خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

توضیح آقای شادیار خدا یاری از مدیران و برنامه نویس ارشد پروژه eSpeak فارسی

این متنیست که آقای شادیار خدایاری برای من فرستادند و از من خواستند که منتشر کنم.
دوستان گرامی درود.
من شادیار خدایاری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و متولد 1360 هستم.
پیش از هر چیز اعلام میدارم که فعالیتهای گروه IRtbc و گروه eSpeak فارسی همانگونه که از عنوان مشخص است دسته جمعی بوده و اگر افتخاری بوده نتیجه تلاش کل گروه است و نه شخصی که کاربران با وی مستقیماً تماس داشته اند.
باید به دوستان عزیز در مورد شیوه نگارش برنامه های متن باز و طبیعتاً eSpeak نیز توضیحاتی ارائه دهم.
درست است که eSpeak یک برنامه متن باز است یعنی کد برنامه نویسی آن در دسترس است ولی این بدین معنی نیست که در یک هرج و مرج محض، هر کسی برای خود کدی بنویسد و گوشه ای از برنامه را دستکاری کند.
شما نیز میتوانید به حکم عقل قضاوت کنید که چنین برنامه ای نه میتواند درست کار کند و نه میتواند امن باشد.
اگر فردی سودجو کدی مخرب یا کدی جاسوس به برنامه اضافه کند چه.
اگر اینچنین بود هیچ جای دنیا از برنامه های متن باز استفاده نمیشد (لطفاً تحقیق کنید: بیشترین سرورهای بزرگ در سر تا سر دنیا با سیستم عامل لینوکس که متن باز است کار میکند. آیا اگر لینوکس با چنین هرج و مرجی نوشته میشد شرکتهای بزرگ دنیا از آن استفاده میکردند؟)
کد برنامه نویسی نرم افزارهای متن باز توسط فرد یا افرادی محدود، مدیریت و نظارت میشود که در پروژه eSpeak این فرد آقای جاناتان دادینگتون است که این پروژه را در سال 1995 در بریتانیا راه اندازی کرده است.
اما در مورد اضافه شدن کد در برنامه های متن باز دو راه استفاده میشود:
1- برنامه نویسان کدهایی را که در برنامه تغییر داده اند یا اضافه کرده اند برای مدیران پروژه ارسال میکنند و کد توسط مدیران بازبینی و در صورت صلاحدید به برنامه اضافه میشود.
2- تمامی برنامه نویسان عضو سیستم یا شبکه ای بنام VCS (version control system) هستند که طرز کار این سیستمها بدین شکل است که هر برنامه نویس به سرور متصل میشود سپس تغییرات خود را به فایلها اضافه میکند.
اما سرور قبل از اعمال تغییرات، یک کپی جدید از فایلهای برنامه ایجاد میکند و تغییرات را در کپی جدید به همراه برچسب زمان، تاریخ و نام شخص برنامه نویس ثبت مینماید.
بدین ترتیب کپیهای متعددی از برنامه که همچون تاریخچه ای از تغییرات تکاملی آن است در سرور ذخیره میشود. مدیران بطور مرتب تغییرات ایجاد شده در برنامه را نظارت میکنند و در صورتی که تخلفی مشاهده شود یا کدی ناسازگار وجود داشته باشد حذف میشود یا برنامه به تاریخ قبل از این تغییر Restor (بازگردانده) میشود.
دوستان عزیز که با زبان انگلیسی آشنا هستند میتوانند برای تأیید صحت گفته های من و آشنایی بیشتر با جزئیات VCS به لینک زیر مراجعه کنند:
http://en.wikipedia.org/wiki/Revision_control
حتی مقالات ویکی پدیا نیز که یک دایرت المعارف متن باز است، با شیوه ای مشابه ویرایش و مدیریت میشود.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید صفحه فارسی ویکی پدیا را مطالعه نمایید.
ملاحظه میکنید که چه شیوه سختگیرانه ای برای نظارت بر ساختار برنامه های متن باز وجود دارد. البته به شرط اینکه کاربران، برنامه را از سایت رسمی آن دانلود کنند امنیت آنها و صحت برنامه تضمین میشود.
در مورد eSpeak سایت رسمی:
http://espeak.sf.net
میباشد که کد تمامی زبانها در آن قرار دارد.
با توجه به آنچه گفته شد میبینید که آقای هژبری به هیچ وجه اجازه ایجاد تغییرات را به شیوه کنونی نداشته اند.
فایلی که ایشان منتشر کرده اند نه جنبه قانونی دارد و نه مشخص است که محتوای فایلشان چیست.
زیرا هیچ نظارت رسمی بر کار ایشان نبوده است.
هدف ایشان از چنین شیوه ای در تغییر برنامه چه بوده است؟
یا ایشان از شیوه درست برنامه نویسی نرم افزارهای متن باز بی اطلاع بوده اند یا ایشان قصد خود نمایی و صاحب شدن برنامه دیگران را داشته اند و یا اینکه کدی غیر مجاز و احتمالاً مخرب در برنامه جاسازی کرده اند.
کاربران گرامی eSpeak: من شادیار خدایاری با همکاری آقای احسان اسماعیلی از سال 2011 میلادی بر روی پروژه eSpeak فارسی کار کردیم.
در حال حاضر این برنامه، فقط بخش فارسی آن شامل بیش از 6000 خط برنامه و دیکشنری با بیش از 12000 واژه استثنا میباشد.
مدرک1:
دوستانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند به سایت
espeak.sf.net
بخش آرشیو کد سورس برنامه مراجعه نمایند.
این سایت رسمی پروژه بین المللی eSpeak است که بیش از 70 زبان دنیا یعنی تمام پروژه espeak در آن منتشر و آرشیو میشود. فایلهای زبان فارسی را از سال 2011 به بعد نگاه کنید. قبل از این سال فایل زبان فارسی در این سورس وجود نداشته و فایلهای 2011 به بعد نیز با نام شادیار خدایاری در خطوت برنامه نویسی امضا شده است (محتوای فایلهای آرشیو شده به هیچ وجه قابل تغییر نمیباشد).
کاربران محترم، سال 2011 تا 2014 آقای محمود هژبری کجا بودند و چه میکردند.
اگر به این سایت مراجعه شود خواهید دید که پروژه eSpeak به زبان c++ نوشته شده است. اگر آقای هژبری به زبان c++ تسلط دارند. دوستان دیگری که به این زبان اِشراف دارند میتواند سطح اطلاعات ایشان را بسنجند.
مدرک 2:
شما میدانید از سال 2011 تا 2014 eSpeak فارسی دارای 12000 واژه در دیکشنری واژگان استثنا گشته است.
این واژگان توسط شادیار خدایاری، احسان اسماعیلی و 11 داوطلب دیگر که در صورت نیاز میتوانیم اسامی آنها را منتشر کنیم، در پایگاه داده سایت
http://espeak.irtbc.com
زخیره شده است.
نرم افزاری که در این سایت وجود دارد تلفظ صحیح کلمات را بررسی میکند و همچنین در صورت وجود واژه در پایگاه داده، تکراری بودن آن را به کاربر اعلام میکند و نهایتاً کلمات اضافه شده توسط مدیران بازبینی و تأیید میشود.
به سایت پروژه eSpeak فارسی، بخش “افزودن واژه” مراجعه نمایید.
http://espeak.irtbc.com/words/pronunciation/create
این نرم افزار توسط احسان اسماعیلی و شادیار خدایاری طراحی و توسط پرهام دوستدار پیاده سازی شده است.
در این موقع آقای محمود هژبری کجا بودند و چه میکردند؟
آیا آقای هژبری به زبان php مسلط هستند و آیا با طراحی پایگاه داده آشنا میباشند؟
و اما نسخه اندرویدی eSpeak:
همانطور که ذکر شد: eSpeak در سطح بین المللی توسط آقای جاناتان دادینگتون مدیریت میشود و آقای ریس دان که در طراحی eSpeak نقش داشته است، با اجازه ایشان eSpeak را به نسخه اندرویدی تبدیل میکند و کد آن را نیز در سایت:
https://github.com/rhdunn/espeak
میگذارند و فایل اجرایی را در google play به قیمت 1$ و 60 سِنت میفروشند.
همانطور که در بالا ذکر شد هیچکس اجازه ندارد کدهای این برنامه را به شیوه آقای هژبری دستکاری کند و تغییرات در فایلهای ترجمه یک اپلیکیشن برنامه نویسی به حساب نمیآید.
فایلهای زبان یک فایل متنی در داخل برنامه است که کلمات انگلیسی آن را پاک میکنند و بجای آن فارسی میگذارند.
کاری که آقای هژبری با برنامه آقای ریس دان انجام داده است و اسم فایل را عوض کرده و مدعی برنامه نویسی است. دزدی آشکار نام و امضای دیگری است. کاری خارج از اخلاق حرفه ایست.
من شادیار خدایاری از آقای جاناتان دادینگتون مجوز رسمی با شرایط ویژه برای انتشار محدود فایل eSpeak برای اندروید را دارم.
شروط: فقط به کاربران نابینای ایرانی و در محدوده جغرافیایی ایران به دلیل تحریمها و عدم توانایی پرداخت پول توسط ایرانیها.
میتوانم متن مکاتباتم با آقای دادینگتون را در صورت نیاز در اختیار شما بگذارم و همینطور میتوان از ایشان استعلام گرفت.
اگر دقت کرده باشید ما به احترام تلاشهای آقای ریس دان، فایل eSpeak اندرویدی را که منتشر کرده ایم، بی هیچ تغییر و دخل و تصرفی بوده است.
کاربران آشناتر میتوانند signature و check sum را بررسی کنند تا صحت گفته های من را دریابند و کاربران کمتر آشنا نیز میتوانند به بخش “app manager” در setting گوشی خود مراجعه کنند و برنامه eSpeak را انتخاب کنند تا نام و مشخصات تولیدکنندۀ برنامه را ببینند.
این کار به دلیل عدم توانایی ما در تبدیل eSpeak به نسخۀ اندروید نبوده است زیرا تمام مراحل پیشین به مراتب دشوارتر از یک کامپایل ساده است. اگر توجه کرده باشید کد خود برنامه اندرویدی در آدرس گیتهاب ذکر شده وجود دارد و اگر یک فرد کم و بیش آشنا، برنامه های لازم را روی کامپیوتر خود نصب داشته باشد با یک دستور کد مذکور را به فایل اجرایی اندروید تبدیل میکند. ولی کاربران عزیز در گوگل جستجو کنید هیچکس فایل آقای ریس دان را Recompile نکرده است. فقط یکبار چند سال پیش گروه eyesfree که طراح talkback در گوگل است با هماهنگی تا زمانی که googleTTS آماده شود آن را compile کرد.
از خودتان بپرسید که چرا کسی این کار را نمیکند؟ compile کردن یک برنامه حاضر و آماده که افتخار نیست. حتی غیر اخلاقی و دزدی هم هست. اگر کسی هم کدی برای اضافه کردن داشته باشد باید با نظارت مدیران پروژه و در پروژه اصلی یا شاخه فرعی آن (new branch کد برنامه) اضافه شود.
هیچکس در دنیا اینکار را نکرده است و متأسفانه شرمساری آن باید برای کشور ما باشد.
حتی آقای ریس دان که برنامه eSpeak را به اندروید تبدیل میکند نیز ادعا نمیکند که در حال حاضر در نگارش زبانهای eSpeak یا توسعه آن نقشی دارد. چطور آقای هژبری ادعا میکند که در نگارش eSpeak یا حتی نسخه اندرویدی آن نقش داشته است؟
من برنامه eSpeak فارسی را با کد متن باز (open source) منتشر کرده ام تا هم به اخلاق حرفه ای پایبند بوده باشم و هم اگر فردا روزی اتفاقی برای من افتاد دوستانی که از eSpeak فارسی استفاده میکنند دچار مشکل نشوند و شخص دیگری مدیریت پروژه eSpeak فارسی را به دست بگیرد.
با این گفته هایی که هم اکنون توسط دوستان قدرشناس به گوش من میرسد، من دستمزد انتشار برنامه با کد متن باز و البته رایگان را گرفتم.
لازم به ذکر است: تا زمانی که من و احسان اسماعیلی بر روی eSpeak فارسی کار میکنیم، eSpeak رایگان است و خواهد بود. ولی من هم اکنون روی دو برنامه دیگر هم متمرکز هستم که یکی از آنها صدای طبیعی فارسی است که تصمیم به انتشار آنها به همان روش را داشتم. اما با این تفاسیل اگر این برنامه را به اتمام برسانم که شاید ماهها زمان ببرد. نه متن باز خواهد بود و نه رایگان.
و اما درباره سایر مسائل:
زمانی که آموزش NVDA توسط من و احسان اسماعیلی به زبان فارسی نوشته و به رایگان منتشر شد که در حال حاضر نیز در سایت پروژه eSpeak فارسی موجود است.
http://espeak.irtbc.com
آقای هژبری کجا بودند؟
مدرک 3:
افرادی که ماهها پیش این آموزش را دانلود کرده اند ببینند که نویسندگان آن چه کسانی هستند.
زمانی که محیط برنامۀ NVDA توسط آقای محمدرضا راشاد با همت وصف ناپذیرشان و با همکاری جزئی بنده مجددا به فارسی ترجمه شد آقای هژبری کجا بودند؟
مدرک 4:
به صفحۀ ترجمه ازبخش community سایت رسمی NVDA به آدرس www.nvaccess.org مراجعه کنید.
در ضمن این مژده را نیز به کاربران NVDA میدهیم که نسخه 2015.1 که به زودی منتشر خواهد شد دارای user guide (راهنمای کاربران) و command quick reference (راهنمای کلیدهای فرمان) به زبان فارسی خواهد بود و شما با تغییر زبان محیط برنامه به زبان فارسی و رفتن به زیر منوی “help” در منوی اصلی NVDA میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.
مدرک 5:
برنامه ای که خواهد آمد.
اما در مورد اپلیکیشن blindroyd:
blindroyd، برنامه ای برای تشخیص اسکناس است که مدتهاست که در Google play منتشر شده است و اسکناسهای اغلب کشورهای جهان را تشخیص میداد بجز ایران.
این برنامه مالک دارد و مالک آن در google play مشخص است و کپی رایت دارد. مالک آن نه آقای هژبریست و نه من و دوستانم در گروه برنامه نویسی eSpeak فارسی.
تنها کاری که برای این برنامه انجام شد این بود که اسکنهای بسیار با کیفیت از اصل طرحهای اسکناسهای ایرانی توسط این جانب طی مذاکراتی دشوار با ریاست محترم سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی جمهور اسلامی ایران که هفته ها به طول کشید و همچنین با همکاری مدیریت محترم انجمن عصای سفید تهران تهیه گردید. نامه های رسمی مکاتبات ما و پاسخهای رسمی بانک مرکزی که دارای مهر، امضا و سربرگ بانک مرکزی و ذکر نام من با درج شماره نامه میباشد موجود است و در صورت نیاز میتوانم کپی آنها را منتشر نمایم.
صحت نامه ها در دبیرخانه سازمان مذکور از طریق ذکر شماره قابل تأیید است.
ترجمه فارسی نرم افزار نیز توسط جناب آقای علی زه تاب دانشآموخته زبان انگلیسی انجام پذیرفت.
مدرک 7:
ایشان خود گواه این امر میباشند.
نقش آقای هژبری در بومیسازی این برنامه در دو بخش خلاصه میشد:
1- طرح اسکناسها و ترجمه های انجام شده را برای ایشان ارسال کردیم و از ایشان خواستیم تا فایلها را برای گروه blindroyd ارسال کنند.
2- آقای هژبری برای رفاه حال کاربران ماژول ساخته شده توسط blindroyd را در پوشه فایل برنامه اضافه کرده اند و 1 0 ریال نیز از نام فایلها کم کرده اند تا اینکه blindroyd بجای ریالی که در برنامه اصلی بود تومان را اعلام کند و همچنین کاربران مجبور به دانلود ماژول ریال علاوه بر نصب برنامه اصلی نباشند.
در مورد نسخه جدید blindroyd:
مدرک 8:
blindroyd نسخه جدید در google play منتشر شده است و ماژول ریال آن نیز از طریق منوی settings در زمان اتصال به اینترنت قابل دانلود میباشد و کاربران عزیز میتوانند برنامه را به رایگان از خود google play دریافت کنند. فقط کافی است قبل از نصب blindroyd نسخه قدیمی را پاک کنند.
مسئولیت آقای هژبری در IRtbc نگه داری از سایت و همچنین مدیریت forum بود که آن را الحق به بهترین نحو انجام میدادند و همچنین نرم افزارهایی را از google play و سایتهای دیگر دانلود و به کاربران معرفی میکردند.
و مجدد خاطر نشان میکنیم که کار ایشان برنامه نویسی نبوده است.
ای کاش این دوست جوان ما بجای شروع چنین بحث کودکانه ای کتاب “java for androyd” را که به زبان انگلیسی که چند ماه پیش برای ایشان فرستاده ام مطالعه میکردند تا به راستی برنامه نویس اندروید شوند.
کار چندان شاقی نیست و با مطالعه بدست میآید.
من خود برنامه نویس java نیز هستم ولی متخصص در اندروید نیستم و جای چنین شخصی در میان ما خالیست.
من فرصت شرکت در این گونه بحثها را ندارم و از سایر دوستان در گروه برنامه نویسی eSpeak فارسی از جمله آقای احسان اسماعیلی خواهش کردم که این بحثها را ادامه ندهند و این موضوع را به وجدان جمعی کاربران میسپارم.
گفتنیها گفته شد.
با سپاس، شادیار خدایاری
15/10/1393

۵۳ دیدگاه دربارهٔ «توضیح آقای شادیار خدا یاری از مدیران و برنامه نویس ارشد پروژه eSpeak فارسی»

با سلام،
شرکت اپل به موتورهای صوتی اجازه کنترل سیستم‌عامل آی‌او‌اس را نمی‌دهد. به همین دلیل هیچ‌یک از موتورهای صوتی از قابلیت جایگزینی ووکولایزر و صدای الکس برخوردار نیست. در آی‌او‌اس هر نرم‌افزاری که می‌خواهد از امکانات گویا برخوردار شود یا باید از صداهای پیشفرض سیستم‌عامل استفاده کند، یا باید خودش موتور صوتی مورد نیاز را نصب کند. موتورهای صوتی نصب‌شده هم فقط در همان برنامه قابل استفاده است.
ای‌اسپیک هنوز از اس‌دی‌کی ویژه آی‌او‌اس برخوردار نیست تا برنامه‌نویسها از آن در محصولاتشان استفاده کنند. این وظیفه متولیان ای‌اسپیک است که اس‌دی‌کی مورد نیاز را برای آی‌او‌اس طراحی کنند.
با تشکر

درود رضای عزیز.
eSpeak برای IOS وجود داره ولی بخاطر محدودیتهایی که توی سیستم IOS هست تنها موتور صوتی خود اپل میتونه به همه جای گوشی دسترسی داشته باشه و تا اطلاع ثانوی هم نمیشه کاریش کرد.
احتمال داره که توی نسخه بعدی IOS وضع تغییر کنه. چون تا چند وقت پیش شما نمیتونستید مثل سیستمهای اندرویدی نوع صفحه کلید رو عوض کنید و فقط کیبورد خود اپل کارایی داشت. ولی توی ios 8 این امکان فراهم باش.
اگر خبرهای خوشی در این رابطه بیاد حتماً اطلاع رسانی میکنیم.

من توی کامنت قبلی بخاطر جابجای سریع بین صفحات بد تایپ کردم.
دوباره مینویسم.
درود رضای عزیز.
eSpeak برای IOS وجود داره ولی بخاطر محدودیتهایی که توی سیستم IOS هست تنها موتور صوتی خود اپل میتونه به همه جای گوشی دسترسی داشته باشه و تا اطلاع ثانوی هم نمیشه کاریش کرد.
احتمال داره که توی نسخه بعدی IOS وضع تغییر کنه. چون تا چند وقت پیش شما نمیتونستید مثل سیستمهای اندرویدی نوع صفحه کلید رو عوض کنید و فقط کیبرد خود اپل کارایی داشت. ولی توی ios 8 این امکان فراهم شده.
اگر خبرهای خوشی در این رابطه بیاد حتماً اطلاعرسانی میکنیم.

سلام
از توضیحات کامل و جامع شما،کمال تشکر و قدردانی را دارم
من نه آقای هژبری،و نه شما رو میشناسم
اما شواهد و قراین نشان میدهند،که حق با شماست
منتظر شاهکار گروه برنامه نویسان پروژه espiak هستیم
پیروز و سربلند باشید

با تشکر بسیار زیاد از آقایان اسماعیلی و سلیمانی
من بیصبرانه منتظر خبر های خوش از سمت شما هستم
به امید روزی که ای اسپیک فارسی روی IOS هم به خوبی اجرا بشه

سلام،
فکر می‌کنم ای‌اسپیک باید در بهترین حالت کف آرزوهای کاربران فارسیزبان اندروید، ویندوز و آی‌او‌اس باشه. به هیچ وجه قصد ندارم زحمات دوستان متولی ای‌اسپیک‌رو زیر سؤال ببرم چون کیفیت فوق‌ماشینی و مکانیکی صدای این موتور صوتی و اشکالات لحنی اون در زبان فارسی به این دوستان ارتباطی نداره؛ ولی ما شایسته یک موتور صوتی باکیفیت‌تر هستیم. چیزی شبیه به کاری که در ووکولایزر برای بسیاری از زبانها — از جمله ترکی استانبولی و عربی — انجام شده. یا چیزی شبیه به موتور صوتی آکاپلا. حتی کیفیت ماشینی Eloquence هم قابل قبوله؛ اما نه صدای آزاردهنده ای‌اسپیک. علاقه به موتورهای صوتی سلیقه‌ای هست ولی هیچ وقت نتونستم با ای‌اسپیک تعامل خوبی داشته باشم. به دلیل عرضه Eloquence, Vocalizer, Google TTS و Acapela برای اندروید، استقبال از ای‌اسپیک در میان کاربران غیر‌ایرانی این سیستم‌عامل هم رو به افوله. نکته‌ای که به راحتی و با رفتن به صفحه Eyes-Free قابل اثبات هست.
با سپاس.

فرمایش شما کاملاً متینِ جناب سلیمانی، در واقع هدف از طراحی اولیه eSpeak هم همین بود که بدور از مسائل تجاری حد اقلهایی در اختیار افراد معلول قرار بگیره، تا برای خواندن یک متن که حق مسلم هر انسانی در جامعه امروز هست و دیگران بدون پرداخت هزینه مازاد به اون میرسن دچار زحمات بیهوده و بازیهای تجاری نشن.
البته که کیفیت یک سینتیسایزر کم حجم ماشینی مثل eSpeak به پای نمونه های تجاری با سمپل انسانی نمیرسه، ولی سرعت عمل بالا موتورهای اینچنینی بخاطر همین حجم کم و ماشینی بودن هست که مزیت قابل توجهی به حساب میاد.

سلام،
به نکات خوبی اشاره کردید. فقط این که در حال حاضر سرعت اجرای موتورهای صوتی انسانی هم بسیار بالا رفته. مثلاً ووکولایزر در آی‌او‌اس، آخرین نسخه ووکولایزر در اندروید و الکس در آی‌او‌اس سرعت و واکنشی بسیار بالا دارن؛ تا جایی که نمی‌شه اونها‌رو در مقایسه با Espeak و Eloquence کند‌تر فرض کرد.
با سپاس.

من هم مثل شما آرزوی بهترینها رو دارم. و مسلماً با تقویت روز افزون قطعاتی مثل ram و cpu مشکل سرعت کم نرم افزارهای سنگین هم حل میشه.

آقای اسماعیلی این بچه بازی ها دیگه چیه والا اگر محمود همین برنامه را گذاشته بود توی سایت شما حالا بهبه و چهچهی میکردید که نگو و نپرس آقا دست بردارید از این نفاق نکنه فکر کردید هنوزم دانشآموز مدرسه شوریده شیرازی هستید محمود خودشم گفت کسی مجبور نیست این برنامه را روی گوشیش بگذاره حالا هی پست روی پست گذاشتن چه معنی داره شما سهتا اگر کنار همدیگه باشید واقعا یه تیم کارساز تشکیل میدید من توصیه به اتحاد میکنم بازم با هم دوست باشید و جمع کنید این بچه بازی ها را

سلام آقای محترم من نه شما و نه آقای هژبری و نه آقای اسماعیلی رو میشناسم
ولی یه کم عقل میگه صحبتهای آقای اسماعیلی و آقا شادیار به منطق نزدیکتره چقدر خوبه آدم به دور از کینه و بغض و شاید کمی حسادت به دوستان موفقشون قضاوت کنند هر چند به نظر میاد آقای هژبری نیتشون کاسبی نبوده و قصدشون انجام یه کار مفید در این زمینه بودند مگر اینکه قصد فروش و ایجاد درآمد به این طریق داشته باشند که بعید میدونم
با آرزوی موفقیت برای همه این دوستان و رقابتی سازنده در بهتر کردن کیفیت این نرم افزار .

سلام دوستان.
متاسفانه این بحث هنوز ادامه داره و این افراد دست به هر کاری برای تخریب من میزنند.
من خدا را دارم!
درباره نرم افزار blind droid wallet و توضیحات آن باید عرض کنم که من ترجمه ای که آقای شادیار خدایاری به من داد را دارم. در صورت نیاز برای شما ارسال میکنم ببینید با آن چیزی که منتشر شد یکی است یا خیر؟
من این نرم افزار را تحت نظارت eSpeak منتشر نکردم که بخواهم در برنامه ی اصلی تغییری به وجود آورم و کار مهمی هم نکردم که تغییری توی کد نرم افزار داده باشم.
دوستانی که فکر جاسوسی من رو میکنند, هنگامی که روی فایل نصب دو بار انگشت میزنند, قبل از کلیک بر روی install دسترسیهای این نرم افزار نوشته شده! بررسی کنید ببینید این نرم افزار راهی برای اتصال به اینترنت برای ارسال فایلهای شما به من را دارد یا خیر؟
آقای ش.خ بهتر بود اول فکر میکردید بعد کلمات برداشتن اطلاعات از تلفن رو به کار میبردید!بحث فقط تخریب بنده است همین!
در ضمن این را اضافه کنم که در افزودن کلمه به eSpeak من دو حروف را بر عهده گرفتم و اصلاح کردم و برای تیم فارسی سازی espeak فرستادم و همچنین هر وقت با کلمات با تلفظ اشتباه روبرو میشدم آن را به دایره ی لغات eSpeak اضافه میکردم که وظیفه ی من بود و من کاری نکردم ولی در نوشتن زبان فارسی برای این برنامه همانطور که گفتم هیچ نقشی نداشتم و ندارم.
راستی دوستان من مکاتباتم رو با سازنده ی blind droid wallet رو دارم, در صورت نیاز ارائه میدم. راستی یه چیز خنده دار: آقای ش.خ توی پستشون گفتن موقعی که ما nvda رو ترجمه میکردیم آقای هژبری کجا بودن؟ خوب این چه ربطی به کار من و espeak که من ویرایش کردم داره؟
جالبه!
من نه ادعا کردم که توی زبان و تلفظ فارسی دست بردم و نه دستی توی پروژه ی این افراد.
من نمیدونم این افراد چرا خودشون رو به آب و آتیش میزنن که بگن کار خودشون و کلماتی که توی پستشون استفاده کردن درسته؟
آقای ش.خ رشته ی موسیقی بوده, از اونجا امتحان کامپیوتر داده و الان درسهایی که من سالهاست پاس کردم رو داره توی دانشگاه پیشنیاز پاس میکنه.
باید هنرستانی باشی تا بفهمی کامپیوتر و کارهای عملی یعنی چی نه یه هو بپری توی رشته و الکی بهت بگن مهندس!
کاری که من انجام دادم به این افراد و پروژه ی این افراد هیچ ربطی نداره.
در پناه حق

راستی این مهندسمون آقای ش.خ زنگ زده بود به خانواده ی من که اونها رو بترسونه که ما با سایبری میایم پسر شما رو میبریم.
میدونست که خانواده ی من نه از کامپیوتر سر در میارن و نه نرم افزار و نه چیز دیگه. فقط خواسته بود با کلمه ی پلیس سایبری بترسوندشون که واسه من درد سر بشه!

راستی آقای ش.خ چه راحت زحمات کشیده شده را به باد میده و کارهای خودش رو چه راحت اینقدر بزرگ میکنه!
تغییر در نرم افزار تشخیص اسکناس کار آسونیه ولی گرفتن اسکناس از بانک مرکزی خیلی سخته و نیاز به ۷خوان رستم داره نه؟

با درود فکر کنم جواب دندان شکن آقای خدایاری برای خیلی از دوستان کافی و قانع کننده باشه در جواب آقای آرتیمان باید بگویم که بچه بازی رو شخصی آغاز کرد که برنامه ای معیوب رو به دوستان معرفی کرد ایشون ادعا کردن که کسی مجبور به نصب این برنامه نبوده ولی وقتی یکی ادعای انتشار نسخه ای جدید از یک برنامه ی پرکاربرد برای نابینا ها رو می کنه دوستان چی کار می تونستن بکنن غیر از نصبش پس نگین مجبور نبودن چون اون وقت نسخه ی سالم و درست نیومده بود. این آقا اگر کمی به فکر دوستان بودن باید در نشر نسخه ی سالم دقت می کردن واقعً خدارو خوش میاد که از احساسات پاک و اعتماد نابینا ها برای سود جویی و خود نمایی بهره برداری بشه؟ و دوستان مانند من مجبور به استفاده از نسخه ی جعلی شدن. اگر مشکلی جبران ناپذیر برای یکی از دوستان پیش میومد ایشون می تونستن جوابگو باشن این آقا باید بدونن همه ی نابینا ها به بینا دسترسی ندارن تا موقع هنگ گوشی شون رو براشون درست کنه. و اما در جواب دوستانی که گفتن این کپی با کپی اصلی هیچ تفاوتی نداره اولً دوستانی که واقعً از سیستم گوشی سر در بیارن می تونن با یک حساب دو دو تا چهار تا بدونن که چه عیب های تابلویی در این نسخه ی جعلی این شخص وجود داشته
اول اینکه این شخص اسم طراح اصلی رو پاک کردن و اسم خودشون رو قرار دادن که اگه ایران از اعضای گروه حمایت از کپی رایت بود سازنده ی اصلی می تونست این آقارو به پرداخت جریمه محکوم کنه. در ادامه این شخص ادعایی دروغی در فارسی کردن منوی این نسخه داشتن اگه ایشون این رو راست میگن پس چرا وقتی منوی گوشی فارسی هستش وقتی می خوایم مجموعه رو باز کنیم به جای گفتن مجموعه باز شد میگه shade opened یا وقتی کلید آبشن رو می زنیم به جای گفتن نشان دادن شش گزینه میگه showing six itemsیا وقتی می خواد بگه هشدار میگه alert یا برای نگه داشتن طولانی بازم میگم در حالتی که منوی گوشی فارسی باشه میگه long press? در حالی که این نقایص در نسخه ی اصلی نیست ببینید دوستان بهتره به جای پیروی کور کورانه دوستان کمی تفکر کنن ببینید دلیل اینکه یکی کامپیوتر خونده نمیتونه این باشه که یقینً به هر سیستم برنامه نویسی تسلط داره راجب اینکه این آقا از برنامه ی نویسی اندروید خبر ندارن از جای معتبری شنیدم که ایشون کتاب آشنایی با اندروید رو بیش از چند ماه نیست که از آقای خدایاری عزیز گرفتن در جواب یکی از دوستان باید بگم که ایشون در باره ی بیشتر نرم افزار هایی که میفروشن کمتری دخل و تصرفی ندارن و در اصل نماینده ی فروش اون هستن نمونش گویا ساز نصب ویندوز. در باره ی کرک کردن برنامه هایی مثل accessible editor باید بگم که این امر دلیل قطعی بر تصرف کامل و بی قید و شرط یک شخص به برنامه نویسی نیست و مقوله ی کرک کردن با برنامه نویسی زمین تا آسمون فرق داره هرچند من از جای معتبری شنیدم که ایشون بیشتر این کرک هارو از جاهای دیگه به دست میارن.
دوستان بهتر اینه که برای دور موندن از هر گونه مشکل و دردسری برنامه های سیستمی اندروید رو از تولید و توضیع کنندگان قانونیش تهیه کنیم اگر این آقا به جای عجله در خودنمایی کردن ابتدا فایل خودشون رو کمی تست و بررسی می کردن الآن این رسوایی به بار نمیومد.
به امید اتحاد هرچه بیشتر نابینا ها و پیشرفت روز افزون دوستان
با سپاس

دوست عزیز. لطفاً با این ادبیات افراد عامی و کوچه بازاری و به دور از شأن یک فرد تحصیل کرده سعی در توجیه اشتباهاتتون نداشته باشید.
اگر به درستی خودتون رو در این زمینه دارای دانش و تحصیلات میدونید، خودتون بیشتر از هر فرد دیگه از روش به دور از تکنیک، دانش و اخلاق غیر حرفه ای خودتون خبر دارید و بهترین کاری که شایسته شماست پذیرفتن اشتباهاتتون خواهد بود.
پس به گفته بزرگان:
جانا سخن چنان گوی سودی بَرَد شنفتن،
حرفی بزن که دارد ارزش برای گفتن.
هر چیزی که لازم به ذکر بود گفته شد و کش دادن این بحث آزار دهنده بیش از این به صلاح و در شأن هیچ یک از سَروَران این جمع نیست.
پاینده باشید.

بهتره با کلمات بازی نکنید. خودتون میدونید که حرفهای شما غیر از حرف هیچ چیز نیست و فقط در افزودن زبان فارسی نقش داشتید نه چیز دیگه.
شما چرا اینقدر بحث رو کش میدید؟ خوب تبلیغ کنید نسخه ی خودتون رو به دانلود برسونید. چه معنی داره پول بدید و هی از خودتون دفاع کنید؟
حقیقت تلخ است!

درود
شما و ۱۰ نفر دیگر این پست رو پسندیدید!
این پست رو دیگه نمی پسندم!

با تشکر مجدد از این اطلاع رسانی ،حضور شما در مطالب جدل بر انگیز و این بحث ها اصلا به سود و منافع نابینائی نیست ! و بسیار ممنون هستم که احسان هم توصیه شما را انجام دادند ، اما اطلاع رسانی کار بسیار خوب و پسندیده ای است و لازم بوده تا بچه ها مطالبی را بفهمند ؟ البته که نتیجه را باید به آراء عمومی گذاشت ؟
از تلاش های شما سپاسگزارم .اما نکته ای بسیار کوچک ! اینکه در خصوص فارسی خواندن عنوان فرمودید که دیگه متن باز نیست آن خود نشان از این موضوع دارد که محمود با این کار هایش توانست تاثیرات پولی نمودن آن را بر شما بگذارد ؟البته این حق شما است و واقعا این حکایت ها نشان از این دارد که شما و تیم اصلی این برنامه در صدر افکار عمومی این جریان قرار نداشتید و لازم است که همواره در این عرصه ها مدیریت داشته باشد .
محمود الان این نوشته را خواندم و کامنت های شما را در این فضا دیدم و در پست خود شما که به اشتباه باز کردم و خواندم آمده بود ، کسی قصد تخریب شما را ندارد این خود تاکید می کنم خود شما بودید که این بازی را شروع کردید و نمی دانم به دنبال چه هستید ؟ اصلا نه آقای اسماعیلی و نه آقای ش حضور مستقیم نداشتند و اگر هم دیدیم که این مطلب منتشر شد صرفا بخاطر به چالش کشیده شدن این قصور توسط شما و عدم پاسخ مناسب متاسفانه خود می توانست دلیل بر اثبات مدعای شما باشد .پس این شما هستید محمود که باید دست از بچه بازی بکشید .امنیت نرم افزارها را به خطر نیندازید و اگر هم خواستید کاری انجام دهید به سادگی و بدون حاشیه اقدام کنید .غروری کاذب را در بیانات شما محمود هژبری می بینم ؟ لطفا محمود منطقی این جریانات را حل و فصل کن .
هر کدام از بچه ها مختارند که مسیرشان را انتخاب کرده و در همان مسیر حرکت کنند .اما شما و منتشر کننده هاین پست هیچ کدام حق ندارید که طوری اقدام کنید که نتیجه آن شود که دود خرابی ها و ویرانی های آن به چشمان نابینای ما نابینایان برود .آنچه که مسلم است ادامه این روند و صحه گذاشتن ما هم محله ای ها لاجرم نتیجه شوم به جای خواهد گذاشت .این بازی توسط احسان شروع نشده که توسط این دوست ما تمام شود .ما هم نمی توانیم محمود را مجاب کنیم که دست از بچه بازی بر دارد .راه خودش را برود اما اخلال و سنگ اندازی نکند .نهایت این جریان ،چیزی را از تخصص احسان و شادیار نیم کند .اما محبوبیت محمود را شاید به خطر بیندازد .از این جهت که تنها این است که جریانات را شروع کرده و دامن میزند .
حکایت :
روزی سه نفر با هم نزد فردی امین رفتند و امانتی را به نزد او گذاشتند ؟شرط کردند که تا سه نفر نباشند این امانت نباید در اختیار کسی از اینان قرار گیرد .شخصی زرنگ در بین اینان روزی آن دو نفر دیگر را به بازار برد و با حیله به مکان آن امین رفت و امانت را خواست و وقتی سراغ از دیگران گرفت از پنجره ایشان را نشان داد که در بازار بودند و امانت را گرفت و رفت ؟ آن دو نفر متوجه شدند و نزد داور رفتند و او نیز شرط را بیان داشت و تا فرد سوم نمی آمد امانت تحویل نمی شد ؟ حال امانتی نبود اما دو نفر دیگر واقعا سرشان کلاه رفته بود و لاجرم فرد سوم هم از اینان فراری بود ؟و زندگی راحت نیز نداشت.
تجربه بالاتر از تخصص است .
این جریان ادامه دارد و تا بچه های این محله قدر و ارزش کارهای اصلی و انجام شده را به صورت واقعی ندانند همواره به دنبال افراد سود جو و منفعت طلب که امنیت ابزارهای ما را نیز از بین می برند خواهند رفت و لاجرم ما همواره بخاطر ساده انگاری هایمان از آنچه که هستیم نیز عقب تر خواهیم بود .

با سلام.
آقای قنبر. میشه بفرمایید که چه امنیتی؟ چه خطری؟ چه کشکی و چه دوغی؟ اینا همش حرفهاییه برای فریفتن شما.
شما برای من دلیل بیار, من حرفی ندارم. بدون دلیل حرف زدن, کار آدمهای غیر منطقیه.
تنها کسی که طرفدار این گروه هستید شمایید و شما.
دلیل بیارید, من هیچ مشکلی ندارم.
دوست داشتم همین نرم افزار در سایت irtbc منتشر شده بود, میدیدید که همین مدیران چه بهبه و چهچهی راه می انداختند! مثل غضیه ی تشخیص اسکناس و هزاران غضیه ی دیگه.
هرکس عقل داره و میتونه تصمیم بگیره.
و این رو هم بگم که من پولی بابت eSpeak دریافت نکردم و نرم افزار کاملا رایگانه توی سایت.
پس اول اطلاعاتتون رو بالا ببرید و بیشتر تحقیق کنید و بعد دیدگاه بگذارید

درود
محمود جان اگر نسخه اصلی را شما داشتید و اینان نخواستند بخرند از شما و از شرکت خریدند ؟ چرا شما عنوان کردید که شما با برنامه های عنوان شده کاری ندارید ؟
اصلا چرا باید پلیس سایبری را برای فعالیت شما عنوان می کردند ؟
اگر شما کارتان درست است ؟ ناراحتی ندارد که بگذارید اینان بروند و با پلیس بیایند و هنگامی که موفق نشدند شما پته اشان را رو آب بدهید ؟ باشد عمو محمود خودم .عجله نکن اگه چند وقت دیگه صبر یمکردی اصلا اینچنین زخمات شما خود شخص شما و این برادران عزیزمان ارزشش از بین نمی رفت .عجله کردی و اینطور هم نیست که کسی نخواد از حقوقش دفاع کند ؟ بالاخره همانطور که خودتان گفتید کمک ها این سایت بخاطر تلاش شما خیلی زیاد بوده و حالا شما قصد ندارید که این کمک ها را که بخاطر شما بوده را به این مرکز بدهید ؟ حق شما محفوظ اما ما نابینایان آنقدر پولدار نیستیم که بخواهیم جنس ارزان و نامرغوب بخریم ؟ بیشتر به دنبال جنس رایگان هستیم بابا !

درود.
عرض کردم نسخه رایگانه.
وقتی این دوستان متوجه شدند که نسخه را من منتشر کردم سریعا بعد از ۲ ۳ روز نسخه ی پولی را خریدند و گذاشتند.
این نسخه با نسخه ی اونا هیچ فرقی نداره + یه سری ویژگی که توی نسخه ی اونها نیست.

من عرض کردم که با تلفظ زبان فارسی که تیم espeak فارسی به پروژه اضاف کردند هیچ کاری ندارم و نداشتم.
من فقط کاری که از دستم بر میومد رو روی این پروژه پیاده کردم که کاری به زبان فارسی این تیم نداره و نخواهد داشت

من نه از پلیس سایبری و نه از کسی دیگه میترسم. من فقط و فقط توی این دنیا ترسم از خداست! من منتظر سایبری این دوستان هستم

سلام بر همه دوستان حاضر در این پست
ما نابینایان نیازمند اتحاد و هم بستگی و هم دلی هستیم
آقای خدایاری یه نکته می دونند آقای خادمی و درفشیان و اسماعیلی و هژبری هم نکات دیگه ای رو….
وقتی همه اینها با حمایت و پشتوانه ماهایی که هیچ نکته ای رو نمی‌دونیم کنار هم و پشت هم باشیم اون وقت هست که می‌تونیم از زندگیمون و حتی از دنیا انتظار بهترینها رو داشته باشیم…..
خب من اومدم همگی رو به جشن تولدم که یکی دوتا پست پایینتر هست دعوت کنم اونجا شیرینی و میوه به اندازه کافی هست خوشحال می شم کادوی تولدم دست دوستی مجدد شما ها و در مقابل کور شدن چشم تمامی کورنظرهایی که منتظر بلوا و فروپاشی هریک از شماها و ماها هست باشه ….

این دوستان فقط مشکلشون اینه که چرا این پروژه رو زودتر از خودشون منتشر کردم همین و همین.
یه خاطره:
یادتونه که یکی از دوستان به نام میلاد یه نسخه eSpeak روی سایت گوش کن گذاشت؟
بعد آقای اسماعیلی ایمیل زد که این نسخه تست بوده و فلان و بستان.
ولی این نسخه اصلی بود, فقط به خاطر اینکه زودتر توی سایت گوش کن منتشر شد یه ایمیل مبنی بر هشدار فرستاد که دوستان استفاده نکنند.

این دوستمون مشکل داشت و آقای اسماعیلی نسخه ی جدید رو بهش داده بود تا مشکلش حل بشه ولی زودتر از تیم ای اسپیک این نرم افزار رو روی سایت گذاشت.
غضیه ی من هم همینه ولی من چیزی رو از کسی نگرفتم که بی اجازه منتشرش کنم.
خودم تغییراتی که از دستم بر میومده دادم, رایگان منتشرش کردم.
اگر مشکل شما کمک مالیه من برش میدارم.

سلام
زمانی که جناب سیروس شکاری برنامه وان کلیک رو ساختن هیچ یک از شرکت های سازنده نمیتونستن از کار ایشون ایراد بگیرن : یا زمانی که برنامه جاز جادویی شانزده که با یک اینتر و بدون کرک رو ساختن یعنی شرکت جاز باید میومد میگفت این کار شما جاسوسی هست یا چیز دیگه
خوب خوب رو خوبتر کرد : درسته جاز واسه شرکت فلان هست ولی زحمت سیروس عزیز هم کیفیت کار اونها رو برد بالا هم کار دوستان نابینا رو آسان تر کرده بود
بنظر من مشکل فعالیت شخصی و فردی محمود عزیز بوده و اگر این حاصل گروهی بود مثال پست های دیگه که شرکت دوباره نرم افزار تولید کرده میشد
لپ کلام : محمود جان اگر فعالیت های گروهی واست رضایت نداره فعالیت شخصی انجام بده .

سلام آقای اسماعیلی میشه بگین شما چرا سنگ آقای خدایاری رو به سینه میزنید؟ من خودم اوایل اولین انتقاد رو به محمود کردم. زمانی که این بزرگوار eloquence رو برای اندروید منتشر کرد. اما بعد به اشتباه خودم پی بردم و عذرخواهی کردم. به نظرم چو ایشون از تیم شما جدا شده شما دارید این حرفهای بچهگانه رو میزنید. محمودجان به راهت ادامه بده. آقا احسان شما بهتره از کسی که خودش میتونه از خودش دفاع کنه دفاع نکنید. من برم تا پلیس سایبری منو نخورد. هاهاها.

سلام.
من تخصصی در برنامه نویسی ندارم و به عنوان یه مصرف کننده دارم نظر میدم.
این قسمت از صحبتهای آقای خدایاری رو بهش دقت کنید:
با این گفته هایی که هم اکنون توسط دوستان قدرشناس به گوش من میرسد، من دستمزد انتشار برنامه با کد متن باز و البته رایگان را گرفتم.
لازم به ذکر است: تا زمانی که من و احسان اسماعیلی بر روی eSpeak فارسی کار میکنیم، eSpeak رایگان است و خواهد بود. ولی من هم اکنون روی دو برنامه دیگر هم متمرکز هستم که یکی از آنها صدای طبیعی فارسی است که تصمیم به انتشار آنها به همان روش را داشتم. اما با این تفاسیل اگر این برنامه را به اتمام برسانم که شاید ماهها
زمان ببرد. نه متن باز خواهد بود و نه رایگان.
دوست عزیز. از این که یه تریلی نسبته به انتشار رایگان این نرم افزار سر همنوعان خودتون منت نهادید نهایت سپاس رو از شما داریم.
واقعً اگر شما نبودید ما نابیناهای بیپول بدبخت صدقه لازم میخواستیم چی کار کنیم؟
شما رو به خدا این کار رو نکنید.
ما پول نداریم گناه داریما!
واقعً نمیدونم چی فکر کردید درباره ی ما آقای خدایاری.
من داخل مسائل فنی شما دخالتی نمیکنم.
مخالفتی هم با پولی شدن نرم افزار هایی که براشون زحمت کشیده میشه ندارم.
ولی واقعً آیا این طرز صحبت کردن درست بود؟
آیا ما محتاج به صدقه ی شما هستیم؟
من خودم به سایت شما کمک مالی کردم و از این به بعد هم میخواستم این کار رو بکنم.
ولی باید تجدید نظری در این مورد داشته باشم.
چون احساس میکنم شما ظرفیت انتقادپذیری رو ندارید.
این که بچه ها از شما توضیح کامل و مستند خواستن، اصلً توقع زیادی نبود که شما چنین ادبیات تحقیرآمیزی رو درباره ی همنوعان خودتون به کار ببرید و زحمات بیدریغ خودتون در سالهای اخیر رو که ما بابتشون از شما سپاسگزاریم زیر سؤال ببرید.
اگر شخصً مدیر این سایت بودم هیچ کدوم از سه پست اخیر رو در این سایت اجازه نمیدادم منتشر بشه.
نه دو پست شما رو نه پست محمود رو.
اگر انقدر دنبال حق و حقوق خودتون هستید، چرا به حقوق شرکتهایی که برنامه هاشون رو کرک میکنید و استفاده میکنید احترام نمیذارید؟
لطفً نرم افزاری که دارید روش کار میکنید رو زودتر به اتمام برسونید.
چون ما پول به دست منتظر هستیم.
مطمئن باشید که اگر تجدید نظر کنید و رایگان منتشرش کنید من یکی زیر بار منت شما نخواهم رفت و از اون استفاده نخواهم کرد.
موفق باشید.

ای کاش این دعوا از اول شروع نشده بود که بخواد تا اینجا پیش بره.
ولی حالا که شده و ما هم هممون تو بازی هستیم.
تو بازی هستیم چون خواستن از طریق این پست اطلاع رسانی کنن و سنجاق هم شده تا همه حتما بخوننش و چون دیدگاههاش بازه هر کیم خواست در موردش نظر بده.
تو پست اخطار به کاربران، من ضمن انتقاد صریح به عمل کرد قانون سنجاق، عرض کردم که اگه آماری از اختلالات e_speak منتشر شده توسط محمود در دست دارید ارائه کنید تا در اثبات ادعایی که کردید تکلیف مشخص بشه.
محمود طبعا در دفاع از خودش پستی جداگانه زد و خواستار سنجاقش هم شد.
شایدم باهاتون تند حرف زد که خب تو دعوا حلوا خیرات نمیکنن!
نهایت حرفش یعنی چیزی که سلیس و روان ازش فهمیده میشد و قاطی اصطلاحات قلمبه سلمبه گم نشده بود، این بود که آقا! من کاری به پروژه ی دوستان ندارم و نداشتم.
ولی شما اومدید یه پست دیگه زدید و در قالب کلمات اتو کشیده و ترگل برگل، کاملا ناجوانمردانه به این بنده ی خدا تهمت دزدی میزنید و فکر میکنید چون با کلاس حرف میزنید، لابد دارید خوب کاری میکنید!
منم بلدم با کلاس حرف بزنم.
ولی خیلی سلیس میخوام نظرمو بگم.
شما صرفا دارید دعوا رو کش میدید، با این که گفتید نمیخواید کش بدید!
آماری هم که از مخرب بودن کار محمود تو دستتون نیست.
پس با عرض شرمندگی از طرف خودم به عنوان یکی از کاربران عادی که از کامپایل و اصطلاحاتی مثل این سر در نمیاریم، خدمتتون عارضم که بقیه حرفاتون جز باد هوا چیز دیگری نیست!
ضمنا سعی کنید یا کوچیک باقی بمونید یا اگه خواستید بزرگ بشید قواعدشو یاد بگیرید.
اونایی که از اول برنامه های متن بازی مثل e-speak و NVDA رو منتشر کردن، هیچ وقت نیومدن منتش رو سر دنیا بذارن که ما ال کردیم و بل کردیم و چون برای دریافت برنامه مون رفتید جای دیگه یا چون اومدید بارها برنامه های ما رو دانلود کردید و هیچ کمکی هم نکردید، از این به بعد مفتی بهتون سرویس نمیدیم.
اون وقت شمایی که زبان فارسی رو به بیش از ۷۰ زبان e-speak اضافه کردید، حالا دم از این میزنید که ای هواااااااار! من اگه میدونستم کسی قدر دان نیست پولیش میکردم و حالا بعد از این هر کاری بکنم پولیه!

سلام آقای خدایاری.
من شما رو درک میکنم.
زحمات چندین ساله ی شما برای فارسی سازی ESPeak قابل تقدیره و دوستانی بعد از چندین سال یک شبه همه ی اونها رو به هیچ میگیرند.
کار بسیار خوبیست من هم اگر چنین کم لطفیهایی از دوستان میدیدم به هیچ وجه پروژه ی رایگان دیگری را تقدیم این دوستان عزیز نمیکردم.
دوستان نابینا شما با همین کارهایتان افراد دلسوزی نظیر آقای اسماعیلی یا دیگر دوستانرا از انجام کارهای خداپسندانه و عام المنفعه دلسرد میکنین.
دستتون درد نکنه.
واقعاً دست مریزاد.
به خدا که من از خود دوستان خدایاری و اسماعیلی بیشتر ناراحتم.
خوب شما خصوصیاتتان را در اینجا به معرض نمایش گذاشتین.
تخریب آسان است اما ساختن سخت.
انصاف هم خوب چیزی هست.
من که هم از NVDA و ESpeak استفاده میکنم و آن را در حال حاضر بر هر فارسی خوان دیگری ترجیح میدهم.
شهروز NVDA بدون اهدای کمک مالی از سایت رسمیش قابل دانلوده.
اجباری در حمایت مالی نیست.
کاش قدر زحمات دوستانمان را میدانستیم که بدون چشمداشت کاری کردند که تا کنون هیچ یک از شرکت های تجاری قادر به انجام آن نبوده اند.
حتی ماهور با آن همه سر و صداش هیچوقت به روانی و تلفظ صحیح واژگان در ESPeak نمیشود.
تنها صدای شنیدنیتری دارد.
همین.
موفق باشید.

به نام خالق زیباییها

سلام

قبل از هر چیز نظر جناب حسینی و درفشیان رو تأیید میکنم

متاسفم

برای خودم

برای اینکه همنوعهام اینقدر از هم گسیخته شدن

من هر سه تا پست و کامنتهای همه ی دوستان رو مطالعه کردم

برخلاف گذشته برای اولین بار تصمیم گرفتم بی صدا سایت رو ترک نکنم

چون خیلی خیلی ناراحت و عصبی شدم

جناب اسماعیلی برادر خوبم تا جایی که من مطلعم شما و آقای هژبری برادر و خونه یکی بودید

چرا؟

چرا اینجا؟

اصلا از شخصیتی مثل شما انتظار این برخوردها و این نوشته ها اون هم توی این جمع رو اون هم با نزدیکترین دوستتون که به قول فرمایش خودتون با هم بزرگ شدید رو نداشتم

هم از شما و هم از جناب هژبری

شما هردوتون میتونستید این صحبتها رو به طور خصوصی با هم رد و بدل کنید

حتی میتونستید با هم درگیری فیزیکی داشته باشید ولی اینجا نمیاوردیتش

بگذریم

من با توجه به نوشته های هر سه نفرتون شما, جناب هژبری و جناب خدایاری که هیچ شناختی ازشون ندارم این رو برداشت کردم که جناب هژبری هیچ نیت بدی نداشته و فقط قصد
به روز رسانی این نرم افزار رو داشتن و هدفشون رسوندن جدیدترین نسخه ی این نرم افزار به من و امثال من بوده

چیزی جز این برداشت نکردم

اگه شما هم دلخور شدید میتونستید تشریف ببرید و حضوری و با صحبت این مسئله رو فصل کنید

از یه سری از دوستان هم خواهشمندم آتیشبیار معرکه نباشن

ما هممون خواهر و برادریم

اصلا وجهه ی خوبی نداره این کارا

این سایت سایت پر طرفداریه و بازید کننده ی بینا زیاد داره چرا که توی رسانه ها راجع بهش صحبت شد و معرفی شد

لطفا این بحثا رو جمع کنید و به صورت خصوصی باهم حلش کنید

اصلا لزومی نداره دعواهای شخصی اینجا مطرح شه

حرفهایی هم که لازم بود زده شه توسط هردو طرف نوشته شد و به اندازه ی کافی همدیگه رو تخریب کردن

فکر میکنم دیگه کافی باشه

از جناب آقای خادمی مدیریت محترم این سایت خواهشمندم این سه تاپیک مربوط به این بحث رو ببندن و ازین سایت حذف کنند

که اگر از حالا به بعد کسی به این سایت سر زد شاهکارهای ما نابیناها رو مطالعه نکنه

زشته به خدا

خجالت داره

از یه دانشجوی فوق لیسانس یا یه شخصی که کارشناس حقوق محصوب میشه انتظار این حرفها و این کارا نمیره

منتظر حذف این تاپیکها هستم امیدوارم بزرگان این کارو انجام داده و بعد هم پا درمیونی کنن و این دو برادر رو باز باهم آشتی بدن.

برای همه ی دوستان آرزوی شادکامی دارم و از خدای متعال اتحاد و همبستگی رو برای همه ی هم وطنان خصوصا نابیناهارو از صمیم قلب خواهانم.

یا حق.

من منکر زحمات کسی نیستم.
پرهام دوستدار دوست صمیمی و هجده ساله ی من، همکار همین دوستان هست.
حرف من اینه. دیروز توی پست اول چه برخورد بدی شد که ایشون میاد منت کاری رو که با اختیار خودش نه اجبار کسی کرده سر بقیه بذاره؟
چرا بر فرض برخورد دو سه نفر رو باید ملاک کنیم که اطلاقش بدیم به یه جامعه ی چند صد هزار نفری و با منت بگیم تا حالا مجانی کار کردیم ولی شما لیاقت ندارید و از این به بعد پولیش میکنیم.
من توقعم از محسن غلامی این بود که وقتی اینطوری کسی شخصیتشو زیر سؤال میبره و میگه که به خاطر یه عده ی کم لایق فلان چیز نیست و باید تجدید نظر کنم، به جای حمله به کسانی که بیست و چهار ساعت برای سرپا نگهداشتن این سایت تلاش میکنن یه کم عادلانه قضاوت کنه.

درسته که من نه اندروید دارم و نه کلاً تو این بحثا بودم ولی مجبورم که هر دو کامنت شهروز رو لایک کنم. چون احساسم اینو بهم گفت. موفق باشید.

سلام
من خیلی مبتدی هستم
و شاید نباید دخالت کنم
اما خیلی دارم فکر میکنم که چقدر راحت میشه آبروی کسی را برد
آقای هژبری با مریضی سختی که دارند
باز هم برای ما زحمت میکشند و این خیلی بده که ما راحت قدر نشناسی کنیم
من نظرات آقایان سید محمدرضا شهروز و سعید را لایک میکنم و از صمیم قلب برای آقای هژبری دعا میکنم
آقای هژبری صبر پیشه کنید و توکل به خدا کنید
من متاسفم متاسفم
به راستی اگر نابینا سر نابینا منت بذاره وای به حال بیناهاش که خیلی هاشون میدونید که هیچ کاری را بدون منت نمیکنند.
آقای هژبری موفق تر از تر از همیشه باشید.

با تشکر از خانم کاظمیان و خانم رضایینیا.
همینطوری که ایشون گفتن حرفهایی که لازم بوده زده شده و به نظر من باید این ۳ پست حذف بشه چون مردمی که میخونن به جز تاسف چیزه دیگه ای نمیگن.
البته اگه مجتبی جان مدیر محترم سایت صلاح بدونن.
من حرفهای خودم رو زدم و این آخرین دیدگاهیه که منتشر میکنم و این بحث از طرف من جمع میشه.
امیدوارم دوستانیم که به خاطر این مسئله رنجیدن من رو حلال کنن.
یا علی.

به خدا سرم درد میکنه دیشب هم نتونستم خوب بخوابم باورتون نمیشه خیلی برای قشر نابینا ناراحتم من دوست ندارم خودمو بی تفاوت نشون بدم در حالی که بی تفاوت نیستم
تو را خدا این پست ها را حذف کنید آخه به خدا ظلم هست که در مورد ایشون اینجوری صحبت بشه
چقدر بیاند اینجا ایشون را خراب کنند
نمیدونم چرا بعضی از ما مثل بوقلمون میمونیم
ببخشید کمی عصبانی هستم

دوستان سلام
من که چیزی از این بحثهایی که شما می کنید نمی فهمم کلا ولی اصلا هم قصد کامنت دادهن نداشتم ولی یه چیز باحال توی کامنت ها دیدم کلی خندیدم تازه فهمیدم هر پستی از طرف نابینا منتشر بشه جای بسی شاد مانی دارد حتی توی دعوا
آقا محمود عزیز گلم آخه ش.خ یعنی چی
مگه فتنه ۸۸ هست که این طوری حروف را مینویسی
خوب قشنگ اسمش را بگو دیگه
دمت گرم خیلی خندیدم

سلام دوستان .مثل اینکه راستی راستی این سایت کمابیش به نفع یا ضرر بعضیها عمل میکنه ها! من یه شبهه کوچک مطرح کردم که شادیار خدایاری میبایستی بهش پاسخ بده .حالا چرا حذف شده نمیدونم

پاسخ مدیر کامنت /.به دلیل این که در مطرح کردن این شبهه از لفظی نامناسب استفاده نموده بودید.

درود
من ناراحتم از نابینا و آبرویش ؟جای این بحث ها اینجا نیست ؟ تقاضای حذف پست را دارم ؟!
مجتبی جان ممنون از شما بخاطر صراحت در بیان عدم حذف پست ها ؟
شهروز عزیز من اگر دقت کرده باشی من نیز موفقیت محمود را در این راه ستودم ؟! راستش دقیقا به همین جمله شادیار تاکید داشتم و میزان موفقیت محمود هژبری را در این که این بزرگواران را از راه همیشه خود بازدارد را به درستی و به شفافیت آئینه یافتم ؟ این بزرگوار نه قصدشان منت بود آقای خدایاری و نه اینکه تهدید به عدم ادامه راه داشتند و این را حق خود می دانستند و می دانند که بخاطر نامرادی هائی که دیده اند تلاش خودشان را ارج نهند مگر نه اینکه شما قصد خرید دارید و از این بابت منت هیچ احدی را نمی پذیرید ؟ این جوابی که به محسن دادید از روی کدام آگاهی بود ؟ مگر برجسته نمودن کار بیست و چهار ساعته و شبانه روزی به محسن وامثال محسن خود دلیل روشنی بر این نکته نیست که شما هم روش محمود و خدایاری را قبول دارید و قصد پولی نمودن فعالیتتان را دارید ؟
خیر قربان در لوای این جریانات آنچه که مهم است همان بحث کمک مالی و پرداخت بهای فعالیت است که تا اینجای کار محمود توانسته هم به کار فردی رو آورد و هم شما را به کار فردی وا دارد ؟
آقا شهروز و آقا سعید عزیزمن برای یک بار هم که شده به دور از رفاقت ها و به عنوان مدیران این محله فعالیت مدیری از همین محله را نقد کنید ؟ بروید و به سراغ این سه پست و ببینید آیا ادبیات پست اول که توسط محمود منتشر شده کاری درست است ؟آخه کسی نیست بگوید محمود تو کار خودت را بکن و بگذار ارزش کارت را کاربران بدانند و بفهمند ، چکار به برجسته نمودن نقص مرکز دارید و اگر از هیچ جا نگرفتید چرا قصد فروش به احسان و تیم مذکور را داشتید ؟بعد با دقت نظر و به دور از مناسبات خود با محمود بیندیشید که آیا دفاع از فعالیت فرا خوانده شده محمود توسط احسان غیر واقع بینانه بوده است ؟ما صرفا خوبی های زیادی را از هر دو دیده ایم اما آنچه که بر ما می چربد مناسبات نزدیک و دور است و من نیز بواسطه یکسان بودن رفاقتم با هر دو گروه راحت تر از شما اظهار نظر می کنم ؟
شهروز به عنوان نویسنده کمی بیشتر دقت کن و احساساتی نشو ؟باید بپذیریم که محمود در یک اقدامی نا مناسب ضمن ارائه نرم افزار تیم اصلی را کوبید و نهایتا هم بیان داشت من از کسی نگرفتم و خودم تغییرات را انجام دادم و با روشی خاص این بحران را ایجاد نمود .
شهروز خیلی دلم یم خواهد بدانم نسبت به مجتبی هم همین خادم بودنت را هی تکرار می کنی شما ؟
قرار نشد که برای همیشه این بچه بازی ها را از خودت در نیاوری ؟
مجتبی کامنت من متاسفانه حذف شد ؟
باز هم تکرار این بند ملاک من است و اگ رخدا را در نظر دارد محمود بیاید و نسبت به درج عبارت قصور که در اولین پست منتشر شد عذر خواهی کند و سپس به تنهائی یا با افراد مجرب دیگر نسبت به خدمت به هم نوعان خود به هر روشی که یم پسندد اقدام کند .
در پاسخ به نگرانی های دیگر دوستان نیز فقط نابینایان چه کرده اند که بینا ها انجام نمی دهند ؟اتفاقا نابینایان دموکراسی را بهتر از بینا ها به مورد اجرا در آوده اند و بهتر از بینا ها مشکلات موجود را حل می کنند .بینا هم غرور دارد و اشتباه می کند و نابینا هم همچنین .
چشمک دمت گرم .

سلام آره نباید این پست ها و کامنتاش حذف بشه ….ما باید یاد بگیریم که وقتی کاری میکنیم پاسخ گوی عواقبشم باشیم….ممکنه کسی بحثی رو در این فضا ها شروع کنه ولی نمیتونه خودشم وقتی کارش سخت شد یک طرفه پایانش بده….درگیری خوب نیست ولی باید بدونیم که استفاده از شهرت فردی برای بردن تیغ دولبه است….هر فرد باید در حیطه مسئولیت خودش خدمت کنه….غرور اضافی باعث کله شدن آدم میشه…..

عمو قنبر:
۱: این سه نفر خودشون زنده هستن و لزومی نداره شما جاشون جواب بدید.
۲: من اینجا با عشق و علاقه کار میکنم و ذره ای منت به سر هیچ کس نمیذارم. اگر هم روزی بچه ها و یا مجتبی بخوان برای همیشه از این سایت میرم.
محسن صحبتهایی در مورد من کرد که من جوابشو دادم و فکر میکنم انقدر عاقل هست که خودش تشخیص بده باید جواب منو بده یا نه. پس شما از طرف خودت صحبت کن.
۳: دیگه یه سریها دارن از سن و سالشون سوء استفاده میکنن و هرچی احترام میذاری میگی عمو دایی باز هم هرچی دلشون میخواد میگن.
۴: احسان اسماعیلی روز گذشته تعهد کرد که پستش رو مدیریت کنه و از پس این کار برنیومد پس باید پاسخگوی مخاطبان گوشکن باشه.
۵: پست محمود در جواب پستی بوده که احسان اسماعیلی زده و این حق برای محمود محفوظ بوده که بیاد از حقش و اتحامی که بهش زده شده دفاع کنه.
۶: با توجه به درخواست افکار عمومی، وظیفه ی آقای اسماعیلی بود که با سند موضوعی که مطرح کردن رو اثبات کنن. ولی ایشون ضمن ارائه ی سند، شخص محمود رو هدف قرار دادن در حالی که قرار ما فقط نقد فنی و ارائه ی سند بود.
۷: شادیار خدایاری رسمً گفت که من میخواستم برنامه رایگان منتشر کنم. ولی چون شماها لیاقت ندارید منم پولیش میکنم. اگر جمله ی ایشون معنی دیگه ای داشت بگید ما هم بفهمیم.
۸: آقای قنبر. عمو قنبر. عزیزم.
لطفً دیگه توی هیچ پست و کامنتی منو خطاب نکن. هر کس راه خودشو بره لطفً.
در ضمن محمود پسر خاله ی من نیست که ازش حمایت کنم.
اصلً هم در مورد این که حق با کیه نظری نمیدم.
ولی من روی یه جمله ی این پست نقد داشتم و نوشتم.
صاحبش مشکلی نداشته شما چرا میایی کاسه ی داغتر از آش میشی.
در آخر هم تازه به اینجا رسیدم که مجتبی همیشه راست میگفته و ما گوش نمیکردیم.
ولی الآن میگم که چه قدر این حرف به جا و به حق هست.
مجتبی همیشه میگفت همین که هست.
بله منم میگم. همین که هست.
کسی مجبور نیست تحمل کنه.
همین که هست.

این آخرین کامنت منتشر شده در این پست خواهد بود و به علت مشغله ی آقای اسماعیلی که نتوانستند پاسخ دوستان را بنویسند منتشر میشود. بدیهیست این بحث، از نظر مدیریت گوشکن، همینجا تمام شده است.
از طرف احسان اسماعیلی:
درود بر همگی:
جناب درفشیان عزیز:
آیا دعوایی بوده واقعاً؟
شما که بخاطر تفاوت سنی که با من نوعی دارید، سرد و گرم روزگار رو بیشتر چشیدید
اینکه ما از دوستان بخواهیم که نرم افزارهای متنباز رو بخاطر شرایط حساسی که دارن از سایتهای رسمی تهیه کنن و از افراد غیر متخصص چه محمود و چه سایر بخواهیم
که توی حوزه ای که تخصص ندارن وارد نشن.
این یعنی دعوا یا لفاظی؟
شما از اشتباهات و لحن زشت ایشون خیلی راحت چشم میپوشید و میگید که توی دعوا حلوا پخش نمیکنن، ولی با این رویه ای که توی کامنتاتون نشون دادید مطمئناً اگر مشابه
برخوردی که ایشون داشتن من هم میداشتم شمای نوعی ساده نمیگزشتید.
برادر من، بفرضی که دستکاری ایشون بدون مشکل هم میبود که نبود، شما بهتر از من میدونید که هر کاری راه داره، و نتیجه، توجیهی برای راه غلط نیست.
مثال: شما مدیریت گروه ایستگاه سرگرمی رو دارید: فرضاً من با ترفند و روشی نادرست به بخش مدیریتی شما دسترسی پیدا میکنم و تغییراتی رو توی گروه به وجود میارم.
بفرضی که تغییرات من هم بد نباشه. آیا شما معتقدید من کار درستی کردم؟
ایشون هم اگر میخوان دلسوزانه عمل کنند روش صحیح رو پیش بگیرند. درباره روش درست تغییر برنامه های متن باز هم بطور مبسوت توضیح داده شد.
حالا برای اینکه خیال شمای نوعی به عبارتی شش دنگ راحت بشه و از باد هوا هم بیشتر لذت ببرید، چند نمونه از مشکلاتی که به ما گزارش شد به عرز مبارکتون میرسونم:
۱- اجرای پکیج نصبی توی بعضی از گوشیها با خطا مواجه میشه و نمیشه نصبش کرد.
۲- طبق گزارش روی تعدادی از گوشیهای کاربران، برنامه بعد از چند دقیقه کِرَش کرده و متوقف شده.
۳- موردی داشتیم که گفته بودن ما وقتی برنامه رو نصب کردیم و وارد محیط برنامه شدیم برنامه ساکت شده و نتونستیم تنظیمات رو انجام بدیم. تحقیق به عمل اومد که
بخاطر فارسی بودن منوها و از اونجایی که قبل از تنظیم eSpeak موتور صوتیهای دیگه فعال هستند و نمیتونن فارسی رو بخونن این اتفاق افتاده.
حالا ایشون به چه شکل و با چه متدی تغییراتشون رو اعمال کردن نمیدونم ولی همین کاربرانی که گزارش اشکال دادن با گرفتن نسخه اصلی مشکلاتشون کاملاً حل شد.
اما این حرف آقای هژبری یا برداشتی که از صحبتهای ایشون کردید. این جمله: “من کاری به پروژه ی دوستان ندارم و نداشتم.”
اگر کسی اسم برنامه ای رو تغییر بده و بطور کاملاً غیر اصولی برنامه ای رو دستکاری کنه، این یعنی پروژۀ جدید یا، اخلال در پروژۀ موجود؟
آیا ایشون متوجه هستند که بازخورد کاراشون رو ما دریافت میکنیم و اشکالات رو از چشم ما میبینن؟ ناسلامتی ما به عنوان گروه eSpeak فارسی شناخته شده هستیم و چندین
بار در مجامع مختلف حضور داشتیم.
ایشون خودشون خوب در جریانن که ما بخاطر یک نسخه به شدت دستکاری شده eSpeak و پولی، که توی اندروید مارکت کافه بازار منتشر شد چقدر توی زحمت افتادیم. چون خیلیها
اشکالات رو از چشم ما میدیدن.
البته اون موضوع هنوز ادامه داره و ما بطور پی در پی با کافه بازار مکاتبه داشتیم و اخیراً داره به نتیجه میرسه که بعد از اتمام مذاکرات اطلاعرسانی خواهیم کرد.
راستی، شما تعریفتون از ناجوانمردی چیه؟ اگر صحبت کردن با سند و مدرک و حفظ حقوق کاربران یعنی ناجوانمردی، پس با شما موافقم، من یک فرد کاملاً ناجوانمردم.
و اما این جمله شما: “ضمنا سعی کنید یا کوچیک باقی بمونید یا اگه خواستید بزرگ بشید قواعدشو یاد بگیرید.”
شما با برخورد شایستتون، به من از خاک زیر پاتون کوچیکتر، معنای بزرگ شدن رو یاد بدید
من سعی میکنم قاعدشو از شما یاد بگیرم و حد اقل از شخص شما الگوبرداری کنم. ولی نمیدونم خود شما از نتیجه کار راضی میشید یا نه.
شهروز نازنین:
من در خوبی و مهربونی شما هیچ تردیدی ندارم، بابت این همه لطفی هم که تا به حال نسبت به ما داشتی کمال تشکر و قدردانی رو دارم.
عزیز مطمئناً شما و دیگر دوستان لایق بهترینها هستید و صادقانه میگم هر کاری که از دست ما بر اومده و خواهد اومد، برگ سبزیست تحفه درویش.
ولی داداش مهربون، حجمه هایی که بعضاً به طرف ما میاد تحملش سخته و یه جا آدم کم میاره، این پیامی که از آقای خدایاری نوشته شد فقط مختص به اینجا نبود، ما بارها
با رفتارهایی مواجه شدیم که مستحق نبودیم، حتی فهاشی.
ما با انتقاد مشکلی نداریم. دوستان منتقد بر ما منت میذارن و باعث میشن که ما اشکالات رو متوجه بشیم و اصلاح کنیم. هرچی باشه به روی دیده.
ولی قبول کن که انتقاد و توحین دوتاست. خود شما عزیز دل، در مقابل یک انتقاد صاده دوستان که توی کامنتهای بالا منتشر شد خودداری رو از دست دادی، که البته اون
انتقاد بود و نه توحین.
بلاخره بعضی وقتها هم بد نیست که ارزش کاری که انجام میشه رو به شکلی برای افرادی که متأسفانه دچار فراموشی میشن یادآوری کرد.
ولی به هر حال اگر توی اون جمله توحینی رو متوجه خودت دیدی، مطمئن باش که سوء تفاهم شده و من هم از شما و هم از سایرین عذر خواهی میکنم.
در مورد مدیریت مطلب متوجه منظورت نشدم، من تا اونجایی که از دستم بر میومد به شبهات جواب دادم. اگر منظورت این بود که چرا سریعاً و ظرف یکی دو ساعت اقدام نکردم
قبول کن که من هم مثل شما زندگی خودمو دارم و نمیتونم همه اوقاتم رو پای سیستم بگذرونم.
دوسِت داریم شازده.
آقا/خانم کاظمیان:
شما خیلی خوب و مهربونید، این رو از کلماتتون میشه فهمید.
زحمات محمود قابل تقدیرِ و من منکر خیلی از کاراش نیستم. ولی همه ما باید برای فعالیتهامون حد و مرزی قائل بشیم و یک سِری اصول رو رعایت کنیم تا نه حق کسی زایع
بشه و نه زحمات سایرین زیر سؤال بره.
محبوبیت نباید مجوزی برای هر کار اشتباهی باشه.
آقا/خانم رضایینیا:
حق با شماست باید این مسأله خارج از محیط وب حل میشد. ولی متأسفانه تلاش من نتیجه نداد.
از آقا قنبر، آقا علیرضا و سایرینی که زحمات ما رو حقیر نشمردن هم کمال تشکر رو دارم و امیدوارم باز هم زمینه خدمترسانی وجود داشته باشه.
موفق باشید.