خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
نکاتی مفید و کاربردی برای افزایش طول شارژ باتری گوشی اندرویدی

چند نکته ساده اما کاربردی برای افزایش عمر شارژ تلفنهای اندروید

اسمارت فون ها یا همان تلفن های هوشمند امروزه به جزء جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده اند. تماس تلفنی، پخش فیلم و موسیقی، ارسال پیامک، چک کردن ایمیل، وبگردی و بسیاری دیگر از کارهای زندگی روزمره با این تلفن های همراه جمع و جور انجام می شوند. اما مشکل اینجاست که باطری این گجت ها اصلا با ما یار نیستند و گاهی در مواقع ضروری خالی می شوند و ما را دچار دردسر می کنند.

در این مطلب میخوام چندتا نکته کلیدی رو بهتون توصیه کنم که با رعایتشون نهایت استفاده رو از میزان شارژ گوشیتون داشته باشین و بیشترین زمان رو با هر بار شارژ کردن سپری کنین.چون همانطور که در جریان هستید طول عمر شارژ این گوشی ها نهایتا در صورت کارکرد متوسط تا یک یا الی دوروز حفظ میشود و باعث نارضایتی کاربران این نوع گوشی ها می شود

صفحه نمایش:
همواره صفحه نمایش تلفنهای هوشمند مصرف شارژ بالایی دارند و به دلیل بزرگی و کیفیت بالای خود درصد قابل توجهی از باتری گوشی رو مصرف میکنند مصرفی حدود 60 درصد از شارژ گوشی رو به خودشون اختصاص میدن و باعث خالی شدن شارژ باتری میشن..درصورتی که این سخت افزار که برای افراد بینا حیاتی ترین قطعه ی تلفن است و بدون آن تلفن برایشان معنی ندارد برای افراد با اختلال بینایی موضوعی بی اهمیت است و نیازی به آن ندارند پس تا جایی که میشود و گوشیتان اجازه میدهد این سخت افزار را از دور خارج کنین,همانطور که در پستهای قبلی یک سری تنظیمات رو خدمتتون عرض کردم در این پست هم چند نکته دیگه در این زمینه میگم و اونم اینه که نور صفحه نمایش رو تا جایی که میشه ببندید و اگر تلفن شما امکان خاموش کردن صفحه نمایش را دارد حتما آن را خاموش کنین.گوشی هایی هم که این امکان رو ندارند میتوان با نرم افزاری اختصاصی صفحه نمایش گوشی رو خاموش کرد که این نرم افزار نیاز به روت کردن گوشی شما دارد که در صورت تمایل میتوانید از آن استفاده کنید.

ابزارهای جانبی را خاموش کنید:

wireless وایرلس، GPRS و bluetooth بلوتوث از مصرف کننده های بزرگ باطری هستند. زمانی که به آنها نیاز ندارید خاموششان کنید تا هم مصرف باطری کمتری داشته باشید و هم به افزایش امنیت تلفن هوشمندتان کمک کنید.

ویبره:

تلفن زیبای شما برای لرزاندن خودش انرژی زیادی مصرف می کند. اگر اوضاع باطری خراب است بهتر است از خیر ویبره بگذرید و اجازه بدهید برایتان در مواقع لازم آواز بخواند خخخ بجز ویبره های سیستمی تالکبک نیز با هر ضربه یا حرکتی ویبره ای میزند و این باعث خالی شدن شدید باتری میشود در صورتی که نیازی به این بازخورد نیست و درصورت تمایل میتوانید از تنظیمات تالکبک در قسمت بازخورد دیگر تیک گزینه بازخورد لرزشی را بردارید و از لرزش بی مورد گوشی خودتان رهایی پیدا کنید چون گوینده تالکبک رو اگه بهش دقت کنین نیازی به لرزش نیست.من که خودم تمام ویبره هارو بستم و اصلاً از ویبره خوشم نمیاد هیچ مشکلی هم به وجود نمیاره چون نیازی بهش نیست.

جی پی اس را فراموش نکنید:

این یکی اغلب فراموش می شود و مرتب در حال خوردن باطری است. اگر به آن نیاز ندارید می توانید خاموشش کنید.

نرم افزارهای غیر ضروری را ببندید:

هر نرم افزاری که باز است در حال مصرف انرژی است. همیشه حواستان باشد که چند نرم افزار به صورت همزمان در حال اجرا هستند.بدین منظور از قسمت برنامه های اخیر نسبت به بستن نرم افزار های باز استفاده کنید که میتوانید درصورتی که میانبر تالکبک رو تغییر نداده باشید دست خود را از راست به چپ و سپس بالا بکشید تا پنل برنامه های باز نمایش داده شود و نسبت به بستن آنها اقدام کنید در این قسمت در گوشی های مختلف به طرق مختلف برنامههای بازو میشه بست که مثلا روی برنامه دوبار ضربه بزنید ولی انگشت خودتان رو نگه دارید که گزینه حذف یا بستن برنامه باز شود و در بعضی گوشی ها که اندرویدش 4.4.2 هست مثه گالکسی s4 گزینه ای داره که بستن تمام برنامه های باز است که با ضربه زدن روی این دکمه همه برنامه ها بسته میشه و نیازی نیست تک تک برنامه هارو ببندید.

برخی از برنامه های نصب شده روی اندروید، حتی زمانی که کاربر از آنها استفاده نمی کند در حال جستجو جهت پیدا کردن شبکه و اتصال هستند. این جستجو از چشم کاربر هم مخفی می ماند و به نظر او تنها یک برنامه بی آزار است که بر روی گوشی خود نصب کرده. بهتر است در انتخاب برنامه های نصبی خود بیشتر دقت کنید.

برنامه ها و بازی هایی را که از آنها استفاده ی چندانی ندارید از روی گوشی خود پاک کنید و از درگیر کردن بیهوده باتری گوشی جلو گیری کنید.

ایمیل ها را دستی چک کنید:

تلفن های همراه هوشمند امروزی می توانند به صورت خودکار پیام ها و ایمیل هایتان را چک کنند. یا با استفاده از سرویس push، ایمیل ها به محض دریافت توسط سرور، به تلفن همراه شما منتقل می شوند. اما هر دو این تکنولوژی ها باطری خورهای قهاری هستند. پس بهتر است که سیستم push را خاموش کنید و فاصله ی زمانی بین چک کردن خودکار را به حد اکثر ممکن برای کارتان تغییر دهید. از من می شنوید، همان چک کردن دستی ایمیل ها هنگام نیاز بهتر از همه است.

صداهای غیر ضروری:

حتما لازم است هنگام تایپ کیبورد تلق و تلوق بکند؟ یا با هر صفحه ای که باز می کنید یک صدا بشنوید؟ با غیر فعال کردن صداهای غیر ضروری می توانید مصرف باطری را کم کنید.بجز صداهای سیستمی خود گوشی تالکبک نیز صداهای اضافی برای کارکرد بهتر نابینایان ارائه میدهد که اگر به صدای گوینده دقت داشته باشید نیازی به این همه سر و صدا و تلق تولوق نیست و میتونین از تنظیمات تالکبک تیک بازخورد صدارو بردارین که هم اعصابتون راحتتر بشه هم اینکه مصرف باتریتون بیاد پایین هم اینکه خیلی شیکتر هست و صدای کمتری از کار کردن با گوشیتون بلند میشه و توجه کمتری جلب میشه.من خودم صداهای اضافی رو همرو بستم.از سر و صدا خوشم نمیاد و نیازی هم نیست چون تالکبک همه چیو میخونه دیگه نیازی نیست صدای اضافی وجود داشته باشه

دمای مناسب:

می دانستید که دمای بالا باعث خالی شدن سریع تر باطری میشود؟ مثلا اگر تلفن را در جیب شلوار نگه دارید باطری بیشتری مصرف می کند تا اینکه روی میز باشد. چون دمای بدن باعث گرم شدن باطری و تخلیه زودتر آن میشود.
در هنگام شارژ کردن باتری گوشی خود آنرا در مکانی خنک قرار دهید یا آنرا روی شی آلمینیومی مانند کیس قرار دهید چون در هنگام شارژ گوشی شما کمی داغ میشود..در هنگام شارژ حتما برنامه های باز رو از قسمت برنامه های اخیر ببندید که مدت زمان شارژ شدن گوشیتان کمتر شود زیرا در هنگام شارژ اگر برنامه ای باز باشد همزمان با شارژ شدن باتری نیز توسط این برنامه های باز تخلیه میشود و هم مدت زمان اتصال به برق را افزایش میدهد هم عمر باتری را کم میکند.
در هنگام شارژ با گوشی خودتان کار نکنید چون باعث خرابی باتری در مدت زمان کوتاه میشود و هم اینکه مدت زمان شارژ افزایش مییابد.
تنها زمانی گوشی خودتان را به برق متصل کنید و شارژ کنید که گوشی هشدار ضعیف بودن باتری را به شما بدهد که معمولا این هشدار روی 16 درصد میباشد و تا 100درصد شارژ شدن کامل گوشی خود آنرا از برق جدا نکنید.
در هنگام جدا کردن گوشی از پیریز برق ابتدا دو شاخه رو از پریز برق خارج کنید بعد سوکت شارژر رو از گوشی خارج کنید.
هر دو سه ماه یکبار بگذارید میزان باتری به صفر برسد تا گوشی خاموش شود و در حالت خاموش آنرا شارژ کنید تا باتری شما کالیبره شود.از تکرار این مساله در هر روز خودداری کنید زیرا تخلیه کامل باتری های لیتیومی باعث خراب شدن سلولهای باتری گوشی شما میشوند و سریعتر باتری شما فاسد میشود.

مکالمه به جای ایمیل ، پیامک به جای مکالمه:

تلفن های همراه برای ارسال اطلاعات ۲ تا ۴ برابر بیشتر از تماس صوتی نیرو مصرف می کنند. پس برای یک پیغام کوتاه شاید بهتر باشد به جای ارسال ایمیل، شماره دوستتان را بگیرید. هم کارتان انجام شده. هم باطری موبایلتان بیشتر همراهیتان می کند. فقط حواستان باشد این تماس ها دقیقه ای باشند، نه ساعتی! البته اگر ممکن
باشد که کارتان را توسط پیامک (SMS) انجام دهید، دیگر حتی نیازی به تماس صوتی هم نیست. زیرا تلفن های همراه برای ارسال اس ام اس نیاز به برقراری ارتباط جداگانه ای ندارند و همان ارتباط های معمولی که تلفن با دکل برای در دسترس بودن و کنترل سیگنال برقرار می کند، برای ارسال پیامک کافی هستند. یعنی تقریبا تمام مصرف باطری
اس ام اس فقط همان نوشتن اش است و ارسال آن نیاز به نیرویی ندارد!

سیگنال های شبکه موبایل:

تلفن همراه هوشمند شما دائما در حال جستجو برای دریافت امواج شبکه و کنترل ارتباط خود است. پس در مکان هایی که سیگنال ضعیف است و یا کلا در پوشش شبکه موبایل نیست، اسمارت فون شما بسیار بیشتر و شدیدتر برای یافتن امواج کار می کند. در این گونه موارد بهتر است که تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا اینکه آن را در حالت
Flight mode قرار دهید. حتی برخی می گویند اگر شارژ کمی دارید و نگهداری آن برایتان مهم است، در طول شب هم اگر امکان دارد موبایلتان را خاموش کرده یا در حالت
فلایت مود قرار دهید که همان حالت پرواز خودمون هست خخخ

از زنگهای ساده استفاده کنید:

زنگ های موزیکال و پر سر و صدا هنگام پخش از پردازنده اسمارت فون شما استفاده می کنند (استفاده بیشتر از پردازنده دستگاه، یعنی زودتر خالی شدن باطری). بهترین حالت استفاده از زنگ های موبایل استاندارد و بسیار ساده ای است که احتیاج به استفاده از پردازش گر موبایل ندارند.

به روزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها:

همیشه به دنبال آخرین نسخه سیستم عامل، firmware و نرم افزارهای نصب شده روی موبایلتان باشید. زیرا برنامه نویسان و شرکت های تولید کننده موبایل همیشه به دنبال کاهش مصرف باطری هستند و ورژن های جدیدتر مصرف باطری کمتری نسبت به اجدادشان دارند.

کجا هستید؟:

دستگاه های رادیویی در مکان هایی که نویز الکتریکی وجود دارد، سخت تر کار می کنند و به جستجوی بیشتری برای یافتن سیگنال ارتباطی نیاز دارند. پس هنگام مکالمه در پارک باطری بسیار کمتری نسبت به مکالمه در بیمارستان یا یک فروشگاه زنجیره ای مصرف می کنید. همینطور هرچه تعداد کاربران یک دکل مخابراتی بیشتر شود، مصرف باطری تلفن همراه شما هم برای تماس بیشتر می شود. پس مکالمه در محل ها و ساعات خلوت شبانه روز باطری کمتری مصرف خواهد کرد.
فعال کردن گزینه ی ذخیره انرژی یا نیرو

در گوشی های هوشمند قابلیتی به نام ذخیره کردن انرژی وجود دارد که با فعال کردن آن باعث میشود حداقل انرژی باتری صرف CPU شود و میزان مصرف مانیتور گوشی نیز مهار شده و صداهای سیستمی و در کل فعالیتهای پس زمینه ای کنترل شده و نهایت صرفه جویی در مصرف باتری انجام میشود و نیز خاصیت دیگری که دارد این است که هرچه میزان شارژ باتری کمتر شود این نظارت شدید تر میشود تا نهایت ذخیره انرژی صورت پذیرد به این شکل که مثلا وقتی باتری از 50 درصد به پایین آمد هرچه رو به پایینتر بیاید یک سری برنامه های غیر ضروری از دور خارج شده تا بیشترین بازدهی را از شارژ
باقیمانده داشته باشیم.

غیر فعال کردن قابلیتهای صفحه هوشمند و حرکات دست

در بعضی از گوشی های فوق هوشمند مانند گالکسی S4 s5 قابلیتهایی مانند نگاه کردن به صفحه مانیتور برای عدم خاموش شدن مانیتور یا نگاه کردن به مانیتور برای ادامه پخش موزیک یا ویدیو و با عدم نگاه کردن خاموش شدن صفحه نمایش یا توقف پخش ویدیو وجود دارد که این ویژگی سنسورهای جلوی گوشی و دوربین جلویی رو موظف این میکند که مدام درپی چشم و صورت شما باشد که در هنگام برگرداندن سر مانیتور خاموش شود یا ویدیو متوقف شود که این شارژ خور بسیار قدرتمندیست و نیازی هم به بودن این ویژگی برای افراد نابینا و کم بینا نیست.
یکی دیگر از این ویژگی ها حرکت دادن دست جلوی مانیتور گوشی است که باعث خاموش نشدن مانیتور یا یک سری فعالیتها که برایش تعریف شده میباشد که بازهم سنسور جلوی گوشی مدام در پی جستجوی دست شماست و این امر باعث تخلیه سریع شارژ باتری شما میشود که این قابلیتها صرفا جنبه تبلیغاتی دارند و کمتر کسی به این ویژگی ها اهمیت میدهد پس غیر فعالشان کنید.
ذکر این نکته که تمامی این تنظیمات که در این مقاله آوردم در منوی دستگاه شما میباشد و بدلیل اینکه هر گوشی منوی خاصی دارد برای گیج نشدن مسیر آنها رو نیاوردم که با مراجعه به خود گوشیتان و تنظیمات دستگاه آنهارا بیابید.اگر هم در پیدا کردن آنها به مشکل خوردین در قسمت نظرات مطرح کنید تا راهنماییتان کنم.امیدوارم که توانسته باشم مطلبی سودمند خدمت شما ارائه داده باشم و بتوانید از آن استفاده کنید.تا سلامی دیگر Goodbye

۱۹ دیدگاه دربارهٔ «نکاتی مفید و کاربردی برای افزایش طول شارژ باتری گوشی اندرویدی»

سلام خواهش میکنم باعث افتخارمه که میتونم در خدمتتون باشم..ایشالا تو زمینه های دیگم در خدمتتون هستم فقط نمیدونم تو چه زمینه هایی علاقه مندی وجود داره و مشکل تا بتونم کمکی کنم.

سلام
به گفته های شما, بازی هایی مانند پو, را اضافه کنم که به صورت شبانه روز در حالت فعال هستند , همان طور که شما نیز فرمودید.
این قبیل گیم ها اگر توسط افراد بینا فعال بمانند, فوق العاده باطری را آزار می دهد.
با تشکر از آموزش, پاینده باشی

درود بر محمد عزیزم.
واااییی چه پست زیبایی. محمد جان واقعا این همه مطلب را خودت تایپ کردی یا از جایی برداشته بودی. ولی هرچه که باشه بسیااار مفید و اطلاعات ارزنده ای هست. واقعا معرکه ای محمد جااان. دوستت داااارم.
راستی یکی دو بار بهت گفتم که شماره ای چیزی بده تا از نزدیک باهات آشنا بشم و مراتب تشکر و قدردانیم را ابلاغ کنم که تا این لحظه افتخار نداده ای.
در اسکایپ هم رکوست برات دادم نمیدونم دیدی یا نه هنوز که من تو را در اسکایپ ملاحظه و مشاهده و معاینه نکرده ام خخخخ
راستی تو پست قبلی گفتی که میتونیم قفل را حذف کنیم و من هم این کار رو کردم اما یه مشکلی پیش اومده و اون اینکه وقتی پیامی یا چیزی مییاد گوشی خود بخود روشن میشه و من این کارشو دوست ندارم. راهی هست که صفحه خود بخود روشن نشه. وقتی قفل داشت اینجور نبود و باید خودم فعالش میکردم.
بازم ممنون و هزار تشکر پسر خوبم. بوس

سلام عمو جون
ما مخلص شمام هستیم.شما همینطوری عزیزین نیازی به تشکر نیست..یه عادت بدی که دارم اینه که راه دستم نیست زیاد تو چشم باشم واسه همینه که جوابتونو ندادم و شماره ندادم ببخشیدم.
بله عمو جون همشو خودم نوشتم.هرچی براتون میفرستم همشو خودم مینویسم.درمورد سوالتونم باید برین تو قسمت اعلان هاتون و دنبال گزینه ای بگردین که وقتی پیامی یا اعلانی چیزی میاد صفحه باز نشه.چون اینکه پیام بیاد صفحه باز بشه طبیعی نیست به احتمال زیاد یا حالت رانندگی روشنه یا اینکه باز شدن قفل صفحه با رسیدن پیام یا اعلان جدید تیک داره.گوشیتون چیه؟

عمو حسین، چطور متوجه نشدی که محمد جان همه رو خودش تایپ میکنه؟
من که مطمئنم تا کسی تجربه نداشته باشه نمیتونه با این قدرت و تسلط به این صراحت و به این خوبی بنویسه!
بحث نوشابه باز کردن نیستااا، آقا محمد واقعا خوب مینویسند. واقعا!
حد اقل من که هرچی خوندم همش حس تجربی بودن این نوشته و حس اصل بودنش بهم دست داد.
بازم مرسی محمد جان. ای کاشکی همیشه اینجا بمونی و روزی رو نبینم که این اشتیاقت واسه آموزش به ما ها کمرنگ بشه.
همیشه باشی، ی دونه باشی!

سلام آقا مجتبی گل..واقعا به من لطف بیش از حد دارین.من قابل این همه محبت شما دوستای گل نیستم هرکاری میکنم انجام وظیفس و اینکه خداوکیلی نگین بهمون چیزی یاد میدی من کوچیک همتونم هستم.فرقی نداره که هرچی من میدونم شما بدونین هرچی شما میدونین من بدونم جفتش یکیه.
تا جایی که بتونم و بشه در خدمتتون هستم.

سلام بر سید محمد عزیز.
نکات بسیار مفیدی رو بهش اشاره کردی که خیلی از ما اصلا کوچکترین توجهی بهشون نداشتیم.
امیدوارم از این به بعد به این موارد توجه بیشتری بکنیم تا در دوام باطری گوشی بیشتر کمک کنیم.
ممنون و موفق باشی.

سلام عالی بود
راستش من ۲ تا مشکل بزرگ دارم
۱. نمیدونم گوگلپلی از کجا رفته تو گوشی من همش تاکبک میگه خطا در خدمات گوگلپلی
بروزرسانی هم کردم باز نشد نمیشه حذفش کنم؟
۲. گوشی من اس ۳ هستش چطوری میتونم برچسب بنویسم

سلام ممنونم از پست مفیدتون میخواستم ببینم شما نرم افزاری که صفحه گوشی رو خاموش کنه دارین اگه دارین لطفا برام بزارین من توی گوگل هم سرچ کردم ولی نرم افزاری که بتونه به طور کامل این کار رو بکنه پیدا نکردم من گوشیم سونی اکسپریا گو با اندروید ۴.۱.۲ روت هم هست ممنون بای

دیدگاهتان را بنویسید