خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

رمان “سرگذشت ندیمه”. اثر مارگارت اتوود. کتابخانه فاطمه زهرای شهرداری اصفهان.

سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale). برنده ی جایزه ادبی آرتور سی کلارک در سال 1985.
نویسنده: مارگارت اتوود (Margaret Eleanor Atwood)
ترجمه: سهیل سمی
ناشر: ققنوس
سال نشر: 1387 (چاپ سوم)
تعداد صفحات: 461 صفحه
مختصری درباره نویسنده: خانم مارگارت اتوود در نوامبر 1939 در اتاوا به دنیا آمد. پدرش گیاه شناس بود و لذا کودکی او بیشتر در جنگل های شمال ایالت کِبِک و مأنوس با طبیعت گذشت. تجربه این نوع زندگی در دوران کودکی، بعدها در آثار اتوود در به‌کارگیری تعبیرها از دنیای جانوران و طبیعت نمود یافت. او تا کنون بیش از ۳۰ کتاب شامل رمان، داستان‌های کوتاه، شعر و نقد ادبی، تاریخ اجتماعی و کتاب‌های کودکان را به تالیف رسانده است. آثار او ریشه در رئالیسم سنتی دارند و در نوشته‌هایش از زن به عنوان شخصیت اصلی استفاده می‌کند. اتوود در داستان‌هایش واقعیت های اجتماعی را با تخیل و اسطوره شناسی و طنز همراه می کند.
و اما سرگذشت ندیمه:
داستان از زبان زنی از طبقهٔ کلفتها روایت میشود که نام واقعی او را هرگز نمیفهمیم، ولی لقب او از آنجا که نام فرمانده اش «فرد» است، «اُفرد» (Offrefd) است. اُفرد پیش از انقلاب گیلاد همسر و یک دختر کوچک داشته است. از آنجا که شوهرش پیش از او با زن دیگری ازدواج کرده بوده ازدواج آنها توسط حکومت جدید غیر قانونی اعلام میشود و پس از فراری ناموفق، زن دستگیر میشود و (چون بچه داشته و باروری خود را ثابت کرده است) به مرکز سرخ که مرکز آموزش کلفتهاست منتقل میشود، و دخترش به خانوادهٔ یک فرماندهٔ بی فرزند داده میشود. اُفرد از سرنوشت دختر و شوهرش اطلاعی ندارد. او در خلال ماجراهای روزانهٔ خود، خاطرات قدیمیش را نیز بازگو میکند که فضای خفقان آور جمهوری تئوکراتیک گیلاد را برای خواننده ترسیم میکند.
قسمت پایانی داستان حدود دویست سال پس از این ماجراها اتفاق می افتد، و در آن یک محقق چگونگی کشف خاطرات اُفرد و شرایط جمهوری گیلاد را شرح میدهد.
گویا شدن این رمان مشهور را مدیون زحمت یکی از گویندگان مسلطمان هستیم که با دقت زیاد و بدون چشمداشت هیچ دستمزدی این کار را انجام و به نابینایان کتابدوست هدیه دادند. تنها خواسته شان این است که خوانندگان, خصوصا خانمها, از مطالعه این کتاب فرو گذار نکنند.
فایل اولین فصل کتاب را از این لینک می توانید بگیرید:
کل فایل ها هم از این لینک قابل دریافت است.
در صورت تمایل به مشارکت در تولید کتب گویا می توانید از طریق این شماره کارت اقدام فرمایید: 60 37 69 40 37 85 51 31. بانک صادرات. به نام سعید عابدی.
با ما در تماس باشید: frz.ketab@gmail.com
تلفن: 03133373136
نشانی: اصفهان- خیابان فروغی- کوچه 32- جنب بانک صادرات- کتابخانه حضرت فاطمه زهرا (س)