انواع مکاتبات اداری

سلام دوستان، من در ترم گذشته درسی به عنوان نگارش و ویرایش داشتم که در یکی از جلسات، موضوع بر سر انواع مکاتبات اداری بود که این موضوع برای من خیلی جالب و هیجان انگیز بود. به خاطر همین من این موضوع را برای خودم بازنویسی کردم و به ذهنم رسید که این متن را برای محله ارسال کنم شاید که برای هم محلیها هم مثل خودم این موضوع جذاب و هیجان انگیز باشد.
اگر شما هم مواردی جز این نوع مکتوبات میدانستید، در قسمت نظرها بنویسید.

همه ما در طول زندگیمان نیازمند به نوشتن هستیم. حال اگر این نوشتن برای مثال در ادارات و سازمانها باشد، به آن مکاتبات اداری می گویند. مکاتبات اداری انواع مختلف دارد.
1- حکم: این کلمه در لغت به معنی امر و فرمان است اما در مکاتبات اداری نامه ای است که از طرف مقامات صلاحیت دار و مدیران سازمان برای کارکنان فرستاده می شود و به موجب آن وضع اشتغال کارمند مشخص می شود. حکمهای اداری معمولاً از سوی کارگزینی صادر می شود و مواردی چون ترفیع، موقعیت استخدامی، اضافه حقوق امتیازهای خاص، اختیارات و مسئولیت را شامل می شود.
2- دستور: این واژه در فرهنگها به معنای اجازه، روش، قانون و عادات و رسوم تعریف شده است. اما در فرم اداری دستور مطالبی است که مقام بالادست برای کارکنان یا مدیران زیردست می‌نویسد. بهتر است به جای واژه دستور، از واژه فارسی پی نوشت استفاده شود.
3- دستور العمل چیست: نوعی دیگر از مکاتبات اداری است که با دستور متفاوت است. یعنی پیام کوتاه نیست بلکه توضیح و تفسیری است که در باره مقررات می آید و نحوه و روش انجام کار را توضیح میدهد. یک نمونه از دستور العمل: (قانون) کارمندان باید رأس ساعت هفت در اداره حاضر شوند. (دستور العمل) کارمندان باید ساعت هفت کارت بزنند اگر با تأخیر این کار انجام شود، یک ساعت تأخیر می خورند و اگر یک ساعت کارت بزنند، یک روز غیبت می خورند.
4- بخشنامه چیست؟ این واژه در فرهنگ معین، حکم یا دستوری است که از طرف وزارتخانه یا سازمان در نسخه های متعدد ابلاغ می شود. ماهیت بخشنامه معمولاً به موضوع اطلاع رسانی معروف است. نکته قابل توجه در نگارش بخشنامه این است که این نوع از مکاتبات برای شخص یا واحد خاصی تهیه نمی شود. بلکه به صورت کلی و برای همه کارکنان ارسال می شود. هدف اصلی از صدور بخشنامه ایجاد هماهنگی، ابلاغ مصوبه ها و دستورهای اداری به همه کارمندان است.
5- آییننامه چیست؟ در فرهنگها آمده است مجموع مقرراتی که یک مؤسسه عمومی یا خصوصی به منظور حقوق مؤسسه خود تهیه و تدوین میکند، بدان آییننامه می گویند. آیینامه در حقیقت قواعد کلی اجراییه یک اداره است.
6- یادداشت اداری چیست؟ گاهی اوقات در جریان امور اداری برای انجام دادن کار یا جلوگیری از انجام کار در اسرع وقت دستورهایی برای کارکنان صادر می شود که به آنها یادداشت اداری می گویند و معمولاً بدون شماره و مُهر است.

موفق باشید.

درباره رضا بخشی لاکتاسرائی

این جانب رضا بخشی متولد 14 تیر سال 1372 از شهرستان رضوانشهر استان گیلان می باشم. در یک خانواده فرهنگی رشد کرده ام و پدر و مادرم و اکثر اعضای فامیل پدریم مشغول به کار در آموزش و پرورش می باشند. دوره ابتدایی را در مدرسه شهید اندرزگو شهرستان رضوانشهر، راهنمایی را در مدرسه بیاضیان شهر قزوین و دوره دبیرستانم را نیز در مدرسه شهید محبی تهران گذرانده ام و فارق التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد واحد رشت هستم و هم اکنون نیز مشغول به تحصیل در رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد تهران مرکز می باشم. آشنایی من با رایانه و تلفن همراه با خرید گوشی Nokia 6103 مادرم در دوره راهنمایی آغاز شد و با خرید گوشی Nokia 6120 classic در سال دوم دبیرستان به اوج خودش رسید. در دوره پیش‌دانشگاهی دارای رایانه شخصی شدم و نحوه کار با رایانه را با خودآموز های مختلف از جمله انجمن موج نور اصفهان، جستجو در موتور جستجوگر گوگل و پرسش و پاسخ از دوستان نزدیک فرا گرفته ام. در حال حاضر دارای مدرک ICDL درجه 2 از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و مدارکی نظیر آشنایی با رایانه (EqualSkills)، استفاده از رایانه و مدیریت پرونده ها(Using the Computers and Managing Files)، آشنایی با مفاهیم فنآوری ارتباطات و اطلاعات (Concepts of Information and Communication Technology (ICT))از بنیاد ICDL ایران و مدرک تایپ با صفحه کلید (Typing & Keyboarding)و نحوه استفاده از نرم افزار صفحه گسترده Excel (Using Excel) از مؤسسه Hadley آمریکا می باشم. از علاقه مندی های من می توان به گوش دادن به موسیقی های پاپ کلاسیک و سنتی، خواندن خبر های مربوط به حوزه فنآوری، خواندن داستان و رمان های انگلیسی اشاره کرد. علاقه مند به آموزش دادن و یاد گرفتن هستم و از آموزش دادن به شدت لذت می برم چون در آموزش دادن، بیشتر از آن که آموزش بدهم، یاد می گیرم. به امید زندگی لذت بخش و آسانتر رضا بخشی لاکتاسرائی
این نوشته در آموزش, آموزش های رایگان, اجتماعی, مقاله ها ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 Responses to انواع مکاتبات اداری

  1. 1
    ملیسا says:

    سلام،خیییلییی نکات جالب و مفیدی بود،ممنون،خدافسی

دیدگاهتان را بنویسید