خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

درس هفتم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز تلفن رهیاب:

سلام به هم محله ایهای خوب خودم.

 

امروز تصمیم دارم به آخرین آموزش اپراتوری در این سری آموزشها بپردازم.

 

بله، در اینجا و امروز آخرین مرکز تلفنی رو که بهش میپردازیم مرکز تلفن رهیاب هست که از سری سانترالهای مبتنی بر کامپیوتر هست.

 

البته این آموزشها بصورت مقطعی و گاه گاه ادامه پیدا میکنه.

 

من سعی کردم در چند جلسه گذشته به دستگاههایی بپردازم که بیشترین استفاده رو در ادارات و سازمانهای کشورمون داشته باشه، البته یک سری مراکز تلفن دیگه هم هستن مانند: مراکز سانترال n e c وmytell و مراکز دیگه که در صورت فراهم شدن امکان آموزششون گاه گداری مزاحم میشم و این مراکز رو هم آموزش میدم.

 

امیدوارم که تا اینجا تونسته باشم هرچند به صورت ابتدایی و محدود اطلاعاتی رو در اختیار شما دوستان خوبم قرار بدم و شما رو با مراکز تلفن و کار با اونها آشنا کنم.

 

البته به خاطر کمبود امکانات نشد که این آموزشها رو به صورت صوتی برگزار کنم، که قول میدم، اگر امکانش بعدها فراهم شد آموزش صوتی رو هم به همین آموزشها اضافه کنم و در یک پست جداگانه در موردش اطلاع رسانی کنم.

 

خب، حالا میپردازیم به آخرین آموزش از این سری آموزشها که آموزش مرکز تلفن با نام تجاری رهیاب هست.

 

مقدمه:

 

مراکز تلفن رهیاب یکی از مراکز پر فروش و مجهز ساخت کشورمان می باشد.

این مرکز تلفن آنالوگ که از کنسول کامپیوتری بهره میگیرد ، دارای منوی فارسی و رمز عبور جهت برنامه ریزی مشترکین داخلی و خطوط شهری می باشد.

همچنین کلیه عملیات پاسخگوئی و وصل خطوط توسط کیبورد کامپیوتر و مکالمات توسط یک گوشی تلفن جانبی انجام می گیرد از جمله توانایی های این سیستم می توان به کالر آیدی، اپراتور خودکار، سیستم کامل ثابت صورت حساب و غیره اشاره نمود .

در اینجا خلاصه ای از طرز کار اپراتور سیستم جهت بهره برداری توسط دوستان عزیز روشندل خودم ارائه میدم، امید است که مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیره.

 

پاسخگویی به خطوط شهری:

 

زمانی که کنسول اپراتور از طریق خطوط شهری از بیرون سازمان زنگ می خورد شما بوق ممتد بلندی می شنوید که به فواصل زمانی تکرار میشود، در این حالت ابتدا گوشی را برداشته و سپس کلید CTRL یا کنترل را می زنیم و با خط شهری صحبت می کنیم، جهت قطع مکالمه گوشی را می گذاریم و جهت وصل کردن طبق دستور وصل که در ذیل می آید عمل می کنیم.

 

پاسخگوئی به خطوط داخلی:

 

چنانچه یک خط داخلی به اپراتور زنگ بزند دستگاه 2 بوق کوتاه می خورد و با فواصل زمانی مساوی تکرار می شود، پس از برداشتن گوشی اپراتور و زدن کلید Alt به خطوط داخلی پاسخ می دهیم.

 

پاسخگویی به خطوط برگشت زنگ:

 

هنگامی که اپراتور یک خط شهری را به داخلی وصل می کند و داخلی جواب نمی دهد پس از زمان تعیین شده خط مجدداً به اپراتور برمی گردد که در این صورت دستگاه 3 بوق کوتاه پی در پی به فواصل زمانی مشخص می زند، جهت پاسخگویی پس از برداشتن گوشی کلید Shift را می زنیم و با خط شهری صحبت می کنیم.

 

وصل کردن خط شهری به خط داخلی:

 

پس از مکالمه با خط شهری برای وصل آن به خطوط داخلی،ابتدا کلید + بعلاوه بالای اینتر را می زنیم ، سپس شماره داخلی مورد نظر را روی کیبورد تایپ کرده و کلید اینتر را می زنیم در این زمان خط به داخلی مورد نظر زنگ می خورد، که دو حالت قابل انتخاب است یا با زدن سریع اسپیس خط را به داخلی منتقل می کنیم و یا جهت صحبت با داخلی و اطلاع از تمایل او برای صحبت با خط شهری گوشی را نگه داشته تا داخلی جواب دهد سپس اگر او تمایل به صحبت داشت حال کلید اسپیس را می زنیم و اگر نخواست با خط شهری صحبت کند گوشی را نگه می داریم تا داخلی گوشی را قطع کند سپس به طور اتوماتیک به خط شهری وصل می شویم.

 

شماره گیری خطوط شهری:

 

جهت شماره گیری خط شهری گوشی را برداشته کلید صفر و سپس اینتر را می زنیم و با شنیدن بوق شهری شماره موبایل یا شماره مقصد را روی کیبورد تایپ نموده و کلید اینتر را می زنیم .

 

دو تذکر مهم:

 

  1. اگر هنگام وارد کردن شماره ها به دلیل تاخیر در شماره گیری بوق شهری اشغال شد جای نگرانی نیست، ما به وارد کردن شماره ها ادامه داده سپس به جای زدن یک بار اینتر 2 اینتر می زنیم بدین ترتیب خط قطع و وصل شده و با آمدن بوق شماره گیری به صورت اتوماتیک و سریع انجام می گیرد.

اگر پس از شماره گیری خط اشغال بود یا موبایل در دسترس نبود و خواستیم دوباره تکرار کنیم بدون قطع کردن گوشی فقط یک بار کلید اینتر را می زنیم ، شماره مورد نظر دوباره گرفته خواهد شد.

 

شماره گیری داخلی:

 

گوشی را برداشته و شماره داخلی را تایپ نموده و کلید اینتر را می زنیم.

 

روی خط رفتن:

 

چنانچه اپراتور مجاز به رفتن روی خط باشد با برداشتن گوشی و تایپ شماره داخلی کلید اینتر را می زنیم و با شنیدن صدای تک بوق به معنای اشغال بودن داخلی جهت وارد شدن به مکالمه کلید Del یا دلیت ما بین صفر و اینتر کی برد را می زنیم و وارد مکالمه میشویم، پس از دادن پیغام جهت خروج کلید اسپیس را می زنیم.

لازم به یادآوری است که بوق اخطار نیز روی مکالمه پخش می شود.

 

اشتباه وصل کردن:

 

  1. اگر بعد از زدن کلید + بعلاوه شماره داخلی را تایپ کرده و متوجه اشتباه شدیم و هنوز اینتر را نزده ایم با کلید اسپیس اشتباهات را برگردانده و شماره صحیح را تایپ کرده و اینتر می زنیم.
  2. اگر بعد از زدن اینتر و قبل از زدن اسپیس متوجه اشتباه شدیم با زدن کلیدDel دلیت بین صفر و اینتر خط مستقیم به ما برگشته و جهت وصل مجدد به داخلی صحیح باید مجدداً کلید + بعلاوه و بعد شماره داخلی صحیح و اینتر را بزنیم.
  3. اگر بعد از زدن اسپیس متوجه اشتباه وصل کردن شدیم روش برگشت آن تایپ خط شهری و زدن اینتر است که چون ما روشندلان نمیدانیم خط چندم دستگاه بود که وصل کردیم دیگر قابل بازگشت نیست و یواشکی بی خیال می شویم خخخ.

 

طریقه دادن خط به داخلی های بدون کد یا غیر مجاز:

 

چنانچه یک داخلی با اپراتور صحبت کند و درخواست خط شهری کند اپراتور می تواند با زدن کلید صفر و اینتر در حال مکالمه ، یک خط شهری جهت یک بار استفاده به داخلی بدهد در این حالت مکالمه با داخلی قطع شده و یک بوق مستقیم به داخلی منتقل میشود.

 

شماره گیری خودکار اپراتور:

 

اگر بدانیم شماره شهری مدام اشغال است و بخواهیم دستگاه بطور اتوماتیک و مداوم آن شماره را برای ما تا حصول موفقیت بگیرد بعد از زدن کلید صفر و اینتر و وارد کردن شماره مورد نظر کلید slash اسلش کنار * را می زنیم و بعد کلید اینتر را می زنیم بدین ترتیب هر زمان شماره مورد نظر گرفته شد کنسول اپراتور به صورت سه زنگ شبیه برگشت خط زنگ خورده و اپراتور با زدن کلید Shift شیفت به آن خط وصل می شود.

 

شماره گیری خودکار برای داخلی خاص:

 

اگر یک داخلی مثلاً 220 یک شماره به ما بدهد که برایش بگیریم و آن شماره اشغال است به طریق زیر عمل می کنیم:

ابتدا با زدن کلید صفر و اینتر خط شهری را در اختیار گرفته و شماره داده شده را وارد می کنیم و بعد کلید اسلش و سپس شماره داخلی را که در اینجا 220 است تایپ کرده و کلید اینتر را می زنیم به این ترتیب دستگاه بطور اتوماتیک شماره مورد نظر را گرفته و پس از برقراری تماس بطور خودکار به داخلی 220 وصل می کند.

 

طریقه پشت خط گذاشتن یا hold هلد کردن:

 

چنانچه هنگام مکالمه با یک خط شهری خط دیگری زنگ بخورد و بخواهیم به آن جواب بدهیم می توانیم با زدن کلید + بعلاوه و سپس اسپیس خط اول را hold هلد کرده و برایش موزیک پخش کنیم و جواب خط بعدی را بدهیم سپس برای برگشت به خط هلد شده کافی است کلید دلیت Del بین صفر و اینتر را بزنیم تا به طور خودکار به خط هلد شده برگردیم.

 

رزرو خط شهری جهت ارتباط به 2 یا چند داخلی:

 

اگر یک خط شهری با 2 یا چند داخلی کار داشته باشد و ما بخواهیم که پس از هر مکالمه خط به اپراتور برگردد تا به داخلی بعدی وصل شود به طریق زیر عمل می کنیم:

بعد از زدن + بعلاوه و شماره داخلی اولی کلید slash اسلش بالای عدد 8 نام پد را می زنیم و سپس کلید اینتر و در پایان اسپیس را می زنیم بدین ترتیب پس از پایان مکالمه خط شهری با خط داخلی اول خط به اپراتور با سه زنگ برگشت کرده و اپراتور با کلید Shift شیفت جواب آن خط را داده و به داخلی بعدی وصل می کند.

 

طریقه برقراری شیفت شب:

 

در هنگام ترک محل کار کلید f7 را می زنیم و با شنیدن دو بوق کوتاه از night نایت شدن دستگاه مطمئن می شویم و محل کار را ترک می کنیم، از این پس همه خطوط به نگهبانی زنگ می خورند. روز بعد پس از برگشت به محل کار مجدداً کلید f7 را زده و با شنیدن 2 بوق کوتاه دستگاه به حالت روز برمی گردد.

 

سه تذکر مهم:

 

چنانچه مرکز تلفن شما مجهز به اپراتور گویا باشد تمامی خطهای ورودی شهری به صورت سه زنگ به اپراتور زنگ خورده و دیگر از کلید Ctrl کنترل استفاده نمیشود و تمام خطوط شهری و خطهای برگشتی با کلید Shift شیفت پاسخ داده میشوند.

  1. چنانچه دستمان به صورت ناخواسته به کلیدی روی کیبورد خورد و دستگاه دیگر جواب دهی نکرد، می توان با زدن 2 بار کلید Es c یا اسکیپ از آن صفحه خارج شده و به پاسخگویی ادامه داد.
  2. کلید f6 کیبورد، صدای زنگ اپراتور را قطع، و با زدن مجدد آن با زدن یک بوق صدای زنگ وصل می شود.

 

خب این درس هم به پایان رسید.

 

تا دورودی دیگر بدرود.

 

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «درس هفتم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز تلفن رهیاب:»

سلام بر مهندس شهروز حسینی.
چرا امروز تا الآن نیومدی سر کارت؟
من قول دادم، ولی نگفتم که سر وقت نیای مرکز تلفن گوشکن!!!
نیومده اخراجی خخخ.
کمیته انضباطی تو رو به انفصال دایم از خدمت محکوم میکنه.
با این حال صفا آوردی پسر.

سلااااآاام عمویی،واقعا خسته نباشی،خیییلییی تو این مدت کلاسا زحمتت شد که،خوب چه اشکالی داره مگه متنیا،حتما که نباید صوتی باشه،همین که به فکر بودی و به نحو احسنت انجام دادی میسی میسی میسی زیااااااااد،خدافسی

سلاااام به ملیسا خانم مهربون.
من به خاطر کمبود امکانات خیلی سعی کردم با نوشته و متن منظورمو القا کنم که امیدوارم تا حد قابل قبولی موفق به این کار شده باشم.
ممنون که با من همراهی کردی.

سلااام هورااا تموم شد
خب خدا قوت آقای چشمه
خیلی زحمت کشیدید
گردآوری این همه مطلب خعلی کار مشکلیه
فردا میرم درخواست میدم دستگاهمو عوض کنن دیگه بلدم دیگه خخخ
به قدری شفاف و واضح توضیح دادید که نیازی به صوتی شدن آموزشها نیست
موفق باشید

سلام عموجون خدا قوت. آخه اون وقتا شما کجا بودید که به داد من نرسیدید؟ یادش به خیر آخ که چه قدر دوست داشتم برم رو خط مردم و کنجکاوی کنم اما بلد نبودم واقعً خوش به حال دوستانی که بعد از استفاده از این آموزش مشغول میشن. من هم که نگه میدارم برای بعد از بازنشستگی. باز هم سپاس.

سلام مرضیه.
قدر این شغل الآنت رو بدون که بار علمی و فرهنگی زیادی داره، تدریس یکی از بهترین مشاغل برای یه نابینا محسوب میشه، تازه اگر توی دانشگاهها و آموزشگاهها هم باشه که یگه خیلی بهتر میشه.
امیدوارم بعد از بازنشستگی اصلا احتیاجی به شغل اپراتوری پیدا نکنی که حال و حوصلهش رو هم مسلما اون موقع نداری.
ممنون.

سلام بر جناب محمدرضای عزیز، خیلی خیلی ممنونم و متشکرم بابت آموزش های کامل و مفیدی که به صورت مداوم قرار دادی در سایت.
من تقریباً تمام آموزش های شما رو دنبال کردم، و خیلی خیلی خوشحال شدم که به عنوان آخرین آموزش، این مرکز تلفن رو انتخاب کردید. چون من در حال حاضر با این مرکز مشغول به کار هستم.
آموزش واقعاً جامع و کامل و بی نقصی بود، بسیار بسیار ممنونم ازت. خود من که الآن حدود یک سال و نیم هست که دارم با این مرکز تلفن کار می کنم، یکی دوتا از امکانات رو بلد نبودم که شما لطف کردید و یاد دادید.
راستش من یکی دو سوال داشتم از شما:
سخت افزار ما در اداره rx608 هست، و روی سیستم کامپیوتر نیز، برنامه رهیاب با ورژن ۶.۳۰ نصب هست.
اخیراً متوجه شدم که نسخه های بالاتر و جدیدتر برنامه هم هست و برای مشتریان به صورت رایگان ارسال میشه، ظاهراً در حال حاضر نسخه ۶.۴۵ موجود هست.
من با شماره ای که به عنوان پشتیبان روی دستگاه نوشته شده بود چندین بار تماس گرفتم برای دریافت نسخه جدید برنامه، ولی خوب هر بار به یه بهونه ای از ارسال برنامه خودداری کردن، و خوب کاری با پشتیبانی بسیار ضعیفشون نداریم.
میخواستم بدونم آیا شما نسخه جدید نرم افزار rx608 رو دارید؟
و این که: یکی دیگه از مشکلاتی که من موفق به حل آن نشدم، مشکل اپراتور گویای سیستم هست.
ببینید، برنامه به صورتی هست که ما مجبوریم تمام شماره های داخلی رو ضبط کنیم، مثلاً برای ارتباط با دبیرخانه ۲۵۳، برای ارتباط با معاونت ۲۶۴ و ….
در صورتی که الآن اکثر مراکز تلفن به این شکل نیست.
مثلاً اینطور برنامه ریزی شده:
برای ارتباط با امور اداری ۱، امور آموزش ۲، امور پژوهش ۳ و ….
و خوب باز هر کدام از این منو ها نیز زیر منو داره، مثلاً وقتی ۳ رو می زنیم برای قسمت پژوهش، باز به این شکل میشه:
برای ارتباط با مدیر پژوهش ۱، معاونت پژوهش ۲، و …
آیا این مرکز تلفن هم چنین امکانی داره که بشه این کار رو روش پیاده کرد؟
شرمنده که زیاد نوشتم و پوزش میخوام از همه دوستان.

سلااام بر قند و عسل و مربا خخخ.
کم پیدایی دوست من!!
در مورد سوالاتت باید عرض کنم که ورژن نرم افزار دستگاههای رهیاب به ۶.۴۵ که هیچ، به ۶.۴۶ هم ارتقا پیدا کرده، که تعجب میکنم چرا پشتیبان دستگاه این نرم افزار رو برای شما نمیفرسته.
البته اینجور هم نیست که رایگان باشه.
شما با شماره تلفن من یه تماس بگیر:
۰۹۱۲۱۶۴۱۲۷۸
تا بگم چه کار کنی، ضمنا حتی شهر محل زندگی شما رو هم من نمیدونم که بیشتر بتونم کمکت کنم.
در مورد سوال دوم شما باید بگم که به تازگی شرکت پایا این امکان رو هم برای دستگاههای رهیاب و هم برای دستگاههای کارین برقرار کرده که با تماس از طریق شماره تلفن:
۰۲۱ ۸۸ ۹۳ ۱۳ ۴۵
مربوط به این شرکت میتونی اطلاعات بیشتری در این باره دریافت کنی.
من منتظر تماس شما هستم.
در خدمتم.

سلام عمو ,
کار بسیار جالبی هستش . فکر نکنم تکنولوژی بطور کامل بتونه جای انسان رو بگیره , هر چند خیلی مد شده که ادارات زیادی از اون استفاده میکنند.
آیا نیازی به هیچ صفحه خوانی نیست یا امکان استفاده هست یا نه ؟
ممنون از آموزشت .موفق باشی

سلام مهدی عزیز. متاسفانه دستگاههای مرکز تلفن قابلیت کار با سیستم عامل ویندوز رو ندارن که بشه روی اونها صفحه خوانهای استاندارد رو نصب کرد.
امیدوارم که یه روزی این اتفاق بیفته و نرم افزارهای سانترال تحت ویندوز نوشته بشن تا این مشکل دوستانمون هم حل بشه.
ممنون که هستی داداش گلم.

سلام بر عموی عزیزم,
خیلی ممنونم بابت این آموزشهای کاملی که در اختیار ما گذاشتید
ولی باید به عرضتون برسونم که برنامه مراکز مراکز تلفن تحت ویندوز هم وجود داره
مرکز تلفن گویان از اون دسته از سانترالهایی هستش که با کامپیوتر ازش استفاده میشه و نرمافزارشم تحت ویندوز نوشته شده,
امیدوارم تو آموزشهای آیندتون یه نگاهی هم به این مرکز تلفن بندازین

سلام بر حسن عزیز.
بیشترین مراکزی که در حال حاضر در ایران کاربرد داره همین مراکزی بود که آموزش دادم، و همونطور که در این پست هم اعلام کردم بطور غیر مستمر به آموزش دستگاههای دیگه هم خواهم پرداخت.
اگه در مورد آموزش این مرکزی که نام بردی تمایل داشتی با هم صحبت میکنیم و مقدمات آموزشش رو فراهم میکنیم.
ممنونم که حساس بودی و یادآوری کردی.

دیدگاهتان را بنویسید