینا
    موفق باشی

  16. 16
    محب says:

    سلام لیلا جونم
    واااای خیلی وسوسه بر انگیز بود. با این که ما هیچ وقت شام نمی خوریم وسوسه شدم پاشم درستش کنم.
    راستی لیلای عزیز اگه فر در دسترس نباشه، آدم به جاش چه کار میتونه کنه؟
    یعنی دیگه بدون فر نمیشه این غذا و امثال اونا رو درست کرد؟

    • 16.1
      لیلا عظیمی says:

      سلام خانم محب. از این که آموزش رو پسندیدید خوشحالم. روی گاز هم می شه درستش کرد. به این ترتیب که مواد رو توی ماهیتابه می چینیم که نهایتا باید دو لایه بشه. بعد درشو می ذاریم و شعله رو کم می کنیم تا پنیر کاملا آب بشه. من این جوری توی خوابگاه درستش می کردم. ولی متاسفانه به برشتگی فر نمیشه.

  17. 17
    هادی عباسی says:

    سلام بر خانم عظیمی گرامی
    من آمدم تا از پست خوشمزه شما تشکر کنم چون خودم آشپزی بلد نیستم به نزدیکترین آشپز دسترس پذیرم حتما سفارش این پیش غذا را خواهم داد.
    البته من قبلا هم به آشپزان محله توصیه کرده ام تا مقداری از غذاهای پستشان را برای نمونه بیاورند تا ما آقایان هم محروم نمانیم.

  18. 18
    عدسی بشاشadasi says:

    درود! من که آشپژ خوبی نیستم و بیشتر از غذاهای بخار پز شده میخورم و میانه ای با غذاهای سرخ شده ندارم، اما پیشنهاد میکنم شما هم از روغن کنجد استفاده کنید که طبیعی است!

دیدگاهتان را بنویسید