خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

درس ششم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز دیجیتال پیام گو:

سلام و درود بر دوستان محله محبوب من، یعنی همین محله نابینایان خودمون.

 

امروز با یه درس جدید از سری درسهای اپراتوری تلفن خدمت رسیدم که امیدوارم مورد توجه شما عزیزانم قرار بگیره.

 

امروز به آموزش یه دستگاه سانترال کاملا متفاوت با مراکز تلفنی که قبلا آموزش داده بودم میپردازم.

 

شما دوستان من خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی به کامپیوتر، با کیبورد آشنایی کامل رو دارید و دستگاهی هم که امروز آموزش میدم یه دستگاهی هست که با استفاده از کیبورد و مانیتور کار میکنه.

یعنی بجای اون تلفنهایی که معمولا باید تصور میکردید، در این آموزش باید یه کیبورد رو تصور کنید.

 

قبل از شروع آموزش باید به یک نکته مهم و اساسی اشاره کنم که اون هم اینه که: مراکز تلفنی که بر اساس کار با کیبورد و مانیتور کار میکنن بیشتر تحت سیستم عامل داس برنامه نویسی شدن و به همین دلیل هم هست که این نوع دستگاهها نمیتونن با صفحه خوانهای نابینایی هم خوانی داشته باشن، چون صفحه خوانها تحت ویندوز نوشته شدن.

 

با این توضیح میریم سراغ آموزش مرکز تلفن دیجیتال با نام تجاری پیام گو، که از سری دستگاههای تمام دیجیتال هست، و البته تمامی نابینایان عزیز هم بطور کامل و بدون مشکل میتونن با این مراکز کار کنن، که خود من از پیشگامان کار با این نوع از سانترالها بودم و هیچگونه کم و کاستی و مشکلی در کار با این دستگاه احساس نکردم.

 

یه توضیح دیگه هم بدم که اینبار مطالب رو هدینگ بندی کردم که شما با زدن کلید H میتونید به بخشهای مختلف این آموزش دست پیدا کنید.

 

مقدمه:

 

مراکز تلفن پیام گو یکی از کاملترین و کارآمدترین مراکز تلفن ساخت ایران می باشد که بدلیل برخورداری از نرم افزار فارسی و بهره گیری از کامپیوتر جهت واحد پردازش قابلیتهای بیشماری را با کوتاهترین و ساده ترین روشها در اختیار کاربران خصوصاً روشندلان عزیز میگذارد.

 

در برنامه نویسی و طراحی لایه های نرم افزاری این سیستم که به دست مهندسان شرکت پیام گو طراحی و ارائه می گردد سعی شده تا از تنوع و تعدد کلیدهای گوناگون جلوگیری و از کلیدهای مشترک برای عملیات مختلف بهره برداری شود.

 

این دستگاه از ظرفیت 12 خط شهری و 32 خط داخلی تا 2000 شماره داخلی متناسب با نیاز مصرف کننده ارائه می گردد.

 

از قابلیتهای منحصر به فرد این نرم افزار نوشتن شماره تلفن هر خط در مقابل آن خط و نمایش دو به دوی داخلی های در حال مکالمه در صفحه می باشد . ضمناً جلوی هر خط شهری در حال مکالمه شماره داخلی مکالمه کننده و تایم شروع مکالمه در 4 ثانیه و شماره تلفن شهری گرفته شده یا کالرآی دی به مدت 4 ثانیه دیگر متناوباً نمایش داده می شود.

 

از قابلیتهای دیگر دستگاه داشتن اپراتور خودکار ، کالر آی دی ، دفترچه تلفن فارسی کامپیوتری با جستجوی اتوماتیک و سیستم کامل ثبت صورت حساب و ساعات مکالمه داخلی ها با خطوط شهری و هزینه های  مربوطه می باشد.

 

همچنین این دستگاه قابلیت نصب پورت E1 جهت ارتباط مستقیم خطوط شهری با داخلی ها بدون واسطه اپراتور را دارا می باشد.

 

. ضمناً داشتن صندوق صوتی و پیام گیر برای کلیه داخلی ها و ساعت گویا از دیگر امکانات منحصر به فرد آن می باشد.

 

آشنایی با سیستم:

 

کنسول اپراتور این دستگاه صرفاً یک عدد کیبورد استاندارد و مانیتورLCD  و یک عدد گوشی اپراتور میباشد که کلیه عملیات اپراتوری و برنامه ریزی توسط همین کیبورد و مکالمات توسط گوشی تلفن مجاور آن انجام می پذیرد.

 

جوابگویی به خطوط داخلی:

 

پس از به صدا درآمدن بوق دستگاه چنانچه فرکانس هر دو بوق زده شده شبیه به هم و مانند دینگ دینگ بود معنی آن این است که یک داخلی به اپراتور زنگ زده است پس برای جواب دادن به داخلی گوشی تلفن را برداشته و کلید space اسپیس را می زنیم .

 

جوابگویی به خطوط شهری:

 

پس از به صدا در آمدن بوق دستگاه چنانچه فرکانس هر یک از بوقها متفاوت و مانند دینگ دانگ بود معنی آن این است که تماس از خارج از اداره و از طریق خطوط شهری می باشد پس با برداشتن گوشی و زدن کلید اسپیس جواب خط شهری داده می شود .

لازم به ذکر است که کلیه خطوط داخلی و شهری در صف نوبت اپراتور قرار گرفته و با هر بار زدن اسپیس به طور اتوماتیک به خطوط جواب داده می شود.

 

وصل کردن خطوط شهری به داخلی:

 

پس از مکالمه با خط شهری جهت وصل کردن آن خط به داخلی فقط کافی است شماره داخلی خواسته شده را روی ردیف شماره ها یا نام پد  تایپ کرده و سپس کلید دلیت یا اسپیس را جهت به اصطلاح خودمان قطع کردن و انتقال خط به داخلی مورد نظر را بزنیم.

تذکر مهم:

چنانچه مایل به صحبت با داخلی باشیم و بخواهیم از تمایل او جهت صحبت با خط شهری آگاهی پیدا کنیم پس از گرفتن شماره داخلی کلید دلیت را نمی زنیم و صبر می کنیم تا داخلی جواب دهد . سپس از او می پرسیم که مایل به صحبت می باشد یا نه ؟ اگر داخلی مایل به صحبت بود کلید دلیت یا اسپیس را می زنیم و اگر مایل نبود گوشی را نگه می داریم تا داخلی گوشی را بگذارد سپس به طور اتوماتیک به خط شهری وصل می شویم و مجددا با شخص تماس گیرنده صحبت می کنیم .

 

تصحیح وصل کردن اشتباه، و برگشت مجدد خط به خودمان:

 

اگر هنگام وصل کردن یک خط شهری به یک خط داخلی دچار اشتباه شدیم و خط شهری را به یک خط داخلی دیگری وصل کردیم جهت برگرداندن خط شهری به خودمان ، در حالیکه به خط داخلی اشتباه زنگ می خورد کلید + یا به علاوه بالای اینتر شماره گیر کیبورد را می زنیم و پس از مکالمه با خط شهری به داخلی صحیح وصل می کنیم .

 

شماره گیری خطوط داخلی:

 

چنانچه بخواهیم با یک داخلی صحبت کنیم کافی است گوشی را برداشته و شماره داخلی را تایپ کنیم پس از پایان مکالمه با زدن کلید اسپیس و یا گذاشتن گوشی ارتباط قطع می گردد .

لازم به ذکر است در این سیستم لازم نیست که گوشی را روی تلفن بگذاریم و زدن اسپیس حکم قطع کردن خط را داشته و زمین ماندن گوشی خطوط را اشغال نگه نمیدارد.

 

شماره گیری خطوط شهری:

 

گوشی را برداشته و کد 8 یا 9 را که هر کدام بسته به سلیقه بهره بردار یا نصاب جهت آزاد سازی خط شهری تعیین می گردد را روی کی برد زده و با شنیدن بوق شهری در گوشی اپراتور شماره مورد نظر را روی کیبورد تایپ کرده و جهت انتقال کامل مکالمه کلید دلیت بین صفر و اینتر یا اسپیس را می زنیم .

لازم به ذکر می باشد که از نگه داشتن هر کدام از کلیدهای کیبورد باید خودداری کرد و فقط به صورت ضربه و رها کردن کلیدها را فشار داد.

 

تکرار شماره گرفته شده خط شهری:

 

چنانچه ○بعد از شماره گیری بوق اشغال شنیدیم یا یکی از پیامهای مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد و غیره، خواستیم بار دیگر آن شماره را بگیریم بدون قطع کردن گوشی روی بوق اشغال یا صوت پخش شده مخابرات مجدداً کد 8 یا 9 آزاد کردن خط شهری را می زنیم به این ترتیب مجدداً دستگاه خط را Flash کرده و شماره را دوباره برایمان می گیرد.

تذکر:

در صورتی که خط شماره گیری شده و اشغال را قطع کردیم و پس از چند لحظه دوباره تمایل به تماس با همان شماره قبلی را داشتیم کافی است گوشی را برداشته و بعد از زدن کد 8 یا 9 کلید R کیبورد را بزنیم ، بدین ترتیب آخرین شماره گرفته شده مجدداً تکرار می شود.

 

Hold هلد کردن یا پشت خط گذاشتن:

 

هر گاه با یک خط داخلی یا شهری در حال مکالمه بودیم و کنسول اپراتور شروع به زنگ خوردن کرد جهت هلد کردن یا پشت خط گذاشتن خط اول و پاسخگویی به خط دوم به ترتیب زیر عمل می نمائیم:

ابتدا کلید inter اینتر را زده و خط اول را  هلد می کنیم در این حالت برای خط اول موزیک پشت خط پخش خواهد شد سپس با زدن کلید اسپیس جواب خط دوم را می دهیم و پس از مکالمه و وصل کردن خط دوم ، جهت برگشت به خط هلد شده کلید اسپیس را مجدداً می زنیم تا بــه خط هلد شده اولی برگردیم.

البته این به شرطی است که دستگاه در حال زنگ خوردن نباشد، اگر این طور بود، بجای برگشت به خط هلد شده جواب خط بعدی داده خواهد شد.

 

روی خط رفتن:

 

چنانچه بخواهیم وارد مکالمه یک داخلی بشویم و به او پیامی بدهیم ، شماره داخلی مورد نظر را گرفته و با شنیدن بوق اشغال کلید dash منفی یا منها که بالای  کلید + به علاوه کیبورد قرار دارد را زده، بدین ترتیب با ارسال بوق اخطار به داخلی ، وارد مکالمه شده و پس از پایان صحبت با کلید اینتر خارج میشویم.

 

جوابگویی به مکالمات برگشتی:

 

در صورتی که یک خط شهری را به یک داخلی وصل کردیم و آن داخلی در مدت زمان تعیین شده پاسخ نداد خط مجدداً به اپراتور بر می گردد و دستگاه زنگ می خورد که با برداشتن گوشی و زدن کلید اسپیس جواب خط برگشت شده نیز داده می شود.

 

طریقه شیفت شب یا night نایت کردن دستگاه:

 

در پایان ساعت کاری جهت انتقال زنگ خطوط شهری به نگهبان ابتدا کلید شیفت را پائین نگه داشته و همزمان کلید S را می زنیم بعد هر دو کلید را رها کرده و با زدن کلید Y  دستگاه با زدن تک بوق به حالت شیفت شب می رود.

همچنین با تکرار حالت فوق و شنیدن مجدد یک بوق تکی دستگاه از حالت شب خارج شده و به حالت روز بر می گردد.

 

دو نکته کلیدی کار با مرکز تلفن پیام گو:

 

  1. چنانچه در هنگام شماره گیری یا وصل کردن خط متوجه شدیم که کیبورد کار نمی کند و عددها وارد نمی شود قبل از هر چیزی می بایست از روشن بودن چراغ نام لاک مطمئن شویم چون ممکن است هنگام کار دستمان بطور ناخواسته به این کلید که محل آن بالای کلید هفت در محل کلیدهای نام پد میباشد خورده و غیر فعال شده باشد پس با یک بار زدن کلید نام لاک و تست مجدد احتمالاً مشکل رفع می گردد.
  2. همواره به این نکته توجه داشته باشیم که صفحه اصلی سانترال با کلید F1 می آید و آماده پاسخگویی است ، چنانچه هنگام زنگ خوردن دستگاه متوجه شدیم که با زدن کلید اسپیس، بخش پاسخگویی دستگاه عمل نمی کند ممکن است با برخورد دستمان به کلیدهای دیگر ، صفحه از حالت عملیاتی خارج شده باشد بنابراین با زدن دو کلید F1 و escape اسکیپ دستگاه از آن صفحه خارج و آماده بکار می شود.

 

خب دوستان من، آموزش این دستگاه هم همینجا به پایان رسید.

امیدوارم که خوب یاد بگیرید و در کار و کسب آینده تون یه تاثیر هرچند کوچکی داشته باشه که هدف من هم فقط همینه.

 

شاد، پیروز و موفق باشید.

 

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «درس ششم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز دیجیتال پیام گو:»

سلام به داداش گلم,
واقعا عالی بود.
مخصوصا جدا کردن مطالبت با هدینگ, و درست تر, آموزش خوبت.
یه سوال کمی مربوط. من برای تلفن شهری و شماره گیری مشکل دارم. چون بریل نمیدونم و برای اینکه شماره های متعدد رو بتونم داشته باشم و از منزل تماس برقرار کنم به نت پد و راه های دیگر متوسل شدم. آیا از این نرم افزار ها برای مصارف کوچک تر هم میشود استفاده کرد و با کامپیوتر و تلفن در منزل ارتباط برقرار کرد و دفترچه تلفن مناسبی هم اگر معرفی کنی ممنون میشم.
قبلا ازت متشکرم.

سلام بر آقا مهدی گل و گلاب.
من درست متوجه مشکلت نشدم.
اگه منظورت حفظ کردن شماره های تلفن باشه که با صوتی کردن تلفن همراه و سیو کردن شماره ها با اسامی مشکلت حل میشه.
و اگه منظورت نصب دستگاههای سانترال در منزل باشه که باید بگم این مراکز که معرفی شد در حد نرم افزار نیست بلکه در حد دستگاههای بزرگ با ظرفیتهای زیاده که اصلا با شرایط تلفنهای منازل جور نیست و بصورت شخصی نمیشه ازشون استفاده کرد.
در کل ممنون از حضورت، و اگه منظورت غیر از اینها بود بنویس تا من جواب بدم، تشکر.

این طور که دست گیرم شد, برای استفاده از تلفن ثابت نرم افزاری مانند همین دستگاه سانترال, که سخت افزاری هست, وجود نداره. چون من هنوز از تالک بک هم استفاده نمی کنم, باید رو بیارم به دفترچه تلفن موبایل.
خیلی خوب میشد, اگر میشد بدون خارج شدن از کامپیوتر,با تلفن ثابت ارتباط برقرار کرد
من عمده استفاده ام ار تلفن ثابت هست و برای گرفتن ارتباط و برقراری, مشکل دارم.

سلام مهدی عزیز.
احتمالاً باید یه امکانی هم برای این کار باشه.
چون میشه با کامپیوتر از طریق تلفن ثابت با بیرون تماس گرفت.
من تحقیق میکنم و اگه موفقیت آمیز بود یه جوری بهت اطلاع میدم.
خیلی مخلصیم داداش مهدی.

سلام اصغر نازنین.
امیدوارم که این آموزشها یه روزی به نحو احسن به درد دوستان خوبم بخوره.
در مورد شهروزم داریم روی یه کیبورد مخصوص کار میکنیم که یه سری میانبر های مخصوص شهروز داره که پس از مراحل طراحی و ساخت به اطلاع عموم اینا و عمّم اینا میرسونم خخخ.
از لطف و حضورت ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید